Bygge nyt hus
Fra : Søren

Dato : 13-03-06 15:30

Jeg overvejer, at bygge hus om nogle år (i Jylland), så jeg har nogle
spørgsmål.

Det koster vel mere eller mindre det samme at bygge et hus (i Jylland) og
det kommer selvfølgelig helt an på hvilke materialer man bruger, men er der
nogen steder, hvor man kan få en fornemmelse af hvad det vil koste at bygge
cirka 150-200 kvm, da jeg ikke har nogen ide om hvad det vil koste? Det er
selvfølgelig i mursten (af en god kvalitet).

Hvordan er prisen pr. kvm om man bygger i eet eller to plan? Er det ikke
billigereat bygge i to plan fremfor eet? Det kræver selvfølgelig, at man må
bygge i to, men der skal jo mindre tag på?

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 15:47

"Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> billigereat bygge i to plan fremfor eet? Det kræver selvfølgelig, at man
> må bygge i to, men der skal jo mindre tag på?

Det er klart billigere pr m2 at bygge i 2 etager. Spørgsmålet er om det er
det værd. Tænk over hvor længe du vil bo der. Hvis du skal bo der længe er
det en forudsætning at bentøjet er iorden. Dårlige knæ/hofter/etc er ikke en
god kombination med trapper.
Som udgangspunkt, skal du regne med 10-15000 pr m2.
Mvh Tommy

Fra : Søren

Dato : 13-03-06 16:34

> [...]
> det en forudsætning at bentøjet er iorden. Dårlige knæ/hofter/etc er ikke

Godt argument. Det gør det selvfølgelig ikke nemmere i det daglige, men jeg
tænkte blot på at få en bedre udsigt (måske). Det andet skal man
selvfølgelig også have med i planen.

> Som udgangspunkt, skal du regne med 10-15000 pr m2.

Og dette er for det "rå" hus med kloakering og elarbejde men uden køkken-
eller badeelementer m.v.?

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 18:29

> [...]
> selvfølgelig også have med i planen.

> Og dette er for det "rå" hus med kloakering og elarbejde men uden køkken-

15000,- så er det nøglefærdigt og udført i gedigne materialer. Men husk at
lægge prisen på grunden til
Mvh Tommy

Fra : Søren

Dato : 13-03-06 19:01

> 15000,- så er det nøglefærdigt og udført i gedigne materialer. Men husk at
> lægge prisen på grunden til

Jo, grunden er jo også blevet en ret så væsentlig økonomisk faktor og den
koster vel gerne 1-1.500.000 for en rimelig grund.
De tal (10-15.000) pr. kvm, er det noget du kan henvise til noget sted?
Hvordan ved du det?

Fra : marlene

Dato : 13-03-06 19:44

> [...]
> Hvordan ved du det?
>
>det kommer an på beliggenhed, men en alm. grund a´ 1000 m kan let findes
men klart nok uden hav/søudsigt.
byggeprisen er en generel pris, det ved de fleste der seriøs undersøger
ny-til eller ombygning.
den ændres efter kvalitet og matr.valg.
nogle træhuse-firmaer reklamere med 7000 pr. m2, rasende billigt, hvis man
er til den slags byggeri.

men ekstrem kvalitet, med junckers massive gulve, guvstav berg, og dessign
køkken, så må man selv kunne se hvor prisen skal ende.

Fra : Søren

Dato : 13-03-06 19:59

> men klart nok uden hav/søudsigt.

Tja, der er nok ikke nogen god beliggenhed i sådan en pris. Jeg havde
forestillet mig en lidt "bedre" grund - måske for enden af vejen på en stor
grund eller på anden måde attraktiv. Det er jo næsten halvdelen af dét at bo
der, at man er rigtigt godt tilfreds med beliggenheden.

> nogle træhuse-firmaer reklamere med 7000 pr. m2, rasende billigt, hvis man
> er til den slags byggeri.

Nej tak.

> men ekstrem kvalitet, med junckers massive gulve, guvstav berg, og
> dessign køkken, så må man selv kunne se hvor prisen skal ende.

Nej, hvor? Det er jo det jeg spørger ind til Med 15.000/kvm, har man så
en rigtig god løsning med massivt træ og gode detaljer m.v. eller er det
blot en helt almindelig pris?

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 17-03-06 18:42

"Søren" <soren@removethis.com> skrev i en meddelelse news:4415c0ee$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Nej, hvor? Det er jo det jeg spørger ind til Med 15.000/kvm, har man så en rigtig god løsning med massivt træ og gode detaljer
> m.v. eller er det blot en helt almindelig pris?

Det er et hus i den bedre ende efter min opfattelse. Sidst jeg hørte
et tal fra en der laver en del huse regnede han med 10-11.000,-
pr m2 og han laver kvalitetshuse. Det var så godt nok i 2002,
men jeg ved fra mit arbejde, at materialer ikke er steget så
voldsomt meget hvis man ser bort fra stål.
Generelt kan man vel også sige, at jo flere m2 jo billigere pris
pr. m2, da antallet af de "dyre" rum som køkken og bad typisk
vil være det samme samt et varmeanlæg.
Derfor er mine tal gælden for et typisk hus i størrelsen 160 m2

Fra : Johnt

Dato : 13-03-06 19:46

> [...]
> koster vel gerne 1-1.500.000 for en rimelig grund.
> De tal (10-15.000) pr. kvm, er det noget du kan henvise til noget sted?

Det er hvad de fleste typehuse firmaer tager.

Søg eventuelt selv på www.google.dk efter typehuse

Hilsen
Johnt

Fra : Aksel

Dato : 15-03-06 12:33

> [...]
> koster vel gerne 1-1.500.000 for en rimelig grund.
> De tal (10-15.000) pr. kvm, er det noget du kan henvise til noget sted?

Grundprisen er meget afhængig af hvor i Jylland du vil bygge, i Århus skal
du regne med 1,5 mil, i omegnskommunerne ca. 1 mil.

Men hvis du vil ud i yderområderne kan du få en byggemodnet grund på Mors
for under 50.000.

Hilsen Aksel

Fra : Leonard

Dato : 13-03-06 19:41

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote:

>Dårlige knæ/hofter/etc er ikke en
>god kombination med trapper.

Det er der dog råd for. Jeg bor i 2 etager og er permanent
kørestolsbruger. Det kostede 150.000 kr til en lift/elevator i
installation og små 4.000 kr om året i eftersyn.

--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : CC

Dato : 15-03-06 23:50

"Søren" skrev i en meddelelse
> Hvordan er prisen pr. kvm om man bygger i eet eller to plan? Er det ikke
> billigereat bygge i to plan fremfor eet? Det kræver selvfølgelig, at man
> må bygge i to, men der skal jo mindre tag på?

Godt nok skal der mindre tag på, men der stilles også større krav til de
nederste mure. De skal jo bære en etage mere - fx. større/solidere
overlæggere over vinduer/døre.

Uanset havd du vælger tror jeg ikke du kan bygge et hus i Jylland for mindre
end 20.000 kr./m2, når du siger om et par år, i en rimelig kvalitet.

Set du på parcelhus kvartere udenfor byområder, er de som oftes i et plan.
Jeg tror det skyldes, at m2 prisen for en grund er væsentligt lavere end for
en m2 pris på 2 etager. Derfor er det billigere, at købe mere jord end at
bygge i højden. Men under alle omstændigheder skal det ikke være prisen, der
afgøre om et nyt hus skal være i 1 eller 2 etager. Det må være en
kombination af familiens temperament og husets belliggenhed.

Find jer et område, hvor I kan tænke jer at bo, start jagten på en
byggegrund. Når du finden den rigtige så køb den. Herefter har du alt den
tid du vil have til, at finde ud hvordan huset skal se ud.

Tænker du alt for meget over, hvordan huset skal se ud, så tror jeg du
jagter en byggegrund/område, der passer det hus, du har i hovedet. Der er
ikke meget fidus i, at du tænker bindingsværk og stråtægt - og så ender på
Hjerl hede Håber du forstår hvad jeg mener

Fra : Søren

Dato : 16-03-06 00:18

> Uanset havd du vælger tror jeg ikke du kan bygge et hus i Jylland for
> mindre end 20.000 kr./m2, når du siger om et par år, i en rimelig
> kvalitet.

20.000 kr. * 150 kvm = 3.000.000 + grund... hmmm... dyrt!

> [...]
> ikke meget fidus i, at du tænker bindingsværk og stråtægt - og så ender på
> Hjerl hede Håber du forstår hvad jeg mener

Jeg er helt med - det kan godt være, at vi skal passe på med, at tænke for
konkret mht. huset her og nu. Det er jo nok nemmest, når man kender grunden
og dets restriktioner.

Fra : marlene

Dato : 18-03-06 20:19

> 20.000 kr. * 150 kvm = 3.000.000 + grund... hmmm... dyrt!

>prøv at gå ind på de div. typehuse-udbydere, her får du en konkret
>byggepris, samt noget matr. du kan sammenligne med.

vi har selv fået en fantastisk flot, meget tyk bog fra lind & risøer, det
ser troværdigt ud, mener en ca. pris på 150 m2 var 1.600.000,-,
det er en ok pris for nybyg.
vi er selv endt med at bygge videre på vores gamle hus, 56 m2 beboelse +
støbt grund til 20 m2 udhus til 830.000,- kr. ink. moms.
dyrt, men løsningen fordi vi ikke kan finde en grund med beliggenhed der er
tilfredsstillende for os.