Nyt grafikkort til 3D spil - hvilket
Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 13-03-06 15:35

Hejsa jeg har en maskine med:
Asus P4c800 deluxe MB, 1 GB Ram, 3,2 Pentium CPU, Radeon 9800 Pro 128 mb
Grafikkort

Den halter en del i F.E.A.R - jeg tænkte på at købe et af de nye grafikkort
og evt. lidt mere ram, men?

- Kan jeg købe PCI express kort?
- Og hvis ja er det så Geforce eller Radeon som er bedst (jeg tænker på
topmodellerne X1800 og 7800)
- Hvis nej hvad skal man så vælge af kort eller skal jeg hellere købe nyt
bundkort?
- Hjælper det at gå fra 1 GB ram til 2?
- Er min CPU problemet

Håber nogen har tid til at hjælpe

Jesper

Fra : Hagar

Dato : 13-03-06 16:08

"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> topmodellerne X1800 og 7800)
> - Hvis nej hvad skal man så vælge af kort eller skal jeg hellere købe nyt

Hvis du læser indlægget der er kommet lige før dit, så ville du få svaret
nej til dit spørgsmål om grafikkort. Så hvis du vil have PCI-E så skal der
nyt bundkort til.

Hagar

Fra : TopDuck

Dato : 13-03-06 19:13

Hej

Jeg har selv et P4C800 Deluxe og står til en udskiftning af mit gfxkort.

Derfor købte jeg følgende

P4V800D-X Asus VIA PT880 Ultra Chipset
XFX GeForce 7900GT 256MB DDR3/DVIx2/PCI-E PV-T71G-UDPR

Pris 3.300

Jeg kan genbruge mine ddr1 pc3200 400 mhz ram og min 3 Ghz CPU. 2x ATA og 1
x SATA harddisk

Det jeg godt nok er i tvivl om er om jeg kan bruge min PSU som er på 400
watt. men det må komme an på en prøve i morgen

håber det kunne give dig lidt lys forude....
Man er jo helt fortvivlet når man står og har en ok CPU og Ram og skal have
et grafikkort til PCI-Ex16.

Mvh.

TopDuck

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 13-03-06 23:28

Ja jeg tænkte sgu nok at det var ved at være sidste udkald for den maskine -
jeg tror jeg følger dit eksempel og skifter MB ud så jeg kan få et
ordentligt grafikkort - ellers ender man jo med at blive pløkket ned af en
"bad guy" grundet dårligt Jern under bordet

Fra : Hagar

Dato : 14-03-06 03:53

> [...]
> et ordentligt grafikkort - ellers ender man jo med at blive pløkket ned af
> en "bad guy" grundet dårligt Jern under bordet

Hvis du har et dårligt jern, så er det forkerte gruppe du er havnet i

Hagar

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 14-03-06 15:14

Jeg tror jeg følger dit eksempel med hensyn til MB men det undrer mig dog at
mit gamle Asus P4c800deluxe koster mere end 5 gange så meget end dette MB -
er det mig som har misforstået et eller andet - set på www.edbpriser.dk

Fra : andersal@knowshare.d~

Dato : 14-03-06 00:13

Jesper Larsen (Fjernxx) skrev:

> [...]
> Grafikkort
>
> Den halter en del i F.E.A.R - jeg tænkte på at købe et af de nye grafikkort

Ja, men som de andre skriver passer det ikke på dit nuværende
bundkort.

> - Og hvis ja er det så Geforce eller Radeon som er bedst (jeg tænker på
> topmodellerne X1800 og 7800)

X1800 er ikke længere ATIs topmodel. ATIs topmodel er X1900 XTX.
Nvidia's topmodel er GeForce 7900 GTX.

> - Hvis nej hvad skal man så vælge af kort eller skal jeg hellere købe nyt
> bundkort?

> - Hjælper det at gå fra 1 GB ram til 2?

Det hjælper med at afhjælpe de pauser som opstår som følge af
harddisk caching.

> - Er min CPU problemet

Det er et af problemerne ja. Intel Pentium 4 er ikke den bedste
processor til spil. I øjeblikket er det AMD Athlon 64 X2.

> Håber nogen har tid til at hjælpe

Jeg foreslår, at du investerer i et nyt bundkort der understøtter
PCI-Express. Afhængigt af dit budget bør du så gå efter enten:

1) GeForce 7900 GT som ligger på omkring 3000 kr. (afhænger af
hastighed og producent)

eller:

2) Radeon X1900 XT til ca. 4000 kr.

Af de to kort kører sidstnævnte FEAR bedst, specielt med antialiasing
slået til.
---
Mvh
Anders