VW Golf II mekaniker i Silkeborg
Fra : lasse.olesen@gmail.c~

Dato : 13-03-06 12:00

Hej gruppe,
er der nogen der kender en god og pålidelig mekaniker i Silkeborg
(eller omegn) til VW Golf II?

(Er netop blevet den heldige ejer af en VW Golf II 1,8 CL fra 1988, som
lige har et par småting der skal ordnes, bl.a. er tomgangen ved kold
motor ikke god. Efter hvad jeg har kunnet læse her i gruppen tyder det
på en defekt termostat som skal skiftes - den går for langt ned i
omdrejninger i tomgang og den har smidt næsten al kølervæsken efter
jeg fyldte den op.)

Hvad er den forventelige timepris hos et værksted? (ja, jeg er altså
helt ny som bilejer)

Mvh Lasse.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 13-03-06 12:17

lasse.olesen@gmail.com wrote:
> [...]
> på en defekt termostat som skal skiftes - den går for langt ned i
> omdrejninger i tomgang og den har smidt næsten al kølervæsken efter

Det lyder sku skidt; dårlig tomgang og tab af kølervæske, det kan være
en ødelagt topparkning, og er du ikke så heldig mere.

> Hvad er den forventelige timepris hos et værksted? (ja, jeg er altså
> helt ny som bilejer)

For høj. Kør rundt og spør. Nogen sted kan man hive en mekaniker ud på
parkeringspladsen og få en snak om bilen, så tror jeg du bliver mere
realistik om hvor heldig du er.

> Mvh Lasse.

Hilsen Mikkel

Fra : lasse.olesen@gmail.c~

Dato : 13-03-06 12:48

Mikkel Lund wrote:

> Det lyder sku skidt; dårlig tomgang og tab af kølervæske, det kan være
> en ødelagt topparkning, og er du ikke så heldig mere.

okay, det lyder ubehageligt, og nej, så er der ikke meget held tilbage
ved den bil. Jeg formoder sådan en toppakning er dyr at reparere?

Er der andre der kender noget til problemet med tomgangen og
kølervæsken? Hvorfor skulle det være toppakningen det er galt med?
(kølervæsken er røget ned på ca. en bundsjat i beholderen, samme
niveau som det var inden jeg fyldte den op - den er altså ikke helt
tom, men klart under minimum).

Mvh Lasse.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-03-06 14:13

<lasse.olesen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Mikkel Lund wrote:

> [...]

>okay, det lyder ubehageligt, og nej, så er der ikke meget held tilbage
>ved den bil. Jeg formoder sådan en toppakning er dyr at reparere?

Hvis det bare er at skifte toppakningen, så er det ikke så galt på en Golf
II, så der skal du ikke panikke helt vildt, jeg vil tro 1 times tid hos en
mekker kan gøre det. Der skal en toppakning og et slibesæt(det hedder de
andre småpakninger og dimser) til, og så skulle du være klar igen.

Det er mere grunden til at toppakningen er røget du evt kan være lidt i
panik over, pakningen ryger som regel fordi motoren har været for varm, og
så kan der være sket andre skader også. Men alt det kan testes med en
kompressionstest efter den døelagte toppakning er skiftet.

>Er der andre der kender noget til problemet med tomgangen og
>kølervæsken? Hvorfor skulle det være toppakningen det er galt med?

Hvis ikke kølervæsken ligger på jorden under bilen, og køleren ellers ser ok
ud, så er muligheden at den drikker kølervæsken gennem den utætte
toppakning, du burde kunne se at din bil udvikler mere røg end normalt hvis
den drikker meget væske.

>(kølervæsken er røget ned på ca. en bundsjat i beholderen, samme
>niveau som det var inden jeg fyldte den op - den er altså ikke helt
>tom, men klart under minimum).

Jeps, få det checket hurtigst muligt, en motor der ikke køles ordentligt er
ikke at spøge med.

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 14:26

> Hvis det bare er at skifte toppakningen, så er det ikke så galt på en Golf
> II, så der skal du ikke panikke helt vildt, jeg vil tro 1 times tid hos en
> mekker kan gøre det.

Så skal han GODT NOK være hurtig !!!! 3-4timer er mere realistisk..

Mvh
Morten **som har skiftet et par stykker af den slags..**

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-03-06 14:49

"Juel" <him> skrev i en meddelelse

> Så skal han GODT NOK være hurtig !!!! 3-4timer er mere realistisk..

Hmm, min mekker var nok hurtig så, nu skal det lige siges at det er 3 år
siden jeg fik skiftet min toppakning på min 88'er G2, så min tidshorisont er
måske lidt warped :) Jeg syntes dog ikke det tog 3-4 timer

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 15:20

> Hmm, min mekker var nok hurtig så, nu skal det lige siges at det er 3 år
> siden jeg fik skiftet min toppakning på min 88'er G2, så min tidshorisont
> er måske lidt warped :) Jeg syntes dog ikke det tog 3-4 timer

Synes det lyder rådden vildt.. inden man får udstødningsmanifolten af, og
slanger, og alle dæksler så man kan få tandrem af, og så får topstykke af,
og så indsugnings manifolden af, (så skal det måske planslibes) så skalman
sætte en ny toppakning på, og så hele den anden vej igen og der skal times
tandrem, og måske times tænding igen, hvis den gamle rem havde strukket sig
lidt..

Mvh
Morten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-03-06 18:57

Jacob Rungwald skrev:

> Hmm, min mekker var nok hurtig så, nu skal det lige siges at det er 3 år
> siden jeg fik skiftet min toppakning på min 88'er G2, så min tidshorisont er
> måske lidt warped :) Jeg syntes dog ikke det tog 3-4 timer

På den tid kan du få skiftet ventildækselpakning. Kan du eller han
skifte toppakning på bare to timer, så kan han ringe til mig i morgen.
Så ved jeg hvor han kan få et job. Andet kan ikke lade sig gøre på den
tid. End ikke på en Wartburg.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-06 19:38

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> skifte toppakning på bare to timer, så kan han ringe til mig i morgen.
> Så ved jeg hvor han kan få et job. Andet kan ikke lade sig gøre på den

Jeg giver dig ret i, at det ikke kan lade sig gøre på en Golf, men visse
andre biler kan det nu sagtens lade sig gøre på omkring en time.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-03-06 19:53

Per Beer Hansen skrev:

> Jeg giver dig ret i, at det ikke kan lade sig gøre på en Golf, men visse
> andre biler kan det nu sagtens lade sig gøre på omkring en time.

Det tror jeg ikke på. Undskyld jeg siger det. End ikke hvis vi først
starter uret når bilen holder på liften, værktøjet er rullet på plads
osv. Måske på en lastbil med enkelt topstykker. Du må meget gerne give
eksempler. Hurtigste tid vil jeg gætte på en gammel kadett 1,2 til 2,5-3
timer. Eller en gammel Ford OHC.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-06 20:00

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> osv. Måske på en lastbil med enkelt topstykker. Du må meget gerne give
> eksempler. Hurtigste tid vil jeg gætte på en gammel kadett 1,2 til

Du kan tro på det eller lade være, men jeg har nu klaret det flere gange.
Specielt på en Ford Kent motor (Escort, Fiesta, Capri, Cortina osv) kan det
lade sig gøre.
Og selvfølgeligt er værktøjet på sin plads, det er det som regel på et
ordentligt værksted.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-03-06 21:42

Per Beer Hansen skrev:

> Du kan tro på det eller lade være, men jeg har nu klaret det flere gange.
> Specielt på en Ford Kent motor (Escort, Fiesta, Capri, Cortina osv) kan det
> lade sig gøre.

Ja, også den er nem. Men for den slags motorer vi ser nu til dags er der
vist ikke ret mange det kan lade sig gøre. Men for dem der ikke står med
fingrene nede i bolledejen til daglig kan nemt få det indtryk at skift
af en toppakning er noget der klares mens de venter. Jeg vil vove den
påstand at en udskiftning på en gennemsnitsbil tager 5-6 timer. Sagt med
28 års erfaring og nok ikke blandt de langsommeste.

> Og selvfølgeligt er værktøjet på sin plads, det er det som regel på et
> ordentligt værksted.

Selvfølgelig. Du ved hvad jeg mener. Værktøjsvognen kørt på plads,
luftslange og kar til aftapning af kølevand gjort klar.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-03-06 20:24

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> hvor han kan få et job. Andet kan ikke lade sig gøre på den tid. End ikke

Ok, jeg giver mig, som sagt så er det lang tid siden, men jeg syntes bare
ikke det tog 3-4 timer, men jeg kan tage fejl :)

Mvh
Jacob

Fra : lasse.olesen@gmail.c~

Dato : 13-03-06 15:31

Jacob Rungwald wrote:

> [...]
> ud, så er muligheden at den drikker kølervæsken gennem den utætte
> toppakning, du burde kunne se at din bil udvikler mere røg end normalt hvis

der er ingen kølervæske på jorden, men godt nok noget fedtet i
motorrummet. Men den har jo så drukket ca. 2 liter væske på ca.
2-300 km gennem toppakningen - det synes jeg da er vildt. Og når så
kølervæskestanden er nede på det tidligere niveau, så holder
drikkeriet op. Kan det ikke have noget at gøre med termostaten der
ikke virker?

Der er ingen røgudvikling fra motorrummet, mener du fra udstødningen?

> Jeps, få det checket hurtigst muligt, en motor der ikke køles ordentligt er
> ikke at spøge med.

så er det jo godt at det er så koldt for tiden.

Mvh Lasse.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-03-06 20:28

<lasse.olesen@gmail.com> wrote in message
> [...]
>kølervæskestanden er nede på det tidligere niveau, så holder
>drikkeriet op. Kan det ikke have noget at gøre med termostaten der

Nej, termostaten har intet med at gøre at der forsvinder så meget væske. Men
med så meget væske der forsvinder burde det kunne ses tydeligt på
udstødningsgassen. Det kunne mest tyde på en læk i systemet, men når ikke
det drypper fra den, er der ikke rigtigt andre steder det kan forsvinde hen
syntes jeg. Jeg holder på toppakningen stadig, eller også er din
ekspansionsbeholder meget utæt, så kan det evt fordampe.

>Der er ingen røgudvikling fra motorrummet, mener du fra udstødningen?

Ja, fra udstødningen mente jeg :)

Mvh
Jacob

Fra : lasse.olesen@gmail.c~

Dato : 13-03-06 21:24

- tak for svarene til alle.

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
> syntes jeg. Jeg holder på toppakningen stadig, eller også er din
> ekspansionsbeholder meget utæt, så kan det evt fordampe.

Det kan ikke afvises at ekspansionsbeholderen er utæt. Nogen måde det
kan testes på?

Men hvordan forklarer jeg så at den ikke kan holde tomgangen når den
er kold? Problemet er (som der også er givet flere eksempler på her i
gruppen tidligere) at den går meget langt ned i omdrejninger i starten
- nærmest hoster/hopper - efter den er nemt sprunget i gang. Efter få
hundrede meter kommer chokeren og stiller tomgangen højt (2000
omdrejninger vil jeg gætte på, jeg har ingen omdrej.tæller). Når
motoren er blevet lidt varm (stadig i det hvide felt på måleren),
slår chokeren fra, og tomgangen holder sig på et normalt niveau.
Efter et stykke tid (ca. 4-5 km) når temp.måleren op på 3/4 og der
holder den sig resten af tiden, ved alle hastigheder.

Er det to uafhængige problemer (æv, det betyder sikkert bare en
større rep.regning) ?

Mvh Lasse.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-03-06 08:14

>Det kan ikke afvises at ekspansionsbeholderen er utæt. Nogen måde det
>kan testes på?

Med så meget væske der forsvinder burde det være tydeligt at der er
damp/fugt efter en køretur.

> [...]
>Efter et stykke tid (ca. 4-5 km) når temp.måleren op på 3/4 og der
>holder den sig resten af tiden, ved alle hastigheder.

Der sidder vakumslanger til at styre f.eks indsugningsluft / tomgang og
andre ting på sådan en VW, det kan være at de er ved at være møre/utætte, og
så får man tit en underlig motorgang. Mht temperaturen, så bliver den for
varm hvis den ligger på 3/4 af måleren, den skal helt ligge i midten ca, det
svarer nogenlunde til 90 grader. Det kan tyde på at enten er din køler lidt
tilstoppet så der ikke kan komme så meget vand igennem den, eller også er
din termostat i stykker, termostaten koster ikke meget, men den skal
selvfølgelig skiftes :)

>Er det to uafhængige problemer (æv, det betyder sikkert bare en
>større rep.regning) ?

Jeg tror motoren generelt skal gåes igennem for
vakumslanger/termostat/køler.

Jacob

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-03-06 08:28

lasse.olesen@gmail.com wrote:
> - tak for svarene til alle.

> Det kan ikke afvises at ekspansionsbeholderen er utæt. Nogen måde det
> kan testes på?

Slangerne blive rimelig våde hvis der skal smides 2L den vej. Men jeg
har oplevet på min golf at den blev våd og havde masser hvide krystaller
omkring låget. Jeg skiftede låget til ekpansionsbeholderen og drikkeriet
holdt op, prøv det, det kan ikke skade! (og er bedre end at forsøge at
skifte toppakning.) Hvis det er toppakningen så bør den ryge voldsomt
hvidt altid.

> [...]
> Efter et stykke tid (ca. 4-5 km) når temp.måleren op på 3/4 og der
> holder den sig resten af tiden, ved alle hastigheder.

Hvis den er med karburator, så vil jeg sige at du skal skifte
pulldowndåsen (koster 2-300kr og tager 30 minutter). Automatchokeren
virker nemlig ikke særlig godt før den er blevet lidt varm (er styret af
kølevandet), derfor vil den choke fuldstændig (lukke gasspjældet) indtil
den bliver varmere. Pulldowndåsen holder så lidt igen (6.3mm på
spjældet) de første 5 minutter. I praksis bliver din motor altså druknet
da den ikke kan få luft nok pga. chokerspjældet.

Du kan også lige checke vakuumslangerne omkring pulldowndåsen, hvis de
er utætte så vil det sætte den ude af funktion.

> Er det to uafhængige problemer (æv, det betyder sikkert bare en
> større rep.regning) ?

Det _kan_ være uafhængige problemer, og det er billigt at fikse hvis det
er det jeg foreslår (500kr og 30 minutters arbejde for dig selv)

Thomas

Fra : lasse.olesen@gmail.c~

Dato : 14-03-06 10:24

lasse.olesen@gmail.com wrote:
> Hej gruppe,
> er der nogen der kender en god og pålidelig mekaniker i Silkeborg
> (eller omegn) til VW Golf II?

Rart med alle svarene, men var der nogen der kendte en mekaniker i
Silkeborg eller omegn?

Mvh Lasse.

Fra : lasse.olesen@gmail.c~

Dato : 14-03-06 21:33

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> holdt op, prøv det, det kan ikke skade! (og er bedre end at forsøge at
> skifte toppakning.) Hvis det er toppakningen så bør den ryge voldsomt

Der er faktisk ret vådt omkring låget på ekspansionbeholderen, det
prøver jeg at skifte.

> [...]
> spjældet) de første 5 minutter. I praksis bliver din motor altså druknet
> da den ikke kan få luft nok pga. chokerspjældet.

Jeps, det lyder fuldstændig som mit problem. Men, hvordan ser
pulldowndåsen ud, og hvor sidder den? (jeg er som sagt nybegynder). Er
der nogen mulighed for selv at checke om pulldowndåsen virker inden
jeg styrter ud og køber en ny?

Hvordan kan jeg se om min bil er med karburator? Står det i manualen,
kan jeg læse det af stelnummeret eller hvordan ser jeg det i
motorrummet? Det er en VW Golf II 1,8 CL Memphis fra 1988.

Mvh Lasse.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-03-06 22:01

> [...]

> pulldowndåsen ud, og hvor sidder den? (jeg er som sagt nybegynder). Er
> der nogen mulighed for selv at checke om pulldowndåsen virker inden

Pulldowndåsen sidder på højre side af karb (set ned i motorrum) forrest.
Den er sort og cirkulær på forsiden, der går 2 vakuumslanger hen til den.

Hvis du kigger på chokerspjældet (antaget det er karb) så vil det være
helt lukket når motoren er kold og slukket. Når du så starter den skal
chokerspjældet åbne ca. 6 mm meget hurtigt. Dette er pulldowndåsen der
sikre dette. Når bilen er varm kan du også prøve at lukke spjældet, det
skal være nemt lige indtil de 6mm. Hvis du kan lukke spjældet helt uden
vold, så er pulldowndåsen sat ude af drift (enten defekt eller utæt
vakuumsystem).

> Hvordan kan jeg se om min bil er med karburator? Står det i manualen,
> kan jeg læse det af stelnummeret eller hvordan ser jeg det i
> motorrummet? Det er en VW Golf II 1,8 CL Memphis fra 1988.

Pom pom, det er lidt svært at forklarer, umiddelbart er det vist med
karb. men der er lavet et hav af forskellige modeller med 1.8'eren. Det
nemmeste er nok at se i motorrummet, hvis det er karburator sidder der
en stor luftfilterkasse midt på motoren, hvis det er med div.
indsprøjtninger, så er der kun et mindre plastikcover der går ud til en
stor kasse ude bag forlygten (mener jeg).

Thomas