Fagforeningstvang (Dansk Metal)
Fra : Peter

Dato : 13-03-06 11:18

Jeg havde fået den forståelse at vi her i landet havde frit
fagforeningsvalg.

Jeg har nu igennem længere tid været utilfreds med den service jeg har
fået i den tid jeg har været medlem af Dansk Metal, og deres lokale
afdeling har ikke levet op til de krav jeg stiller til en fagforening
(De har blandt andet ikke ville hjælpe mig i en arbejdsskade sag, som
jeg selv måtte føre).

Nu er årsagen ikke den vigtige, men derimod mine muligheder.
Har vi ikke frit valg af fagforening her i landet?
Har jeg ikke lov til selv at vælge om jeg vil være organiseret i Dansk
Metal eller HK?

Den lokale metalafdeling siger at de har eneret på de medlemmer der har
den uddannelse jeg oprindeligt tog. Kan de fastholde mig som medlem,
selvom jeg ikke længere arbejder med dette arbejdsområde (IT-supporter).
Hvilke muligheder har Dansk Metal for at holde på mig som medlem mod
mine ønsker?

Formanden for lokalforeningen har et familiemedlem, der har tilknytning
til min arbejdsplads. Han har ifølge formanden holdt øje med mine
arbejdsrutiner, og meldt tilbage til formanden om disse.
Dette føler jeg er krænkende. Må metal anvende sådanne metoder?

Deres til tider nærmest truende adfærd for at holde på mig har dog kun
modsat virkning. Jeg føler ikke at de har nogen ønsker om at støtte mig
i mine ønsker. Tilliden er helt væk, og derfor ser jeg ingen grund til
at blive hos dem.

Hvad kan jeg så som manden på gulvet gøre, og hvad er mine rettigheder?

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 13-03-06 12:01

Peter wrote:

> Har jeg ikke lov til selv at vælge om jeg vil være organiseret i Dansk
> Metal eller HK?

Jow
Der kan være et isue mht a-kasse hvis man er ledig

> Den lokale metalafdeling siger at de har eneret på de medlemmer der har
> den uddannelse jeg oprindeligt tog. Kan de fastholde mig som medlem,
> selvom jeg ikke længere arbejder med dette arbejdsområde (IT-supporter).

Jeg skiftede fra Metal til HK for år tilbage uden problemer
(programmør)

> Hvilke muligheder har Dansk Metal for at holde på mig som medlem mod
> mine ønsker?

Egentlig synes jeg du burde henvende dig til Metals hovedkontor samt
evt HK

> [...]
> arbejdsrutiner, og meldt tilbage til formanden om disse.
> Dette føler jeg er krænkende. Må metal anvende sådanne metoder?

Igen kontakt hovedkontoret, det lyder helt forrykt imho
Jeg har stået i Metal igennem 20 år (København) og har altid været
tilfreds med serviceniveauet

Du kan evt kontakte din arbejdsgiver vedr denne "trafik"
Er arbejdsgiveren organiseret i DI?
Det må da lige være vand på deres mølle

> Hvad kan jeg så som manden på gulvet gøre, og hvad er mine rettigheder?

Gå højere op i hierarkiet
I yderste konsekvens kontakt en advokat

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-03-06 12:29

peter.aghl@gmail.com skrev:

> Der kan være et isue mht a-kasse hvis man er ledig

Hvordan det? Der er frit A-kassevalg. Nogle A-kasser optager ikke alle
medlemmer men retter sig mod bestemte faggrupper.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-03-06 12:28

Peter <just@forget.it> skrev:

> Den lokale metalafdeling siger at de har eneret på de medlemmer
> der har den uddannelse jeg oprindeligt tog.

Selvfølgelig har de ikke det. Ingen kan tvinges til medlemsskab af
bestemte foreninger. Det bliver også slået fast i forbindelse med at
Menneskeretsdomstolen har kendt de danske eksklusivaftaler i strid med
EMRK.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Brock

Dato : 13-03-06 13:54

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestemte foreninger. Det bliver også slået fast i forbindelse med at
> Menneskeretsdomstolen har kendt de danske eksklusivaftaler i strid med

Det er desværre bare et af de områder, hvor teorien siger et, men praksis
noget andet.

De lidt ældre brugere af gruppen kan måske stadig huske sagen om den
københavnske brandmand Max Blicher Hansen, der gik hjemme i årevis, fordi
hans kolleger ikke ville arbejde sammen med ham før han meldte sig ud af
deres fagforening. Så snart Blicher Hansen viste sig på arbejdspladsen,
strejkede de resterende brandmænd, så Københavns Kommune måtte lade ham
blive hjemme på fuld løn, indtil han til sidst blev afskediget med
sygepension på en begrundelse, som blandt anet retslægerådet ikke var helt
enige i....

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-03-06 14:24

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev:

> Det er desværre bare et af de områder, hvor teorien siger et, men
> praksis noget andet.

Dommen fra EMRK er ret ny (fra januar i år). Men der er utvivlsomt
nogle fagforbund der fortsat stritter imod og forsøger at bibeholde
eksklusivaftalerne selvom der ikke rigtigt er belæg for det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-03-06 14:55

Morten Bjergstrøm wrote:
> Dommen fra EMRK er ret ny (fra januar i år). Men der er utvivlsomt
> nogle fagforbund der fortsat stritter imod og forsøger at bibeholde
> eksklusivaftalerne selvom der ikke rigtigt er belæg for det.

Beskæftigelsesministeren har fremsat lovforslag om forbud mod
eksklusivaftaler således at afgørelsen fra EMRK bliver implementeret
i lovgivningen.

Ved førstebahsndlingen blev forslaget støttet af samtlige partier på
nær Enhedslisten.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-03-06 15:38

> [...]
> bestemte foreninger. Det bliver også slået fast i forbindelse med at
> Menneskeretsdomstolen har kendt de danske eksklusivaftaler i strid med

men enhver fagforening kan nægte at modtage et medlem der ikke falder inden
for deres "målgruppe"

Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 13-03-06 17:08

> [...]
> bestemte foreninger. Det bliver også slået fast i forbindelse med at
> Menneskeretsdomstolen har kendt de danske eksklusivaftaler i strid med

Har intet med denne sag at gøre.
Hvis man arbejder indenfor et fag, kan man optages i pågældende fags
fagforening.
Men man kan ikke optages i en fagforening, indenfor et andet område, hvis
man ikke er uddannet i området.
Ganske som man ikke kan optages i lægeforeningen, hvis man ikke er læge,
osv.

Man kan nu åbenbart melde sig ud af fagforeningen, men dette indebærer ikke,
at man i alle tilfælde har ret til at melde sig ind i en anden, med et andet
område.

MVH
Egon

Fra : Henning

Dato : 13-03-06 20:55

> [...]
>man ikke er uddannet i området.
>Ganske som man ikke kan optages i lægeforeningen, hvis man ikke er læge,

Derfor har bl.a. Meta, Prosa og Teknisk Landsforbund helt klare
grænseaftaler for hvem der må huse hvem.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 13-03-06 21:14

On Mon, 13 Mar 2006 20:54:31 +0100, Henning wrote:

> Derfor har bl.a. Meta, Prosa og Teknisk Landsforbund helt klare
> grænseaftaler for hvem der må huse hvem.

Nu findes der jo heldigvis også tværfaglige foreninger, og de har næppe
noget imod at få nye medlemmer. Men prøv at kontakte dem.

Specielt hvis ikke du arbejder inden for din uddannelse mere. Det rager
ikke Metal hvor du er medlem.

De har bare at sige ja og amen til at du vil meldes ud, med mindre de har
en eksklusiv aftale - og det er forhåbenligt kun et spørgsmål før de
direkte bliver ulovlige.

/Henning

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-03-06 22:37

On Mon, 13 Mar 2006 20:54:31 +0100, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:

>Derfor har bl.a. Meta, Prosa og Teknisk Landsforbund helt klare
>grænseaftaler for hvem der må huse hvem.
sååå. Har de det ?
De kan sagtens alle 3 huse de samme typer medlemmer, og det har de
også på skrift fra dirktoratet.

Lidt fra den virkelige verden.
Metal og TL har en LO lokumsaftale om at "man ikke stjæler hinandens
medlemmer". Dvs. at hvis fraflytterfagforeningen ikke ønsker at give
slip på medlemmet, så lader modtagerfagforeningen værd med at gøre
mere ved dette. Og man kan som Metalmedlem råbe og skrige, der sker
ikke en skid. Metal vil, og kan heller ikke, dokumenterer at de har
ret til at holde på et medlem. HK siger at de mangler svar fra metal.

Prosa (og flere andre forbund) er ikke med i LO og derfor trækker
fraflytterfagforeningen kun sagen i så lang tid de kan, før de giver
slip på medlemmet

(En lille sjov krølle, har man derimod partimedlemskabet i orden, er
hoppen rundt mellem LO forbund ikke noget problem.)

Så ønsker man at skifte fra Metal til HK, er det nemmeste at gå via et
ikke LO forbund, det tager tid, men det virker.

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-03-06 22:43

"Hans Kjaergaard" wrote

> Så ønsker man at skifte fra Metal til HK, er det nemmeste at gå via et
> ikke LO forbund, det tager tid, men det virker.

Næhh det tog skam bare et par dage at skifte fra Metal til HK, men det er da
nogle år siden og i provinsen

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-03-06 09:15

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev:

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Har intet med denne sag at gøre.

Jo. Det er netop en fagforening der forsøger at holde fast på
spørgeren. Det må de simpelthen ikke.

> Hvis man arbejder indenfor et fag, kan man optages i pågældende
> fags fagforening.
> Men man kan ikke optages i en fagforening, indenfor et andet
> område, hvis man ikke er uddannet i området.

Det afhænger udelukkende af fagforeningens vedtægter.

> Man kan nu åbenbart melde sig ud af fagforeningen, men dette
> indebærer ikke, at man i alle tilfælde har ret til at melde sig
> ind i en anden, med et andet område.

Det er op til den fagforening man ønsker at være medlem af. Det er ikke
lovligt at tvinge en person til at være medlem af en bestemt forening.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 14-03-06 17:13

> [...]
>
> Det er op til den fagforening man ønsker at være medlem af. Det er ikke
> lovligt at tvinge en person til at være medlem af en bestemt forening.

Du blander i den grad sagerne sammen.
Fagforbund har sandelig lov til ikke at optage hvem som helst.
Og det har intet med tvang at gøre.

Men dine politiske holdninger overskygger formodentlig realiteterne.

MVH
Egon

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-03-06 17:21

"Egon Stich" wrote

> "Morten Bjergstrøm" skrev

> Fagforbund har sandelig lov til ikke at optage hvem som helst.

Er det ikke det samme I mener?

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-03-06 17:42

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev:

> Du blander i den grad sagerne sammen.
> Fagforbund har sandelig lov til ikke at optage hvem som helst.
> Og det har intet med tvang at gøre.

Korrekt men det har ikke det fjerneste med den her diskussion at gøre.

> Men dine politiske holdninger overskygger formodentlig
> realiteterne.

Hvad snakker du dog om?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 13-03-06 14:00

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvordan det? Der er frit A-kassevalg. Nogle A-kasser optager ikke alle
> medlemmer men retter sig mod bestemte faggrupper.

Jeg kunne ikke skifte a-kasse sidst jeg var ledig
Har man ændret dette?

- Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 13-03-06 14:13

<peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne ikke skifte a-kasse sidst jeg var ledig
> Har man ændret dette?

Det kommer jo an på hvornår du sidst var ledig
Men nu er der frit a-kasse valg, - det blev vidst indført for 1-2 år siden.

/Per

Fra : Egon Stich

Dato : 13-03-06 17:13

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> medlemmer men retter sig mod bestemte faggrupper.

Jeg kunne ikke skifte a-kasse sidst jeg var ledig

Nej.
Men man kan kun skifte a-kasse, medens manarbejder indenfor en givet
a-kasses område.
Når man først er ledig, "hænger" man på den kasse man er medlem af, til man
atter kommer i arbejde.

MVH
Egon

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 13-03-06 14:01

Jesper Brock wrote:

> De lidt ældre brugere af gruppen kan måske stadig huske sagen om den
> københavnske brandmand Max Blicher Hansen

Det var dengang, der er kommet nye boller på suppen siden ;)

- Peter

Fra : Jesper Brock

Dato : 13-03-06 15:14

> Det var dengang, der er kommet nye boller på suppen siden ;)

Det er jeg så ikke helt overbevist om.... så sent som sidste år skrev jeg en
halvanden-siders artikel om emnet, efter at den lokale SiD-afdeling havde
gjort klar til storstilet aktion mod et af byens bilplejefirmaer. Indholdet
af mine interviews med den lokale SiD-top var i hvert fald temmelig
ensidigt... "kun VI kan sikre alle fair løn- og arbejdsvilkår, så derfor
blokerer vi naturligvis virksomheder, der ikke vil indgå overenskomst med
os...".

Så måtte jeg jo skrive det....

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 13-03-06 14:50

per christoffersen wrote:
> <peter> skrev
>
> Det kommer jo an på hvornår du sidst var ledig

Det er så længe siden at jeg husker det som en sjov tid :)

> Men nu er der frit a-kasse valg, - det blev vidst indført for 1-2 år siden.

Ok tak

- Peter

Fra : M Sørensen

Dato : 13-03-06 17:03

Peter K. Nielsen skrev:

> men enhver fagforening kan nægte at modtage et medlem der ikke falder inden
> for deres "målgruppe"

Men som IT-supporter burde der være flere muligheder, f.eks. HK,
Prosa, De Kristelige og måske endda IDA.

Og A-kasse kan vælges helt uafhængigt af fagforening, forudsat at man
accepteres.

god jagt

Martin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-03-06 18:42

"M Sørensen" wrote

> Men som IT-supporter burde der være flere muligheder, f.eks. HK,
> Prosa, De Kristelige og måske endda IDA.

Det kan også være Metal - alt efter arbejdsområde samt hvor arbejdsgiver har
overenskomst
Metal organiserer folk indenfor en bred vifte af uddannelser
http://www.danskmetal.dk/sw19587.asp

- Peter

Fra : Aksel

Dato : 13-03-06 23:46

> Nu er årsagen ikke den vigtige, men derimod mine muligheder.
> Har vi ikke frit valg af fagforening her i landet?
> Har jeg ikke lov til selv at vælge om jeg vil være organiseret i Dansk
> Metal eller HK?

Nej, det har du ikke, LO forbundene har grænseaftaler som definerer hvilke
arbejdsområder de organiserer.

Hvis dit arbejde er indenfor Metals område kan du ikke flyttes til et andet
LO forbund, heller ikke hvis de også har uddannelser der ligner din.

Hvis du mener at dit nuværende arbejde ikke dækkes af Metal kan du forsøge
at kontakte HK og høre deres vurdering, hvis de er enige med dig kan de
kræve en overflytning, men der skal sikkert foretages en vurdering af dine
opgaver.

Hilsen Aksel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-03-06 01:30

On Mon, 13 Mar 2006 23:46:19 +0100, "Aksel"
<akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

>Nej, det har du ikke, LO forbundene har grænseaftaler som definerer hvilke
>arbejdsområder de organiserer.
Korrekt. og der er overlapning i disse aftaler. Loven nævner desværre
ikke LOs grænseaftaler som grundlag for overflytning mellem
forskellige A-kasser.

>Hvis dit arbejde er indenfor Metals område kan du ikke flyttes til et andet
>LO forbund, heller ikke hvis de også har uddannelser der ligner din.
Jo du kan, der er intet lovgivningsmessigt der forhindre dette, kun
LOs interne aftaler "forhindre" overflytningen.

Lidt klip fra **Bekendtgørelse om overflytning mellem a-kasser**
§ 4. Et medlem, der opfylder betingelserne for ret til at blive
optaget i mere end én a-kasse, har ret til at blive overflyttet mellem
disse, hvis arbejdet varer mindst 5 uger med en gennemsnitlig
arbejdstid på 10 timer om ugen, eller hvis den selvstændige virksomhed
drives som hovedbeskæftigelse.

Stk. 2. Overflytning kan ikke ske i de situationer, der er nævnt i §
1, stk. 4 og 5.

Se mere her.
http://www.adir.dk/extern/temaer/temaoverflytning.htm

/Hans