Korte credits
Fra : "Bjørn E. Thorup"

Dato : 12-03-06 23:28

I aften viste TV2 xXx
Da filmen sluttede delte man skærmen op i 3 felter. De to øverste viste
credits således man kunne vise det samme på halvdelen af tiden. Det
nederste felt viste noget reklame for næste program eller noget i den dur!

Det er godt nok groft!

--
Bjørn E. Thorup
http://www.thabear.dk

Fra : Lars Rindsig

Dato : 13-03-06 00:13

Bjørn E. Thorup wrote:

> Da filmen sluttede delte man skærmen op i 3 felter. De to øverste viste
> credits således man kunne vise det samme på halvdelen af tiden. Det
> nederste felt viste noget reklame for næste program eller noget i den dur!

Tjah, og hvad så? Jeg tror Niels Søndergaard har himlet op over noget
lignende tidligere. Men hvis jeg køber en klase bananer står der jo
heller ikke på hvem der har plukket dem og hvem der har skiftet olie på
den lastbil der kørte dem over grænsen, og hvad den tolder der
inspicerede dem hed, og hvem der har syet kasseekspedientens tøj. Jeg er
sådan set også temmeligt ligeglad.

Nu er film naturligvis noget andet end bananer (eller jo, nogen film har
omtrent lige så megen kunstnerisk værdi), men der er jo heller ikke
nogen der interesserer sig for hvem der har klippet Mikael Kviums hår og
og hvor han har købt terpentinen til at rense sine pensler i.

I gamle film behøvede man jo heller ikke at belemre folk med det væld af
ubrugelige oplysninger for størstedelen af filmgængerne (der jo ikke
kigger efter alligevel - i biografen har de travlt med at tænde
mobiltelefoner og komme ud til deres bil, og hjemme i stuerne skifter de
kanal eller går ud og laver kaffe).

Virkeligt seriøse film-buffs, akademikere, anmeldere osv har
selvfølgelig ofte en interesse i hvem der har udfyldt en særlig funktion
(fx kan det jo være interessant at spore hvilken betydning det har hvis
en instruktør bruger andre folk end normalt), men der er jo ingen der
siger at det skal være *hemmeligt* hvem der har hentet kaffe til George
Lucas eller hvem der har stået for castingen. men der er jo andre måder
at finde den slags oplysninger til hvis man interesserer sig nok.

Jeg bliver altid selv siddende i biografen til alle rulleteksterne er
overstået, men jeg kan ikke rigtigt se problemet (især ikke på tv).

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 13-03-06 00:30

""Bjørn E. Thorup"" <asd@asd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> credits således man kunne vise det samme på halvdelen af tiden. Det
> nederste felt viste noget reklame for næste program eller noget i den dur!

Ja man skulle tro, at de kunne sende nogle bedre film..

Fra : Lars Rindsig

Dato : 13-03-06 04:55

Sren Kjeldsen wrote:

> [...]
[snip]

> Ja man skulle tro, at de kunne sende nogle bedre film..

*fnise* Standup-komikeren Daniel Tosh (der er ret morsom) bevæger sig et
sted ud i en tirade hvor han sammenligner Vin Diesel med en retardet
chimpanse og påpeger at hans fans er folk der ikke burde gå ud af huset
men blive hjemme med deres malebøger. - Det er lidt skægt, synes jeg.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Robert Eriksen

Dato : 13-03-06 10:04

Lars Rindsig wrote:

> [...]
> chimpanse og påpeger at hans fans er folk der ikke burde gå ud af huset
> men blive hjemme med deres malebøger. - Det er lidt skægt, synes jeg.

Man skulle nok have hørt det selv

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 13-03-06 16:24

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Man skulle nok have hørt det selv

Tænkte jeg også...

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-03-06 02:33

Bjørn E. Thorup wrote:
> I aften viste TV2 xXx

Virkelig?

> [...]
> credits således man kunne vise det samme på halvdelen af tiden. Det
> nederste felt viste noget reklame for næste program eller noget i den dur!

Det gør de fleste kanaler desværre...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-03-06 14:30

Bjørn E. Thorup wrote:
> [...]
> credits således man kunne vise det samme på halvdelen af tiden. Det
> nederste felt viste noget reklame for næste program eller noget i den dur!

Jeg syntes det er et fornuftigt kompromis. Langt de fleste kanaler
skærer alle credits væk fordi de simpelthen mister seertal på dem.
At TV2 så prøver at behage den lille procentldel af befolkninger der
virkelig sidder og glor på credits syntes jeg da kun er prisværdigt.
Jeg kan selv godt finde på at sidde og se credits på en DVDfilm hvis
man har brug for et stykke tid til at komme tilbage fra filmens verden,
men på en kommercielt TV kanal hvorseertal er vigtigt kan jeg godt
forstå de gør det på denne måde.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : JYH

Dato : 13-03-06 15:49

Lars Hoffmann wrote:
> [...]

Det var nu TV3.

> [...]
> man har brug for et stykke tid til at komme tilbage fra filmens
> verden, men på en kommercielt TV kanal hvorseertal er vigtigt kan jeg

Stadig TV3
Men jeg er 100% enig.

Fra : David T. Metz

Dato : 14-03-06 11:55

Lars Hoffmann skrev:

> Jeg syntes det er et fornuftigt kompromis.

Det er absurd af to grunde: de er ulæselige (pga størrelse og
nedjustering af kontrast) og lyden er erstattet af en bragende
speakerstemme.

> men på en kommercielt TV kanal hvorseertal er vigtigt kan jeg godt
> forstå de gør det på denne måde.

Jo, men hvorfor ikke bare droppe dem helt så?

David

Fra : Optimus Prime

Dato : 15-03-06 10:28

Bjørn E. Thorup skrev:
> [...]
> credits således man kunne vise det samme på halvdelen af tiden. Det
> nederste felt viste noget reklame for næste program eller noget i den dur!

Jeg lagde mærke til en anden variant på TV3 i weekenden, da de sendte
Nico (iøvrigt i letterbox).

Her havde man redigeret rulleteksterne så man nåede at se alle
skuespillerkredits og så hoppede de direkte videre til WB logo og
endcredits - endda uden man umiddelbart kunne høre det på musikken...
Uden tvivl noget der har kostet lidt tid - altsammen for at få plads til
flere rekvalmer

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 17-03-06 18:01

> [...]
> endcredits - endda uden man umiddelbart kunne høre det på musikken...
> Uden tvivl noget der har kostet lidt tid - altsammen for at få plads

De laver flere finter.

Ruller teksterne hurtigere, men uden det påvirker musikken. Det har de gjort
længe.

Nu skærer deler de åbenbart rulleteksterne i to og ruller dem hurtigere oven
i købet.

Mark

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-03-06 11:14

David T. Metz wrote:

> Det er absurd af to grunde: de er ulæselige (pga størrelse og
> nedjustering af kontrast) og lyden er erstattet af en bragende
> speakerstemme.

Ja hvis de ikke kan læses kan de lige så godt udelades.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann