Gasovn...
Fra : Mads Breddam

Dato : 12-03-06 21:03

Hej.

Hvis jeg nu køber en gasovn som fx. denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=29563&n=10 hvad skal jeg så
bruge af gas? Jeg går ud fra at jeg skal have sådan en typisk 'gul ting',
som man kan se på nogle tankstationer. Men hvad hedder de? Hvad koster de?
Er det en slags "pant-flaske"? Hvor meget er der i sådan en? Hvor lang tid
kan sådan en ovn typisk køre på en flaske?

--
Mvh.:
Mads Dupont Breddam

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 21:23

On Sun, 12 Mar 2006 21:02:53 +0100, "Mads Breddam" <fuck@spam.suckers>
skrev:

> [...]
>bruge af gas? Jeg går ud fra at jeg skal have sådan en typisk 'gul ting',

ja . feks BP gas.
>som man kan se på nogle tankstationer.
og trælaster, campingpladser osv.
> Men hvad hedder de? Hvad koster de?
ca 600 kr hvis du ikke har en i forvejen, og ca 170- 200 kr ot få
fyldt på i 11 kg.

>Er det en slags "pant-flaske"?
JA

>Hvor meget er der i sådan en?
5 eller 11 kg kan der sikkert sidde i ovnen.
> Hvor lang tid
>kan sådan en ovn typisk køre på en flaske?
øe ja

de afgiver en del fugt. så huusk at udlufte.

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 12-03-06 21:25

skrev:

> [...]
>Er det en slags "pant-flaske"? Hvor meget er der i sådan en? Hvor lang tid
>kan sådan en ovn typisk køre på en flaske?

husk at købe en regulator med. den undgår du ikke. ( ca 150 kr)¨

Vh Per

Fra : Gamle

Dato : 13-03-06 00:05

"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det en slags "pant-flaske"? Hvor meget er der i sådan en? Hvor lang tid
> kan sådan en ovn typisk køre på en flaske?

Du kan købe en brugt 11 kg flaske for ca. 100,00 kr.
Den bytter du til en fuld flaske. Byttepris 150,00 - små 200,00 kr. Bilka,
Silvan, Bauhaus m.fl.
Ovnen kan brænde på 3 trin.
Trin 1 = lav ydelse ca. 120 timer
Trin 2 = mellem ydelse ca. 80 timer
Trin 3 = højeste ydelse ca. 40 timer

Mvh.
Torben (som anbefaler oliekamin som Zibro til lampeolie)

Fra : Mads Breddam

Dato : 13-03-06 00:12

> [...]
> Trin 3 = højeste ydelse ca. 40 timer
>
> Mvh.
> Torben (som anbefaler oliekamin som Zibro til lampeolie)

Okay, tak til Torben og Per H.

--
Mvh.:
Mads Dupont Breddam

Fra : H M

Dato : 13-03-06 19:19

Klip.
> [...]
Er det en slags "pant-flaske"? Hvor meget er der i sådan en? Hvor lang tid
kan sådan en ovn typisk køre på en flaske?
-- jeg vil kraftig anbefale en Zibro ovn, den afgiver ingen fugt og kan køre
på lampe olie til ca. 10 kr. /ltr.
der er ingen sammenligning mellem en gas - / Zibro ovn

Hilsen
Hanne

direkte svar slet AAA i adressen

Fra : Aksel

Dato : 15-03-06 12:38

> [...]
> køre på lampe olie til ca. 10 kr. /ltr.
> der er ingen sammenligning mellem en gas - / Zibro ovn

Gasovne giver meget dårligt indeklima, bruger ilt og afgiver CO2, hvis man
ikke udlufter grundigt bliver man tung i hovedet, det er garanteret ikke
sundt.

Jeg har ingen erfaringer med Zibro, men der må ske det samme.

Gasovne er udmærkede til at opvarme et værksted eller en garage, men ikke
til opholdsrum.

Hilsen Aksel

Fra : Gamle

Dato : 15-03-06 22:36

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> sundt.
>
> Jeg har ingen erfaringer med Zibro, men der må ske det samme.

Det første er rigtigt (men af en anden grund end du tror), og hvordan vil du
have en forbrænding som ikke bruger ilt? Men hvad tror du du selv udånder.
CO2.
Når du ingen erfaringer har med Zibro, hvorfor gør du dig så klog på det?
Du har åbenbart ikke engang gidet gå ind på www.zibro.dk
Zibroen er godkendt over hele Europa til brug i beboelsesrum. Der er alle
former for sikkerhed indbygget.
Men de har selvfølgelig heller ikke så stor forstand på de ting som dig.
Tag og undersøg tingene inden du skræmmer folk.

Hilsen
Torben

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-03-06 11:11

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Men de har selvfølgelig heller ikke så stor forstand på de ting som dig.
> Tag og undersøg tingene inden du skræmmer folk.

Nåh ja, værre var det jo nok heller ikke.

Det eneste manden skriver er jo at man kan blive lidt tung i hovedet hvis
man ikke ventilerer ordentligt, og det gælder vist både for gas og
petroleum.

Du gider jo heller ikke selv fortælle manden hvorfor gsaovne giver et
dårligt indeklima, men jeg går ud fra at du hentyder til at gasovne
genererer meget mere fugt ved forbrænding end petroleumsovne.

Jeg ville også anbefale petroleum fremfor gas, men det skal nok være en af
laserovnene, for den billige Corona-ovn jeg har lugter i hvertvfald for
meget til at jeg ville bruge den til opvarming af almindelig beboelse. Men
den er rigtig god til at give varme i værkstedet eller kælderen mens man
arbejder der.

Keller

Fra : Gamle

Dato : 16-03-06 14:40

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den er rigtig god til at give varme i værkstedet eller kælderen mens man

Hej.

Du kan ikke sammenligne en Corona med en Zibro. Heller ikke en Fiat 500 med
en mercedes.

Hvis man spørger om råd i en NG, forventer man da ikke at få et direkte
forkert svar.
Hvis du laver en googlesøgning på Zibro, vil du se en masse indlæg, hvor jeg
har fortalt grundigt om Zibro og lampeolie. + indlæg fra mange andre Zibro
ejere.
Nå manden nu er så klog, at han ved hvordan en Zibro opfører sig uden at
kende den overhovedet, ser jeg ingen grund til at skulle "omvende" ham.
Derfor henvisningen til www.zibro.dk.

I mine indlæg om Zibro fortæller jeg jo netop, at det skal være laserovne,
da de har "direkte" indsprøjtning af brændstof og at jeg selv har to af
slagsen. Og hvorfor man ikke skal bruge gas til boligopvarmning.
Campingbranchen har fået lavet en test som viser, at gasovne afgiver mere
vanddamp samt en fugtig/fedtet luft. Derfor anbefaler de Zibro-ovne, som
ikke ødelægger forteltene.

Så kommer jeg med en påstand.
Jeg ved hvordan en Suzuki Swift kører og derfor ved jeg også, hvordan en
Porsche kører, selvom jeg aldrig har kørt i een. Det er da noget af en
påstand, som du så vil mene er OK. *S*

Mvh.
Torben

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-03-06 09:17

> Hej.
>
> Du kan ikke sammenligne en Corona med en Zibro. Heller ikke en Fiat 500
> med
> en mercedes.

Det er der vist heller ikke nogen der gør, ud over at sige at Corona'en er
dårligere end laserudgaverne af Zibro. Jeg går stærkt ud fra at Zibros
billige ovne er præcis lige så ringe som Corona (ikke dokumenteret, jeg
orker ikke lige at google alle dine indlæg og finde ud af om du har prøvet
de billige til 800,-)

> [...]
> Nå manden nu er så klog, at han ved hvordan en Zibro opfører sig uden at
> kende den overhovedet, ser jeg ingen grund til at skulle "omvende" ham.

Jamen det eneste han sagde var jo at de bruger ilt og afgiver CO2, det er
der vel ingen der betvivler. Og udluftningen skal være i orden, det går jeg
også ud fra der står i Zibro-manualen...

> [...]
> vanddamp samt en fugtig/fedtet luft. Derfor anbefaler de Zibro-ovne, som

Ganske enig. Jeg har aldrig prøvet en Zibro, men tillader mig alligevel at
tilslutte mig det synspunkt hvis jeg må

> Så kommer jeg med en påstand.
> Jeg ved hvordan en Suzuki Swift kører og derfor ved jeg også, hvordan en
> Porsche kører, selvom jeg aldrig har kørt i een. Det er da noget af en
> påstand, som du så vil mene er OK. *S*

På ingen måde, men jeg ved at den benzin Suzukien afbrænder omdannes til CO2
og vanddamp, og hvis jeg starter den i min lukkede garage mens jeg er
derinde dør jeg nok af det. Jeg vil tillade mig at gå ud fra at det samme
sker med Porchen, uden dog nogensinde at have haft sådan en i garagen

Keller

Fra : Gamle

Dato : 17-03-06 15:02

> [...]
> derinde dør jeg nok af det. Jeg vil tillade mig at gå ud fra at det samme
> sker med Porchen, uden dog nogensinde at have haft sådan en i garagen

Hvorfor bliver du ved med den gang vrøvl, at CO2 og vanddamp dræber.
Der er åbenbart en del som ikke kender forskel på CO = kulilte som dræber og
CO2 som er kultveilte som naturligvis ikke dræber.
Men lige søge lidt på nettet for at finde ud af ens påstande, nej det gider
man ikke.
Så hellere fyre en gang vrøvl af.
Planterne lever af CO2 og du får noget ilt så du kan trække vejret.
Både en gasovn ogn en oliekamin har indbygget sikkerhed, så hvis der ikke er
ilt nok, går flammen ud.
Men hvorfor skal jeg til at være lærer for nogen som ikke engang selv gider
finde facts. Hvad har I internet til?
Men du er vel ikke mandfolk nok til at erkende, at du rodede rundt i
begreberne. *S*

Men det er da dårlig reklame overfor de mennesker, der som dig og Aksel ikke
kender forskel på CO og CO2. *S*
Så er det heller ikke mere alvorligt ment.
Jeg har selv haft to af de "billige Zibroovne med væge". De giver bare en
dårligere varmefordeling + at vægen koster ca. 200,00 kr at udskifte.
Samtidig har de heller ikke blæser og termostat.
Jeg har nu en laser SRE155 hjemme og i kolonihaven en SRE176.
De kører på lampeolie fra Netto eller Fakta. Pris 10,25/liter, hvor
Zibroolien koster ca. 280,00 kr/20 liter.
Da laserovnene har indbygget termostat og blæser, er de ideelle til
boligopvarmning. Du kan holde varmen på den temperatur som passer dig.
Timeren gør, at du kan sætte ovnen til at starte f.eks. 5 minutter før du
står op, så har du det lunt og godt.
Olie afgiver mindre vanddamp ved forbrænding end gas og den afgiver det i et
langsommere tempo.
1 liter olie er nok til ca. 8 timers fyring. Kan vare fra ca. 12 timer ved
minimum til små 4 timer ved maksimum.
1 liter olie afgiver ca. ½ liter vand. Så det kan ikke skade. Slet ikke hvis
du lige læser klippet fra nettet:

Boligventilation

Luftfugtighed

Mennesket i hvile afgiver ca. 40 g vanddamp/h

I høj aktivitet op til ca. 300 g vanddamp/h

Ved karbad ca. 700 g vanddamp/h

Ved brusebad op til ca. 2.600 g vanddamp/h

Tøring af centrifugeret tøj ca. 50-100 g vanddamp/h

Madlavning ca. 600-1000 g vanddamp/h

Blomster ca. 5-20 g vanddamp/h

Boligenhed med 4 personer

Total vanddampmængde der skal ventileres væk

12-15 kg pr. døgn

Zibroen har så meget sikkerhed indbygget, at du tror det er løgn. Desuden
har den et sugesystem som snupper den uforbrændte olie/oliedamp, når du
slukker for den.
Der er kun en ganske lille smule lugt ved opstart/sluk. I brug kan du ikke
mærke/lugte, at du bruger den. Det kan du med en gasovn. Har selv haft een
og kender adskillige som har fortrudt voldsomt, at de ikke hørte efter hvad
jeg og mange andre fortæller i kraft af vores daglige brug af Zibroen.
Håber du blev lidt klogere nu og at du vil indrømme, du blandede begreberne
mht. CO og CO2.

Mvh.
Torben

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-03-06 10:07

> [...]
> og
> CO2 som er kultveilte som naturligvis ikke dræber.

Jeg er helt på det rene med at det er kulilten der dræber, det var bare ment
som en lidt humoristisk sammenligning mellem Suzukier og Porsher, nu du selv
var begyndt at komme med lidt aparte sammenligninger

> [...]
> gider
> finde facts. Hvad har I internet til?
> Men du er vel ikke mandfolk nok til at erkende, at du rodede rundt i

Det plejer jeg nu ikke at have nogen problemer med...

> Men det er da dårlig reklame overfor de mennesker, der som dig og Aksel
> ikke
> kender forskel på CO og CO2. *S*
> Så er det heller ikke mere alvorligt ment.

Det var godt at høre

> Jeg har selv haft to af de "billige Zibroovne med væge". De giver bare en
> dårligere varmefordeling + at vægen koster ca. 200,00 kr at udskifte.
> Samtidig har de heller ikke blæser og termostat.

Lad mig lige endnu engang slå fast at jeg er helt enig med dig i at alle bør
vælge en petroleumsovn istedet for gas, og igen-igen slå fast at jeg vil gå
ud fra at det skal være af laser-typen, da de andre efter min mening (og
vist nok også din) lugter for meget under start og stop til at man har lyst
til at have dem stående i stuen.
Og jeg mener heller ikke at petroleum er hverken mere eller mindre farlig
end gas (nok endda mindre, da udsivende petroleum jo ikke er livsfarligt,
modsat gas).

Nu må vi vist heller lukke den her.

Keller