Formater og eventyrligt dårlige film
Fra : Mr. D

Dato : 12-03-06 20:38

Jeg har ingen forstand på DVD formater.

Men nu købte jeg f.eks. den absolut dårligste film, der er lavet i
halvfjerserne, og det siger ikke så lidt, nemlig; "De 39 trin". Den er
tilsyneladende i 16:9 widescreen format, og jeg har lært her i gruppen, at
det er godt.

Men når jeg så sætter den på min ganske almindelige PS2 eller DVD spiller,
der er sat til mit ganske almindelige fjernsyn, så bliver skuespillerne
lange i ansigterne, og der er ikke den sorte stribe forneden, som jeg ellers
forventede mig.

Hvorfor?

simon

Fra : Brian P

Dato : 12-03-06 20:47

Mr. D wrote:
> Jeg har ingen forstand på DVD formater.
>
> Men nu købte jeg f.eks. den absolut dårligste film, der er lavet i
> halvfjerserne, og det siger ikke så lidt,

Der er masser af gode film fra 70erne, årtiet er næppe værre eller
bedre end andre årtier i filmens historie.

>...nemlig; "De 39 trin".

Se Hitchcocks original fra 1935 - i sort/hvis og 4:3 (det ved man da
hvad er) - i stedet. Den er langt bedre end både 1978- og
59-versioneringerne.

Fra : Mr. D

Dato : 12-03-06 20:57

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

>Efter min mening var det et usædvanligt dårligt årti

>Se Hitchcocks original fra 1935 - i sort/hvis og 4:3 (det ved man da
>hvad er)

.... okay, men hvorfor ser 16:9 sådan ud på min skærm? Jeg troede faktisk med
det format, at man fik hele bredden med, i stedet for at den smaskes sammen,
så alt bliver langt i ansigtet

> - i stedet. Den er langt bedre end både 1978- og
>59-versioneringerne.

Okay, vil prøve at få fat på den

simon

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 12-03-06 21:28

"Mr. D" skrev i en meddelelse

> ... okay, men hvorfor ser 16:9 sådan ud på min skærm? >Jeg troede faktisk med
> det format, at man fik hele bredden med, i stedet for at >den smaskes sammen,
> så alt bliver langt i ansigtet

I menuen på din DVD maskine skal du finde en menu (setup) der hedder noget som 4:3 Letterbox ,Pan-Scan eller
Widescreen . Der skal du vælge Letterbox
nu skulle du få de to sorte "bjælker" øverst og nederst
og ingen lange ansigter

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Mr. D

Dato : 12-03-06 21:37

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:4414845a$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> som 4:3 Letterbox ,Pan-Scan eller
> Widescreen . Der skal du vælge Letterbox
> nu skulle du få de to sorte "bjælker" øverst og nederst

Mange tak. Det vil jeg prøve. Jeg troede jeg skulle lede i DVDens menu, men
her var jo ingen valgmuligheder

simon

Fra : sniper_Nolight

Dato : 14-03-06 20:41

> Mange tak. Det vil jeg prøve. Jeg troede jeg skulle lede i DVDens menu,
> men her var jo ingen valgmuligheder

Når du ser 16:9 materiale på et 4:3 tv, er det helt normalt, at de bliver
lange i ansigterne - hvis dit 4:3 er forholdsvis nyt, har det måske en 16:9
knap, eller et punkt i en menu, hvor du kan aktivere sorte bjælker i top og
bund og på den måde nyde billedet korrekt. Faktisk har jeg et over 10 år
gammelt tv der kan det, så det burde kunne gøres den vej osse, så betyder
det heller ingenting, at din dvd afspiller i menuen står på 16:9 under
skærmindstillinger.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Jesper

Dato : 15-03-06 19:06

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> [...]
> lange i ansigterne, og der er ikke den sorte stribe forneden, som jeg ellers

Gør dig selv den tjenste at læse DVD'ens A til Z på Axelmusic, den er
god at få forstand af:

http://www.axelmusic.dk/publish/
--
Jesper