Som sædvanligt, dæk er ikke bare dæk
Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-03-06 19:40

Der har jo her på stedet været en del snak om dæk, og det vil der
formegentlig fortsat være. I forbindelse med indkøb af ny (brugt) konebåd i
dag sad jeg og så på sommerdæk (og fælge), da den indkøbte er monteret med
GoodYear UG7 og der ingen ekstra hjul er med.

Jeg husker for nyligt at have læst om det samme dæk med forskellige
egenskaber, kun markeret med et bogstav eller to. Jeg kan ikke huske hvor
jeg har læst om dette men testen her
http://www.adac.de/images/Sommerreifentest_2_XXL_tcm8-139825.jpg hvor
Bridgestone Potenza RE050A vinder og RE050 M0 taber viser det tydeligt, M0
er i øvrigt være en Mercedes spec. og deres prioritering undre mig en del.

Fra conti-online.com:

J = Jaguar godkendt
N2 = Porsche godkendt
M0 = Mercedes godkendt
BMW = BMW godkendt

De herre Mogens, Henrik B. og jeg har jo for kort tid siden udvekslet
oplevelser af "det samme" dæk og de oplevelser var forskellige, om vore dæk
så har været mærket på forskellig vis med denne til ikke voldsomt tydelige
forskel skal jeg ikke kunne sige. Jeg ville blot kaste dette på banen da jeg
næppe er den eneste der ser på sommersko til bilen i øjeblikket, og indkøbet
kan jo godt skuffe hvis man ikke er opmærksom på dette.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-03-06 19:48

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> Bridgestone Potenza RE050A vinder og RE050 M0 taber viser det
> tydeligt, M0 er i øvrigt være en Mercedes spec. og deres prioritering

Utroligt, at der er SÅ stor forskel...

Er det så fordi testen ikke kan bruges til en skid eller fordi der virkelig
er SÅ stor forskel på de to dæk... :-|

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-06 19:59

Morten Fruergaard wrote:

> Utroligt, at der er SÅ stor forskel...
>
> Er det så fordi testen ikke kan bruges til en skid eller fordi der
> virkelig er SÅ stor forskel på de to dæk... :-|

Mit bud er, at dækkene er testet på en "fremmed" bil, altså f.eks. ikke på
en Mercedes i tilfældet med M0 dækkene.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-03-06 20:25

> Mit bud er, at dækkene er testet på en "fremmed" bil, altså f.eks. ikke på
> [...]
Det er meget muligt og sandsynligt, jeg syntes ikke lige jeg har kunne finde
noget om testbilen/bilerne. Men det betyder at man skal holde tungen lige i
munden før man køber nogle dæk, så man ikke ender med nogle der er
specielfremstillet til en anden bil end den man har og måske fungere helt i
modstrid med forventningerne. Jeg pløjede rundt på daekonline for at se på
muligheder og priser, og så dæk både med og uden eksempelvis M0-betegnelse.
En uvidende stakkel som jeg kunne nemt springe på et sæt M0-dæk hvis de var
lidt billigere, for jeg har aldrig været opmærksom på dette og mindes ikke
at jeg har set dæk-pushere informere om dette.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-06 20:28

Kim Kristensen wrote:

> [...]
> kunne nemt springe på et sæt M0-dæk hvis de var lidt billigere, for
> jeg har aldrig været opmærksom på dette og mindes ikke at jeg har set

Jeg har været i bil branchen i stort set hele mit liv og jeg kan heller ikke
erindre at være stødt på det, når det gælder alm. bildæk.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-03-06 20:18

meddelelse news:44146cd0$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> Utroligt, at der er SÅ stor forskel...
>
> Er det så fordi testen ikke kan bruges til en skid eller fordi der
virkelig
> er SÅ stor forskel på de to dæk... :-|
>

> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
> www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Det er vist det man i mangel på svar kalder et godt spørgsmål, jeg tør i
hvert fald ikke gætte på det.

Med venlig hilsen Kim