Bore i gulv med gulvvarme
Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 19:14

Hej,

Jeg ønsker at montere en fodliste med 1-2 skruer. Men vi har gulvvarme under
cementen (hus 1½ år gammelt)
Kan man på en eller anden måde bore i cementen uden at ramme
gulvvarmeslangerne ?
Dvs kan man på en eller anden måde måle på, hvor slangerne ligger
(fugtmåler, hvis jeg kan låne denne i byggemarked) ? Eller er den for
unøjagtig ?
Jeg ved jo desværre ikke hvor langt nede uder cementen, at slangerne
ligger....

/Walther

Fra : Martin

Dato : 12-03-06 19:35

"Walt" <coirmoir> skrev i en meddelelse
> [...]
> unøjagtig ?
> Jeg ved jo desværre ikke hvor langt nede uder cementen, at slangerne

måle fugt gennem fliser>fliseklæber og så gulvvarmerørene ?? det tror jeg
næppe findes,og hvis de gør er det nok noget ultralyd/røngten/thermograf
eller lign. avanceret udstyr men er det fodlister kan du vel sagtens gøre
det,jeg tror altså ikke der er nogle der lægger gulvarme helt ud til
væggen,måske nok nærmere ca. 10 cm ud fra væggen (det er jo kun dertil man
går)

Martin

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-03-06 19:53

> [...]
> unøjagtig ?
> Jeg ved jo desværre ikke hvor langt nede uder cementen, at slangerne

Sluk gulvvarmen og dæk gulvet med noget kraftigt afdækningspapir når det
er koldt. Gør papiret rigtig vådt og tænd så for gulvvarmen, så skulle
det være muligt at se, hvor slangerne ligger.

mvh
Preben

Fra : HKN

Dato : 12-03-06 21:02

> Jeg ved jo desværre ikke hvor langt nede uder cementen, at slangerne
> ligger....

De skulle gerne ligge 8 - 10 cm nede - det er normal praksis - og betydeligt
længere nede end du kommer med skruen til panelet.

-Henrik

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 12-03-06 21:30

Fodlister skrues i væggen.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 12:07

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> skrev i en meddelelse
> Fodlister skrues i væggen.
> Mvh Thomas Strandvig

ok, fejl, ikke fodlister. Mente et dørtrin. Hmm..

Men tak for gode råd!

Jeg tror, det er korrekt at slangerne ligger 8-10 cm nede. Kiggede på foto
fra huset blev bygget, og det tror jeg bekræfter det.

Men er den ide med vådt papir virkelig mulig ?
Betonen eller trægulvet som ligger her nu bliver vel bare varm over det hele
?

/walther

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-03-06 15:37

"Walt" <coirmoir> skrev i en meddelelse

> Men er den ide med vådt papir virkelig mulig ?

Ja, men det forudsætter, at du er til stede, når varmen sættes til, samt
at slangerne ikke ligger for dybt. Man burde også kunne finde
placeringen med et fintfølende termometer, eller selvfølgelig en
metaldetektor, hvis det er kobberrør.

mvh
Preben

Fra : TT

Dato : 13-03-06 13:50

"HKN" <noone@nowhere.no> skrev i en meddelelse

> De skulle gerne ligge 8 - 10 cm nede - det er normal praksis - og
> betydeligt længere nede end du kommer med skruen til panelet.
>
> -Henrik

Ikke hos mig .... men der er kælder under, måske gør det en forskel ?

-Torben

Fra : Spacey

Dato : 19-03-06 18:40

> De skulle gerne ligge 8 - 10 cm nede - det er normal praksis - og
> betydeligt længere nede end du kommer med skruen til panelet.
>
> -Henrik

Hehe det er noget af en chance at tage.... Jeg skulle ikke nyde noget.
Kan den ikke limes?

Kenneth

Fra : MGJ

Dato : 12-03-06 22:09

Hej

Den med papiret er den sikrer!

Og jo der er regler omkring hvor langt nede sådanne slanger skal ligge, men
det sker meget ofte at de kun en få cm nede i gulvet (jeg har set det så tit
som gulvmontør)

MGJ

Fra : BoBr

Dato : 14-03-06 23:26

Køb noget montagelim, det er jeg helt sikker på kan holde. Så slipper du for
de problemer.

Mvh. BoBo