Parkeringsbøde
Fra : thuethomsen@gmail.co~

Dato : 12-03-06 18:25

Hej

Jeg "kom til" at holde ulovligt parkeret. Dette forgik i en baggård,
hvor forskellige firmaer lejer parkeringspladser. Da jeg kom hen til
min bil i dag, stod der en mand og gav mig et girokort. Det var bare en
neutral mand, ikke parkeringsmand, og det girokort jeg har fået er til
det firma der havde parkeringspladsen.
Kan han godt bare give mig en parkeringsbøde? Og hvis jeg nu ikke
betalte den kunne han så bare slå mit reg nummer op ved politiet og
få min adresse?
Det synes jeg er lidt mærkelig hvis det er tilfældet!

Mvh Thue

Fra : Henning

Dato : 12-03-06 18:55

On 12 Mar 2006 09:25:15 -0800, thuethomsen@gmail.com wrote:

> [...]
>Kan han godt bare give mig en parkeringsbøde? Og hvis jeg nu ikke
>betalte den kunne han så bare slå mit reg nummer op ved politiet og
Parkeringsbøde, nej. Afgift for at parkere ulovligt, ja.
>Det synes jeg er lidt mærkelig hvis det er tilfældet!
Du har højst sandsynligt overtrådt nogle regler for pladsen. Mon ikke
du kørte forbi et skilt eller to på vejen? Det lyder som om du er
udmærket klar over det, så må du tage konsekvensen af det!
CarPark o.a. parkeringsfirmaer har adgang til motorregistret, hvor
bl.a. ejeren af bilen kan slåes op.

Fra : mlt

Dato : 12-03-06 19:12

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> udmærket klar over det, så må du tage konsekvensen af det!
> CarPark o.a. parkeringsfirmaer har adgang til motorregistret, hvor

Kan man som privat eller som virksomhed bare banke skilte op om at det
koster 520 kr hvis man holder på en plads i en gård, og herefter indkræve
beløbet hos en der holder uretmæssigt??
Så tror jeg da jeg vil til at tjene lidt håndører i min indkørsel, hvor der
tit holder forskellige gæster der vil besøge mig... Det er jo dyrt sådan
at have gæster på besøg, så lidt brugerbetaling var da på sin plads en gang
imellem, ikke? )

Michael

Fra : BJ

Dato : 12-03-06 19:13

"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sådan
> at have gæster på besøg, så lidt brugerbetaling var da på sin plads en

Du ejer grunden/matriklen og kan gøre med den, hvad du vil i så henseende.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 19:17

"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev :

>Kan man som privat eller som virksomhed bare banke skilte op om at det
>koster 520 kr hvis man holder på en plads i en gård, og herefter indkræve
>beløbet hos en der holder uretmæssigt??

Jep !

Her på farmen skete der blot det, at parkede biler blev flyttet 300
meter ud i en pløjemark ;) Det hjalp gevaldigt.
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : mlt

Dato : 12-03-06 19:23

> Jep !

Hvor meget må man afkræve staklerne så ? )) Man kunne jo forestille sig
at de tog ved lære, og kun faldt i 1 gang, så f.eks. 10.000 kr ville jo være
helt fint i indtægt for "1 stk henkasten med køretøj i min indkørsel".

Michael

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 19:27

"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev :

>Hvor meget må man afkræve staklerne så ? ))

Det er vist op til egen fantasi - jeg bonnede de håndværkere der holdt
i min indkørsel 500,. pr næse

Fra : mlt

Dato : 12-03-06 21:27

> Det er vist op til egen fantasi - jeg bonnede de håndværkere der holdt
> i min indkørsel 500,. pr næse

Fik du pengene så?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 21:52

"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev :

>Fik du pengene så?

jada - de ville jo gerne hjem til fyraften ;)

Sådan en "lille" Setra er ikke sådan lige at flytte rundt med - hvis
der holder et fjols i min indkørsel, så jeg ikke kan få bussen ind, må
jeg jo holde udenfor....

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-03-06 23:03

mlt wrote:

> Hvor meget må man afkræve staklerne så ? ))

Umiddelbart kan man aftale hvad man vil, men aftalen kan helt eller
delvist tilsidesættes, hvis den er urimelig. Derfor holder P-selskaberne
sig typisk til samme takst som de offentlige P-afgifter.

Fra aftaleloven:

§ 36. En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis
det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den
gældende. Det samme gælder andre retshandler.

Stk. 2. Ved afgørelsen efter stk. 1 tages hensyn til forholdene
ved aftalens indgåelse, aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jens

Dato : 14-03-06 00:16

jan@stevns.net wrote:

> Her på farmen skete der blot det, at parkede biler blev flyttet 300
> meter ud i en pløjemark ;) Det hjalp gevaldigt.

Ja især hvis du skulle betale for at få Falck til at trække den ud igen.

Fra : Henning

Dato : 12-03-06 22:08

> [...]
>at have gæster på besøg, så lidt brugerbetaling var da på sin plads en gang

Så længe det er din grund, må du gøre hvad du vil. De fleste indgår
aftaler med allerede etablerede parkeringsfirmaer, som har baglandet
mht. advokater, incasso o.lign. på plads. Du vil som privat person
lynhurtigt løbe panden mod muren, når folk ikke betaler.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-03-06 15:29

> [...]
> mht. advokater, incasso o.lign. på plads. Du vil som privat person
> lynhurtigt løbe panden mod muren, når folk ikke betaler.

men vi fik aldrig opklaret hvem der har ret til at få oplysninger om en
nummerplades ejer, vi kan jo lave en nok så lovlig aftale om bødestørrelse,
men kan vi ikke finde ejeren kan det jo være ligemeget..

Hvad er reglerne her

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 19:10

> Så længe det er din grund, må du gøre hvad du vil.

Skal det ikke skiltes el. lign. så man har mulighed for at se om man holder
ulovligt og konsekvensen af det ?

Mvh. Per.

Fra : Simpzon

Dato : 13-03-06 19:37

> Skal det ikke skiltes el. lign. så man har mulighed for at se om man
> holder ulovligt og konsekvensen af det ?

Der vil aldrig være tale om at holde ulovligt.

Fra : Jesper Brock

Dato : 13-03-06 21:14

"Simpzon" <remov_e_thissimpzon@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der vil aldrig være tale om at holde ulovligt.

Kan situationen ikke nemt ende som en overtrædelse af Straffelovens §264?

"§ 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget
1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt
sted,
2) undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil."

Jeg kunne da nemt forestille mig nogle persontyper, der blot henstillede
deres bil på hvad der for dem lignede et "offentligt territorium" - og i
hvert fald ikke lod sig jage væk, fordi der kom en civilklædt mand og bad
dem fjerne deres køretøjer...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Jens

Dato : 14-03-06 00:13

mlt wrote:
> [...]
> er jo dyrt sådan at have gæster på besøg, så lidt brugerbetaling var
> da på sin plads en gang imellem, ikke? )

Ha ha

Fra : thuethomsen@gmail.co~

Dato : 12-03-06 18:59

Det har ikke noget at gøre med jeg ikke vil tage konsekvensen af det.
Min bekymring gå på om alle og enhver kan slå min adresse op i
motorregistret bare de har min nummerplade. Har var jo ikke fra carpark
eller noget andet parkeringsfirma

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-06 19:48

On Sun, 12 Mar 2006 09:59:01 -0800, thuethomsen wrote:

> Det har ikke noget at gøre med jeg ikke vil tage konsekvensen af det.
> Min bekymring gå på om alle og enhver kan slå min adresse op i
> motorregistret bare de har min nummerplade.

Det kan alle og enhver ikke, men det betyder ikke at en regning ikke vil
nå frem til dig hvis du undlader at betale den afgift du har fået. Hvis
du er rigtigt "heldig" når regningen oven i købet at blive en del
større undervejs. Det plejer i hvert fald at være resultatet når noget
bliver sendt til inkasso.

Fra : Henning

Dato : 13-03-06 20:41

On 12 Mar 2006 09:59:01 -0800, thuethomsen@gmail.com wrote:

> [...]
>Min bekymring gå på om alle og enhver kan slå min adresse op i
>motorregistret bare de har min nummerplade. Har var jo ikke fra carpark
Hvad stod der på girokortet? Selvom p-vagten ikke havde jakke på fra
CarPark el.lign. kunne han sagtens være derfra. Man kunne måske også
forestille sig, at private arbejder sammen med CarPark for at få
inddrevet p-afgifterne?

Fra : thuethomsen@gmail.co~

Dato : 14-03-06 16:39

Jeg har lige fundet det har på nettet::::

For at der kan være tale om uberettiget brug af en parkeringsplads,
skal det fremgå klart og tydeligt på parkeringspladsen, hvad
betingelserne er, for at man må benytte den. Der skal stå, hvad man
skal betale, om man skal stille p-skiven og hvor man må parkere. Kun
hvis betingelserne fremgår tydeligt, kan man blive opkrævet et beløb
for ikke at overholde dem.

Når det eneste der stod var "privat parkering" så er der vel ikke
skiltet ordenlig?

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 02:05

[...]

Nej da - det kan man ikke - men kig på dit girokort - der står sikkert at
det er en kontrolafgift. En bøde kan kun udstedes af politiet efter de
retningslinier politimester- og dommerforeningen er blevet enige om. Og det
du kalder en parkeringsbøde er ikke en bøde - det er en afgift og bliver
behandlet som sådan.

Og hvis jeg nu ikke
betalte den kunne han så bare slå mit reg nummer op ved politiet og
få min adresse?

Det kan man så godt. Du har ved at du har parkeret på et privat område
accepteret betingelserne for at parkere på området. Du har med andre ord
vedgået dig en aftale - som er aftaleretlig. Den falder ikke ind under
færdselsloven, men under aftalelovens bestemmelser. Dog med den bemærkning
at du kun kan acceptere de betingelser der er skiltet med når du kører ind
på området. Og det er lodsejers opgave at sørge for at priserne for en
krænkelse fremgår på skiltet, gør de ikke det skal du ikke betale. Men
eftersom der er afsagt en del domme herom - så er de fleste privat
parkeringsselskaber ret bevidste om hvad der skal stå på de her skilte....

Det synes jeg er lidt mærkelig hvis det er tilfældet!

Det er så tilfældet.......

Mvh Thue

Fra : Henning

Dato : 22-03-06 18:08

On Wed, 22 Mar 2006 02:04:45 +0100, "Peter" <peter> wrote:

> [...]
>parkeringsselskaber ret bevidste om hvad der skal stå på de her skilte....
>
>Det synes jeg er lidt mærkelig hvis det er tilfældet!

Hvem i ovenstående er "Thue" og hvem er "Peter"? Det ville hjælpe
meget, hvis du indstillede din newsreader til at quote korrekt