Bilvask i frostvejr - er det dumt ?
Fra : Steffen Skov

Dato : 12-03-06 18:00

Jeg har en ikke særlig ren bil, som jeg egentlig tror ville have godt af
at blive vasket, idet det meste er vejsalt. Men jeg har hørt rygter om
at det er meget dumt at vaske bil i frostvejr, fordi et eller andet
skulle tage skade. Er der noget om dette eller skal jeg bare komme igang ?

Er der iøvrigt nogen der ved om en vaskehal, vasker bilen på undersiden ?

Mvh. Steffen Skov

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 18:05

Steffen Skov <steffenskov@info.dk> skrev :

>Men jeg har hørt rygter om at det er meget dumt at vaske bil i frostvejr,
>fordi et eller andet skulle tage skade. Er der noget om dette eller skal
>jeg bare komme igang ?

Det værste er nok bare at der kan komme vand i dine dørlåse med
efterfølgende sjove ting

>Er der iøvrigt nogen der ved om en vaskehal, vasker bilen på undersiden ?

Jeg har aldrig set en vaskehal med børster i gulvet - mon ikke bare du
tænker på de der undervognsvask, der spuler bilen nedenfra

Nogen påstår man ikke må - jeg tør godt
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-03-06 18:34

jan@stevns.net skrev:
> Jeg har aldrig set en vaskehal med børster i gulvet - mon ikke bare du
> tænker på de der undervognsvask, der spuler bilen nedenfra

Jo det var det jeg havde i tankerne, altså blot en spuling, til lige at
løsne det værste salt.

Mvh. Steffen Skov

Fra : Martin Bak

Dato : 12-03-06 19:11

"Steffen Skov" <steffenskov@info.dk> skrev i en meddelelse

> Jo det var det jeg havde i tankerne, altså blot en spuling, til lige at
> løsne det værste salt.

Vaskehallerne genbruger såvidt jeg ved vandet. Og jo flere der kører i
vaskehallen for, at få spulet saltet af undervognen, des mere salt vil der
således være i vandet.

Hvis jeg har ret, så vil man altså kunne få vasket sin bil i saltvand lige
for tiden. Jeg kan bedre acceptere, at den ser noget møget ud.

Martin

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 19:18

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev :

>Vaskehallerne genbruger såvidt jeg ved vandet. Og jo flere der kører i
>vaskehallen for, at få spulet saltet af undervognen, des mere salt vil der
>således være i vandet.

Næppe - vandet ryger gennem et filter

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-03-06 19:55

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Næppe - vandet ryger gennem et filter

Eh, det fjerner skisme da ikke saltet.

Prøv evt. at smage på en dråbe af vandet næste gang - det er med garanti salt

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som vasker bil med ferskvand + børste :))

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-03-06 20:16

Kim Voss Schrader skriver:

> Eh, det fjerner skisme da ikke saltet.

Det er da ikek noget problem at gøre

> Prøv evt. at smage på en dråbe af vandet næste gang - det er med garanti salt

Har du prøvet ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-03-06 20:20

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kim Voss Schrader skriver:

> Det er da ikek noget problem at gøre

Er det ikke? I så fald undrer det mig, at det åbenbart ikke sker (nu skal jeg jo
lige passe på med at overgeneralisere :)). Ihvertfald har jeg smagt salt de
gange jeg har smagt på de 'dyre dråber'

> Har du prøvet ?

Jeps, det har jeg faktisk. Mener det var på den lokale Shell-station...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-03-06 21:06

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Næppe - vandet ryger gennem et filter

Hvilket filter Jan ?

Mig bekendt er eneste mulighed at koge kondensere vandet for at fjerne
salten fra vandet, har før hørt dette argument, men mangler altså stadig at
høre hvad det er for en filter der kan det.

Selv ikke en vaskemaskine/reperatør montør kunne kaste lys over dette. Hans
udsagn, vandet bliver renset for snavs/olie og derefter genbrugt.

MVH Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 21:17

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev :

>Hvilket filter Jan ?

Jeg er temmeligt sikker på vi satte et filter som dette
http://www.opfindelser.cen.dk/index-opfinder.html op på tanken nede i
Rønnede

>Selv ikke en vaskemaskine/reperatør montør kunne kaste lys over dette. Hans
>udsagn, vandet bliver renset for snavs/olie og derefter genbrugt.

Der er måske mere mellem himmel og hav, end mange ved ;)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-03-06 22:14

> Jeg er temmeligt sikker på vi satte et filter som dette
> http://www.opfindelser.cen.dk/index-opfinder.html op på tanken nede i
> Rønnede

Ja - som kan rense vandet for snavs, shampo, voks mm. men der skrives ikke
noget om salt, som mig bekendt kun kan fjernes ved kondensmetoden, alså -
mig bekendt;-/

> Der er måske mere mellem himmel og hav, end mange ved ;)

Du har jo nok ret Jan.

MV Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 22:20

> [...]

>noget om salt, som mig bekendt kun kan fjernes ved kondensmetoden, alså -

Mon ikke vejsaltet bliver fanget i filtret - på den korte tid, fra det
skylles/vaskes af bilen når det vel næppe at blive opløst i vandet.

Jeg skal ikke kloge mig for meget på det - det er ikke noget jeg ved
meget om ;)

>Du har jo nok ret Jan.

Det hænder skam også jeg tager fejl ;) Se bare med motorplaceringen
på Previa'en - arghhhhh!!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-03-06 22:38

> Det hænder skam også jeg tager fejl ;) Se bare med motorplaceringen
> på Previa'en - arghhhhh!!

Har du ikke fået lavet graven endu, ellers må du jo bruge "havebænken" ;-/

MVH Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 23:10

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev :

>Har du ikke fået lavet graven endu, ellers må du jo bruge "havebænken" ;-/

Havebænken er omdannet til varme - graven ikke gravet ;)

Jeg lånte en mand, med en lift

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 22:40

Hans L. Jørgensen skrev:
> Ja - som kan rense vandet for snavs, shampo, voks mm. men der skrives ikke
> noget om salt, som mig bekendt kun kan fjernes ved kondensmetoden, alså -
> mig bekendt;-/

Der skulle være et filter der kan gøre det. Men svjv koster den metode
en bondegård og en halv verdensdel.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-03-06 22:52

Finn Guldmann wrote:

> Der skulle være et filter der kan gøre det. Men svjv koster den metode
> en bondegård og en halv verdensdel.

Hvis man læser lidt her http://tinyurl.com/eacx4 så får jeg altså
indtrykket at vaskehaller har en eller anden from for saltudskiller
således at saltkoncentrationen er væsentlig mindre i det genbrugte vand.
Der er vist lidt problemer med at maskinerne ikke kan udskille saltet
tilstrækkeligt når der saltes i vildskab på de danske veje, men jeg tror
nu stadig at fordelene ved at vaske bilen langt overvejes af ulemperne.
Bla. så vil det saltvand der uværgeligt sætter sig overalt på bilen i
denne tid, blive siddende, og du kan sandsynligvis ikke selv komme
ordentlig ind under bilen for at vaske der.

Så jeg vil mene at en jævnlig vask i løbet af vinteren er godt,
suppleret med en god omgang vask når al saltet er væk fra vejene.

Thomas

Fra : Peter Juul

Dato : 15-03-06 20:49

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Selv ikke en vaskemaskine/reperatør montør kunne kaste lys over dette.
> Hans udsagn, vandet bliver renset for snavs/olie og derefter genbrugt.

Enig !
Vandet bliver nok renset for det værste skidt, men saltet får man ikke så'n
bugt med - Jeg kan se det tydeligt, når Transitten har fået sit daglige
bad... "Pantersort" som den er, med pæne hvide saltstafferinger hist og
her...

VenHils
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 20:23

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis jeg har ret, så vil man altså kunne få vasket sin bil i saltvand lige
> for tiden. Jeg kan bedre acceptere, at den ser noget møget ud.

Saltet bliver i hvert fald fjernet på en eller anden måde. Ellers ville der
være tydelige saltrester tilbage når bilen kommer ud af vaskehallen.

--
Tom

Fra : m0rt3n

Dato : 12-03-06 19:08

> [...]
> det er meget dumt at vaske bil i frostvejr, fordi et eller andet skulle
> tage skade. Er der noget om dette eller skal jeg bare komme igang ?

Hold øje med om porten virker! Hvis der ligger sne ved porten kan
automatikken forhindre den i at lukke sig. Så fryserne børsterne til is og
lakken ødelægges. Kan kun anbefales hvis man vil have en ny lakering på
tankstationens regning.
-m0rt3n

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 21:05

> [...]
> det er meget dumt at vaske bil i frostvejr, fordi et eller andet skulle
> tage skade. Er der noget om dette eller skal jeg bare komme igang ?

Så længe vejeret er som nu (meget meget tørt) skader den salt der sidder på
bilen ikke noget. Det er først når fugten kommer at saltet begynder at
"ændre" jern og og skide rust

Jeg ville vente med at vaske den ... eller vaske den "tidligt" om morgen og
sætte den i solen resten af dagen så vandet kan fordampe.

hilsne Thomas G