bilbatt. unødvendigt efter start?
Fra : KO

Dato : 12-03-06 16:15

Snakkede med en som mente, at når bilen først er startet, kan man pille
bilbatt. ud. Er dette korrekt?

Fra : John N. H.

Dato : 12-03-06 16:24

"KO" skrev i en meddelelse:

> Snakkede med en som mente, at når bilen først er startet, kan man
> pille bilbatt. ud. Er dette korrekt?

Kan man sagtens, men det er næppe klogt at gøre det.

Mvh
John

Fra : Henning

Dato : 12-03-06 17:45

On Sun, 12 Mar 2006 16:15:09 +0100, "KO" <kim.mail@SLETc.dk> wrote:

>Snakkede med en som mente, at når bilen først er startet, kan man pille
>bilbatt. ud. Er dette korrekt?

I en diesel, ja.

Fra : KO

Dato : 12-03-06 17:59

> I en diesel, ja.

OK. Men ikke i en benzin? Har en Ford Mondeo fra 1994 med 1.8i motor.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 18:02

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev :

>OK. Men ikke i en benzin? Har en Ford Mondeo fra 1994 med 1.8i motor.

Du kan også gøre det i en sådan bil, men det er ikke specielt
tilrådeligt

Hvis man gør det for at undgå at motoren går i learning_mode, er det
en bedre fidus at koble et andet batteri på klemmerne medens man
skifter

selv en lille 12v 7.2A akku er rigeligt

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Henning

Dato : 12-03-06 18:53

On Sun, 12 Mar 2006 17:58:30 +0100, "KO" <kim.mail@SLETc.dk> wrote:

>OK. Men ikke i en benzin? Har en Ford Mondeo fra 1994 med 1.8i motor.

Tændrør bruger strøm til gnisten, en diesel selvantænder under tryk.
Bl.a. derfor kører alle "seriøse " off-roadere på diesel. Selv om
motorrum oversvømmes og alle sikringer ryger fortsætter motoren med at
køre - bare den kan få luft

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 19:29

Henning skrev:
> [...]
> Bl.a. derfor kører alle "seriøse " off-roadere på diesel. Selv om
> motorrum oversvømmes og alle sikringer ryger fortsætter motoren med at

Og der er strøm til at holde div. magnetventiler åbne.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans Jensen

Dato : 12-03-06 18:00

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> I en diesel, ja.

Hmmm hvorfor kun i en diesel de bruger da meget strøm til
elektronikken - så skal det være en gammel diesel med mekanisk indsprøjt.

Men generatoren brænder af hvis i forsøger.

Mvh Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-06 18:01

Hans Jensen explained on 12-03-2006 :
> Hmmm hvorfor kun i en diesel de bruger da meget strøm til elektronikken
> - så skal det være en gammel diesel med mekanisk indsprøjt.

Uanset om den er ny eller gammel bruger den næppe mere strøm end den
selv kan producere - ellers bliver det en træls oplevelse i længden at
have den bil...

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : ena

Dato : 12-03-06 18:14

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> "I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going

Det skal du ikke gøre - generatoren producerer ikke ren jævnspænding der er
en del rippler i strømmen og det udjævner bateriet, samtidigt sikrer
bateriet at der er en konstant spænding uden batteri vil den svinge kraftigt
(bateriet fungerer som et resavoir) lad være med det du kan brænde
elektronikken og generatoren af ved at prøve - hvorfor skulle man for øvrigt
tage bateriet af efter start? hvad vil du opnå?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-06 18:41

on 12-03-2006, ena supposed :
> Det skal du ikke gøre

Bare rolig, det har jeg heller ikke nogen intentioner om.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : OZ7PUS

Dato : 12-03-06 23:18

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> I en diesel, ja.

og en benziner

Min gamle Sierra kørte ihvertfald ~200km fordelt over et par dage uden
batteri .. Brugte en start booster til at starte den og det var det

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 19:01

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse
> Snakkede med en som mente, at når bilen først er startet, kan man pille
> bilbatt. ud. Er dette korrekt?

Nej, det må man ikke og det er der heller ingen grund til. Man kan MÅLE sig
frem til hvad der er defekt.

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-03-06 21:00

> "KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse

Det skal du være meget varsom med, det kan være en enda særdeles dårlig ide.

Der findes i dag generatorer som afleverer helt op til 80 volt ureguleret
ladespænding DC, efterensretning af vekselspændingen sker der en
spændingsregulering til akumulatorens spænding, hvis ikke akumulatoren er
tilsluttet kan der ske at der kommer for høje spændinger ud på
ledningsnettet, sådanne kan tage livet af næsten alt fintfølende elektronik,
som moderne biler er spækket med.

Du kan finde mere herom på denne side
http://www.gruby.dk/ac.htm

MVH Hans