|
| Bestilt arbejde, kom ikke, betale? Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 12-03-06 14:23 |
|
Hejsa...
Hvis man bestiller tid til et stykke arbejde på sin bil, men ikke kommer til
aftalen, kan værkstedet så opkræve et gebyr/fuld betaling eller....?
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Henning (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 12-03-06 16:17 |
|
On Sun, 12 Mar 2006 14:22:43 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:
>Hejsa...
>
>Hvis man bestiller tid til et stykke arbejde på sin bil, men ikke kommer til
>aftalen, kan værkstedet så opkræve et gebyr/fuld betaling eller....?
Ja, de har reserveret plads og tid til dig og måske sagt nej til
andre.
| |
Sune Storgaard (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Sune Storgaard |
Dato : 12-03-06 21:00 |
|
Henning wrote:
> On Sun, 12 Mar 2006 14:22:43 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
> mit efternavn . com> wrote:
>
>> Hejsa...
>>
>> Hvis man bestiller tid til et stykke arbejde på sin bil, men ikke
>> kommer til aftalen, kan værkstedet så opkræve et gebyr/fuld betaling
>> eller....?
>
> Ja, de har reserveret plads og tid til dig og måske sagt nej til
> andre.
Og det kan de bare gøre uden videre, der er ikke noget der skal aftales ?
| |
Allan Soerensen (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 12-03-06 21:57 |
|
"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
news:44147edd$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Ja, de har reserveret plads og tid til dig og måske sagt nej til
>> andre.
>
> Og det kan de bare gøre uden videre, der er ikke noget der skal aftales ?
Der foreligger en aftale om at Morten skal have udført et stykke arbejde på
sin bil på et givent tidspunkt. Den aftale overholder Morten ikke og han må
derfor betale de udgifter og tab værkstedet har haft pga. dette aftalebrud.
| |
Michael Kjærsgård (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kjærsgård |
Dato : 12-03-06 22:04 |
|
> Der foreligger en aftale om at Morten skal have udført et stykke arbejde på
> sin bil på et givent tidspunkt. Den aftale overholder Morten ikke og han må
> derfor betale de udgifter og tab værkstedet har haft pga. dette aftalebrud.
Jeg var nu mere af den opfattelse af det er Morten der har kunder som er
problemet - og at han vil vide hvilke sanktioner han kan tage i brug
overfor kunder som bliver væk. Korrekt?
--
Michael
| |
Allan Soerensen (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 13-03-06 00:24 |
|
"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse
news:44148cb7$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Der foreligger en aftale om at Morten skal have udført et stykke arbejde
>> på sin bil på et givent tidspunkt. Den aftale overholder Morten ikke og
>> han må derfor betale de udgifter og tab værkstedet har haft pga. dette
>> aftalebrud.
>
> Jeg var nu mere af den opfattelse af det er Morten der har kunder som er
> problemet - og at han vil vide hvilke sanktioner han kan tage i brug
> overfor kunder som bliver væk. Korrekt?
Du har vist ret. Indsæt "kunden" i stedet for "Morten".
| |
Morten Fruergaard (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 15-03-06 19:52 |
|
Michael Kjærsgård wrote:
> Jeg var nu mere af den opfattelse af det er Morten der har kunder som
> er problemet - og at han vil vide hvilke sanktioner han kan tage i
> brug overfor kunder som bliver væk. Korrekt?
Nemlig ja...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Sune Storgaard (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Sune Storgaard |
Dato : 12-03-06 22:07 |
|
Allan Soerensen wrote:
> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
>> Og det kan de bare gøre uden videre, der er ikke noget der skal
>> aftales ?
>
> Der foreligger en aftale om at Morten skal have udført et stykke
> arbejde på sin bil på et givent tidspunkt. Den aftale overholder
> Morten ikke og han må derfor betale de udgifter og tab værkstedet har
> haft pga. dette aftalebrud.
Er værkstedet så tvunget til at lægge værktøjet på hylden i den time og lave
ingenting, eller må de arbejde videre på anden bil og samtidigt bonge ham ?
Hvis ja (til det første), har de så reelt lidt et tab ?
Hvad hvis bilen går i orden af sigselv(via håndspålæggelse af en autistisk
munk), kan han så aflyse aftalen 5 minutter efter indgåelsen, 1 time efter,
1 time før ?
Jeg synes ideen er fair nok, det koster naturligvis at misse sådan en
aftale, kunne bare godt tænke mig at vide hvordan man afgrænser/definerer
det, det virker ikke just rationelt hvis man ved at misse en aftale, i
praksis udsteder en check uden beløb på.
| |
Henning (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 12-03-06 23:05 |
|
>
>Er værkstedet så tvunget til at lægge værktøjet på hylden i den time og lave
>ingenting, eller må de arbejde videre på anden bil og samtidigt bonge ham ?
>Hvis ja (til det første), har de så reelt lidt et tab ?
Forudsat der er en anden bil at arbejde på? Du forudsætter der står et
par biler og venter på at blive lavet, måske er det et mindre værksted
med begrænset plads og personale?
| |
Sune Storgaard (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Sune Storgaard |
Dato : 13-03-06 00:30 |
|
Henning wrote:
>> Er værkstedet så tvunget til at lægge værktøjet på hylden i den time
>> og lave ingenting, eller må de arbejde videre på anden bil og
>> samtidigt bonge ham ? Hvis ja (til det første), har de så reelt lidt
>> et tab ?
> Forudsat der er en anden bil at arbejde på? Du forudsætter der står et
> par biler og venter på at blive lavet, måske er det et mindre værksted
> med begrænset plads og personale?
Vi kan vel dele det op til 3:
Case A: Der er andre biler som holder venter de kan gå igang med.
Tab, udgifter ?
Case B: De har direkte afvist at tage imod andre kunder, og der står faktisk
en mekaniker og triller fingre i 1 time (må han feje gulv imens, eller skal
prisen på en gulvfejning trækkes fra kravet?) -indrømmet det er lidt en
mærkelig situation, men det er princippet i det.
Her er der naturligvis tale om et tab..men.. kan han kræve dokumentation på
det? Skal han dække hvad han selv ville have lagt(hvordan regnes det ud når
det aldrig blev udført), eller hvad tab de har lidt ved at afvise en rig
oliesheik som ville betale 10000 for at få skiftet sin wunderbaum. Eller
hvordan regner man lige det ud, timeløn til en X værkstedstimer (hvem afgør
hvor mange, hvis der blot blev aftalt at skifte en pakning som kan tage
mellem 1 og 4 timer)?
Case C: De har ikke andet at lave.
Hvad tab har de så lidt ? Det mistede indtjening for det aflyste skal
naturligvis ikke regnes med her.
Det er vist lige nemt nok at sige de bare kan kræve kompensation, det er
vist ikke i alle tilfælde det er helt rent i kanterne.
| |
Allan Soerensen (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 13-03-06 01:38 |
|
"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4414afb8$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Case A: Der er andre biler som holder venter de kan gå igang med.
Det betyder da bare at mekanikeren kommer til at holde ekstra kaffepause
sidst på dagen fordi han er blevet "en bil hurtigere færdig" med dagens
planlagte arbejde.
> Tab, udgifter ?
Løn til en mekaniker, der ikke har noget at lave sidst på dagen.
Tabt omsætning fordi man kunne have taget en kunde mere ind den dag.
> Case C: De har ikke andet at lave.
>
> Hvad tab har de så lidt ? Det mistede indtjening for det aflyste skal
> naturligvis ikke regnes med her.
Hvorfor dog ikke?
Der er lavet en aftale om et salg, som ville give omsætning på værkstedet.
Den omsætning er tabt fordi kunden ikke har overholdt aftalen.
| |
Frank E. N. Stein (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 13-03-06 02:20 |
|
On Mon, 13 Mar 2006 01:38:14 +0100, Allan Soerensen wrote:
>> Hvad tab har de så lidt ? Det mistede indtjening for det aflyste skal
>> naturligvis ikke regnes med her.
>
> Hvorfor dog ikke?
> Der er lavet en aftale om et salg, som ville give omsætning på værkstedet.
> Den omsætning er tabt fordi kunden ikke har overholdt aftalen.
Gælder det så også den anden vej rundt, altså hvis bilen ikke bliver
færdig til aftalt tid og det giver kunden ekstra udgifter/manglende
indtægter?
| |
DS (13-03-2006)
| Kommentar Fra : DS |
Dato : 13-03-06 02:33 |
|
"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4414afb8$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
> Vi kan vel dele det op til 3:
>
> Case A: Der er andre biler som holder venter de kan gå igang med.
>
> Tab, udgifter ?
Dette scenarie er nok utopisk, men der vil altid være omkostninger ved at
aftalte kunder udebliver. Fx skal værksteden bruge tid på at ringe til andre
kunder osv. Dette tidsforbrug er i det tilfælde et tab. Men du har ret i, at
ved en retssag, vil man jo se på om værkstedet reelt har haft andre kunder i
samme tidsrum, eller ej. Altså på de faktiske omkostninger. I Danmark
idømmes man ikke til at betale erstatning, som ikke er reel.
> Case B: De har direkte afvist at tage imod andre kunder, og der står
> faktisk en mekaniker og triller fingre i 1 time (må han feje gulv imens,
> eller skal prisen på en gulvfejning trækkes fra kravet?) -indrømmet det
> er lidt en mærkelig situation, men det er princippet i det.
Hvis de direkte har afvist at tage imod andre kunder, kan de ikke kræve
betaling fra den udeblevne kunde. Værksteden har en tabsbegrænsningspligt,
og selvom en kunde ikke kommer, skal de gøre hvad de kan, for at MINDSKE
deres tab. Og det gør de ikke, ved at nægte kunder i tidsrummet.
> Her er der naturligvis tale om et tab..men.. kan han kræve dokumentation
> på det? Skal han dække hvad han selv ville have lagt(hvordan regnes det ud
> når det aldrig blev udført), eller hvad tab de har lidt ved at afvise en
> rig oliesheik som ville betale 10000 for at få skiftet sin wunderbaum.
> Eller hvordan regner man lige det ud, timeløn til en X værkstedstimer
> (hvem afgør hvor mange, hvis der blot blev aftalt at skifte en pakning som
> kan tage mellem 1 og 4 timer)?
Man ser simpelthen på hvilken fortjeneste virksomheden er gået glip af, men
heller ikke mere. Lad os sige at en reparation koster den udblevne kunde
10.000 kr., og værksteden skal betale 2.000 kr. i løn og 3.000 i
reservedele. Deres avance er altså på 100%.
Den udeblevne kunde kan aldrig ende med at skulle betale 10.000 kr. i
erstatning til værkstedet. Lønnen skal betales, og værkstedet skal stadig
have den profit de er gået glip af både på løn og reservedele. Men der er jo
ikke brugt for 3.000 reservedele. Så efter min bedste overbevisning vil
erstatningen ende på 7.000 kr. Virksomheden er altså stillet økonomisk, som
hvis aftalen havde været opfyldt fra kundens side.
> Det er vist lige nemt nok at sige de bare kan kræve kompensation, det er
> vist ikke i alle tilfælde det er helt rent i kanterne.
Enig, der er mange måder at se det på. Men der er ingen tvivl om, at når man
aftaler en tid hos et værksted, en tandlæge / whoever, og man udebliver, ja
så kan man godt holdes økonomisk ansvarlig for sit aftalebrud.
DS
| |
Morten Fruergaard (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 15-03-06 19:47 |
|
Sune Storgaard wrote:
> Vi kan vel dele det op til 3:
Case D.
Som bemærket, så er jeg ikke kunde, men værkstedet...
Jeg er kørt ca. 45 min hver vej (60 km) fra vores firmaadresse til et af
vores monteringsværksteder.
Kunden kommer ikke.
Tab?
1,5 time á X kr. + 120 km á X kr.?
Vi har en fast pris på 400 kr. på den montage, som skulle have fundet sted,
så tabet kan jo på ingen måde være større end det.
Men vil det være i orden, at sende en regning på de 400 kr.?
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
per christoffersen (12-03-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 12-03-06 22:19 |
|
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:44148b34$0$38627$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:44147edd$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> Ja, de har reserveret plads og tid til dig og måske sagt nej til
>>> andre.
>>
>> Og det kan de bare gøre uden videre, der er ikke noget der skal aftales ?
>
> Der foreligger en aftale om at Morten skal have udført et stykke arbejde
> på sin bil på et givent tidspunkt. Den aftale overholder Morten ikke og
> han må derfor betale de udgifter og tab værkstedet har haft pga. dette
> aftalebrud.
Men kun de udgifter, som kan dokumenteres (og det kan blive svært), hvis
ikke andet er aftalt.
/Per
| |
|
|