The Decent (2005)
Fra : Peter Holm

Dato : 12-03-06 08:12

hey
nogen der kan udrede trådene for slutningen af The Decent? Hvem, hvad,
hvorfor ?
http://www.imdb.com/title/tt0435625/

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk
61 77 55 62

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 12-03-06 08:47

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> hey
> nogen der kan udrede trådene for slutningen af The Decent? Hvem, hvad,
> hvorfor ?
> http://www.imdb.com/title/tt0435625/

Den hedder "The Descent" (nedstigning). "Decent" betyder anstændig

Spoiler follows...

Men, slutningen skal vel bare klargøre at hun tænker sig til en lykkelig
slutning hvor hun slipper ud og lever videre rent fysisk. Men så ser vi at
det blot er en drøm og hun stadig ligger i hulen uden udsigt til at slippe
væk med livet i behold. Hun affinder sig dog med sin skæbne da hun alligevel
ikke har "levet" siden hun mistede barn og mand. Hun ser sin datter for sig
som noget af det sidste, og er tilfreds medsin skæbne da hun hellere vil
genforenes med hende end leve som en tom skal i det virkelige liv.

I det hele taget er hele konceptet med at dykke ned i en mørk hule jo en
kæmpe metafor for at dykke ned i sindets mørke og udfordre sine egne
dæmoner. Men det er jo op til den enkelte hvor meget man vil fortolke på
hele filmen. Jeg tog skabningerne i hulen for at være gældende og ikke
fantasifostre der skulle afspejle indre dæmoner, men andre kunne måske nok
lægge en anden tolkning på det.

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Per

Dato : 12-03-06 12:16

> [...]
> hele filmen. Jeg tog skabningerne i hulen for at være gældende og ikke
> fantasifostre der skulle afspejle indre dæmoner, men andre kunne måske nok

Sometimes a cigar is just a cigar...

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 12-03-06 17:36

> Sometimes a cigar is just a cigar...

Det var også hvad Clinton sagde

Fra : Peter Holm

Dato : 12-03-06 22:04

> [...]
> datter for sig som noget af det sidste, og er tilfreds medsin skæbne da
> hun hellere vil genforenes med hende end leve som en tom skal i det

jeg vil da gerne købe din tolkning, men det var helt specifikt det, at der
pludselig sidder en anden pige ved siden i hende i bilen, der generede mig.
Men OK, måske er hun slet ikke i bilen, som du også indikerer.

Mvh
Peter

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 13-03-06 15:32

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

> jeg vil da gerne købe din tolkning, men det var helt specifikt det, at der
> pludselig sidder en anden pige ved siden i hende i bilen, der generede
> mig. Men OK, måske er hun slet ikke i bilen, som du også indikerer.

Så vidt jeg husker er det den døde veninde Juno, som sidder i bilen. Men hun
er jo allerede efterladt med ødelagt ben til skabningernes ædegilde. Derfor
må hele sekvensen, hvor hovedpersonen slipper fri, være en drøm. Det slåes
fast med at den allerede døde Juno sidder i bilen.
Da hovedpersonen så vågner op i grotten/hulen er det virkelighed og hun ser
sin døde datter for sig idet hun accepterer, at døden er bedre end det liv
hun har levet efter mand og barn blev frarevet hende.

Fra : Peter Holm

Dato : 13-03-06 19:08

> [...]
> ser sin døde datter for sig idet hun accepterer, at døden er bedre end det
> liv hun har levet efter mand og barn blev frarevet hende.

købt!
Mvh
Peter

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 12-03-06 10:32

> [...]
> hey
> nogen der kan udrede trådene for slutningen af The Decent? Hvem, hvad,

Nej jeg havde også svært ved at "sluge" slutningen, men synes Anders' bud i
en anden meddelses virker gangske logisk. Men bortset fra at jeg synes
slutningen er kikset, lige meget hvordan man tolker den, så synes jeg at
resten af filmen var en ret effektiv gyser, jeg havde ihvertfald mere end et
hår i nakken der rejste sig op. Rart med et seriøst gys, der ikke prøver at
være lidt sjov også.

Mvh. brian

Fra : Peter G

Dato : 12-03-06 17:22

"Brian, Rikke og Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE> writes:

> Rart med et seriøst gys, der ikke prøver at være lidt sjov også.
>
> Mvh. brian

Ja, så skal jeg jo ikke anbefale hans forrige film "Dog Soldiers". Den
er nemlig både et godt gys og ret morsom. :)

--
M.v.h. Peter.
"Personlig ser jeg med stor tilfredshed på den udvikling, offentliggørelsen af

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 12-03-06 18:02

"Peter G" <pg@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, så skal jeg jo ikke anbefale hans forrige film "Dog Soldiers". Den
> er nemlig både et godt gys og ret morsom. :)

Jo det må du faktisk godt, den har jeg set, og den kunne jeg også ret godt
lide...på trods af humoren

Mvh. Brian