Skærme
Fijala 3554
God opløsning på en widescreen?
Fra : Johs32

Dato : 12-03-06 01:04

Hvad er en god opløsning for en widescreen TFT skærm? En normal 19" 4:3 skal
helst kunne kører 1600*1200 men hvad er en god opløsning for en 19"
widescreen og en 20" widescreen skærm?

Mvh
JOhs

Fra : Jonas

Dato : 12-03-06 02:55

jeg har godt nok ikke set en 19" TFT (som iøvrigt er 5:4 ikke 4:3) køre
højere end 1280x1024.

widescreen:

19" - 1440x900
20" - 1680x1050

og TFTer skal meget gerne kun køre i de opløsninger.

Fra : Cag \(2730\)

Dato : 12-03-06 07:06

Jonas wrote:
> jeg har godt nok ikke set en 19" TFT (som iøvrigt er 5:4 ikke 4:3)
> køre højere end 1280x1024.

Det kan godt være jeg spørger dumt... men hvordan f..... ka' du få en
19" (1280x1024) til at være et 5:4 ratio i forhold til en 17" (som også
køre 1280x1024) i 4:3 ratio?!?

Jeg har ikke forstand, men ville mene at så længe du *ikke* køre
i/køber/bruger
widescreen/anamorphic/panorama/theaterwide/hvad-det-ellers-hedder
skærm(e) hvad enten det er computer eller tv burde de *alle* være i 4:3
uanset om det er en 14" eller en 100"

Lad endelig rettelser/info kommer frem, hvis jeg er helt galt på den.

/Cag

Fra : Hans

Dato : 12-03-06 11:34

Cag (2730) wrote:

> Det kan godt være jeg spørger dumt... men hvordan f..... ka' du få en
> 19" (1280x1024) til at være et 5:4 ratio i forhold til en 17" (som
> også køre 1280x1024) i 4:3 ratio?!?

Det er ganske enkelt, da både 17 og 19" TFT-skærme er størrelsesforholdet
5:4.

Prøv selv og kontroller målene på producenternes hjemmesider.

Hans

Fra : Johs32

Dato : 12-03-06 10:02

"Jonas" <jkm@SLETready.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har godt nok ikke set en 19" TFT (som iøvrigt er 5:4 ikke 4:3) køre
> højere end 1280x1024.
>
> widescreen:
>
> 19" - 1440x900
> 20" - 1680x1050

Ok man kan ikke få en widescreen 20" der kan kører en højere opløsning?

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-03-06 11:39

Johs32 skrev:
> "Jonas" <jkm@SLETready.dk> skrev i en meddelelse

> Ok man kan ikke få en widescreen 20" der kan kører en højere opløsning?

Ikke mig bekendt - de er nærmere lav-højde end bred-skærm
Ud over overnævnte muligheder er der den almindelige 20" opløsning på
1600x1200.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Johs32

Dato : 12-03-06 13:49

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

> Ikke mig bekendt - de er nærmere lav-højde end bred-skærm
> Ud over overnævnte muligheder er der den almindelige 20" opløsning på
> 1600x1200.

Men er 1600*1200 er jo et 4:3 forhold. Det giver vel ikke meget mening at
have en 20" widescreen der kører 1600*1200...

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-03-06 15:19

Johs32 skrev:
> "Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

> Men er 1600*1200 er jo et 4:3 forhold. Det giver vel ikke meget mening at
> have en 20" widescreen der kører 1600*1200...

Jeg fik ikke skrevet at jeg med "almindelige 20" opløsning" tænkte på
4:3 forhold.
Efter min mening er det op til ens personlige ønsker om det skal være
4:3 eller bredskærm/lavhøjde. Jeg foretrækker til enhver tid højere
totalopløsning end lavere og bredere skærme. Prøt at regne ud hvor mange
pixels der er i alt på de forskellige skærme.

Fra : Esben

Dato : 17-03-06 10:52

> [...]
> totalopløsning end lavere og bredere skærme. Prøt at regne ud hvor mange
> pixels der er i alt på de forskellige skærme.

Jeg synes grænsen går ved ca 20-21" skærme i 4:3 - hvis skærmen skal være
større end det, vil jeg foretrække at den kun er større i bredden.

Det er eller ærgeligt, at skærmstørrelser ikke angives i areal, højde og
evt. "pixeltæthed". Det ville gøre det en del mere gennemskueligt.

--
Esben

Fra : Zen

Dato : 17-03-06 14:14

On Sun, 12 Mar 2006 01:03:59 +0100, "Johs32" <sdfs@dss.com> wrote:

>Hvad er en god opløsning for en widescreen TFT skærm? En normal 19" 4:3 skal
>helst kunne kører 1600*1200 men hvad er en god opløsning for en 19"
>widescreen og en 20" widescreen skærm?

Når vi taler om TFT skærme, så er det bare deres pixelantal på bredde
x højde.

19" 4:3 er altid 1280x1024 !

De skal ikke kunne køre noget som helst andet end een opløsning. Det
må du have misforstået.

Det er meget nemt at læse på edbpriser.dk, hvilke muligheder der er.

Med CRT skærme derimod kunne man køre med mange opløsninger.

http://www.overclockers.co.uk/acatalog/lcd20.html

her er noget 1920x1200 24" fra Acer
og 2560x1600 30" fra Apple.

Men 1680x1050 er meget almindelig for en 20" widescreen.

mvh

John

Fra : Hans

Dato : 17-03-06 14:17

Zen wrote:

> Når vi taler om TFT skærme, så er det bare deres pixelantal på bredde
> x højde.
>
> 19" 4:3 er altid 1280x1024 !

Det er ikke rigtigt.

Forholdet er *ikke* 4:3 ved 1280x1024. Det er 5:4 ved denne opløsning.

Hans

Fra : Zen

Dato : 17-03-06 15:26

On Fri, 17 Mar 2006 14:17:23 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Det er ikke rigtigt.
>
>Forholdet er *ikke* 4:3 ved 1280x1024. Det er 5:4 ved denne opløsning.

Johs32 kaldte en 19" for 4:3, - så jeg refererer til det han omtalte.
Er det ikke ligegyldigt ? den er non-widescreen alligevel.

mvh

John