Forsøg på eksklusion fra haveforening
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-03-06 00:13

Har den lokale haveforeningsbestyrelse magt til - via
kolonihaveforbundets advokat - at ophæve mit medlemsskab af foreningen,
når der ikke i vedtægterne er taget højde for min brøde?

Uden nogen form for forudgående advarsler har en advokat på vegne af
lokalbestyrelsen krævet at jeg fjerner _alt_ vedrørende haveforeningen
fra mit websted. Uden at de fortæller mig hvad der er galt. Og hvis jeg
ikke gør det straks vil man "bringe mit medlemsskab til ophør"!

Hvilke muligheder har jeg for eventuelt at afvise disse trusler?

Der er tale om http://www.grandts.dk/Aarhus/mosevang.htm

--
Jørgen Grandt

Fra : Gustav Bernzer Kernt

Dato : 12-03-06 08:07

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> wrote in message
> [...]
> ikke gør det straks vil man "bringe mit medlemsskab til ophør"!
>
> Hvilke muligheder har jeg for eventuelt at afvise disse trusler?

pæn side ikke et ondt ord om nogen

Fra : Holst

Dato : 12-03-06 09:31

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> ikke gør det straks vil man "bringe mit medlemsskab til ophør"!
>
> Hvilke muligheder har jeg for eventuelt at afvise disse trusler?

Et hurtigt kig på hjemmesiden afslører ikke umiddelbart noget, som nogen
burde tage anstød af. Så jeg har lidt svært ved at se, hvorfor de skulle
kræve det fjernet. Så jeg ved ikke helt, hvad din "brøde" er.

Foreningens vedtægter vil jo sædvanligvis beskrive, hvorledes medlemmer
kan ekskluderes. Du må nok citere de relevante dele af vedtægterne for
at kunne få et ordentligt svar på dit spørgsmål.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-03-06 12:15

Holst skrev bl.a.:

> Foreningens vedtægter vil jo sædvanligvis beskrive, hvorledes
> medlemmer kan ekskluderes. Du må nok citere de relevante dele af
> vedtægterne for at kunne få et ordentligt svar på dit spørgsmål.

Ja, prøv venligst at kigge på bestemmelserne i § 7 via dette link:
http://www.aarhuskredsen.dk/vedtaegter/vedtaegter.htm
som er ens for både århuskredsen og de foreninger som er tilsluttet
denne.

--
Jørgen Grandt

Fra : BJ

Dato : 12-03-06 12:18

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> http://www.aarhuskredsen.dk/vedtaegter/vedtaegter.htm
> som er ens for både århuskredsen og de foreninger som er tilsluttet

Jeg ville nu kigge på § 11.1

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 12-03-06 19:04

BJ wrote:
> "Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg ville nu kigge på § 11.1

Enig - det må være den....

§ 11. Tegningsret
11. 1.
I forhold udadtil tegnes foreningen af formanden.

Lars B

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-03-06 19:53

Lars Jensen skrev:

> Enig - det må være den....
>
> § 11. Tegningsret
> 11. 1.
> I forhold udadtil tegnes foreningen af formanden.

Ja, måske vil man tage den paragraf i anvendelse. Men til hvad og
hvordan? Den siger jo ikke en lyd om sanktioner mod medlemmer som
forsøger at "tegne" foreningen! Og i øvrigt betyder tegningsret at
have mandat til at underskrive på vegne af en forening; det kan man vel
ikke sige jeg har gjort ved at publicere en sølle webside.

--
Jørgen Grandt

Fra : BJ

Dato : 12-03-06 20:08

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og i øvrigt betyder tegningsret at
> have mandat til at underskrive på vegne af en forening; det kan man vel
> ikke sige jeg har gjort ved at publicere en sølle webside.

Her tror jeg du grundlæggende ikke forstår foreningsvedtægter.

Lad mig give dig eksempel fra én af "mine egne" foreninger:

"Foreningen tegnes af formanden og kassereren, eller de af dem udpegede
bestyrelsesmedlemmer"

Den er ikke til at misforstå. Ingen andre i foreningen udtaler sig officielt
på foreningens vegne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-03-06 20:24

BJ skrev bl.a.:

> Her tror jeg du grundlæggende ikke forstår foreningsvedtægter.

Det tror jeg nu nok jeg gør, men okay.

> [...]
> udpegede bestyrelsesmedlemmer"
>
> Den er ikke til at misforstå. Ingen andre i foreningen udtaler sig

Præcis! "På foreningens vegne" er netop sagens kerne. Vil du virkelig
mene at jeg med min webside at udtalt mig officielt på foreningens
vegne?

--
Jørgen Grandt

Fra : BJ

Dato : 12-03-06 20:30

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det tror jeg nu nok jeg gør, men okay.

O.k.

> Præcis! "På foreningens vegne" er netop sagens kerne. Vil du virkelig mene
> at jeg med min webside at udtalt mig officielt på foreningens vegne?

Det kan jeg ikke afgøre, da jeg ikke er jurist.

Du kan evt. (høfligt) forespørge advokaten, hvad det er foreningen mener, du
forstøder dig imod på din hjemmeside.

Alternativt selv tage en advokat og forsvare din hjemmesides indhold.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-03-06 20:16

Den 12-03-06 19.52 skrev Jørgen Grandt følgende:

> Ja, måske vil man tage den paragraf i anvendelse.

Mon dog.

Spørg advokaten, hvad problemet er. Du kan jo evt. tilbyde at bringe din
obs! om siden øverst i stedet for nederst på siden.

Der er vist enkelte ting, som man kan forlange, at du fjerner, fx
referatet fra generalforsamlingen og andre skrifter. Der kan også være
problemer med billeder, hvis der er tale om portrætbilleder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine højrekliksmenuer med Mmm Free.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-03-06 20:28

Kim Ludvigsen skrev bl.a.:

> Mon dog.

Nej, vel.

> Spørg advokaten, hvad problemet er.

Det gør jeg i et brev til ham i morgen. Samtidig fjerner jeg
(midlertidigt) sidens nuværende indhold og erstatter det med brevet fra
advokaten plus min skriftlig reaktion. Og så må vi jo se jo.

--
Jørgen Grandt

Fra : BJ

Dato : 12-03-06 20:31

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Samtidig fjerner jeg
> (midlertidigt) sidens nuværende indhold og erstatter det med brevet fra
> advokaten plus min skriftlig reaktion. Og så må vi jo se jo.

Hvorfor yppe kiv.

Jeg ville i stedet skrive, hjemmesiden er under opdatering.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henning Wangerin

Dato : 12-03-06 20:41

On Sun, 12 Mar 2006 20:15:38 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Spørg advokaten, hvad problemet er. Du kan jo evt. tilbyde at bringe din
> obs! om siden øverst i stedet for nederst på siden.

Det vil nok under alle omstændigheder være en god ide.

> Der er vist enkelte ting, som man kan forlange, at du fjerner, fx

Den er jeg ikke nødvendigvis enig med dig i. (I forhold til foreningen)

> referatet fra generalforsamlingen og andre skrifter.

Måske. Men skal de normalt ikke tilgængelige for medlemmerne?

> Der kan også være
> problemer med billeder, hvis der er tale om portrætbilleder.

I forhold til den afbildede: Ja

I forhold til foreningen: Nej.
Det kan på ingen måde blive et forhold mellem Jørgen og foreningen at han
har et protrætfoto af naboen på hans hjemmeside. Den enste der kan gøre
noget i den sag er naboen som er afbildet.

/Henning

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-06 20:53

on 12-03-2006, Henning Wangerin supposed :

> Måske. Men skal de normalt ikke tilgængelige for medlemmerne?

Selvom de (måske) skal så giver det ikke alle og enhver lov til at
offentliggøre dem.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : per christoffersen

Dato : 12-03-06 21:05

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Selvom de (måske) skal så giver det ikke alle og enhver lov til at
> offentliggøre dem.

Hvorfor ikke?

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-03-06 23:54

Den 12-03-06 21.05 skrev per christoffersen følgende:

> Hvorfor ikke?

Ophavsretsloven. Og alt efter indholdet i referatet kan andre love også
komme på tale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : per christoffersen

Dato : 13-03-06 09:27

> Ophavsretsloven. Og alt efter indholdet i referatet kan andre love også
> komme på tale.

Hvem har ophavsret til vedtægterne?

I det omfang det kan udskilles hvem der har det, og det kan fastslås at der
rent faktisk er tale om et værk, er offentliggørelsen af dem til
interesserede så ikke en del af den implicitte brug, der ligger i at vedtage
vedtægter?

Ellers vil det føre til fuldstændig uoverskuelige konsekvenser for
foreningslivet i Danmark, hvis alle der har andel i vedtægter 70 år efter de
har medvirket til at vedtage dem, kan modsætte sig offentliggørelse eller
distribution af dem.
Tænk hvis vi i vores andelsforening skulle spørge alle, der tidligere har
skrevet noget i vedtægterne om lov til at distribuere dem til feks. nye
medlemmer, banker mv.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-03-06 12:48

Den 13-03-06 09.26 skrev per christoffersen følgende:

> Hvem har ophavsret til vedtægterne?

Det ved jeg ikke. Men der kan vel ikke være meget tvivl om, hvem der har
ophavsretten til referatet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.

Fra : per christoffersen

Dato : 13-03-06 13:00

> Det ved jeg ikke. Men der kan vel ikke være meget tvivl om, hvem der har
> ophavsretten til referatet.

Måske ikke, men det må da være indbefattet i referatskrivningen at det kan
offentliggøres ifbm. foreningen, eller hvor det ellers måtte være relevant.
Det vil være i modstrid med foreningers grundprincipper, at referatskrivere
mv. kan stoppe for udbredelse af et væsentligt beslutningsgrundlag,
simplethen ved at henvise til ophavsretten.
Der er klart nok ikke sket en formuelret overdragelse af rettighederne, men
der må være tale om en de facto overdragelse, - ellers kan samfundet ikke
hænge sammen på dette område.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-03-06 15:40

Den 13-03-06 12.59 skrev per christoffersen følgende:

> Måske ikke, men det må da være indbefattet i referatskrivningen at det kan
> offentliggøres ifbm. foreningen, eller hvor det ellers måtte være relevant.

Det kan jeg godt være enig i, men spørgsmålet er, om det også
indbefatter en "tilfældig" hjemmeside. Det er jeg ikke så sikker på.

Men efter at have set advokatens brev, tror jeg ikke, det er den slags,
der er problemet. Jeg er spændt på at se advokatens svar på Jørgens brev.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : alexbo

Dato : 13-03-06 16:29

"Kim Ludvigsen" skrev

> Jeg er spændt på at se advokatens svar på Jørgens brev.

Jeg tror han svarer nogenlunde således.

"Tak for deres henvendelse jeg har videresendt den til min klient."

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-03-06 21:33

per christoffersen was thinking very hard :

> Hvem har ophavsret til vedtægterne?

Jeg vil umidelbart sige foreningen, repræsenteret ved den til enhver
tid siddene bestyrelse.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-03-06 22:03

Henrik Stidsen skrev bl.a.

> per christoffersen was thinking very hard :

> Jeg vil umidelbart sige foreningen, repræsenteret ved den til enhver
> tid siddene bestyrelse.

Det var faktisk med vilje jeg ikke publicerede foreningens vedtægter på
den nu lukkede webside. Dels for at undgå brok i dén anledning, dels
fordi enhver kan se vedtægterne på Kolonihaveforbundets Århuskreds'
hjemmeside; de er nøjagtig ens med lokalforeningernes og selvsagt ikke
hemmelige.

Derimod satte jeg referatet af forrige gen.fors. ud på webben, fordi
dette alligevel var offentligt tilgængeligt på opslagstavler.

--
Jørgen Grandt

Fra : per christoffersen

Dato : 14-03-06 09:43

> per christoffersen was thinking very hard :

> Jeg vil umidelbart sige foreningen, repræsenteret ved den til enhver tid
> siddene bestyrelse.

Det kan ihvertfald ikke være en ophavsret iflg. ophavsretsloven. Foreningen
er ikke ophavsmand til teksten.

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-03-06 19:45

per christoffersen used his keyboard to write :

> Det kan ihvertfald ikke være en ophavsret iflg. ophavsretsloven. Foreningen
> er ikke ophavsmand til teksten.

Derfor kan de vel godt have rettighederne alligevel ?

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : per christoffersen

Dato : 14-03-06 20:28

> per christoffersen used his keyboard to write :

> Derfor kan de vel godt have rettighederne alligevel ?

Kun hvis der foreligger en overdragelse fra ophavsmændene til foreningen.
Det er selvfølgelig en teoretisk mulighed, - jeg har dog aldrig set det i
praksis fra mit eget kendskab til foreningsliv (som er temmelig omfattende
også på ledelsesplan). Men det kunne da være sjovt at høre om det, hvis
nogen har kendskab til en forening, hvor den slags er forekommet.

Der vil i så fald skulle være en overdragelse fra alle, der har skrevet
noget til vedtægterne (inklusive de som måtte have bidraget til dem med
ændringsforlsag mv). En spændende tanke, hvis det skulle være lykkedes.

Jeg hælder nu mere mere til den tanke, at der kun vanskeligt kan hævdes
ophavsret til vedtægter, referater mv. Både fordi det som tidligere nævnt
vil være i modstrid med formålet med dem, hvis de ikke kan spredes efter
behov. Og fordi det muligvis endda vil være vanskeligt at betegne dem som et
værk, al den stund at deres form og indhold er undergivet en godkendelse fra
generalforsamlingen. Men det er nu mere en strøtanke.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-03-06 23:52

Den 12-03-06 20.41 skrev Henning Wangerin følgende:

> Måske. Men skal de normalt ikke tilgængelige for medlemmerne?

Jo, men det er ikke det samme, som at man må offentliggøre dem på en
hjemmeside.

> I forhold til den afbildede: Ja
> I forhold til foreningen: Nej.

Enig. Jeg nævnte det blot, fordi det kan give problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : Holst

Dato : 12-03-06 12:24

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> http://www.aarhuskredsen.dk/vedtaegter/vedtaegter.htm
> som er ens for både århuskredsen og de foreninger som er tilsluttet

Hmmm ... skriver advokaten slet ikke, hvorfor det omtalte materiale skal
fjernes?

Umiddelbart synes jeg, at de har en meget dårlig sag.

Nu har jeg alt andet end nærlæst hjemmesiden, men umiddelbart så den
meget sober ud, men jeg skal da ikke afvise at der gemmer sig noget
mindre sobert mellem linjerne. Det ved du nok bedst selv.

I §7.2, skrives der "eller såfremt brugeren af en havelod eller dennes
husstand i gøren og laden er til væsentlig gene og ulempe for foreningen
og dermed dens øvrige medlemmer."

Er der noget mindre sobert på siden, så vil nogen måske påstå, at du er
"til væsentlig gene" ...?!

Fra : kjaer

Dato : 12-03-06 11:18

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> jeg ikke gør det straks vil man "bringe mit medlemsskab til ophør"!
>
> Hvilke muligheder har jeg for eventuelt at afvise disse trusler?

Det lyder som almindelige intriger, er der nogen "betydningsfulde" personer
du har glemt at rose på hjemmesiden?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-03-06 11:55

"kjaer" wrote

> Det lyder som almindelige intriger, er der nogen "betydningsfulde"
> personer du har glemt at rose på hjemmesiden?
Imho ser det ud til at bestyrelsen er en lukket klub og gerne vil opretholde
status quo
Jørgen er en besværlig størrelse i dette spil

- Peter

Fra : alexbo

Dato : 12-03-06 12:22

"Jørgen Grandt" skrev

> Har den lokale haveforeningsbestyrelse magt til - via
> kolonihaveforbundets advokat - at ophæve mit medlemsskab af foreningen,
> når der ikke i vedtægterne er taget højde for min brøde?

Du har lavet en hjemmeside der giver indtryk af at være haveforeningens
hjemmeside, det ville nok have været klogt at have talt med bestyrelsen om
det inden oprettelsen.

Om du kan ekskluderes på det grundlag er svært at sige, men foreningen har
sikkert en gummi-§ der giver bestyrelsen ret til dette.
Man kan jo ikke på forhånd tage højde om alle de "brøder" medlemmerne kan
finde på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-06 12:27

alexbo expressed precisely :
> Du har lavet en hjemmeside der giver indtryk af at være haveforeningens
> hjemmeside, det ville nok have været klogt at have talt med bestyrelsen om
> det inden oprettelsen.

"Denne webside er ganske privat og bestemt ikke haveforeningens!"

Man kan så diskutere om ikke det burde stå lidt længere oppe på siden,
men det står der højt og tydeligt, det er ikke haveforeningens side.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : alexbo

Dato : 12-03-06 12:30

"Henrik Stidsen" skrev

> Man kan så diskutere om ikke det burde stå lidt længere oppe på siden, men
> det står der højt og tydeligt, det er ikke haveforeningens side.

Nederst med lille skrift i forhold til overskriften.
Når man åbner siden får man indtrykket af, at dette er haveforeningens
hjemmeside.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-03-06 12:28

On Sun, 12 Mar 2006 00:12:57 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
>ikke gør det straks vil man "bringe mit medlemsskab til ophør"!
>
>Hvilke muligheder har jeg for eventuelt at afvise disse trusler?

Du kunne jo lægge haveforeningens vedtægter på omtalte side, sådan
bare til alm. information.

/Hans

Fra : Gustav Bernzer Kernt

Dato : 12-03-06 19:08

Eller lade din fætter fra Møn ? Overtage domænet med indhold
så har du ikke mere med den side at gøre.
Voila

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-03-06 12:14

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Har den lokale haveforeningsbestyrelse magt til - via
> kolonihaveforbundets advokat - at ophæve mit medlemsskab af
> foreningen, når der ikke i vedtægterne er taget højde for min brøde?

Mit websted er nu opdateret, fordi min kone ikke tør sidde advokatens
trusselsbrev overhørig af frygt for at vi mister vores kolonihave
og -hus:
http://www.grandts.dk/opdateringer.htm

Fandens også!

--
Jørgen Grandt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-03-06 12:53

Den 13-03-06 12.14 skrev Jørgen Grandt følgende:
> Jørgen Grandt skrev bl.a.:
>
> Mit websted er nu opdateret, fordi min kone ikke tør sidde advokatens
> trusselsbrev overhørig af frygt for at vi mister vores kolonihave
> og -hus:

Forståeligt (selvom jeg tror, advokaten er på meget tynd grund). Vend
lige tilbage med advokatens svar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Gamle

Dato : 13-03-06 15:26

> Mit websted er nu opdateret, fordi min kone ikke tør sidde advokatens
> trusselsbrev overhørig af frygt for at vi mister vores kolonihave
> og -hus:
> http://www.grandts.dk/opdateringer.htm

Hej Jørgen.

Prøv lige at kigge her. En hulens masse hjemmesider om kolonihaver.
http://www.kolonihaveportal.dk/links-kolonihaver.shtml

Håber du kan bruge det til noget.
Held og lykke.

Mvh.
Torben

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-03-06 16:36

"Gamle" skrev bl.a.:

> Hej Jørgen.
>
> Prøv lige at kigge her. En hulens masse hjemmesider om kolonihaver.
> [...]

Tak, Torben. Interessant. Måske kan jeg bruge det.

--
Jørgen Grandt

Fra : Gamle

Dato : 13-03-06 18:38

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
klip

> Tak, Torben. Interessant. Måske kan jeg bruge det.

Ja jeg tænkte bare, hvor mange andre har fået påbud om at lukke deres
hjemmesider.
Han er jo advokat for Dansk Kolonihaveforbund og er vel egentlig forpligtet
overfor Kolonihaveforbundet at stoppe ulovligheder, selvom det er H/F
Mosevang som har foranlediget det famøse påbud.
Kunne det være en idé at skrive til de andre som har hjemmesider for at
høre, om de også har fået forbud.
Og ja, jeg ved godt det ikke er helt jura, men er sgu blevet gal.

Mvh.
Torben

Fra : BJ

Dato : 13-03-06 18:42

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og ja, jeg ved godt det ikke er helt jura, men er sgu blevet gal.

Spil golf, du gamle. Det giver masser af frisk luft og giver en helt
naturlig træthed.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Gamle

Dato : 13-03-06 18:55

> "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Spil golf, du gamle. Det giver masser af frisk luft og giver en helt
> naturlig træthed.

Nu skal jeg lige have en 3 dobb.bypassop. først og derefter en ny hofte.
Så kan vi tale om golfen *GG*

Mvh.
Torben

Fra : BJ

Dato : 13-03-06 18:56

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu skal jeg lige have en 3 dobb.bypassop. først og derefter en ny hofte.
> Så kan vi tale om golfen *GG*

LOL

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens

Dato : 14-03-06 01:13

Gamle wrote:
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu skal jeg lige have en 3 dobb.bypassop. først og derefter en ny
> [...]

PC golf.
LOL