Hvad vil du helst?
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-03-06 19:59

Køre galt med 220 km/t eller miste servestyringen?

http://www.bt.dk/bil-camping/artikel:aid=426672/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-03-06 20:13

> Køre galt med 220 km/t eller miste servestyringen?
>
> http://www.bt.dk/bil-camping/artikel:aid=426672/

Har en BMW ikke frigear?

Niels

Fra : ena

Dato : 11-03-06 20:46

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Har en BMW ikke frigear?
>
> Niels
Det er at dømme ud fra billedet en E46 318 og jeg har et vist kendskab til
disse biler og ville umiddelbart mene:

-En std 318 kan ikke køre 220 km/t slet ikke med aut gear
-Spedersignalet overføres elektrisk ("fly by wire" så hvis den har sat sig
fast er det en elektrisk fejl)
-Bilen kan sættes i "N" og derved ville den være i frigear hvorfor gjorde
han ikke det?
-Bremserne kan med lethed bremse en 318 ned selv om man giver fuld gas - men
hvis man kun "halvbremser" over en længere distance kan bremserne
selvfølgeligt "fade" de er dog temmelig fading faste på selv en 318 da der
er vent. skiver for og bag samt de har en rimelig diameter
-Han kunne have drejet tændingsnøglen og motoren ville stoppe - bilen kan
sagtens styres uden servostyring - og ratlåsen aktiveres først hvis nøglen
tages helt ud

Alt i alt er der IMHO tale om en temmelig u-teknisk chauffør der ikke kan
have haft den helt store viden om sin bil

Jeg havde engang en Civic GTI der kunne lave samme nummer - jeg drejede bare
tændingsnøglen og lod motoren gå i stå - ved næste startforsøg fungerede den
perfekt - problemet opstod kun meget sjældent og viste sig at ligge i
gasspjældet der åbenbart kunne sætte sig fast.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-03-06 21:11

ena wrote:

> Det er at dømme ud fra billedet en E46 318

Der står at det er et arkivfoto, så det er vel ikke den aktuelle bil der er
billede af ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : ena

Dato : 11-03-06 21:19

> Der står at det er et arkivfoto, så det er vel ikke den aktuelle bil der
> er billede af ?

Det har du ret i - hvis man klikker på billedet står der det er et
arkivfoto.

Der står dog i den engelske udgave (med billedet af chaufføren) at det er er
"R reg. car" det betyder den er reg første gang i 1998 - så med al
sandsynlighed er det er E46, sandsynligheden for at det er en hengemt E36
der først er reg året efter er selvfølgeligt til stede - men præcis som
historien er det meget lidt sandsynligt

Fra : alexbo

Dato : 11-03-06 21:13

"ena" skrev

> [...]
> fungerede den perfekt - problemet opstod kun meget sjældent og viste sig
> at ligge i gasspjældet der åbenbart kunne sætte sig fast.

Jeg har været ude for en bil, jeg husker ikke hvilken, hvor stelkablet til
motoren var knækket, så trak speederkablet al strømmen, blev varmt og satte
sig fast.
Da jeg kiggede på den næste dag, fungerede speeder fint, men kablet blev
rødglødende da jeg forsøgte at starte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-03-06 21:19

alexbo wrote:

> [...]
> Da jeg kiggede på den næste dag, fungerede speeder fint, men kablet
> blev rødglødende da jeg forsøgte at starte.

En af mine brødre havde engang en gammel Escort Mk II.
Pludselig startede den af sig selv (uden at der var nogen i nærheden) og da
den stod i gear, kørte den lige ind i en mur.
Svjh var det starter ledningen der var kortsluttet/smeltet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 11-03-06 22:13

"Per Beer Hansen" skrev

> [...]
> da den stod i gear, kørte den lige ind i en mur.
> Svjh var det starter ledningen der var kortsluttet/smeltet.

Jeg havde en Triumph PI engang, med noget Lucas mekanisk indsprøjtning der
gik ild i,
mens brandvæsenet forsøgte at slukke ilden begyndte bilen at køre på
starteren, den satte dog ikke igang, men kørte et par meter hen af vejen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-03-06 22:26

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev> mens brandvæsenet forsøgte at slukke ilden
begyndte bilen at køre på
> starteren, den satte dog ikke igang, men kørte et par meter hen af vejen.

Den kunne bare ikke lide alt det kolde vand
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-03-06 21:36

alexbo skrev:

> [...]
> sig fast.
> Da jeg kiggede på den næste dag, fungerede speeder fint, men kablet blev

Jeg har en gang prøvet det på en Ford P100 turbo diesel. På grund af et
defekt stempel begyndte den at gå på motorolien. Den accelererede fra
100 til 150 på to blink med øjnene. Jeg håbede at koblingen kunne holde
og trådte samtidig hårdt på bremsen. Så fik jeg den ned i fart. Ellers
var der kun koblingen og et efterfølgende motorhavari som backup. Så ham
gutten i BMWen har ikke været åndsnærværende nok.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 11-03-06 22:02

"Ib Jakobsen" skrev

> [...]
> trådte samtidig hårdt på bremsen. Så fik jeg den ned i fart. Ellers var
> der kun koblingen og et efterfølgende motorhavari som backup.

Ja en gammel diesel der går i selvsving er ikke sjov, og er det en automatic
eller koblingen ryger, kan man nok få stoppet bilen men ikke motoren.
Så skal man have gode nerver for at åbne til motoren og proppe sin trøje ind
i indsugningen, mens motoren går med fuld skrue.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus G.

Dato : 11-03-06 23:50

> [...]
ind
> i indsugningen, mens motoren går med fuld skrue.

Er der ikke også noget med at nyere TurboDiesel'ere kan gå amok? Det er
turbo olien som lækker, så det bliver blæst ind sammen med luften, og så
tager fanden ved den, og den går op i omdrejninger der er fysisk umulige :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-03-06 00:46

Klaus G. skrev:

> [...]
> tager fanden ved den, og den går op i omdrejninger der er fysisk umulige :)

Det kan ske at den fordrer med olie gennem turboen. Kun en ting at gøre:
LØB.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 12-03-06 10:47

"Klaus G." skrev

> [...]
> turbo olien som lækker, så det bliver blæst ind sammen med luften, og så
> tager fanden ved den, og den går op i omdrejninger der er fysisk umulige

Det lyder i hvert fald sandsynligt, kan motoren få motorolie i cylindrene på
den en eller den anden måde, så kan den køre på det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-03-06 20:18

On Sat, 11 Mar 2006 19:58:49 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> Køre galt med 220 km/t eller miste servestyringen?
>
>http://www.bt.dk/bil-camping/artikel:aid=426672/

Meget mærkeligt.... Ja jeg ville da bare have slukket på nøglen og så
fuck servostyringen?!

Lyder sgu lidt mærkeligt - hvis jeg sætter mit automatgear i N så
kobler den da fra uanset om man trykker på speederen eller ej.

Og ikke en skramme ved 220 km/t uheld i en rundkørsel?

Avisand?

** Lars

Fra : Eliasen

Dato : 11-03-06 20:36

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

> [...]
>
> Lyder sgu lidt mærkeligt - hvis jeg sætter mit automatgear i N så
> kobler den da fra uanset om man trykker på speederen eller ej.

Og som der skrives: "He tried to put the car into neutral but the gears were
jammed."

Fandeme da en ubehagelig tur med mindre man er til den slags.

--
Eliasen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-03-06 20:43

> Og som der skrives: "He tried to put the car into neutral but the gears
> were jammed."
>
> Fandeme da en ubehagelig tur med mindre man er til den slags.

Hvordan f... kan både speeder og gear låse??
Mon ikke han er gået i panik og ikke har kunnet overskue det. Vi får dog nok
desværre aldrig resultaterne af undersøgelserne.

Niels

Fra : ena

Dato : 11-03-06 20:56

> Hvordan f... kan både speeder og gear låse??
> Mon ikke han er gået i panik og ikke har kunnet overskue det. Vi får dog
> nok desværre aldrig resultaterne af undersøgelserne.

Præcis - meget usandsynligt at speeder sætter sig fast - men ikke umuligt -
meget usandsynligt men ikke umuligt at aut.gearet er mekanisk låst = meget
meget usandsynligt at begge ting sker samtidigt.
Speder signalet er elektrisk på E46 men gearforbindelsen til aut gearet er
mekanisk - jeg tror han er gået i total panik og har indbildt sig at gearet
var "låst".

Jeg har i mit arbejde haft en lignende sag for 5 år siden - en
lastbilschauffør torpederer 2 biler og siger efterfølgende at rattet låste
og speederen satte sig fast. Lastbilen blev taget til fabrikken (som jeg
arbejder for) og gennemgået minituiøst - der var ingen fejl og
færdselsstyrelsen kunne senere eftervise at de 2 biler han ramte var på hver
sin side af vejen (=styring kunne ikke være låst da der skulle drejes for at
kunne ramme begge) resultatet var: Chaufføren måtte være faldet i søvn/fået
det dårligt og efterfølgende havde han opdigtet historien for at undgå
vognmandens "vrede"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-03-06 21:34

ena wrote:
> [...]
> måtte være faldet i søvn/fået det dårligt og efterfølgende havde han
> opdigtet historien for at undgå vognmandens "vrede"

Jo, men havde havde da ikke poilitiet i røret imens...

Næste gang jeg vil køre stærkt, så ringer jeg sgu bare til politiet og
siger, at bilen er gået amok...

Så kan det ske at jeg kommer lidt hurtigere hjem - endda med
politieskorte...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-03-06 22:36

On Sat, 11 Mar 2006 20:35:35 +0100, "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

>Og som der skrives: "He tried to put the car into neutral but the gears were
>jammed."

Ja - men det står der ikke BT.

Men det lyder da helt ude i skoven at både speeder og gear på en og
samme tid vælger ikke at fungere.... Eller er det bare mig?

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-03-06 21:04

Lars Knudsen skrev:
> Meget mærkeligt.... Ja jeg ville da bare have slukket på nøglen og så
> fuck servostyringen?!

Hvis ikke den er mærkelig monteret bliver den vel drevet af motoren
uanset om der er tænding på eller ej?

> Lyder sgu lidt mærkeligt - hvis jeg sætter mit automatgear i N så
> kobler den da fra uanset om man trykker på speederen eller ej.

Det stod der at han ikke kunne. (?)

> Og ikke en skramme ved 220 km/t uheld i en rundkørsel?

Man har jo lov at være heldig.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-03-06 22:21

On Sat, 11 Mar 2006 21:03:30 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvis ikke den er mærkelig monteret bliver den vel drevet af motoren
>uanset om der er tænding på eller ej?

Jaeh.. Hvis den har elektromekanisk servo så måske.. Under alle
omstændigheder kan du da sagtens styre, man skal bare tage godt fast.

Men på lige vej med høj fart er det da aldeles lige meget.

>Det stod der at han ikke kunne. (?)

Ja.. *G*

>Man har jo lov at være heldig.

Jada.. Men 220 km/t crash i en rundkørsel.. Så skal man vel nærmest
være jesus for at overleve....

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-03-06 21:36

Lars Knudsen wrote:
> Lyder sgu lidt mærkeligt - hvis jeg sætter mit automatgear i N så
> kobler den da fra uanset om man trykker på speederen eller ej.

Det gør ingen af mine biler med aut. gear...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-03-06 22:16

On Sat, 11 Mar 2006 21:35:44 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Det gør ingen af mine biler med aut. gear...

Næh.. Okay... Men min er en BMW Men kan uden probs sætte vælgeren
op i N når man kører og så kobler den fra.

Hvad gør dine så?

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-03-06 08:15

Lars Knudsen wrote:

> Næh.. Okay... Men min er en BMW Men kan uden probs sætte vælgeren
> op i N når man kører og så kobler den fra.
>
> Hvad gør dine så?

Tager omdr.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-03-06 08:41

On Sun, 12 Mar 2006 08:15:19 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Tager omdr.

Nåhja.. Det gør min også! Men den kobler da hjulene fra gearkassen så
den holder op med at trække.

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-03-06 13:17

Lars Knudsen wrote:

> Nåhja.. Det gør min også! Men den kobler da hjulene fra gearkassen så
> den holder op med at trække.

Jep... Så er vi vist enige....

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-03-06 20:20

mit efternavn . com> wrote:

> Køre galt med 220 km/t eller miste servestyringen?
>
>http://www.bt.dk/bil-camping/artikel:aid=426672/

Okay. Han ser heller ikke for kløgtig ud :)

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/4796264.stm

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-03-06 21:05

Lars Knudsen skrev:
> Okay. Han ser heller ikke for kløgtig ud :)
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/4796264.stm

Det tror da pokker efter den tur.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Krabbe

Dato : 11-03-06 20:34

meddelelse news:44131de9$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Køre galt med 220 km/t eller miste servestyringen?
>
> http://www.bt.dk/bil-camping/artikel:aid=426672/

Jeg har faktisk været sammen med et par i Holland hvor konen havde en BMW
cabrio 323 eller 5 hvor de mens hun kørte havde oplevet at en lampe der
sidder indvendigt på motorhjelmen var faldet af og havde sat sig så på en
måde så "gassen" satte sig fast og de kunne kun få stoppet ved at dreje
nøglen.

Lød den gang som en noget spookie historie - men måske er det her noget
lign.

per

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-03-06 21:02

> Køre galt med 220 km/t eller miste servestyringen?

Værre hvis ratlåsen slår til - og det er nok det, han har været bange for.

Hvis man i øvrigt bremser resolut - kan man LET bremse en bil ned fra høj
hastighed til stilstand, selvom den har speederen i bund - men man skal
naturligvis ikke bremse som en tøs indtil bremserne er varme.

Manden må have været en fjols. Bilen er måske i stykker. Den slags historier
plejer ikke at holde vand, og kan skade mærket kolossalt.

Audi var ude for det samme i USA engang - deres salg styrtdykkede -
historien var et falsum.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 11-03-06 21:30

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
>
> Manden må have været en fjols. Bilen er måske i stykker. Den slags
> historier plejer ikke at holde vand, og kan skade mærket kolossalt.

Hej

Måske man skulle "tage dig på ordet " og prøve en dag. Ikke at jeg ikke
tror på dig, men kunne bare være sjovt at prøve. Jeg har ingen fornemmelse
af bremsernes styrke, ved samtidig knald på motoren.

og i henhold til artiklen så ville jeg ikke være bage for at snuppe
tændingen. Han kunne jo gøre det på et lige stykke og så jokke bremsen i
bund, uansen om "servoen svigter" eller rettere, ratlåsen låser, som han
sikker har ment eller de har fejloversat

mvh

Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-03-06 21:47

> Måske man skulle "tage dig på ordet " og prøve en dag. Ikke at jeg ikke
> tror på dig, men kunne bare være sjovt at prøve. Jeg har ingen
> fornemmelse af bremsernes styrke, ved samtidig knald på motoren.

Det har jeg - jeg har gjort det flere gange - det er intet problem.

Motoren har ingen power ift bremserne, hvis du bremser som en mand fra
første sekund.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 12-03-06 16:37

> Motoren har ingen power ift bremserne, hvis du bremser som en mand fra
> første sekund.

Har du prøvet med en kraftig motor, og i 1.gear ?

Torben E

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-06 16:46

> Har du prøvet med en kraftig motor, og i 1.gear ?

Nu ér det vel de færreste biler, der kører 150 km/t i første gear..

I øvrigt kan selv biler med 400 hk let bremses ned, hvis de har bremser som
dem fabrikken ville sætte på den slags biler. )

(Det er vel noget med 6 motherfucker-stempler og skiver på 340 mm i
diameter..?)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 12-03-06 16:50

> Nu ér det vel de færreste biler, der kører 150 km/t i første gear..

Jep, men når bremserne bliver varme kommer den derop igen.

> I øvrigt kan selv biler med 400 hk let bremses ned, hvis de har bremser
> som dem fabrikken ville sætte på den slags biler. )

Ikke på en kraftig bil med aut + baghjulstræk, du har simpelthen ikke nok
bremseeffekt på baghjulene til at overvinde motoren, og selvom
forhjulene er blokerede kan man nemt fortsætte kørslen, og ja jeg
har prøvet

Men om en 140 hk. bmw er stærk nok, aner jeg ikke, en 400 hk.
chevy kan ihvertfald godt køre videre med blokerede hjul.

Torben E

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-06 17:09

> Men om en 140 hk. bmw er stærk nok, aner jeg ikke, en 400 hk.
> chevy kan ihvertfald godt køre videre med blokerede hjul.

Tror du også en moderne bil kan det..?

Hvis vi nu tager en BMW med 4-500 hk - med seksstemplede kalibre,
monster-bremsetryk, skiver på 360-380 mm og svedigt brede moderne dæk..?

(En Chevy har vel undervogn og bremser som en Lada Samara 1100)

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 17:19

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>(En Chevy har vel undervogn og bremser som en Lada Samara 1100)

Ka' du humme dig ud og vaske mundtøjet me' no'ed brun sæve ?

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-06 17:28

> Ka' du humme dig ud og vaske mundtøjet me' no'ed brun sæve ?

He-he...

Din er da ikke en Chevy, er det..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 17:40

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Din er da ikke en Chevy, er det..?

de er fra GM begge to ;)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-06 18:15

> de er fra GM begge to ;)

Ved profetens skæg - er det en Chevy eller er det ikke Chevy...?

)

Ingen sæbevask, undskyldning og "dialogkonference", hvis det ikke er en
Chevy - jeg sværger..

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-03-06 18:17

Fra : Torben E

Dato : 12-03-06 22:07

> Tror du også en moderne bil kan det..?

Næ, den har jo abs, men hvis det frakobles, så ja.

> Hvis vi nu tager en BMW med 4-500 hk - med seksstemplede kalibre,
> monster-bremsetryk, skiver på 360-380 mm og svedigt brede moderne dæk..?

Jep, en M5 v8 feks. den er jeg ret sikker på kan.

Torben E

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-03-06 06:17

> Jep, en M5 v8 feks. den er jeg ret sikker på kan.

Det tror jeg sgu ikke - men ok - jeg ved det ikke..

--
/Jan W Nielsen

Fra : ena

Dato : 12-03-06 17:18

> [...]
> bremseeffekt på baghjulene til at overvinde motoren, og selvom
> forhjulene er blokerede kan man nemt fortsætte kørslen, og ja jeg

Så er det sku nogle kraftigt underdimentionerede bremser den Chevy har - en
430 hk lastbil med skiver for bag kan ikke overvinde bremserne hvis man
bremser til - og mon ikke sådan en 12 liters diesel har lidt mere moment end
en chevy?

Fra : Torben E

Dato : 12-03-06 22:10

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bremser til - og mon ikke sådan en 12 liters diesel har lidt mere moment

Jo, men de har ca. lige mange hk, og hvor mange bremser har
en lastbil ?, hvor store er de ?, og hvor meget trykker den på
akslerne, så den ikke blokere, derfor kan den.
En lastbil har seriøst store bremseflader, og mange af dem.

Torben E

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 16:42

Torben E skrev:
> Har du prøvet med en kraftig motor, og i 1.gear ?

Hvormange kører i 1. gear på motorvejene?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Torben E

Dato : 12-03-06 16:51

> Hvormange kører i 1. gear på motorvejene?

Det gør dem der prøver at kvæle en aut bil med bremserne.

Torben E

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 17:36

Torben E skrev:
> Det gør dem der prøver at kvæle en aut bil med bremserne.

Jeg tror nu nok jeg nok skulle få den afbremset.

Men ok, man har nok kun det samme forsøg.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : NS

Dato : 12-03-06 17:41

Torben E skrev:
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> Det gør dem der prøver at kvæle en aut bil med bremserne.
>
> Torben E

Men når man så har bremset så meget ned at den
ryger i 1. så kan man jo smide bilen i grøften
eller andet steds, så den standser eller sidder fast.

Iøvrigt vil momentomformeren på et eller andet
tidspunkt ikke kunne overfører motorens moment,
bilen vil standse og motoren piske rundt indtil
omformeren bryder sammen pga. varmen.

NS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-06 18:16

> Men når man så har bremset så meget ned at den ryger i 1. så kan man jo
> smide bilen i grøften eller andet steds, så den standser eller sidder
> fast.

Enig - eller gnubbe den ind i autoværnet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-03-06 19:49

On Sun, 12 Mar 2006 18:15:48 +0100, "Jan W Nielsen"

>Enig - eller gnubbe den ind i autoværnet.

>--

Her taler vi jo om et udstyr alle biler har været forsynet med fra dag
1. Nemlig karosseribremsen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-06 20:02

Folmer Rasmussen wrote:

> Her taler vi jo om et udstyr alle biler har været forsynet med fra dag
> 1. Nemlig karosseribremsen.

Ja selv verdens første bil (Cugnot's dampvogn fra omkring 1771) gjorde jo
brug af karosseribremsen på en af dens første ture og blev derved
totalskadet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-03-06 20:08

Folmer Rasmussen skrev:
> Her taler vi jo om et udstyr alle biler har været forsynet med fra dag
> 1. Nemlig karosseribremsen.

Også lige siden verdens første "bil".

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-03-06 21:10

Jan W Nielsen wrote:

> Værre hvis ratlåsen slår til - og det er nok det, han har været bange
> for.

I de fleste nye/nyere biler, der slår ratlåsen først til, når nøglen tages
helt ud, men måske han ikke har været klar over det.

> [...]
> historier plejer ikke at holde vand, og kan skade mærket kolossalt.
>
> Audi var ude for det samme i USA engang - deres salg styrtdykkede -

Det er da heller ikke mere end et par år siden, at en lignende historie
udspillede sig i Frankrig (svjh) og dengang var det vist en Renault.
Svjh blev den historie dog senere opklaret, som værende et påhit af
chaufføren.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-03-06 22:18

On Sat, 11 Mar 2006 21:10:23 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>I de fleste nye/nyere biler, der slår ratlåsen først til, når nøglen tages
>helt ud, men måske han ikke har været klar over det.

Ja - i min e39 slår ratlåsen først til når nøglen fjernes. Og nøglen
kan kun fjernes hvis gearvælgeren er i P. Så det skulle altså være
relativt fool-proof....

** Lars

Fra : ena

Dato : 11-03-06 21:23

Måske man skulle bruge den undskyldning næste gang man vil lade bilen
"strække ben" - give den pedalen og bliver man stoppet så kan man jo sige at
speederen sad fast - og koblingen og gearet gjorde det for øvrigt også

Fra : Leonard

Dato : 11-03-06 21:37

"ena" <ekk@nomail.com> wrote:

>Måske man skulle bruge den undskyldning næste gang man vil lade bilen
>"strække ben" - give den pedalen og bliver man stoppet så kan man jo sige at
>speederen sad fast - og koblingen og gearet gjorde det for øvrigt også

Du skal bare ringe op og melde din kørsel først.

Tror forøvrigt pokker at han ikke kunne tænke klart nok til at finde
ud af at stoppe bilen, når han absolut skulle ringe til alarmcentralen
samtidigt.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Chr

Dato : 11-03-06 23:26

meddelelse news:44131de9$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Køre galt med 220 km/t eller miste servestyringen?
>
> http://www.bt.dk/bil-camping/artikel:aid=426672/
>

> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
> www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

den er god nok,-jeg så et interview med tossen på en sat. kanal her til
aften...han fattede åbenbart ikke en brik, han havde futtet bremsen af da
han prøvede at bremse med med speederen nede,-tumpen kunne ikke finde ud af
at dreje nøglen og trille ind til siden,-og bare lade nøglen sidde i låsen
så rattet ikke låste,-så hellere gå i panik og brage ind i en rundkørsel...i
interviewet satte de ham bag rattet på en BMW igen...så lignede han en
grønsag i fjæset...rimeligt griner...men de fik da ham til at trille en
tur...