|
| Vedligeholdelses ladning min bare R.... Fra : Molnit |
Dato : 11-03-06 17:05 |
|
Ja, så nærmer det sig at man skal ha rullet dyret ud, så jeg ville lige
tjekke om jeg skal bestille nye batterier, eller om de havde det fint :)
Suzuki'en blev målt til 12,45V og MZ batteriet blev målt til 11,5V
Suzukien har et Varta på, og MZ'en har et Saito fra louis.de, og INGEN
af de maskiner er blevet rørt siden de blev rullet ind i garagen sidste
efterår :) så nu for vi af se om jeg overhovede skal finde en lader
frem, eller la den blive pænt i sin æske endnu en gang :)
Nu det er et dyrt vs. et billigt batteri, så vil jeg nu mene at den
volt mindre på Saito'en er aceptabelt nok :) det er jo ikke nede i den
slemme ende endnu :)
VH
Lars Molnit
P.S. Garagen er piv utæt, så der har været frostgrader osv. vinteren
over, og batterierne har sidet på maskinerne.
| |
Richard (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 11-03-06 17:22 |
|
Molnit wrote:
Ad subject - det ved du sikkert ført om et par år, når sulfateringen af
batteriet grundet manglende o afladningsmotion er mere fremskreden
Til at bestemme ladetilstanden er en syremåler sikkert mere præcis...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Molnit (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 11-03-06 17:54 |
|
Richard skrev:
> Molnit wrote:
>
> Ad subject - det ved du sikkert ført om et par år, når sulfateringen af
> batteriet grundet manglende o afladningsmotion er mere fremskreden
hmmm, hvis det først sker om et par år, og det i suzukien som måler
12,45 nu, det er i forvejen +5 år gammelt, og fået min behandling de
sidste 3-4 år snart :) sååå vil jeg med glæde købe et nyt når det sker.
> Til at bestemme ladetilstanden er en syremåler sikkert mere præcis...
Religion, andre siger man skal bruge en desideret auto batteritester
som man kun finder på værkstederne osv.. :)
Jeg holder mig til den med at alt over 11 volt er fint fint :)
VH
Lars Molnit
| |
J. Jørgensen (11-03-2006)
| Kommentar Fra : J. Jørgensen |
Dato : 11-03-06 18:36 |
|
"Molnit" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:441300b2$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Richard skrev:
>> Molnit wrote:
>>
>> Ad subject - det ved du sikkert ført om et par år, når sulfateringen af
>> batteriet grundet manglende o afladningsmotion er mere fremskreden
>
> hmmm, hvis det først sker om et par år, og det i suzukien som måler 12,45
> nu, det er i forvejen +5 år gammelt, og fået min behandling de sidste 3-4
> år snart :) sååå vil jeg med glæde købe et nyt når det sker.
>
>> Til at bestemme ladetilstanden er en syremåler sikkert mere præcis...
>
> Religion, andre siger man skal bruge en desideret auto batteritester som
> man kun finder på værkstederne osv.. :)
>
> Jeg holder mig til den med at alt over 11 volt er fint fint :)
>
> VH
> Lars Molnit
Hej Lars
Hvad er det egentlig du vil fortælle med dine indlæg?
Er det noget med syremåleren? eller er det noget med at 11 volt er rigeligt?
Hvilken religion taler du om?
Jeg er almindelig Kristen og mener at syremåleren er OK, og jeg tror ikke på
at der er ret mange Ampere til rådighed når batteriet viser 11 volt.
Jeg vil dog tage med i min morgenbøn, at din MZ'er starter ved første
forsøg.
Hilsen
en svagt troende
Jørgen
| |
Steen Gruby (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 11-03-06 19:11 |
|
On Sat, 11 Mar 2006 18:35:52 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:
Hej.
>
>Hvad er det egentlig du vil fortælle med dine indlæg?
Lars har en pointe.
Hvis selvafladningen ved længere tids stilstand betyder at de målte
værdier er som skrevet, er der en god sandsynlighed for at begge
batterier kan oplades til nominiel værdi og vil virke endnu en season.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Molnit (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 12-03-06 09:30 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Sat, 11 Mar 2006 18:35:52 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
> wrote:
>
> Hej.
>> Hvad er det egentlig du vil fortælle med dine indlæg?
>
> Lars har en pointe.
> Hvis selvafladningen ved længere tids stilstand betyder at de målte
> værdier er som skrevet, er der en god sandsynlighed for at begge
> batterier kan oplades til nominiel værdi og vil virke endnu en season.
Tak Steen, Det er lige præcis det... ;)
VH
Lars Molnit
| |
Tommy Fer (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 12-03-06 10:45 |
|
Molnit skrev:
> Steen Gruby skrev:
>> On Sat, 11 Mar 2006 18:35:52 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
>> wrote:
>>
>> Hej.
>>> Hvad er det egentlig du vil fortælle med dine indlæg?
>>
>> Lars har en pointe.
>> Hvis selvafladningen ved længere tids stilstand betyder at de målte
>> værdier er som skrevet, er der en god sandsynlighed for at begge
>> batterier kan oplades til nominiel værdi og vil virke endnu en season.
>
> Tak Steen, Det er lige præcis det... ;)
>
> VH
> Lars Molnit
Det Lars har glemt her / har været heldig med, er at hvis
opladningsgraden af batteriet (ikke til at måle direkte på spændingen)
er under hvis grad (tilgiv mig, mine lærebøger er pakket ned) Så vil
batteriet få permanent skade i kolde temperature.
Svjh husker er det -5 grader og under 75% opladet. så begynder det.
Personligt bruger jeg ikke vedligeholdslader, men min mc står i +15grader.
Jeg er selv fortaler for at man ikke skal behandle et batteri som en
barnenumse. F.eks. den med at man kun må lade 1/10 del af Ah tallet. min
bare bagende, hvormeget tror du det lades med af din mc?
mvh Tommy Fer
| |
Molnit (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 12-03-06 11:24 |
|
Tommy Fer skrev:
> Det Lars har glemt her / har været heldig med, er at hvis
> opladningsgraden af batteriet (ikke til at måle direkte på spændingen)
> er under hvis grad (tilgiv mig, mine lærebøger er pakket ned) Så vil
> batteriet få permanent skade i kolde temperature.
Du mener den lille graf med grader, spænding og så en ting mere ;) jo
jo, det er den jeg tænker på... og der er 10,8-11V en god fingerregel
til man kan klare -5 graders frost så vidt jeg husker... hmme, må finde
bøgerne frem med de grafer :)
> Svjh husker er det -5 grader og under 75% opladet. så begynder det.
yeps, og mere opladet kan den klare lavere temp. og lavere opladet sker
det ved højre temperature :)
> Personligt bruger jeg ikke vedligeholdslader, men min mc står i +15grader.
>
> Jeg er selv fortaler for at man ikke skal behandle et batteri som en
> barnenumse. F.eks. den med at man kun må lade 1/10 del af Ah tallet. min
> bare bagende, hvormeget tror du det lades med af din mc?
Yeps, virker lortet virker, det virker det ikke, så skiftes det... og
mange gange findes fejlen for et dødt batteri efter en vinter mere i at
ens El-net tapper mere end det burde :) kan da huske en flot mængde ir i
min sikringsboks engang, det gjorde at der lades ca. 1V af om ugen ;) så
efter 4-5 uger er batteriet dødt, selv ved plus grader :)
VH
Lars Molnit
| |
Armand (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-03-06 13:54 |
|
Tommy Fer skrev:
>>
> Jeg er selv fortaler for at man ikke skal behandle et batteri som en
> barnenumse. F.eks. den med at man kun må lade 1/10 del af Ah tallet. min
> bare bagende, hvormeget tror du det lades med af din mc?
Det der sker ved at overlade er at batteriet værgrer sig mod at blive
fyldt mere på og ladeeffekten går til varmeopbygning og brintdannelse
istedet.
Motorcyklens laderegulering registrerer hvorvidt at batteriet tager imod
eller ej og regulerer ladningen derefter. Sagt med andre ord, så behøver
det ikke kun være fordi batteriet er fuldt at ladereguleringen skruer ned
men også fordi det "løber varmt".
I tilgift er batteriet i en vis grad fartvindkølet mens motoren lader på
det :-|
--
Armand.
| |
Hekto (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-03-06 14:14 |
|
> Det der sker ved at overlade er at batteriet værgrer sig mod at blive
> fyldt mere på og ladeeffekten går til varmeopbygning og brintdannelse
> istedet.
> Motorcyklens laderegulering registrerer hvorvidt at batteriet tager
> imod eller ej og regulerer ladningen derefter. Sagt med andre ord, så
> behøver det ikke kun være fordi batteriet er fuldt at
> ladereguleringen skruer ned men også fordi det "løber varmt". I
> tilgift er batteriet i en vis grad fartvindkølet mens motoren lader
> på det :-|
Jeg tror ikke du skal tillægge MC'ens ladesystem så meget intelligens!
Det er i princippet en ensretter med en efterfølgende
spændingsregulator. Det tonser bare på indtil ladespænding og
batterispænding 'mødes'. Det svarer til at dekantere imellem to
trykbeholdere - når trykket er ens, flyder der ikke gas fra den med det
højeste tryk til den med det laveste tryk, længere.
Man kan endda sige at de er forbundet med et snævert rør, så når man
lukker en stor del af trykket ud f.eks. ved en start, så fyldes denne
beholder ganske langsomt via det smalle rør, fra den anden beholder.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-03-06 14:31 |
|
Hekto skrev:
>> Det der sker ved at overlade er at batteriet værgrer sig mod at blive
>> fyldt mere på og ladeeffekten går til varmeopbygning og brintdannelse
>> istedet.
>> Motorcyklens laderegulering registrerer hvorvidt at batteriet tager
>> imod eller ej og regulerer ladningen derefter. Sagt med andre ord, så
>> behøver det ikke kun være fordi batteriet er fuldt at ladereguleringen
>> skruer ned men også fordi det "løber varmt". I tilgift er batteriet i
>> en vis grad fartvindkølet mens motoren lader på det :-|
>
> Jeg tror ikke du skal tillægge MC'ens ladesystem så meget intelligens!
> .............Det svarer til at dekantere imellem to
> trykbeholdere - når trykket er ens, flyder der ikke gas fra den med det
> højeste tryk til den med det laveste tryk, længere.
Jeg glemte at sammenholde at batteriets spænding også stiger når det
værgrer sig mod mere påfyldning og eftersom det er dét at reguleringen
reagerer på, vil motorcyklens egen laderegulering skrue ned for trykket i
det omfang det er nødvendigt!
--
Armand.
| |
Hekto (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 13-03-06 00:01 |
|
> Hekto skrev:
>>> Det der sker ved at overlade er at batteriet værgrer sig mod at
>>> blive fyldt mere på og ladeeffekten går til varmeopbygning og
>>> brintdannelse istedet.
>>> Motorcyklens laderegulering registrerer hvorvidt at batteriet
>>> tager imod eller ej og regulerer ladningen derefter. Sagt med
>>> andre ord, så behøver det ikke kun være fordi batteriet er fuldt
>>> at ladereguleringen skruer ned men også fordi det "løber varmt". I
>>> tilgift er batteriet i en vis grad fartvindkølet mens motoren
>>> lader på det :-|
>>
>> Jeg tror ikke du skal tillægge MC'ens ladesystem så meget
>> intelligens!
>> .............Det svarer til at dekantere imellem to trykbeholdere -
>> når trykket er ens, flyder der ikke gas fra den med det højeste
>> tryk til den med det laveste tryk, længere.
>
> Jeg glemte at sammenholde at batteriets spænding også stiger når det
> værgrer sig mod mere påfyldning og eftersom det er dét at
> reguleringen reagerer på, vil motorcyklens egen laderegulering skrue
> ned for trykket i det omfang det er nødvendigt!
Rigtigt Armand!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Tommy Fer (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 12-03-06 20:34 |
|
Armand skrev:
> Tommy Fer skrev:
>>>
>> Jeg er selv fortaler for at man ikke skal behandle et batteri som en
>> barnenumse. F.eks. den med at man kun må lade 1/10 del af Ah tallet.
>> min bare bagende, hvormeget tror du det lades med af din mc?
>
> Det der sker ved at overlade er at batteriet værgrer sig mod at blive
> fyldt mere på og ladeeffekten går til varmeopbygning og brintdannelse
> istedet.
Der sker da præcis det samme i en fornuftig oplader, derudover vil
batteriets indremodstand også begrænse effekten eftersom at
spændingespotentialet falder som batteriet bliver opladet
> Motorcyklens laderegulering registrerer hvorvidt at batteriet tager imod
> eller ej og regulerer ladningen derefter. Sagt med andre ord, så behøver
> det ikke kun være fordi batteriet er fuldt at ladereguleringen skruer
> ned men også fordi det "løber varmt". I tilgift er batteriet i en vis
> grad fartvindkølet mens motoren lader på det :-|
Tjae, har nu aldrig fået et "varmt" batteri af at lade med en 5-6 amp.
mvh Tommy Fer
| |
Armand (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-03-06 22:40 |
|
Tommy Fer skrev:
> Armand skrev:
>> Tommy Fer skrev:
>>>>
>>> Jeg er selv fortaler for at man ikke skal behandle et batteri som en
>>> barnenumse. F.eks. den med at man kun må lade 1/10 del af Ah tallet.
>>> min bare bagende, hvormeget tror du det lades med af din mc?
>>
>> Det der sker ved at overlade er at batteriet værgrer sig mod at blive
>> fyldt mere på og ladeeffekten går til varmeopbygning og brintdannelse
>> istedet.
>
> Der sker da præcis det samme i en fornuftig oplader, derudover vil
> batteriets indremodstand også begrænse effekten eftersom at
> spændingespotentialet falder som batteriet bliver opladet
"Fornuftig"? Hvem tror du har en fornuftig lader der vitterligt styrer
ladeprocessen ordentligt??
De amperemetre der sidder på Silvans tilbuds-autoladere er rent blålys og
man skal flere klasser op for at få en "fornuftig lader", og MHO er at en
strømforsyning fundet i hjemmets udvalg af sådanne, endsige en sag som
den Lidl har til 60,- i kommende uge er mere end tilstrækkelig og defor
virkelig giver bucks for the money i forholdt til en "fornuftig" lader :-|
>
>> Motorcyklens laderegulering registrerer hvorvidt at batteriet tager imod
>> eller ej og regulerer ladningen derefter. Sagt med andre ord, så behøver
>> det ikke kun være fordi batteriet er fuldt at ladereguleringen skruer ned
>> men også fordi det "løber varmt". I tilgift er batteriet i en vis grad
>> fartvindkølet mens motoren lader på det :-|
>
> Tjae, har nu aldrig fået et "varmt" batteri af at lade med en 5-6 amp.
>
Eller også har du aldrig tænkt over hvor varmt det vitterligt er fordi du
ikke monterer direkte erfter opladning :-/
/
Armand.
| |
Richard (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 12-03-06 12:42 |
|
Hej Steen,
Steen Gruby wrote:
> Lars har en pointe.
> Hvis selvafladningen ved længere tids stilstand betyder at de målte
> værdier er som skrevet, er der en god sandsynlighed for at begge
> batterier kan oplades til nominiel værdi og vil virke endnu en season.
Hm, vidste jeg ikke bedre, ville jeg efter denne melding vente endnu et
år med at udskifte VFS'ens batteri. Herligt, men for at gradbøje ordet
"sandsynlighed" målte jeg lige spændingen på det nu syv sæsoner gamle
Yuasa YB14-batteri, der pt. har stået 3 mdr. siden opladning: 11,76v.
Og det lyder jo godt nok jvf. jeres værdier; men i november havde det i
nyopladet tilstand - som Optimate II nu lader til og angiver - havde det
ikke tilstrækkelig kapacitet til at tørne motoren de to-tre gange 3-5
sek., der skal til at starte VFS-motoren på den årstid. Altså udtjent IMHO.
Allerede sidste vinter og i løbet af sæsonen 2005 varede
vedligeholdelsesladningen markant længere end tidligere, så
udskiftningen var forudset. Og helt acceptabel i betragtning af, at
batteriet nu har kørt syv sæsoner
Til sammenligning var hvilespændingen på GB'ens kun 4½ sæson gamle
YB12-batteri 12,34v - det blev sidst vedligeholdelsesladet for 3-4 uger
siden og får vel en tur til, inden jeg efterfylder vand og lader en
sidste gang, før det bliver monteret igen.
Alt i alt vil jeg fortsætte med at vedligeholdelseslade mc-batterierne
hver 3-4' uge under stilstand i og uden for sæsonen
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade
| |
Molnit (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 12-03-06 09:50 |
|
J. Jørgensen skrev:
> Jeg er almindelig Kristen og mener at syremåleren er OK, og jeg tror ikke på
> at der er ret mange Ampere til rådighed når batteriet viser 11 volt.
En syremåler er en gammeldags metode, som er mere eller mindre
ubrugelig i dag, da vi fleste af os bruger lukkede batterier, hvor vi
ikke kan tilføre vand, ergo vi kan ikke tage noget op til en syremåler.
Du kan bruge de nævnte tal at man ikke må lade det komme ned til 10,8
og under da det er det cellerne begynder at falde... og så er de målte
11,5V ikke i nærheden. Jeg ved ik hvordan i for 11,5V til at blive til
11V, når man måler på batterier så skal har ,x delen noget at sige.
> Jeg vil dog tage med i min morgenbøn, at din MZ'er starter ved første
> forsøg.
Behøves ikke, den starter i 2 hug, første hug er benzin tilførsel efter
åbnet hane, og anden er den i gang.
VH
Lars Molnit
| |
Preben Riis Sørensen (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 11-03-06 18:50 |
|
"Molnit" <news@molnit.com> skrev >
> Jeg holder mig til den med at alt over 11 volt er fint fint :)
Til hvad? Der skal være 12,6 V før det er fint. Og selv Volt er ikke nogen
statsgaranti for at batteriet er OK.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Molnit (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 12-03-06 09:39 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> "Molnit" <news@molnit.com> skrev >
>> Jeg holder mig til den med at alt over 11 volt er fint fint :)
>
> Til hvad? Der skal være 12,6 V før det er fint. Og selv Volt er ikke nogen
> statsgaranti for at batteriet er OK.
Du roder rundt i tallende ;)
12,5-12,7V = et godt fuldt påladet batteri..
10,8V = minimums afladnings nivau før et batteri tager skade af
afladningen... at jeg så siger 11, så er man på den sikre side for
dårligt måle udstyr :)
< 10,8V ... smid lortet ud.
Begge mine batterier havde en smule afladning vinteren over, som jeg
skrev, men INGEN af dem nærmede sig kritiske 10,8V og derved i worst
case skal der måske en lader frem pga. benzin osv. skal skifte i
kaburatore, og ny skal i osv... men hvis ikke nogen af de andre forårs
ting gir knuder, så er der nok til at starte.
VH
Lars Molnit
| |
Anders Majland (12-03-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 12-03-06 19:47 |
|
>> Til hvad? Der skal være 12,6 V før det er fint. Og selv Volt er ikke
>> nogen
>> statsgaranti for at batteriet er OK.
> Du roder rundt i tallende ;)
> 12,5-12,7V = et godt fuldt påladet batteri..
Yep - men stadig ingen garanti for at der kan trækkes den nødvendige
startstrøm eller at kapaciteten er bare i nærheden af hvad det var som nyt.
Mit 2år gamle varta måler omkring 12,5 volt men kan ikke trække enstamperen
igang når den er kold. Har den bare kørt 30sek. kan den sagtens
Så pt står der en 50Ah batteri fra havetraktoren ved siden af og et 17Ah
booster på arbejdet....
| |
Grunnet (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 11-03-06 19:35 |
|
"Molnit" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4412f51f$0$15783$14726298@news.sunsite.dk
> Suzukien har et Varta på, og MZ'en har et Saito fra louis.de, og INGEN
> af de maskiner er blevet rørt siden de blev rullet ind i garagen
> sidste efterår :) så nu for vi af se om jeg overhovede skal finde en
> lader frem, eller la den blive pænt i sin æske endnu en gang :)
Nu du nævner lader, så har LIDL en MC batterilader 600mA 2V/6V/12V på bud i
den kommende uge til 59,95 kr.
(Mon tyskerne har MC'er der kører på 2V ???)
--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)
| |
ihjelkeld (12-03-2006)
| Kommentar Fra : ihjelkeld |
Dato : 12-03-06 10:07 |
|
Det hedder da et "vedligeholdsfrit batteri" ikk'
Alt det opladen, er da fis i en hornlygte, i de 6 år jeg havde R1'ern, som
kom ind i det tidlige efterår og ud igen til midt forår, var det da aldrig
nødvendigt at lade på batteriet i løbet af vinteren. Kan det holde i over 6
år, på den måde, kan jeg da godt leve med en udskiftning.
Forårs opstart
Tryk på knappen, starter den OK
starter den ikke, oplad batteri
starter stadig ikke, nyt batteri
starter lortet stadig ikke, ny cykel
Nu må jeg så bare håbe på, at Kawa'en starter.
Keld
Z1000
"Molnit" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4412f51f$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja, så nærmer det sig at man skal ha rullet dyret ud, så jeg ville lige
> tjekke om jeg skal bestille nye batterier, eller om de havde det fint :)
>
> Suzuki'en blev målt til 12,45V og MZ batteriet blev målt til 11,5V
>
> Suzukien har et Varta på, og MZ'en har et Saito fra louis.de, og INGEN af
> de maskiner er blevet rørt siden de blev rullet ind i garagen sidste
> efterår :) så nu for vi af se om jeg overhovede skal finde en lader frem,
> eller la den blive pænt i sin æske endnu en gang :)
>
> Nu det er et dyrt vs. et billigt batteri, så vil jeg nu mene at den volt
> mindre på Saito'en er aceptabelt nok :) det er jo ikke nede i den slemme
> ende endnu :)
>
> VH
> Lars Molnit
> P.S. Garagen er piv utæt, så der har været frostgrader osv. vinteren over,
> og batterierne har sidet på maskinerne.
| |
|
|