Vietnam
Fra : jesperchristoffersen~

Dato : 11-03-06 13:11

Vi har planlagt en tur til Vietnam - har I nogle erfaringer med at
rejse rundt vil vi gerne høre om det.Vi skal dels flyve indenrigs og
påregner at bruge de offentlige transportmidler såsom bus og tog.
Hvordan er det med sprog, og hvordan er sikkerheden generelt.
Vi glæder os og har hørt fra flere at det skulle være et spændende
land og flinke folk.
Tak for hjælpen.
Jesper

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 11-03-06 13:33

jesperchristoffersen@webspeed.dk wrote:
: Vi har planlagt en tur til Vietnam - har I nogle erfaringer med at
: rejse rundt vil vi gerne høre om det.

Vietnam er omtrent like langstrakt som Norge, så litt avhengig av
hva du mener med rundreise, så kan det altså ta veldig lang tid å
gjøre det med buss og/eller tog. Mye av landet er også nokså flatt
og kjedelig, så det er smart å gjøre de lengste hoppene med fly.

I tillegg til at det er langt å kjøre, så er det også for det meste
en utrolig langsom trafikk. Heldigvis. Fartsgrense på 40-50 kilometer
i timen redder mange menneskeliv, men gjør også det som på kartet ser
ut som en tre timers reise til heldagsforetagender. Trafikken kan virke
skremmende, og også det at det årlig dør cirka 16.000 mennesker i
trafikken der. Hensyntatt den store befolkningen, så er det likevel
ikke mer enn cirka dobbelt så mange som dør i trafikken her hjemme,
relativt sett.

Som en fremdeles relativt fungerende kommuniststat, er landet
veldig trygt. Det gode er at det er trygt, selvfølgelig, det ikke
så gode er at man virkelig merker at befolkningen ikke bare
respekterer, men også nok litt frykter mennene i uniform. Helt
vanlige forholdsregler er godt nok til å unngå problemer med
kriminalitet, og om dere reiser med ordentlige busser så gjør det
heller ikke noe om dere kommer ut for en kollisjon.

Ellers vil jeg bare si at nabolandet Kambodsja virket mye mer
spennende og interessant å besøke enn Vietnam. Men det er altså
bare min mening, jeg er helt sikker på at dere får en fin reise
i Vietnam også.

Ta gjerne en kikk på noen bilder jeg har fra en reise gjennom
Kambodsja og Vietnam, fra Ho Chi Minh-byen i syd til Ha Long Bay
og Hanoi i nord. http://www.pvv.org/~bct/indokina/

God reise!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-03-06 17:46

On Sat, 11 Mar 2006 12:33:13 +0000 (UTC), Bjørn Christian Tørrissen wrote:

> http://www.pvv.org/~bct/indokina/

Kjæmpefine fotos - og tekster. En fornøjelse!

http://pedalo.dk/cambodia/

Fra : jesperchristoffersen~

Dato : 12-03-06 10:58

Hej Bjørn.
Tak for dit svar og de fine billeder. Det ser spændende ud - vi har
overvejet Cambodia, det bliver en anden gang.
Hilsen Jesper

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-03-06 13:00

[...]

De har helt tjek på det der med turisme i Vietnam, alle steder
finder du arrangører af udflugter og reservationer til bus og tog,
og de folk taler engelsk - det er flinke folk og du er deres indtægts
kilde så sefølig får du en god behandling. Folk der ikke er i turist
branchen er måske knabt så smilende, og det taler ikke engelsk,
men ofte handler det om at behandle andre som man selv gerne
vil behandles. -max-

Fra : Zen

Dato : 13-03-06 10:32

On 11 Mar 2006 04:11:03 -0800, jesperchristoffersen@webspeed.dk wrote:

> [...]
>Hvordan er det med sprog, og hvordan er sikkerheden generelt.
>Vi glæder os og har hørt fra flere at det skulle være et spændende

Indenrigsfly er godt. Lufthavnene er vel nærmest amerikanernes
efterladenskaber.

Der er også gode tog. Men de kører ret langsomt. Langsommere end
motorcykler.

Trafikken på deres veje skal opleves, før man tror det. De kører som
om ingen kender nogen regler. Alle kører på midten af vejen, og som
følge deraf er der ingen vigepligter for dem fra siderne.

Så leje af bil kan jeg ikke anbefale. Lej derimod en bil/minibus med
chauffør. De er til at betale, men man skal nok huske at forhandle om
prisen (husk på en venlig måde).

Sprog: menigmand kan ikke engelsk. På restauranter oplever man også
utrolig dårligt engelsk. Deres eget sprog er jo en helt andet
sprogstamme.

Offentlige busser er der ikke mange af. I Hanoi er det f.eks. en ny
ting, - der er få af dem, og ingen bruger dem.

Venlige, det er de !

mvh

John

Fra : rosenauer.dk

Dato : 21-03-06 20:04

Vi rejste store dele af Vietnam tyndt i september sidste år, og jeg vil
beskrive det som forholdsvist velfungerende. Indenrigsflyvningen er meget
billig og fungerer godt. Dog er de mindre fly ofte forsinkede pga. de mange
afgange. Der er Vietnam airlines butikker i de større byer, brugte dem der
var i Hanoi og Saigon.

Busserne indenrigs fungerer rigtigt godt, og stort set som i Thailand.
Kvalliteten er dog en smule lavere. Du kan købe et "backpacker-bus-pas" som
gør at du kan stå af og på bussystemet som du lyster, men bemærk at hver
rejsearrangør øjensynligt har sine egne busser og at deres pas ikke
nødvendigvis kan bruges til de andre. Vi købte blot billet hver gang, det
fungerede fint og var ikke mærkbart dyrere. Jeg vil ikke anbefale dig at
leje bil eller minibus, de kører vanvittigt, dytter konstant og tiden du
sparer er nok minimal sammenlignet med busserne.

Sprog .. tjah, menigmand er ikke videre god til engelsk, men de ansatte på
de steder turisterne kommer (hoteller, restuaranter, o.s.v.) kan oftest føre
samtaler - vi fandt det ikke problematisk ..
Mht. sikkerheden, så oplevede vi intet den måned vi rejste derude.. generelt
føler man sig tryg, folk er venlige og smilende, og udover en død
vietnameser der blev torpederet på sin scooter af en bil, oplevede vi reelt
ikke noget dårligt.

Lidt stikord du bør slå op i din Lonely Planet (der er ret essentiel): Mui
Ne, Phu Quoc, Halong Bay, Sapa, Cu Chi tunellerne og de krigsrelaterede
museer der findes i Saigon..

God tur, det er et fantastisk land..

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : jesperchristoffersen~

Dato : 23-03-06 20:04

Hej
Tak for jeres svar - vi glæder os til en spændende tur og er nu lidt
mere forberedt.
Tak.
hilsen jesper