Dykkercertifikat?
Fra : Per Jensen

Dato : 11-03-06 12:04

Vil gerne erhverve et dykkercerifikat - hvordan vil gruppen foreslå, at jeg
griber sagen an?

Har I nogle synspunkter, holdninger til hvordan man starter som ny?
(Klub/PADI etc.)

M.v.h.

Per

Fra : andersHJ

Dato : 11-03-06 12:15

Der er rigtig mange tråde i denne gruppe der kan besvare dit
spørgsmål - søg og du skal finde !!!

Anders

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 11-03-06 17:30

"Per Jensen" <per.jensen.@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg griber sagen an?
>
> Har I nogle synspunkter, holdninger til hvordan man starter som ny?

Hvis certifikatet udelukkende skal bruges i udlandet, vil jeg foreslå et
dykkercenter.
Men hvis du vil dykke i DK/Norden vil jeg foreslå at du finder en klub.
Om uddannelsen er PADI eller CMAS er for så vidt ligegyldig, det er
indholdet og instruktør der betyder noget.
I klubregi vil du altid kunne finde nogen at dykke med, og dine dykkerture
bliver sikkert flere og billigere.

I vores klub starter vi uddannelsen d. 16. marts (PADI OWD + AOWD).

MVH
Jan Kisak Rasmussen
Aalborg Sportsdykkerklub
aalborgdyk.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-03-06 17:37

On Sat, 11 Mar 2006 17:30:28 +0100, Jan Kisak Rasmussen wrote:

> Men hvis du vil dykke i DK/Norden vil jeg foreslå at du finder en klub.
> Om uddannelsen er PADI eller CMAS er for så vidt ligegyldig, det er
CMAS** = PADI OWD + PADI AOWD. CMAS** er hvad man får i de fleste
dykkerklubber, og så koster det typisk kun 1/4 i forhold til PADI.
Uddannelsesmæssigt tror jeg næppe, der er den store forskel.
Prisforskellen skyldes, at et PADI certifikat er en kommerciel forretning,
hvor der er nogen, der skal tjene penge.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-03-06 18:05

Michael Rasmussen wrote:

> CMAS** = PADI OWD + PADI AOWD. CMAS** er hvad man får i de fleste
> dykkerklubber, og så koster det typisk kun 1/4 i forhold til PADI.

Okay så du kan få et cmas** for ca. 1500 kroner ?, hmmm jeg synes altid
jeg hører dem omtalt som nærmere 3000,- + du gerne skal anskaffe dit
eget udstyr, eller leje det.

Lad os tage et eksempel, søgte på google efter 'dykkerklub' og fandt denne:
http://www.jernlungerne.dk/udvalg/DTU/uddannelse/Sport/default.htm

CMAS** kræver man har CMAS* først:
Prisen for kurset er kr. 2.500,-. samt pt. Kr. 1300 i kontigent som
betales i 4 rater kvartalsvis

CMAS**
Prisen for kurset er kr. 1.500,-.

Okay inkl lån af udstyr,

Samlet pris 5300,- og det skulle være 1/4 af PADI OWD + AOWD så de 2
PADI kurser koster altså mere end 20000,- Ifølge din teori.
Puha jeg tror godt nok du er blevet snydt på det groveste !

De fleste klubber kører også kun kurser om vinteren, så hvis man har
lyst til at lære at dykke nu tja, så er klubber ikke så anvendeligt.

Her er et andet eksempel:
http://www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk/Uddannelse/UddannelseForside.htm
2500,- for kursus + 650,- for lægeerklæring og 4 * 350 i kontigent.
(lader til 1 års medlemsskab er et krav)
i alt 4550,- kroner.

Og en vigtigt detalje:
Personligt dykkerudstyr er ikke inkluderet i prisen (det er derfor
prisen er så lav i forhold til mange andre tilsvarende kurser).

Så den med at et dykkerklubs kursus kun koster en 1/4 af PADI OWD + AOWD
er vist en gammel skrøne.

> Uddannelsesmæssigt tror jeg næppe, der er den store forskel.

Helt enig.

> Prisforskellen skyldes, at et PADI certifikat er en kommerciel forretning,
> hvor der er nogen, der skal tjene penge.

Og alle materialer er inkl. + leje af udstyr osv.

Og når man sammenligner priserne på PADI OWD + AOWD med ovenstående
eksempler er forskellen meget lille.

/Søren

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-03-06 19:03

Søren Reinke wrote:

> [...]
>
> Og alle materialer er inkl. + leje af udstyr osv.
>
> Og når man sammenligner priserne på PADI OWD + AOWD med ovenstående

Enig... hos Aalborg Sportsdykkerklub får du
* Kursus OWD + AOWD
* Speedbådskursus + certifikat
* Røde Kors førstehjælps kursus
* Kontingent første halvår
* Indmeldelses gebyr
* Udstedelse af PADI Certifikat
* 1 års DSF medlemskab
* DSF forsikring
* Undervisningsmaterialer
* Leje af udstyr

for den fine pris af 4900kr se evt.
http://wiki.aalborgdyk.dk/wiki/Om_uddannelse

Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-03-06 19:38

> Enig... hos Aalborg Sportsdykkerklub får du
> [...]

Okay det er et seriøst godt tilbud !

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-03-06 19:59

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Her er et andet eksempel:
>http://www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk/Uddannelse/UddannelseForside.htm

Nu skal du jo huske at der følger en mængde andre ting med i det at du er
medlem af en klub bl.a. så er vores CMAS*** gratis, du betaler ikke for luft
fyldninger, du betaler kun prisen på benzinen når du er på dykkertur. I
forbindelse med kurset laver du også 20 dyk hvor der står instruktører til
rådig og du kun betaler omkostningerne. Sidst men ikke mindst har du adgang
til svømmehallen en gang om ugen. Nitrox og Trimix er til kostpris. Så hvis
du vil sammenligne priserne bør du have alle variablerne med.

Når man skal vælge mellem uddannelse i klub eller dykkercenter mener jeg man
skal tage stilling til hvor meget tid man har og hvor meget initiativ man er
villig til at investere. Hvis man er typen der har det bedst med at betale
lidt mere for så til gengæld slippe for at alt besværet er man bedst tjent
med dykkercentret, er man mere socialt anlagt, kan lide at blive involveret
og have indflydelse på tingene så er en klub et godt valg. Hvis man starter
med at tage stilling til det tror jeg man bliver mere tilfreds på længere
sigt, uagtet at den ene koster lidt mere end den anden.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-03-06 20:32

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> til svømmehallen en gang om ugen. Nitrox og Trimix er til kostpris. Så hvis
> du vil sammenligne priserne bør du have alle variablerne med.

Hvis en person ønsker et dykkerkursus, så er det prisen på kurset der er
relevant, ikke alle mulige extra ting i finder på at smide oven i.

At et cmas*** er gratis er jo en sandhed med modifikationer når man ser
på hvad det koster at være medlem af klubben.

Hvis jeg skal havde et kørekort, er det ikke interessant om jeg så
bliver tvunget til at være medlem af en klub i et år, eller om jeg kan
få anhænger kørekort gratis senere, hvis de andre i klubben mener jeg
har evnerne til det osv.

Skal man lave en relevant og brugbar sammenligning, skal man kigge på
hvad det koster at komme ind fra gaden få et dykkercertifikat, og gå
igen. Er der mystiske krav om et års medlemskab så skal de selvfølgelig
regnes med.

Og havd jeg har set kører klubberne kun cmas** om vinteren, hvilket jo
er rigtigt fedt hvis man gerne vil lære at dykke nu.

> Når man skal vælge mellem uddannelse i klub eller dykkercenter mener
> jeg man skal tage stilling til hvor meget tid man har og hvor meget
> initiativ man er villig til at investere. Hvis man er typen der har

Og hvor lang tid man gider vente, om man ønsker instruktører der har
lært bare lidt om undervisningstekniker.
Ret mig hvis jeg tager fejl: men hvad jeg har hørt fra flere klub
instruktører, så lærte de ikke noget om brug af tavle, pædagogik,
undervisningsformer osv på deres klubinstruktør kursus.

Hvis det er korrekt, synes jeg bestemt det er ret dårligt at
instruktørerne ikke engang lærer at undervise folk.

> det bedst med at betale lidt mere for så til gengæld slippe for at alt
> besværet er man bedst tjent med dykkercentret, er man mere socialt
> anlagt, kan lide at blive involveret og have indflydelse på tingene så

Flere dykkercentre har også en form for klub, så der er masser af
sociale ting også.

> er en klub et godt valg. Hvis man starter med at tage stilling til det
> tror jeg man bliver mere tilfreds på længere sigt, uagtet at den ene
> koster lidt mere end den anden.

Ja og alle de andre faktorer der spiller ind.

Personligt er jeg ikke klub uddannet, og heller ikke medlem af en klub,
selvom jeg har fået et godt tilbud om at blive medlem af en klub her på
sjælland, jeg har ganske enkelt ikke tid til alt det sociale, når man
også har fuldtidsarbejde, + fritidsarbejde + 2 former for sport og så
også lige engang imellem skal ud og dykke. Så er der ganske enkelt ikke
tid til også at være til alm. klubmøder osv. Men for folk der har tid er
det sikkert fint, desværre ved jeg fra de klubber jeg har besøgt, at
mange er meget fjendske overfor folk der ikke lige er uddannet hos dem.
Synd men sandt :(

Heldigvis findes der flere og flere åbne klubber der ikke er på denne måde.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-06 21:21

-klip-
[...]

Prøv evt www.klumpfisken.dk
En klub for dem der ikke har tid / lyst til en masse ekstraarbejde, men bare
ønsker medlemsskab af DSF og nogle at dykke med.

Søren Lund

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-03-06 21:45

Vibs & Søren wrote:

> Prøv evt www.klumpfisken.dk
> En klub for dem der ikke har tid / lyst til en masse ekstraarbejde, men bare
> ønsker medlemsskab af DSF og nogle at dykke med.
>
> Søren Lund

Hej Søren

Tak for tilbudet.

Nogle at dykke med ville ikke være dårligt, altså når jeg endelig har tid.

Men jeg ser ingen grund til at skulle være medlem af DSF, har været det
i 1 år engang, via en online dykkerklub (kan ikke huske navnet) jeg fik
deres blad og det var ca. alt hvad jeg fik for de penge. Så jeg ser
ingen grund til at skulle give dem penge.

Men det med dykningen er jeg altid frisk på :)

Hvor holder jeres klub ellers til ? Jeg synes ikke lige jeg kan se på
jeres hjemmeside om det er skagen, tønder, nexø eller ... :)

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 19:50

-klip-
[...]
Nææh ikke bortset fra dsf´s dykkerforsikring, og så hvis man som jeg er
instruktør, jeg kan nemlig ikke udstede certifikater uden om dsf.
Derudover ser jeg en fremtid i dsf som paraplyorganisation, næsten som en
fagforening der taler dykkernes sag.
p.s. Jeg er ikke Socialdemokrat e.lign

-klip-
Men det med dykningen er jeg altid frisk på :)
-klip-
Det er da også det vigtigste!

-klip-
Hvor holder jeres klub ellers til ? Jeg synes ikke lige jeg kan se på
jeres hjemmeside om det er skagen, tønder, nexø eller ... :)
-klip-

Vi holder til på nettet, hvis vi havde et klublokale kunne vi ikke holde
kontingentet nede på minimum. Tanken er derudover at vi skal være uafhængige
af andre midler end dem der bliver indbetalt i kontingent, dvs vi modtager
ikke tilskud fra nogle offentlige instanser. REN BRUGERBETALING, så kan vi
nemlig selv bestemme.
Det er derved også op til medlemmerne selv at bestemme hvor megen
klubaktivitet der skal være.
Rent fysisk bor formanden i 2860 Søborg, og jeg selv 3320 Skævinge.

mvh
Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 20:00

Vibs & Søren wrote:
> [...]
> Nææh ikke bortset fra dsf´s dykkerforsikring, og så hvis man som jeg er
> instruktør, jeg kan nemlig ikke udstede certifikater uden om dsf.

Jeg er også instruktør og har certificeret en del mennesker uden problemmer.

Rigtigt gættet jeg er ikke cmas instruktør.

> Derudover ser jeg en fremtid i dsf som paraplyorganisation, næsten som en
> fagforening der taler dykkernes sag.
> p.s. Jeg er ikke Socialdemokrat e.lign

Tja fagforeninger giver jeg ikke noget for, den ene gang jeg har haft
brug for sådanne en, 'glemte' de sagen :( Ja prosa er uduelig.

Kan heller ikke mindes at DSF har gjort noget som gavner mig som dykker,
eller instruktør for en konkurrerende organisation. Men okay jeg holder
nu heller ikke øje med hvad de laver.

> [...]
> klubaktivitet der skal være.
> Rent fysisk bor formanden i 2860 Søborg, og jeg selv 3320 Skævinge.

Okay :)

Grunden til jeg spurgte er at det ville ikke give megen mening at blive
medlem af en klub i skagen, når jeg selv bor på Nørrebro (snart)

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-03-06 20:22

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message
>Kan heller ikke mindes at DSF har gjort noget som gavner mig som
>dykker, eller instruktør for en konkurrerende organisation. Men okay
>jeg holder nu heller ikke øje med hvad de laver.

Det lyder lidt som om du siger.

"Jeg er PADI uddannet og jeg aner ikke hvad DSF kan og vil,
men det har aldrig gjort noget for mig, så det skal jeg ihvertfald
ikke have noget med at gøre og jeg kan bestemt ikke anbefale
den organisation til nogen."

Hvad er det du havde forventet DSF skulle gøre for dig ?

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 20:38

Søren Arnvig wrote:

> [...]
> men det har aldrig gjort noget for mig, så det skal jeg ihvertfald
> ikke have noget med at gøre og jeg kan bestemt ikke anbefale

Tja det er så din egen groft overdrevne fortolkning af virkeligheden,
men den har du selvfølgelig ret til at havde.

> Hvad er det du havde forventet DSF skulle gøre for dig ?

Ingen ting.

Jeg har været medlem og det eneste jeg fik ud af det var et blad, som
jeg forresten kan få gratis i forvejen :)

Har haft en længere sludder med dem for nogle år siden på feriemessen,
for at høre hvad de kunne tilbyde og det var ja bladet, og mulighed for
kurser inden for cmas.

Siden er der så kommer forsikringen som er det eneste relevante jeg kan se.

Men siden du nu svarer så arrogant, kan du jo sikkert nævne en masse
ting som DSF kan bruges til, jeg ser frem til at læse disse ting.

For det skal da bestemt ikke udelukkes at jeg har overset noget.

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-03-06 21:50

Søren Arnvig wrote:

>Tja det er så din egen groft overdrevne fortolkning af virkeligheden,
>men den har du selvfølgelig ret til at havde.

>Ingen ting.

Hvis du har forventet ingenting og fået ingenting,
hvorfor er du så utilfreds ?

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 22:32

> Hvis du har forventet ingenting og fået ingenting,
> hvorfor er du så utilfreds ?

Jeg er heller ikke utilfreds, jeg kan bare ikke se nogen grund til
hvorfor jeg skal give dem penge.

/Søren

Fra : Henning

Dato : 12-03-06 22:47

> [...]
>deres blad og det var ca. alt hvad jeg fik for de penge. Så jeg ser
>ingen grund til at skulle give dem penge.

www.webdyk.dk ? Jeg er selv medlem hos dem for atkunne være med i DSF.
Hvorfor? Primært fordi deres forsikring ikke overgåes af andre til den
pris

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 23:37

Henning wrote:

> www.webdyk.dk ? Jeg er selv medlem hos dem for atkunne være med i DSF.
> Hvorfor? Primært fordi deres forsikring ikke overgåes af andre til den
> pris

Yeps det var lige netop webdyk, et udemærket koncept.

Men jeg følte ikke jeg fik noget for mine penge så derfor stoppede jeg igen.

Men forsikringen kunne godt være en grund til at blive medlem, webdyk er
mig bekendt også den billigste klub at være medlem af.

Synes ideen med webdyk er skide smart, for at sige det ligeud :)

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-03-06 09:54

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> www.webdyk.dk ? Jeg er selv medlem hos dem for atkunne være med i DSF.
> Hvorfor? Primært fordi deres forsikring ikke overgåes af andre til den
> pris

Hej henning,

Hvordan gør du med deres sikkerhedsregler, der er jo bl.a. en regel om at
man skal bruge makkerline, du er ikke bange for at forsikringen ikke dækker?

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-03-06 14:53

> Hvordan gør du med deres sikkerhedsregler, der er jo bl.a. en regel om at
> man skal bruge makkerline, du er ikke bange for at forsikringen ikke
> dækker?

Der står intet i sikkerheds reglerne om at man skal dykke med makker line.

Citat:
Sikkerhedsregler for Dansk Sportsdykker Forbund

A. Dykkeren
A.1. Planlæg dine dyk efter din uddannelse og erfaring
A.2. Dyk kun hvis du er fysisk og psykisk klar

A.3. Vedligehold og udbyg dine dykkerfærdigheder

A.4. Før logbog

B. Udstyr

B.1. Dyk med komplet dykkerudstyr

B.2. Dyk med fuldt funktionsdueligt udstyr

B.3. Kend dit og din makkers udstyr

C. Organisation

C.1. Organiser din dykning

C.2. Organiser dit overfladeberedskab

C.3. Afmærk dykkerområdet med dykkerflag

C.4. Brug dykkerleder

C.5. Brug makkerprincippet

C.6. Brug dekompressionstabel

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-03-06 15:33

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Der står intet i sikkerheds reglerne om at man skal dykke med makker line.
>
> Citat:
> Sikkerhedsregler for Dansk Sportsdykker Forbund

Det er sandt, men nu har man hæftet det sammen med DSF tolkning af
sikkerhedsreglerne og så bliver det lidt mere lurvet.. det er i hvert fald
det der afholder mig fra at benytte mig af DSF forsikringen.

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-03-06 15:52

> Det er sandt, men nu har man hæftet det sammen med DSF tolkning af
> sikkerhedsreglerne og så bliver det lidt mere lurvet.. det er i hvert fald
> det der afholder mig fra at benytte mig af DSF forsikringen.

Det er sikkerheds reglerne der gælder, ikke teknisk udvalgs anbefalinger til
sikkerheds reglerne.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-03-06 15:56

> Det er sikkerheds reglerne der gælder, ikke teknisk udvalgs anbefalinger
> til sikkerheds reglerne.

Joh mit problem er bare at man fra én side siger at det er vores
sikkerhedsregler og så kommer der nogen ind fra samme officielle kilde og
tolker på dem. Så må det jo alt andet lige være den tolkning der gælder i et
eventuelt tvivlsspørgsmål.

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-03-06 16:29

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tolker på dem. Så må det jo alt andet lige være den tolkning der gælder i

Vi spurgte Forsikringsselskabet og DSF ( Pindal/Lyngby ) i forbindelse med
medlemsmøderne. De slog fast at der ikke sker nogen sagsbehandling i DSF i
forbindelse med en ulykke/erstatning samt at det kun kunne være i
forbindelse med groft uansvarlighed at forsikringen ikke dækkede. De kunne
kun komme i tanke om beruselse i forbindelse med dykning. Jeg har senere set
at DSF mener at solodykning heller ikke er dækket, men det må være deres
sag.

Allan Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-03-06 16:31

"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun komme i tanke om beruselse i forbindelse med dykning. Jeg har senere
> set at DSF mener at solodykning heller ikke er dækket, men det må være

Der er sørme kommet mere til:
a.. Alkohol og lignende.
b.. Indtrængningsdykning uden livline.
c.. Dykning alene
d.. Anden uansvarlig dykning
Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-03-06 17:11

> Der er sørme kommet mere til:
> a.. Alkohol og lignende.
> b.. Indtrængningsdykning uden livline.
> c.. Dykning alene
> d.. Anden uansvarlig dykning

Ok, så må man håbe at det ikke kan passes ind under anden uansvarlig
dykning.. :)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-03-06 22:01

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]

>instruktører, så lærte de ikke noget om brug af tavle, pædagogik,
>undervisningsformer osv på deres klubinstruktør kursus.

Nu er det jo svært at rette dig i det du har hørt, men der skal
da helst ikke være tvivl om at CMAS instruktører, der bliver
uddannet på forbundets kurser, får en meget grundig gennemgang
i at uddanne dykkere både i teori og praktik.

>Hvis det er korrekt, synes jeg bestemt det er ret dårligt at
>instruktørerne ikke engang lærer at undervise folk.

Det er ikke korrekt.

Du er blevet misinformeret.

Hvis du for eftertiden bliver mødt med slige udsagn
kan du med fasthed i stemmen sige "Det passer simpelthen ikke,
Vig bort nedrige løgner, du taler for døve øren.
Lad mig aldrig igen fange dig i at kolpotere udsagn,
hvis sandhedsværdi du ikke har den fjerneste anelse om. !"

> [...]
>former for sport og så også lige engang imellem skal ud og dykke. Så
>er der ganske enkelt ikke tid til også at være til alm. klubmøder osv

Vi har flere i klubben, der har det som du, men de er da stadig
velkomne i klubben, selvom de kun kommer engang imellem og dykker.

> desværre ved jeg fra de klubber jeg har besøgt, at mange er meget
> fjendske overfor folk der ikke lige er uddannet hos dem.
> Synd men sandt :(

Hvilke klubber er det ?
Det må være et stykke tid siden du har besøgt en klub.

> Heldigvis findes der flere og flere åbne klubber der ikke er på
> denne måde.

Jeps, der er faktisk snart ikke andet en åbne klubber

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-03-06 22:16

> Det er ikke korrekt.
>
> Du er blevet misinformeret.

Det glæder mig at høre.

> Hvilke klubber er det ?

Den ene var i sønderjylland, og 2 forskellige her på sjælland.

Det skal dog siges jeg også har mødt klubber her på sjælland med rigtigt
søde og rare mennesker, som ikke render rundt og tror deres uddannelse
er bedre end alle andres. Har endda haft glæden af at være liveabord
guide for sådanne en klub en hel uge omkring Sharm el Sheikh.

> Det må være et stykke tid siden du har besøgt en klub.

Tja den sidste var sidste efterår

> Jeps, der er faktisk snart ikke andet en åbne klubber

Hvilket jo er en rar ting.

Så mangler vi bare at omvende dem der stadigvæk kræver makkerline og
ponyflaske. Så folk selv må bestemme om de vil bruge det eller ej.

Den ene klub i sønderjylland forlangte f.eks. at jeg skulle dykker med
makkerline, et koncept som for mig giver ligeså meget mening som at køre
i bil bundet sammen med bilen foran.

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-03-06 01:25

>Hvilket jo er en rar ting.

>Så mangler vi bare at omvende dem der stadigvæk kræver makkerline og
>ponyflaske. Så folk selv må bestemme om de vil bruge det eller ej.

Når du skriver ponyflaske, mener du så den lille fikse 0.4 l
flaske som nogen BCD veste er monteret med ?

>Den ene klub i sønderjylland forlangte f.eks. at jeg skulle dykker
>med makkerline, et koncept som for mig giver ligeså meget mening som
>at køre i bil bundet sammen med bilen foran.

Jeg tror, at der mange ligesom du, der ikke kan finde ud af
at dykke med sådan en fætter. Når jeg tænker på de gange
min makkerline har reddet en potentiel farlig situation, så ville
jeg ikke undvære den.

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 07:58

Søren Arnvig wrote:

> Når du skriver ponyflaske, mener du så den lille fikse 0.4 l
> flaske som nogen BCD veste er monteret med ?

Lige netop, kan godt være den hedder noget andet. Jeg har aldrig
haft behov for dem selv, og vil heller ikke dykke med dem.

Ideen ved dem er måske god nok, men man har først brug for den når man
er løbet tør for luft, og hvis folk med deres almindelige flaske ikke
engang kan holde styr på luftmængden, hvorfor skulle de så kunne huske
at denne også skal fyldes ?

Og den er jo reelt endnu en faktor der kan gå itu under dykket.

> Jeg tror, at der mange ligesom du, der ikke kan finde ud af
> at dykke med sådan en fætter. Når jeg tænker på de gange

Eller ikke ønsker at dykke med sådanne en fætter. Tanken om at være
bundet sammen med andre under et dyk er for mig direkte ubehagelig.

> min makkerline har reddet en potentiel farlig situation, så ville
> jeg ikke undvære den.

Fair nok. Men hvis ens makker pludselig vil til overfladen pga et eller
andet, så selv med lynkoblinger ryger man alligevel et stykke op.
Hvilket jeg ikke ville bryde mig om.

Jeg har skam heller ikke noget imod at nogen ønsker at dykke med en
makkerline, men jeg har noget imod at man skal tvinges til det.

Hvis en person der er normalt bruger det så skal dykke med en der ikke
gør, ja så må de enten lade være eller blive enige.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-03-06 22:59

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Hvis en person ønsker et dykkerkursus, så er det prisen på kurset der er
>relevant, ikke alle mulige extra ting i finder på at smide oven i.

Ja det mener jeg så ikke.

>Skal man lave en relevant og brugbar sammenligning, skal man kigge på hvad
>det koster at komme ind fra gaden få et dykkercertifikat, og gå igen.

Ja hvis du tager dit certifikat i et dykkercenter. :)

>Er der mystiske krav om et års medlemskab så skal de selvfølgelig regnes
>med.

Det er der ikke i vores klub, så jeg ved ikke rigtig hvad du snakker om.

>Flere dykkercentre har også en form for klub, så der er masser af sociale
>ting også.

Her tror jeg ikke klub og klub indebærer det samme.

> [...]
>at være til alm. klubmøder osv. Men for folk der har tid er det sikkert

Ja det er netop min pointe, hvis man har så travlt så er det en dårlig idé
at tage sit certifikat i en klub, efter min mening.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-03-06 23:29

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja det mener jeg så ikke.

Fair nok.

> Ja hvis du tager dit certifikat i et dykkercenter. :)

Hvis du skal sammenligne to ting skal det gøres på et fælles grundlag.

> Det er der ikke i vores klub, så jeg ved ikke rigtig hvad du snakker om.

Hvis det er Københavns dykkerklub så står der:

Herudover kommer udgifter til:
* Kontingent til klubben det efterfølgende år (og forhåbentlig
fremefter, 350,- kr pr. kvartal).

Det læser jeg som at man skal være medlem det efterfølgende år, altså en
udgift på 1400,-

/Søren

Fra : såj

Dato : 12-03-06 07:24

Det er da en ganske interresant debat, men hjælper den Per som bare
sendte et enkelt spørgsmål ?

[...]

Det må da være muligt at svare på, uden den til stadighed trættende
debat om Padi/CMAS og fordele/ulemper ved at tage, det ene frem for det
andet.

_Normalt_ville_jeg_svare,_at_har_du_penge_nok_og_er_utålmodig_så_tag_et_padi,_men_har_du_tid_nok_og_gerne_vil_have_dit_eget_grej,_så_tag_CMAS._

Mvh.
SÅJ

--
såj
Indlæg sendt via : www.dacor.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 10:32

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Hvis du skal sammenligne to ting skal det gøres på et fælles grundlag.

Det er rigtigt, men jeg har så gjort dig opmærksom på at de to ting ikke er
direkte sammenlignelige.

>Det læser jeg som at man skal være medlem det efterfølgende år, altså en
>udgift på 1400,-

Ja de fleste er medlem mindst et år så det er med for at gøre det mere
overskueligt hvad udgifterne er.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 10:40

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er rigtigt, men jeg har så gjort dig opmærksom på at de to ting ikke er
> direkte sammenlignelige.

Netop, og derfor er den påstand en af de første skribenter kom med at
PADI OWD+AOWD er 4 gange så dyrt direkte absurt.

Hvilket mine 2 eksempler fint understreger. Da man i klubberne får
påduttet en masse indirekte udgifter, som man ikke kan slippe for.
Derfor skal de regnes med.

Ligesom at biler i danmark er billigere end i de fleste andre EU lande,
lige indtil vi lægger afgifterne på, som vi ikke kan slippe for.

> Ja de fleste er medlem mindst et år så det er med for at gøre det mere
> overskueligt hvad udgifterne er.

Hvad er så den mindste periode man skal være medlem for at kunne tage
kurset ?

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 11:34

>Netop, og derfor er den påstand en af de første skribenter kom med at PADI
>OWD+AOWD er 4 gange så dyrt direkte absurt.

Nu er det jo, som du er blevet gjort opmærksom på, OWD+AOWD+RESCUE.

>Hvilket mine 2 eksempler fint understreger. Da man i klubberne får påduttet
>en masse indirekte udgifter, som man ikke kan slippe for. Derfor skal de
>regnes med.

Jah det er sandt men omvendt så får du også en masse ting billigt og nogle
ting gratis som følge af dit medlemsskab. Så når du tager et certifikat så
betaler du ikke bare for at blive certificeret og så kan du komme videre i
dit liv. Sådan opfatter jeg netop PADI systemet som det bruges i
dykkercentre. Jeg mener at hvis du skal sammenligne de to prismæssigt bliver
du nødt til at se på en dykker og hvad hans måske 100 dyk koster, uddannelse
til Nitrox Speciality samt Divemaster og hvad det tilsvarende koster hvis du
skulle have lavet det i en klub.

>Hvad er så den mindste periode man skal være medlem for at kunne tage
>kurset ?

Jeg vil tro man skal være medlem i mindst 9 måneder altså 3x350 kr. for at
kunne afslutte forløbet på en ordentlig måde. Derudover skal du gennemføre
en række dyk som løber op i en udgift på ca. 1500 kr. så bliver du tilbudt 2
ture til henholdsvist 750 kr. og 1500 kr. som de facto er obligatoriske.

Så du betaler:
Kursus afgift 2400 kr.
Lægeerklæring 650 kr.
1 års medlemsskab 1400 kr.
Dykning 1500 kr.
Kullen weekend 750 kr.
Lysekil 1500 kr.

Når du er færdig CMAS** dykker med 20+ dyk har du giver 8200 kr. i vores
klub.

Amager dykkercenter tager:
OWD 3395 kr.
AOWD 1995 kr.
Rescue 2695 kr.

En PADI rescue diver med omkring 10(?) dyk koster 8085 kr.

Hvis vi så går videre og siger at nu vil dykkeren gerne have nitrox
speciality så koster det hos amager dykkercenter:
Amager dykkercenter: 1300 kr.
KS: 500 kr.

Vil du videre med din dykning og blive DM eller CMAS***
Amager dykkercenter: 5000 kr.
KS: 1500 kr.

Så nu ser resultatet sådan ud:
CMAS*** + Nitrox: 10500
PADI DM + Nitrox: 14385

Nu mangler vi kun at de får lavet deres 100 dyk:

Hvis vi sammenligner prisen på deres resterende 80 dyk op til de 100 så
starter vi med luftfyldningnerne:
Amager dykkercenter 35 kr. pr. flaske : 80*35 = 2800 kr.
KS: 0 kr.

Lad os nu antage at det tager en dykker ca. 2 år at nå de 100 dyk:
Medlemsskab
Amager dykkercenter: 0 kr.
KS: 1400 kr.

Ud af de 80 dyk er 10 af dem på nitrox 32% på en 15L flaske:
Amager dykkercenter: 75*10 = 750 kr.
KS: 170 kr.

15 ture til kullen(30 dyk):
Amager dykkercenter: 495 * 15 = 7425 kr.
KS: ca.250 * 15 = 3750 kr.

15(30 dyk) ture, vragdyk på Sinne Nordfisk
Amager dykkercenter: 295 * 15 = 4425
KS: 200 * 15 = 3000 kr.

10(20 dyk) ture til Kanonvraget
Amager dykkercenter: 250*10 = 2500
KS: 100*10 = 1000 kr.

CMAS*** + Nitrox m. 100 dyk = 18020 kr.
PADI DM + nitrox m. 100 dyk = 32285 kr.

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-03-06 11:47

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu er det jo, som du er blevet gjort opmærksom på, OWD+AOWD+RESCUE.

Er det nu også en hel korrekt sammenligning? Hvad jeg har hørt så er
CMAS** mere noget mellem AOWD og RESCUE, så en direkte sammenligning er
ikke helt nem at lave.

Du har lavet en masse fine beregninger, men jeg kan ikke helt se
relevansen i det... Man får indtrykket af at hvis man tager et PADI så
bliver man død og pine nød til at dykke i dykkercenter og betale en
formue. Man kan SAGTENS dykke i klub selvom man har PADI (det gør jeg).
Så hvis man ønsker at lave så mange varierede dyk så kan man jo nemt
tage certifikat i center, og så melde sig ind i klubben for at dykke.
Der skal dog nok lige smides 600 efter en lægeattest men så er det også
det. Men uddannelsen kan man tage når man selv har lyst, tid og råd. Det
er ikke alle der måske vil bruge 5-8 måneder på at tage uddannelsen, men
så hellere afsætte nogle weekender og så få hældt en masse viden i hovedet.

Et andet aspekt du fuldstændig ignorere, er at mange centre netop tager
den høje pris for at DU ikke skal bekymre dig om alt muligt. Der er
personer der ikke gider alt det "bøvl" der er i en klub, fx.
- Båden skal rengøres efter brug
- Der skal køres efter benzin til båden
- Der skal sikkert handles ind til turen

I et center der aftales et mødetidspunkt, på dette klokkeslet tager man
afsted og ud og dykke. Når man kommer tilbage så kan man sikkert daffe
hjem hvis man ikke har lyst til at være social med dem man dykkede med.

Så hvad man skal vælge af certifikat er ikke sådan at sætte en
facitliste på. I dag dykker jeg kun i klub og det går ganske fint med
rimelig antal dyk om året (havde vist omkring 50 sidste år) men dengang
jeg tog certifikatet var det mere lysten til hurtigt at komme ud at
dykke der drev mig, derfor passede PADI mig fint. Jeg tog certifikatet
som et forløb, først OWD, så i vandet og dykke lidt, året efter (da jeg
var fast besluttet at det var en hobby jeg ville forfølge) så kastede
jeg tid og penge efter udstyr, AOWD og Nitrox.

Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 12:01

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> Er det nu også en hel korrekt sammenligning? Hvad jeg har hørt så er
> CMAS** mere noget mellem AOWD og RESCUE, så en direkte sammenligning er
> ikke helt nem at lave.

Kurserne er ikke ens, men det er hvad man på internationalt niveau har
fundet ud af det svarer til. Så det er hvad jeg forholder mig til.

> Du har lavet en masse fine beregninger

Tak.

> [...]
>hvis man tager et PADI så bliver man død og pine nød til at dykke i
>dykkercenter og betale en formue. Man kan SAGTENS dykke i klub selvom man

Det kan man sagtens, men det er de færreste der gør det, hvorfor jeg ikke
syntes det var relevant. Man kan også købe sin egen båd og dykke med sine
venner men dette er bare et eksempel på et typisk forløb og et forsøg på at
sammen ligne de 2 rent prismæssigt.

> [...]
>
> Et andet aspekt du fuldstændig ignorere, er at mange centre netop tager
> den høje pris for at DU ikke skal bekymre dig om alt muligt.

Det var hvad jeg startede med at skrive, det var måske ikke helt klart.

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-03-06 12:38

Jonas Lüttichau wrote:

> Det kan man sagtens, men det er de færreste der gør det, hvorfor jeg ikke
> syntes det var relevant.
<snip>

NÅ?! Jeg tror da nok at vi er ved at være ca 50% PADI dykkere i klubben,
men det hjælper selvfølgelig også at klubuddannelsen er PADI (nu). Der
fandtes (findes?) klubber der var så enøjet at de mente det var
certifikatets forbund der afgjorde om personen var istand til at
dykke... Så hvis man kom som PADI AOWD/RD dykker med 100+ dyk, så skulle
man stadig hives gennem en CMAS** uddannelse for at få lov til at
dykke... mens en grøn nyuddannet CMAS** fik adgang med det samme. Hvis
man er istand til at dykke ansvarsfuldt og kende sine grænser, så kan
jeg ikke se hvorfor der skal/skulle være forskelsbehandling.

Men det er klart at hvis mange klubber ikke vil lade PADI dykkere komme
ind i klubben, så er antallet af PADI dykkere i klubberne jo lavt. Men
der er heldigvis ved at være mange klubber der erkender at det måske var
mere fornuftigt at se på den erfaring en dykker har istedet for hvilket
forbund han er uddannet i.

Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 12:50

> [...]
> der er heldigvis ved at være mange klubber der erkender at det måske var
> mere fornuftigt at se på den erfaring en dykker har istedet for hvilket

Så sandt så sandt.

Jeg kigger personligt altid mere på hvad type af dyk folk de har end på
hvad deres certifikat siger.

Har en gang oplevet en man der havde >300 dyk, men han havde kun været
på over 10 meter under sit OWD kursus.

Hvorfor ? han villere hellere dykke tæt ved stranden og kigge på liv :)

Han var helt ligeglad med vrag og dybde osv. bare der var rejer, tang,
krabber osv, så var han glad.

/Søren

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 14-03-06 10:47

> [...]
| dykke... Så hvis man kom som PADI AOWD/RD dykker med 100+ dyk, så skulle
| man stadig hives gennem en CMAS** uddannelse for at få lov til at

De klubber findes skam i bedste velgående. Med blod på tanden, et AOWD og 40
dyk, fik jeg afvide at jeg kunne starte på CMAS*.
Der findes altså stadig diehard CMAS-instruktører der næsten får et hjerte
stop hvis foreslår følgende:
- Dyk uden basislinie (det er omtrent selvmord + mord på makker +
sikekrhedsdykker)
- Dyk efter computer istedet for standardtabel (så bliver man med sikkerhed
til en sodavand)
- Dyk uden snorkel påmonteret maske, selvom den medbringes (så fik man ikke
lov til at dykke for den pågældende dykkerleder).

Jeg endte med at skifte klub, ikke fordi jeg syntes de var galt på den. Det
er den pågældende klub ikke, deres regler passer fint til dem der dykker
efter dem. Jeg ønsker blot at dykke efter andre og lidt mere personligt
afstemte regler, og klubtilbuddene er heldigvis så åbne at dette kan lade
sig gøre.

Venligst
Nicolai Hanssing

Fra : Allan Norsk

Dato : 14-03-06 16:41

"Nicolai Hanssing" <nuh@dark.clansoft.dk> skrev i en meddelelse > De klubber
findes skam i bedste velgående. Med blod på tanden, et AOWD og 40
> dyk, fik jeg afvide at jeg kunne starte på CMAS*.

Hej Nicolai

Ja klubberne eksisterer stadig, jeg ser dog disse fastlåste klubber som en
uddøende race. Så i "bedste velgående" vil jeg ikke lige frem betegne dem
som.

Heldigvis har langt de fleste klubber et mere nuanceret syn på certifikater
og dykkerfærdigheder. Så er man uheldig at møde den holdning som du her
referere, er det blot at trække på skulderen og vælge en anden og mere åben
klub. Der er faktisk rigtig mange af dem

Mvh. Allan
Vedbæk sportsdykkerklub
www.vskdyk.dk

Fra : TT

Dato : 20-03-06 15:12

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som du her referere, er det blot at trække på skulderen og vælge en anden
> og mere åben klub. Der er faktisk rigtig mange af dem

Jeg syntes egentligt at Vedbæk sportsdykkerklub lød som et godt valg,
nuanceret syn på dykkerfærdigheder, indtil jeg kiggede på gæstedykker
formularen, citat "Udstyr: Snorkel og kniv skal være anlagt. Der må kun
anvendes typegodkendte og tryktestede luftflasker, der kun må fyldes med
atmosfærisk luft. Apparatet skal være forsynet med trykmåler og
reservesystem. Umiddelbart før dykning skal apparatet kontrolleres og
luftmængden måles. Opstigningsvest, der tillader dosering af luft fra
særskilt trykluftflaske, skal anvendes. Ved snorkeldykning kan redningsvest
med alternativt opdriftsmiddel dog anvendes."

Endvidere "Hvor flere dykker sammen, skal dykkerne være forbundet parvist
ved en mellemline, som er fastgjort omkring livet."

Det virker ikke nuanceret på mig ?

-Torben

Fra : Allan Norsk

Dato : 20-03-06 16:00

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Endvidere "Hvor flere dykker sammen, skal dykkerne være forbundet parvist
> ved en mellemline, som er fastgjort omkring livet."

Ok, der fik du mig.

Vores gæstedykkerformular er ikke blevet opdateret de sidste mange år, og
altså ikke efter at der er kommet nye sikkerhedsregler fra DSF.

Vi følger DSFs sikkerhedsregler, dvs. vi bl.a. dykker med komplet udstyr og
bruger makkerprincippet.

Vi har ikke nogen religiøs holdning til brug af makkerline. Er man vandt til
at dykke uden kan man godt det, men vi vil ikke acceptere solodyk, så bliver
man væk fra makkeren ja så er det slut på det dyk. Så der er mange i vores
klub der vælger altid at anvende linen, nogle (inklusiv mig selv) anvender
den når forholdene (sigten) gør det til en fordel.

At vi ikke vil have solodyk på vores ture er måske en begrænsning i den
personlige frihed...

Det med atmosfærisk luft er naturligvis noget sludder da vi selv blander
Nitrox, og reservesystem (trækstang) kræver vi ikke. Manometer er
tilstrækkelig lav-for-luft alarm.

0,4L flaske kræver vi ikke, til gengæld kræver vi at man har en octopus til
sin makker. Om du har snorkel anlagt eller ej, må du selv om. I høje bølger
vil dykkerlederen nok anbefale det.

Mvh. Allan

Fra : Poul Olesen

Dato : 20-03-06 16:42

Det er jo en udmærket beskrivelse af udviklingen. Der er en fuldstændig
tilsvarende udvikling i min egen klub. Der er måske nogle klubber som
ikke er fulgt med udviklingen, men de fleste ser fornuftigt og praktisk
på dykning, så det stadig afvikles sikkert.

Med venlig hilsen
Poul Olesen
Sportsdykkerklubben Aquarius
http://aquarius-dyk.dk/

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 20-03-06 17:08

På Bornholm anskuer vi tingene på lidt samme måde.
Hvis du vil dykke alene, bliver det uden os...

nesnaH sualC

Fra : TT

Dato : 21-03-06 09:19

Bornholm siger du - der har jeg ikke dykket, men vil meget gerne, hvordan er
mulighederne, skriv gerne privat...

NB! Jeg er CMAS uddannet også

-Torben

Fra : TT

Dato : 21-03-06 09:21

> [...]
> til sin makker. Om du har snorkel anlagt eller ej, må du selv om. I høje
> bølger vil dykkerlederen nok anbefale det.

Dejligt at det bare var formularen, de andre forudsætninger virker på mig
fornuftige, jeg tror jeg kigger forbi en dag

-Torben

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 12:15

Thomas Rasmussen wrote:

> Er det nu også en hel korrekt sammenligning? Hvad jeg har hørt så er
> CMAS** mere noget mellem AOWD og RESCUE, så en direkte sammenligning er
> ikke helt nem at lave.

Den er god nok, det er den aftale PADI og CMAS har.

> [...]
> bliver man død og pine nød til at dykke i dykkercenter og betale en
> formue. Man kan SAGTENS dykke i klub selvom man har PADI (det gør jeg).

Lige netop. Der kommer heldigvis flere og flere klubber der har indset
deres måde ikke er den eneste :)

> [...]
> så hellere afsætte nogle weekender og så få hældt en masse viden i hovedet.

Det var lige netop et af de vigtige punkter for mig da jeg tog mit OWD i
tidernes morgen.

> [...]
> - Båden skal rengøres efter brug
> - Der skal køres efter benzin til båden
> - Der skal sikkert handles ind til turen

Endnu en vigtig detalje.

> I et center der aftales et mødetidspunkt, på dette klokkeslet tager man
> afsted og ud og dykke. Når man kommer tilbage så kan man sikkert daffe
> hjem hvis man ikke har lyst til at være social med dem man dykkede med.

Yeps, mange centre har så f.eks. en grill med så man lige griller lidt
pølser osv. efter dykkene. Så der er også masser af sociale ting selv om
man ikke er i en klub, hvis man har lyst/tid.

> [...]
> jeg tog certifikatet var det mere lysten til hurtigt at komme ud at
> dykke der drev mig, derfor passede PADI mig fint. Jeg tog certifikatet

Godt argument.

> som et forløb, først OWD, så i vandet og dykke lidt, året efter (da jeg
> var fast besluttet at det var en hobby jeg ville forfølge) så kastede
> jeg tid og penge efter udstyr, AOWD og Nitrox.

Ja dykning er ligesom en uhelbredelig virus, er man først ramt er der
intet at gøre :)

/Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 11:56

Ja det ved jeg godt, men det var ikke det han skrev til at starte med :)

> [...]
> du nødt til at se på en dykker og hvad hans måske 100 dyk koster, uddannelse

Hvad hans 100 dyk koster er igen irrelevant for at se på hvad et kursus
reelt koster.

> til Nitrox Speciality samt Divemaster og hvad det tilsvarende koster hvis du
> skulle have lavet det i en klub.

Hvis en person vil lære at dykke, så er det ikke relevant at medregne
hvad det koster at blive divemaster, det er de færreste der har tænkt
sig at gå prof. indenfor deres dykning, og Nitrox er rart at kunne men
igen ikke noget krav.

Men det er selvfølgelig smart når du lige forsøger at 'dokumentere'
jeres klubkurser er vildt billigere.

Når du tager kørekort, medregner du så også hvad erhverskort + lov til
at køre stor bus med passagerer koster ? Nej vel. altså irrelevant-

> [...]
> AOWD 1995 kr.
> Rescue 2695 kr.
>
> En PADI rescue diver med omkring 10(?) dyk koster 8085 kr.

Altså er jeres klub faktisk dyrere. Men hvis man skal havde de 10
'manglende' dyk med ja så er det lidt dyrere.

Men en stor forskel er at jeg kan gøre det når det passer mig, også om
sommeren, og ikke kun om vinteren hvor de fleste klubber tilbyder kurserne.

Denne flexibilitet er vi mange der gerne betaler lidt extra for.

> Hvis vi så går videre og siger at nu vil dykkeren gerne have nitrox
> speciality så koster det hos amager dykkercenter:
> Amager dykkercenter: 1300 kr.
> KS: 500 kr.

Hvilket ikke er relevant at tage med, hvis folk skal lære at dykke, se
ovenstående.

> Hvis vi sammenligner prisen på deres resterende 80 dyk op til de 100 så
> starter vi med luftfyldningnerne:
> Amager dykkercenter 35 kr. pr. flaske : 80*35 = 2800 kr.
> KS: 0 kr.

Ja og så tager personen lige 4 gange til udlandet for at dykke, hvor
meget billigere er jeres klub så ?

Får jeg rabat i sharm el sheikh, Sipidan, Syd afrika fordi jeg er medlem
af KS ?

Nej vel, altså igen et kunstigt regnestykke.

Derfor er det som jeg har nævnt før relevant kun at medtage de relevante
ting.

> Lad os nu antage at det tager en dykker ca. 2 år at nå de 100 dyk:
> Medlemsskab
> Amager dykkercenter: 0 kr.
> KS: 1400 kr.

hvordan giver 2 års medlemskab 1400,- du har selv sagt det koster 350,-
per kvartal, Hvis vi nu fratrækker de 3 kvartaler til cmas** så er det
stadigvæk 350,- for lidt i dit stykke.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 12:12

>Hvad hans 100 dyk koster er igen irrelevant for at se på hvad et kursus
>reelt koster.

Jeg synes det er meget relevant at sammenligne hvad det koster på længere
sigt end bare lige at få foden indenfor.

>Men en stor forskel er at jeg kan gøre det når det passer mig, også om
>sommeren, og ikke kun om vinteren hvor de fleste klubber tilbyder kurserne.
>Denne flexibilitet er vi mange der gerne betaler lidt extra for.

Ja det er rigtigt, som var det jeg prøvede at skrive til at starte med.

>Derfor er det som jeg har nævnt før relevant kun at medtage de relevante
>ting.

Jeg har taget de ting med jeg mener er relevante.

>hvordan giver 2 års medlemskab 1400,- du har selv sagt det koster 350,- per
>kvartal, Hvis vi nu fratrækker de 3 kvartaler til cmas** så er det
>stadigvæk 350,- for lidt i dit stykke.

Jeg har lagt 1400 kr. til uddannelsesprisen for 1 års medlemsskab. Derudover
har jeg glemt at du også skal betale for materialerne til alle de PADI
kurser du tager så der kommer nok et par tusinde oveni.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 12:19

Tja jeg er padi uddannet op til instruktør, jeg har siden jeg blev
AOWD'er ikke betalt for mine dyk herhjemme, hverken for båd tur, luft,
lån af flaske (har ingen bil så derfor har jeg ikke egen flaske).

Så i forhold til dit regnestykke har jeg sparet 1400,- om året i
kontigent :)

> Jeg synes det er meget relevant at sammenligne hvad det koster på længere
> sigt end bare lige at få foden indenfor.

Hvad nu hvis folk tager kurset (hvor er ligegyldigt) hvorfor skal de
medregne priserne på kurser det måske i en fjern fremtid måske kunne
finde på at tage ?

> Ja det er rigtigt, som var det jeg prøvede at skrive til at starte med.

Sorry, opdagede jeg ikke lige.

> Jeg har taget de ting med jeg mener er relevante.

hehe

> Jeg har lagt 1400 kr. til uddannelsesprisen for 1 års medlemsskab. Derudover
> har jeg glemt at du også skal betale for materialerne til alle de PADI
> kurser du tager så der kommer nok et par tusinde oveni.

De priser jeg har brugt er alle inkl. materialer, certifikater, lån af
udstyr osv.

Men pyt med det.

Nå jeg må hellere arbejde lidt igen :)

/Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-03-06 10:58

On Sat, 11 Mar 2006 18:05:06 +0100, Søren Reinke wrote:

> [...]
> PADI kurser koster altså mere end 20000,- Ifølge din teori.
> Puha jeg tror godt nok du er blevet snydt på det groveste !

Jamen så kan jeg komme med et andet eksempel.

Jeg er pt. i færd med et CMAS** i dykkerklubben Vikingerne på Amager.
Pris: 3.000 kr. inkl. bøger og lån af udstyr. Hertil skal tillægges
1.000 kr. for en afsluttende 4-dages tur til Sverige. Altså i alt kr.
4.000.

Et tilsvarende eksempel med PADI i Amager Dykkercenter:
http://www.amagerdykkercenter.dk/Default.asp?ID=2
Fra samme sted kan man læse, at CMAS** er sammenligneligt med OWA, OWAD
og RD (Rescue Diver): http://www.amagerdykkercenter.dk/Default.asp?ID=72

OWA + kursus materiale: kr. 3.990
AOWD + kursus materiale: kr. 2.490
RD + bøger: kr. 3.390

I alt kr. 9.870

Så jeg må bøje mig, et CMAS koster "kun" 40% af et tilsvarende PADI.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 11:16

> Jamen så kan jeg komme med et andet eksempel.
>
> Jeg er pt. i færd med et CMAS** i dykkerklubben Vikingerne på Amager.

Hvis jeres hjemmeside er:
http://www.sportsdykkerklubbenvikingerne.dk/website/index.jsp

Så håber dælme i dykker bedre end i har styr på jeres webserver

> Pris: 3.000 kr. inkl. bøger og lån af udstyr. Hertil skal tillægges
> 1.000 kr. for en afsluttende 4-dages tur til Sverige. Altså i alt kr.
> 4.000.

Og hvad med medlemsskab som er påkrævet imens du er kursist ? Det skal
jo også regnes med. Da det er en påkrævet udgift.

Hvad med udgift til lægeerklæring ? Den har jeg set som extra udgift hos
mange andre dykkerklubber, pris ca 600,-

> [...]
> http://www.amagerdykkercenter.dk/Default.asp?ID=2
> Fra samme sted kan man læse, at CMAS** er sammenligneligt med OWA, OWAD

Når du nu har fundet en af de billigere klubber (altså forudsat du har
oplyst alle udgifter, jeres hjemmeside er ikke brugbar) Så vil jeg også
tage en af de billigere, det Padi center du har nævnt er bestemt ikke
billigt.

Hvis du søger lidt kan det også fåes for 7400,- inkl udstyr og materialer.

Og rigtigt mange steder kan du få ret gode rabatter på udstyr hvis du
har taget kurset hos dem.

Altsammen faktorer man skal tage i betragtning.

Men mit tip til folk der spørger om hvad de skal vælge er at de skal
gøre som deres venner/familie der dykker også gør.

/Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-03-06 11:41

On Sun, 12 Mar 2006 11:15:57 +0100, Søren Reinke wrote:

> Så håber dælme i dykker bedre end i har styr på jeres webserver

Den er under reorganisering

> Og hvad med medlemsskab som er påkrævet imens du er kursist ? Det skal
> jo også regnes med. Da det er en påkrævet udgift.

Første års medlemskab i klubben er inkluderet i kursusafgiften - mener
medlemskab af klubben beløber sig til 1000 kr/år

> Hvad med udgift til lægeerklæring ? Den har jeg set som extra udgift
> hos mange andre dykkerklubber, pris ca 600,-

Den har jeg ikke medregnet, da jeg var af den opfattelse, at det var
obligatorisk i DK - skal lægeerklæring ikke haves i PADI? Den kostede
forøvrigt 400 kr.

> Hvis du søger lidt kan det også fåes for 7400,- inkl udstyr og
> materialer.

Det var jeg så ikke klar over. Det var ovenstående eksempler, der
afgjorde mit valg samt den kendsgerning, at jeg ville være medlem af en
klub - det er lettere/billigere efterfølgende, at komme til at dykke.

> Og rigtigt mange steder kan du få ret gode rabatter på udstyr hvis du
> har taget kurset hos dem.

Det kan jeg ikke afvise.

> Men mit tip til folk der spørger om hvad de skal vælge er at de skal
> gøre som deres venner/familie der dykker også gør.

Det lyder som et godt råd.

Jeg kan så forøvrigt oplyse, at Amager Dykkercenter benytter samme
svømmehal som os, og hvad jeg kan se, laver de stort set samme øvelser
som os, og deres instruktører ser også vældig kompetente ud, så jeg
vil, med mine begrænsede erfaringer, sige, at uddannelsesmæssigt er
niveauet ens. Har hørt, også fra andre PADI dykkere, at man skal se sig
godt for, hvis man vil tage et PADI i udlandet, da kvaliteten kan være
svingende. Forøvrigt får vi også at vide i klubben, at forskellen
mellem de to typer certificeringer mere er af ideologiske grunde - CMAS:
Klub + længere mindre komprimerede forløb, PADI: ingen klub + korte
komprimerede forløb. Så alt i alt er vel den væsentligste forskel, hvis
vi ser bort fra pris, hvor hurtigt man vil i gang.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 12:08

Michael Rasmussen wrote:

> Den er under reorganisering

Hehe ja det skal jo også ske en gang imellem

> Første års medlemskab i klubben er inkluderet i kursusafgiften - mener
> medlemskab af klubben beløber sig til 1000 kr/år

Okay så er det bare Jonas'es klub der er ret dyr.

> Den har jeg ikke medregnet, da jeg var af den opfattelse, at det var
> obligatorisk i DK - skal lægeerklæring ikke haves i PADI? Den kostede
> forøvrigt 400 kr.

Det er den ikke, man skal udfylde et skema, og svarer man ja til et af
dem så skal en læge skrive under på at det er okay personen dykker.

Og det er reelt ikke en lægeerklæring, dem jeg har fået har jeg aldrig
givet noget for da, lægen sagde at det bare var en underskrift.

Nu er der sikker nogen der farer i flint over det ikke er et krav.
Men når man tænker på at Padi er et amerikansk firma og tænker på at
amerikanerne sagsøger hinanden for selv de mindste ting, og denne
løsning er 100% juridisk holdbar derovre. Så er denne model holdbar.

> Det var jeg så ikke klar over. Det var ovenstående eksempler, der
> afgjorde mit valg samt den kendsgerning, at jeg ville være medlem af en
> klub - det er lettere/billigere efterfølgende, at komme til at dykke.

Det er så en rigtig god grund til at tage det i en klub.

> [...]

> som os, og deres instruktører ser også vældig kompetente ud, så jeg
> vil, med mine begrænsede erfaringer, sige, at uddannelsesmæssigt er

Det er også mit indtryk, og hvad jeg har hørt fra dem af mine venner der
er både padi og cmas instruktører.

De siger selv den største forskel er hvad der står på kortet bagefter.

> Har hørt, også fra andre PADI dykkere, at man skal se sig
> godt for, hvis man vil tage et PADI i udlandet, da kvaliteten kan være
> svingende.

Det er altid en god ide at se sig for, det gælder både i danmark og i
udlandet og organisationen er ligegyldigt, der findes gode og dårlige
instruktører alle steder.

Tro mig jeg har set min andel af 'smart ass' dykkere da jer arbejdede i
Sharm el Sheik. Og niveauet på kortet eller hvilken organisation der
havde udstedt det gjorde ingen forskel.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 12:16

>Og det er reelt ikke en lægeerklæring, dem jeg har fået har jeg aldrig
>givet noget for da, lægen sagde at det bare var en underskrift.

Det er et all-round sundhedstjek.

>Men når man tænker på at Padi er et amerikansk firma og tænker på at
>amerikanerne sagsøger hinanden for selv de mindste ting, og denne løsning
>er 100% juridisk holdbar derovre. Så er denne model holdbar.

Jah den er holdbar hvis dit mål er at sikre dig selv juridisk hvis dine
dykkerkursister kommer til skade. Det er knap så holdbart hvis dit mål er at
forbygge ulykker og sikre dig at dine kursister er fit for fight.

Mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 12:21

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er et all-round sundhedstjek.

Det må du diskutterer med de læger der har skrevet under for mig, ingen
af dem ville havde penge for det.
Men der er jo også forskel på lægerne.

> Jah den er holdbar hvis dit mål er at sikre dig selv juridisk hvis dine
> dykkerkursister kommer til skade. Det er knap så holdbart hvis dit mål er at
> forbygge ulykker og sikre dig at dine kursister er fit for fight.

Hvis Padi's dykkere hele tiden kom ud for uheld osv, så kan du være 100%
sikker på de ville få en skidestak retsager på nakken, og dette er ikke
tilfældet. Alle deres systemmer osv. bliver overvejet og justeret hele
tiden i forhold til udviklingen osv. For at tage hensyn til nye regler,
nye typer udstyr, nye typer elever osv. osv. osv.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 19:39

>Det må du diskutterer med de læger der har skrevet under for mig, ingen af
>dem ville havde penge for det.
>Men der er jo også forskel på lægerne.

Nu er det jo ikke bare en vilkårlig lægeerklæring man går op og får lavet.
Den laves ud fra en DSF standard formular som derved indbærer et all-round
sundhedstjek.

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 19:46

Jonas Lüttichau wrote:

> Nu er det jo ikke bare en vilkårlig lægeerklæring man går op og får lavet.
> Den laves ud fra en DSF standard formular som derved indbærer et all-round
> sundhedstjek.

Okay så DSF's hjemmelavede formular er mere relevant end Padi's medical
statement, når en læge er inde over den ? :)

De gange jeg har skulle bruge en til DM og OWSI certificeringerne, har
jeg haft padi's med og lægen har pænt lavet alle undersøgelserne, svaret
på alle spørgsmålene, og ikke forlangt så meget som en kroner for det.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 20:18

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Okay så DSF's hjemmelavede formular er mere relevant end Padi's medical
>statement, når en læge er inde over den ? :)

Øh, ja Søren et sundhedstjek udført af en læge er mere grundigt end at du
lige skriver ned hvordan du har det.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 20:27

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Øh, ja Søren et sundhedstjek udført af en læge er mere grundigt end at du
> lige skriver ned hvordan du har det.

Det ved jeg UDEMÆRKET GODT.

Men du læser åbenbart ikke hvad jeg skriver, eller kender det mindste
til PADI's regler.

Hvis man svarer ja til bare en ting eller er det mindste i tvivl.

SÅ SKAL EN LÆGE SKRIVE UNDER, og der er en udførlig beskrivelse af hvad
der blandt andet skal undersøge.

Comprende ?

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 20:33

>Hvis man svarer ja til bare en ting eller er det mindste i tvivl.

>SÅ SKAL EN LÆGE SKRIVE UNDER, og der er en udførlig beskrivelse af hvad der
>blandt andet skal undersøge.

Ja det er meget fint, og hvis man mente at folk selv var i stand til at
vurdere den slags så behøvede læger sikkert ikke deres meget lange
uddannelse.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 20:41

> Ja det er meget fint, og hvis man mente at folk selv var i stand til at
> vurdere den slags så behøvede læger sikkert ikke deres meget lange
> uddannelse.

Ja for det er selvfølgeig helt klart at en tilfældig dansk dykker ved
meget mere om dette, end et stort firma der har experter indenfor
dykkermedicin osv. ansat.

Som jeg forudsage var det nogen der ville fare i flint over dette, og
sjovt nok var det præcis dig jeg tænkte på :)

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-06 21:23

>Ja for det er selvfølgeig helt klart at en tilfældig dansk dykker ved meget
>mere om dette, end et stort firma der har experter indenfor dykkermedicin
>osv. ansat.

Formentlig ved den pågældende læge mere om den tilfældige danske dykkers
helbred end nogle jurister der laver waivers ovre i USA?

>Som jeg forudsage var det nogen der ville fare i flint over dette, og sjovt
>nok var det præcis dig jeg tænkte på :)

Du er nok synsk, det kan være du skulle optræde med det?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-03-06 22:03

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Øh, ja Søren et sundhedstjek udført af en læge er mere grundigt end
> at du lige skriver ned hvordan du har det.

Man skal nok også passe lidt på med at forveksle en
dykkermedicinsk undersøgelse med et sundhedstjek
af ens egen læge.

Det er ikke alle privat praktiserende læger som er
kvalificerede til at foretage en relevant bedømmelse.

Det største problem er vel, at sagen anskues fra to forskellige
sysnvinkler.
En kommerciel kursusudbyder skal holde sig selv ansvars/
erstatningsfri og derfor lægges spørgsmålet om helbredet
alene over på den enkelt dykkerelev eller dennes læge.

I klubberne/forbundet er det mere et spørgsmål om at tage et
ansvar for den enkelte elev og simpelthen kræve en grundig
dykkermedicinsk undersøgelse, uanset hvor rask og frisk den
enkelte elev måtte føle sig, da man ikke kan forvente, at de har
nogen som helst baggrund for at forstå, hvad dykning kræver af
deres helbred.

Søren Arnvig

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-03-06 22:44

Søren Arnvig wrote:

> "Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> Man skal nok også passe lidt på med at forveksle en
> dykkermedicinsk undersøgelse med et sundhedstjek
> af ens egen læge.

Men så skal vi da lige have slået fast, den lægeattest man får
udarbejdet hvis man følger DSF's skema er IKKE en komplet
dykkermedicinsk undersøgelse. Da jeg fik min udarbejdet var det min egen
læge der lavede undersøgelserne (blodtryk, vægt, højde, urintest,
luftvejstest mv), bla. skal man ikke længere have taget billeder af
lungerne medmindre lægen mener at der er en grund til det.

Man kan sikkert vælge at få lavet en komplet undersøgelse hvis man vil
være 112% sikker, men det er altså ikke en test der er påkrævet til CMAS
prøver.

Thomas

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 23:38

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> luftvejstest mv), bla. skal man ikke længere have taget billeder af
> lungerne medmindre lægen mener at der er en grund til det.

Tak for info.

> Man kan sikkert vælge at få lavet en komplet undersøgelse hvis man vil
> være 112% sikker, men det er altså ikke en test der er påkrævet til CMAS
> prøver.

Hvilket er tilfældet for alle organisationer.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-03-06 09:51

> Men så skal vi da lige have slået fast, den lægeattest man får udarbejdet
> hvis man følger DSF's skema er IKKE en komplet dykkermedicinsk
> undersøgelse.

Hvordan ved du at det ikke er en komplet dykkermedicinsk undersøgelse? Hvad
vil du ellers have tjekket for at det bliver en komplet undersøgelse? At man
ikke længere tager billeder af lungerne gør den efter min mening ikke mindre
komplet, der er jo ikke grund til at tjekke for noget som næsten aldrig
forekommer.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-03-06 10:22

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> komplet, der er jo ikke grund til at tjekke for noget som næsten aldrig

Hvis det skulle være en komplet dykkermedicinsk undersøgelse, så vil jeg
have at det skal udføres af en læge der har disse kompetencer. Det havde
min læge ikke! Han var endda ikke klar over hvordan vi (normalt)
trykudligner. Hvis ikke jeg havde haft skemaet med fra DSF, så havde han
ikke vidst hvad han skulle undersøge og hvordan.

Thomas

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-03-06 22:42

Søren Arnvig wrote:

> [...]
> af ens egen læge.
>
> Det er ikke alle privat praktiserende læger som er
> kvalificerede til at foretage en relevant bedømmelse.

Det er korrekt, men hvor ved du fra at dem der har undersøgt mig, eller
dem der skal undersøge de andre dykkere er inkompetente.

Jeg går ud fra du ikke er uddannet til at kunne bedømme lægers
kvalifikationer.

> [...]
> erstatningsfri og derfor lægges spørgsmålet om helbredet
> alene over på den enkelt dykkerelev eller dennes læge.

Og har stadigvæk et ansvar for elever, kunder osv. både etisk men
bestemt også juridisk.

> [...]
> enkelte elev måtte føle sig, da man ikke kan forvente, at de har
> nogen som helst baggrund for at forstå, hvad dykning kræver af

Så det du påstår, her er altså at det kun er cmas klubberne der har et
ansvar overfor deres medlemmer/elever ?

Du understreger jo her netop den holdning der er blandt en del ikke klub
dykkere i danmark, nemlig den at mange klubber mener deres metoder og
deres evner er højt hævet over alle andres.

Heldigvis findes der også klubber, hvor folk er mere åbne og respekterer
at der findes mange organisationer osv.

Skræmmende at der stadigvæk er folk med dette extremt indskrænkede syn
på tingene.

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-03-06 06:59

> [...]
>eller dem der skal undersøge de andre dykkere er inkompetente.

>Jeg går ud fra du ikke er uddannet til at kunne bedømme lægers

Det er jeg ikke, derfor bruger vi en læge herfra:

http://www.dykkermedicin.dk/

>Og har stadigvæk et ansvar for elever, kunder osv. både etisk men
>bestemt også juridisk.

>Så det du påstår, her er altså at det kun er cmas klubberne der har
>et ansvar overfor deres medlemmer/elever ?

Det var ikke det jeg skrev, vel ?
Jeg siger at ansvaret anskues fra to forskellige udgangspunkter.

>Du understreger jo her netop den holdning der er blandt en del ikke
>klub dykkere i danmark, nemlig den at mange klubber mener deres
>metoder og deres evner er højt hævet over alle andres.

Inden du nu putter dine fordomme ned i den sædvanlige kasse,
så lad mig lige præcisere hvad der vi skriver om:
Jeg mener at vores krav i vores klub omkring lægeerklæringer og
helbredsundersøgelser ligger på et højere niveau end visse
kommercielle organisationer.

Det er min personlige holdning.
Du kan ikke tage det som udtryk for hvad mange klubber mener.

Og jeg skriver kun om helbredserklæring , intet andet !

Søren Arnvig

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-03-06 07:51

Søren Arnvig wrote:

> Det er jeg ikke, derfor bruger vi en læge herfra:
>
> http://www.dykkermedicin.dk/

<voldsnip>

> [...]
> Jeg mener at vores krav i vores klub omkring lægeerklæringer og
> helbredsundersøgelser ligger på et højere niveau end visse

Jeres krav i klubben ligger også over hvad DSF som standard kræver. Man
er nød til her at sammenligne hvad DSF/CMAS kræver i forhold til hvad
PADI kræver. DSF/CMAS kræver en lægeattest fra egen læge, den er en
fornuftig sundhedstest med skema om hvad han skal checke hos personen,
men det er ikke en 'dybdegående' undersøglse af personen inkl.
lungescanning og lign. Der bliver checket øre, urin, blodtryk og mislyde
i hjerte og lunger. Denne test kan man sikkert godt få lavet hos sin
læge uden at betale ham for det, blot at man så ikke får et fint stykke
papir på det. PADI kræver at du udfylder et skema selv hvor du svarer
ja/nej på om du fejler nogle grumme ting eller om du er i risikozonen,
og derfor skal have foretaget en rigtig undersøgelse. Forskellen syntes
jeg faktisk ikke er så voldsom stor.

Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-03-06 09:01

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> wrote in message

> Jeres krav i klubben ligger også over hvad DSF som standard kræver.

Vores krav følger forbundets: Der skal foreligge en lægeattest fra
en kvalificeret læge. Vi mener bare ikke, at alle privat praktiserende
læger er kvalificerede, derfor anbefaler vi, at man anvender en
uddannet dykkerlæge.

> [...]
> om du er i risikozonen, og derfor skal have foretaget en rigtig
> undersøgelse. Forskellen syntes jeg faktisk ikke er så voldsom stor.

Forskellen kan koges ned til: "Betinget eller ubetinget lægeattest"
og det er min opfattelse, at alle er bedst tjent med en ubetinget
lægeattest.

Konceptet omkring betinget lægeattest giver en større chance for, at
en person, der af helbredmæssige årsager ikke bør dykke, alligevel
kommet til det.

Jeg kender personligt tre personer, der kunne have svaret nej
til alle helbredsspørgsmålene i PADI's helbredserklæring i god tro.
Alligevel har dykkerlægen sendt dem til udviddet undersøgelse fordi
han fandt forhold, der kunne være "kontraindikative" for dykning.

Det må være in-di-sku-ta-belt at en ubetinget læggeattest fra
en kvalificeret dykkerlæge giver den største tryghed for alle.

Og i betragtning af, at den fås for omkring 500,- pisk,
så er det da det dummeste sted at spare.

Søren Arnvig

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-03-06 12:49

Søren Arnvig wrote:

> Det må være in-di-sku-ta-belt at en ubetinget læggeattest fra
> en kvalificeret dykkerlæge giver den største tryghed for alle.

Ja naturligvis.

> Og i betragtning af, at den fås for omkring 500,- pisk,
> så er det da det dummeste sted at spare.

Det er jo bare ikke altid at 500 bobs kan gøre det... du skal jo også
hen til et sted hvor de rent faktisk har en dykkerlæge, personligt bor
jeg nu i Århus men dengang jeg tog certifikat var det i Aalborg og der
er nærmeste dykkerlæge i Fredrikshavn. Hvis man skal afsætte en
arbejdsdag plus transport for at komme til dykkerlæge (og tage højde for
evt. ventetid hos ham) så kan det ikke gøres for 500kr.

http://www.dykkermedicin.dk/L%C3%A6ger/Dykkerl%C3%A6ger.htm

viser at antallet af dykkerlæger ikke er så voldsomt højt så du kan nemt
få "lov" til at transportere dig mange mange km for at komme til lægen.

Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-03-06 18:01

> [...]
>
> viser at antallet af dykkerlæger ikke er så voldsomt højt så du kan
> nemt få "lov" til at transportere dig mange mange km for at komme

Man kan også være lidt praktisk og samle til bunke.
Vi har fået en dykkerlæge ud i klubben når vi havde
4-5 personer der skulle have en lægeattest.

Søren Arnvig

Fra : Michael

Dato : 14-03-06 19:17

Søren Arnvig wrote:

> [...]
> Vi har fået en dykkerlæge ud i klubben når vi havde
> 4-5 personer der skulle have en lægeattest.

Jeg vil bare lige tilføje at vi (den klub jeg tog mit CMAS** i) gjorde
det samme. Altså fik en dykkerlæge ud en aften i klubben. Det virkede
ikke som det store problem den gang, og mon det skulle ha ændret sig.

Michael Brink

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-03-06 09:46

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke alle privat praktiserende læger som er
> kvalificerede til at foretage en relevant bedømmelse.

DSF standard formularen er jo ikke en speciel dykkermedicinsk undersøgelse
det er et all-round sundhedstjek. Men du har ret i at det er lidt mærkeligt
at man kan gå op til sin egen læge og få lavet dette sundhedstjek uden at
lægen behøver nogen forudsætninger for at godkende en til dykning. Forbundet
har vel vurderet at det er godt nok at enhver vilkårlig læge foretager dette
tjek.

Præcis

mvh
Jonas

Fra : marktemba@gmail.com

Dato : 11-03-06 18:09

Jeg mener at CMAS** = PADI OWD + AOWD + Rescue Diver...

men det hjælper hellere ikke på prisen...

uanset hvad du vælger.......så rigtig god dykning!

Fra : såj

Dato : 11-03-06 19:22

Find den klub som ligger tættest på hvor du bor, du vil få flere dyk
gennem en klub.

Om du tager det ene eller andet certificat, kommer jo så an på hvad
klubben bruger.

Der er pris forskel og der er fordele ved alle typer af certificat,
nogle steder kan du låne udstyr under uddannelsen andre stder skal du
skaffe dit eget, men så har du det til gengæld også bagefter.

Jeg håber du vil megen glæde ud af at dykke.

Fra : Thomas VJ

Dato : 12-03-06 08:55

"Per Jensen" <per.jensen.@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vil gerne erhverve et dykkercerifikat - hvordan vil gruppen foreslå, at
> jeg griber sagen an?

Hvis du vælger at gå Padi vejen er dette mit bud på den bedste
indgangsvinkel:

Start med at tage dit certificerende Padi Open Water kursus i klart varmt
vand - evt. som referral kursus hvor du færdiggør teori delen herhjemme og
fortsætter med den praktiske del på din ferie.
Forudsætningerne for at blive en god dykker allerede på Open Water niveau
klart varmt vand er følgende:
I varmt vand kan du bevare koncentrationen, få væsentlig længere bundtider
på træningsdykkene (øvelse gør mester) og vigtigst af alt, få styr på din
vejrtrækning.
I klart vand har du visuelle referencer, som er en gevaldig hjælp til at få
styr på opdriftskontrollen.

Har/får du planer om at dykke i DK, bør du efterfølgende lave dit Advanced
Open Water og Rescue Diver kursus i DK, således at du er også kvalificeret
til de forhold vi har her.

--
Mvh, Thomas VJ
dykkerteori.dk