Opdatering Panther til Tiger
Fra : RoJo

Dato : 11-03-06 10:11

Hejsa

Jeg kan huske at der var en masse snak om det da Tiger udkom, men hvordan er
jeres syn på opdatering nu?

Jeg kører med Panther 10.3.9 og vil gerne køre Tiger oveni - kan det give
nogle grimme problemer?

På forhånd tak

Mvh RoJo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 10:33

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> Jeg kører med Panther 10.3.9 og vil gerne køre Tiger oveni - kan det give
> nogle grimme problemer?

nej, men resultatat bliver anderledes end en ren installering af Tiger.

Fra : RoJo

Dato : 11-03-06 11:28

On 11/03/06 10:32, in article v2iae3-v94.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej, men resultatat bliver anderledes end en ren installering af Tiger.

Kan du give et eksempel?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 14:16

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> Kan du give et eksempel?

måden services startes på. Hvis ikke inetd, xinetd, launchdeamon,
GID eller UID siger dig noget, kan du formegenlig være ret ligeglad.

Fra : RoJo

Dato : 11-03-06 15:07

On 11/03/06 14:15, in article n4vae3-rk1.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> måden services startes på. Hvis ikke inetd, xinetd, launchdeamon,
> GID eller UID siger dig noget, kan du formegenlig være ret ligeglad.

Så er jeg formentlig ligeglad

- men det lyder spændende... Hvad det så end er?!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-06 17:29

Hej RoJo

RoJo wrote:
> Jeg kan huske at der var en masse snak om det da Tiger udkom, men hvordan er
> jeres syn på opdatering nu?

Ja, og der er også realiteter bagved...

> Jeg kører med Panther 10.3.9 og vil gerne køre Tiger oveni - kan det give
> nogle grimme problemer?

Jeg har selv prøvet det, og jeg kender flere herovre, der også har. Og
det giver altså visse problemer, men hvorvidt det vil afficere dit
behov, tør jeg så til gengæld ikke sige...

Noget af det, der er ændret er nogle af genvejskommandoerne i Tiger, så
de ikke er identiske med Panther, så hvis man bruger disse kommandoer,
vil der ikek ske noget som helst. - Et eksempel er bl.a.. I Panther
bruges 'COM+ALT++' og 'COM+ALT+-' tasterne i det numeriske tastatur til
forstørrelsesgraden, når 'Universel Adgang' er slået til. Den kommando
er ændret i Tiger til nu 'COM+ALT+´ og COM+ALT++ i selve
hovedtastaturet. Ved en opgradering oveni Panther bibeholdes de gamle
kommandoer også selvom man sletter div. .plist filer.

Jeg synes også, at Tiger bliver noget mere sløv ved opg. fra Panther,
mens den ved en fuld installation kører som lyn og torden. - Alene
opstart går væsentlig hurtigere - ca. 15-20sek. på en opg. og ca.
5-8sek. på en clean Tiger på min G4/1,4ghz.

Jeg har også bemærket, at nogle programmer starter og kører noget
langsommere på en opg. end på en clean install - fx. Word X 10.1.6,
OpenOffice 1.1.2, NeoOfficeJ, NisusWriter Express 2.6 og ikke mindst
AppleWorks 6.2.9....

Flere aqf dem på vores Nisus liste har også meldt om kernel panics ved
opgraderede Tigre især på iBooks og PowerBooks, så jeg véd ikke, om de
er mere 'følsomme'.

Så jeg vil mene, du bør foretrække en 'clean install'. - Lav en backup,
så du kan flytte vigtige data, programmer og evt. indstillinger, så du
blot kan kopiere dem til det nye system.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : RoJo

Dato : 11-03-06 19:07

On 11/03/06 17:29, in article 4412fadf$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> hovedtastaturet. Ved en opgradering oveni Panther bibeholdes de gamle
> kommandoer også selvom man sletter div. .plist filer.

Ok, lyder som noget der er til at leve med

> [...]

> langsommere på en opg. end på en clean install - fx. Word X 10.1.6,
> OpenOffice 1.1.2, NeoOfficeJ, NisusWriter Express 2.6 og ikke mindst

Se, det er jo slemt i den travle hverdag

> Så jeg vil mene, du bør foretrække en 'clean install'. - Lav en backup,
> så du kan flytte vigtige data, programmer og evt. indstillinger, så du
> blot kan kopiere dem til det nye system.

Du får det til at lyde ret nemt - jeg synes det virker ret uoverskueligt.
Alle mine indstillinger - mails osv. Det kan jeg vel ikke bare kopiere
rundt...

Mvh RoJo

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-06 19:28

Hej RoJo

RoJo wrote:

> Ok, lyder som noget der er til at leve med

Det gjorde jeg også i lang tid...

> Se, det er jo slemt i den travle hverdag

Ja, jeg kunne ikke 'leve med', at det kunne tage op mod et min. at åbne
NisusWriter Express, når der er noget, der skal testes noget i
programmet. - Jeg er jo med i udviklingen af programmet... - Så på et
tidspunkt blev det for meget, og da jeg så samtidig fik et regulært
nedbrud, valgte jeg at omformattere disken og så installere fra grunden.

> Du får det til at lyde ret nemt - jeg synes det virker ret uoverskueligt.
> Alle mine indstillinger - mails osv. Det kan jeg vel ikke bare kopiere
> rundt...

Tja... Jeg kopierede blot min brugermappe til en ekstern firewire HD og
så kopiere de dele tilbage, der kunne bruges, - fx. div. indstillinger
og ekstra kontrolpanes, .kext filer, skrifter og ikke mindst
programpakkerne... - Det tog 'kun' en aften at gøre det hele... - Du
skal lige være opmærksom på, at skrifter kan ligge også i både
'Bibliotek' og 'System'...

Fra : RoJo

Dato : 12-03-06 00:29

On 11/03/06 19:28, in article 441316bd$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> programpakkerne... - Det tog 'kun' en aften at gøre det hele... - Du
> skal lige være opmærksom på, at skrifter kan ligge også i både

Hvad med mails... Entourage?? - det er nok hvad jeg frygter mest?

Kan jeg også gøre det med en USB2 disk?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-06 00:55

Hej RoJo

RoJo wrote:

> Hvad med mails... Entourage?? - det er nok hvad jeg frygter mest?

Aner det ikke... Bruger den ikke på X, og da jeg prøvede den på OS 9.x
var det just ikke en god oplevelse...

> Kan jeg også gøre det med en USB2 disk?

Ja kopiere programmappe og hjemmemappe? - Det kan du sagtens - ganske
alm. drag-&-drop - eller på dansk træk-&-slip.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 01:02

> Hvad med mails... Entourage?? - det er nok hvad jeg frygter mest?

Det eneste du skal gøre er at du skal lave en kopi af din homemappe
(mappen /Users/dit_brugernavn), der i ligger _alle_ dine indstillinger
og alle dine mails, uanset hvilke programmer du bruger.

Når det er sagt syns jeg bare du skal lave en opgradering, såfremt din
installation iøvrigt opføere sig pÆnt. Det vil give dig mindst bøvl.

> Kan jeg også gøre det med en USB2 disk?

Du kan i princippet gøre det til en gammeldags diskette hvis der er
elles er plads.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-03-06 19:41

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

KLIP

> Ok, lyder som noget der er til at leve med

Hvis dit syn er tilnærmelsesvis normalt, er det aldeles uinteressant.

KLIP

> Se, det er jo slemt i den travle hverdag

Ny installeringer giver alt andet lige, altid en hurtigere afvikling.

> Du får det til at lyde ret nemt - jeg synes det virker ret uoverskueligt.
> Alle mine indstillinger - mails osv. Det kan jeg vel ikke bare kopiere
> rundt...

Hvis du laver en backup inden, bruger du bare Indstillingsassistenten
efterfølgende:
<http://www.apple.com/dk/macosx/features/setup/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 20:31

> Ny installeringer giver alt andet lige, altid en hurtigere afvikling.

Den konstatering er der ikke teknisk belæg for.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-03-06 22:40

> Den konstatering er der ikke teknisk belæg for.

Sikker?
Man får dog et system, som er renset for evt.
unoder/fejlkonfigurationer.
Tror de fleste, som har foretaget flere opdateringer og nyinstallationer
gennem åre, har oplevet en forskel.

PS
Det er først for nyligt bevist, at humlebien kan flyve

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-06 22:58

Hej Preben

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Sikker?
> Man får dog et system, som er renset for evt.
> unoder/fejlkonfigurationer.

Fuldstændig enig!

> Tror de fleste, som har foretaget flere opdateringer og nyinstallationer
> gennem åre, har oplevet en forskel.

Det tør siges... Jeg in/afinstallerer en hel del, og det går væsentlig
hurtigere på clean installers end på et 'mættet' system.

Bare et lille eksempel...
- En OS 10.3.9 opsætning på ca. 14gb. Her tager det op mod 35-40sek. at
åbne NisusWriter Express 2.6 med godt 1100 skrifter installeret i systemet.
- En OS 10.4.5 med kun developer software installeret som ekstra. Her
tager det ca. 8sek. at åbne NisusWriter Express med kun systemskrifter
installeret.

NWE har en helt special måde at håndtere skrifter på. De loades i det,
man nærmest vel kan kalde for en 'cache', hvor de så ligger standby til
brug. Og det er noget af det, vi arbejder på, - at få den gjort
hastighedsmæssigt uafhængig af font loading. Skrifthåndteringen er en af
de 'hurdler', vi fik med fra OkitoComposer kernen...

> PS: Det er først for nyligt bevist, at humlebien kan flyve

Det har vi andre da vidst i 100 år.

mvh. Erik Richard

PS. nej, du er ikke i mit killfilter, men normalt gider jeg ikke svare
på dine indlæg, men her er vi for én gangs skyld nok 100% enighe!

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-03-06 23:17

> [...]
> - En OS 10.4.5 med kun developer software installeret som ekstra. Her
> tager det ca. 8sek. at åbne NisusWriter Express med kun systemskrifter

Dit eksempel viser bare at det tager lang at indlæse 1100 skrifter!
Mine erfaringer gælder geninstallation af samme systemversion.

> Det har vi andre da vidst i 100 år.

Derfor forskellen på at vide og bevise.

> mvh. Erik Richard
>
> PS. nej, du er ikke i mit killfilter, men normalt gider jeg ikke svare
> på dine indlæg, men her er vi for én gangs skyld nok 100% enighe!

Hvoraf man kan udlede, at du kun svarer folk/indlæg du er enige i!
(samt smuglæser indlæg fra dit killfilter)

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-06 23:43

Hej Preben

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Dit eksempel viser bare at det tager lang at indlæse 1100 skrifter!

Selvfølgelig...

> Mine erfaringer gælder geninstallation af samme systemversion.

Ja, OK, jeg kunne jo så også have skrevet, at da jeg geninstallerede
10.3.x, var det første, jeg installerede, NWE, da jeg lige havde fået en
ny version til afprøvning. - Med en clean 10.3.5 (havde ikke fået opd.
til 10.3.9) tog det godt og vel 25sek. at loade NWE 2.6b1, - stadig for
lang tid efter min mening...

> Hvoraf man kan udlede, at du kun svarer folk/indlæg du er enige i!
> (samt smuglæser indlæg fra dit killfilter)

Ikke dem, der _er_ i killfiltret. - Man kan godt sige, jeg har 2
killfiltre, - én i hovedet + én på computeren.

mvh. Erik Richard

PS nok en gang... Så er jeg stadig særdeles godt tilfreds med den LaCie
TFW9105, jeg købte af dig i sin tid.

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 00:30

> Dit eksempel viser bare at det tager lang at indlæse 1100 skrifter!
> Mine erfaringer gælder geninstallation af samme systemversion.

Nuke' dine cache filer og afinstaller de 10 tredipartsdimser du kører i
baggrunden og resultatet er stort set det samme.

Eller bevis det ved:

Lav en clean install af 10.3 uden at tage maskinen i brug, og læg
derefter 10.4 ovenpå.

Lav derefter en clean install af 10.4

Jeg vil undlade at besvare ERS's vås i 24 timer, såfremt du kan måle
en forskel der ikke kan tilskrives tilfældigheder.

> Hvoraf man kan udlede, at du kun svarer folk/indlæg du er enige i!
> (samt smuglæser indlæg fra dit killfilter)

Note to self: keep up the good work!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 00:21

> Sikker?

Stensikker.

> Man får dog et system, som er renset for evt.
> unoder/fejlkonfigurationer.

Det er en helt anden sag - så snart man har hældt det samme skidt på
den nye installation, som man havde på den gamle er det ét fedt. Min
erfaring siger mig at det tager få dage, hvorfor jeg mener at
clean install for 9 af 10 brugere er tidsspilde.

> Tror de fleste, som har foretaget flere opdateringer og nyinstallationer
> gennem åre, har oplevet en forskel.

Det er ikke opdateringernes skyld.

> PS
> Det er først for nyligt bevist, at humlebien kan flyve

nej nej - det har da været bevist siden den første humlkebi fløj.

Fra : Jon

Dato : 12-03-06 07:01

> nej nej - det har da været bevist siden den første humlkebi fløj.

Ikke for fysikere og matematikere.
De stoler ikke på noe så simpelt som empiri.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 20:22

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Ikke for fysikere og matematikere.

Joda, de har bare ikke kune bevise HVORFOR den kan flyve. Det ikke det
samme spørgsmål som OM den kan flyve eller ej.

> De stoler ikke på noe så simpelt som empiri.

Er emperi'en ikke grundlag for deres værktøjer? Det vil jeg da mene.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-03-06 22:44

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Joda, de har bare ikke kune bevise HVORFOR den kan flyve. Det ikke det
> samme spørgsmål som OM den kan flyve eller ej.

De har regnet det ud.

Det virker således at den har små luftlommer imellem hårene, der
nærmest kommer til at virke som en luftballon når solen skinner.

Det er vist heller ikke så tit igen at man ser en humlebi flyve i
skygge ret lang tid af gangen.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Jon

Dato : 11-03-06 20:11

> Du får det til at lyde ret nemt - jeg synes det virker ret uoverskueligt.
> Alle mine indstillinger - mails osv. Det kan jeg vel ikke bare kopiere
> rundt...

Hvis det ikke motsies av grunne til denne Clean Install, så er en god
måte å gjrøe dette på å bruke Migration Assistant til å gjøre både
backup og restore av din brukerkonto + programmer. Sett gammel maskin i
FireWire Target Mode og fyr opp MA på en maskin med nok HD-plass. Hent
over rukerprofil, dokumenter og applikasjoner. Når du har gjort ferdig
din Clean Install på den opprinnelige maskinen, blir du promptet på om
du har en konto du vil flytte. Da reverserer du kun prosessen.