Italien til sommer
Fra : Ukendt

Dato : 11-03-06 00:52

Hej

Vi skal til Italien til sommer. Vi skal køre selv og har booket mobilhome på
en plads 100 km syd for Venedig.
Vi har 2 børn, så at køre derned i et træk går nok ikke. Hvor langt er det
realistisk at køre på en dag? M.h.t. overnatning, skal man reservere på
forhånd, eller finde noget når man ikke gider køre længere? Er der evt.
nogle anbefalinger?

Når vi er dernede, vil jeg jo gerne have noget god vin med hjem (Barolo
eller Amarone), men kan det overhovedet betale sig? Kan det evt. betale sig
at købe vinen i San Marino, eller på en vingård? Igen vil det være dejligt
med anbefalinger

Jeg overvejer at tage en overnatning eller 2 i enten det nordligste Italien
(nær Brenner) eller Piemonte, men det er vist noget af en omvej at køre til
Piemonte. Er det køreturen værd?

Så vidt jeg kan se er der ikke noget Italiensk turistkontor i Danmark. Er
der nogle links til hvor man kan bestille turistinformationer?

Det var en længere smøre, men jeg vil være meget taknemmelig hvis der er
nogle der kan hjælpe

På forhånd tak

Jørn

Fra : Bagmanden

Dato : 11-03-06 04:26

Jørn Haulund" <haulund"SNABELA wrote:
> Vi skal til Italien til sommer. Vi skal køre selv og har
> booket mobilhome på en plads 100 km syd for Venedig.
> Vi har 2 børn, så at køre derned i et træk går nok ikke. Hvor
> langt er det realistisk at køre på en dag?

Du skal regne med en gennemsnitshastighed på 75 km./t. og med to
børn på bagsædet er pauser vigtige. Regn med at køre 700 - 800
km. på én dag.
Husk at lave nogle kasser til ungerne med forskellige udfordrende
og underholdene aktiviteter. (hav lidt i reserve som en
overraskelse når de RIGTIG keder sig)

> M.h.t. overnatning,
> skal man reservere på forhånd, eller finde noget når man ikke
> gider køre længere? Er der evt. nogle anbefalinger?

Bestil helst et hotel/motel hjemmfra, da I skal kører på de mest
belastede strækninger overhovedet med "tonsvis" af familier der
tager en overnatning som jer.

> [...]
> sig? Kan det evt. betale sig at købe vinen i San Marino, eller
> på en vingård? Igen vil det være dejligt med anbefalinger

Tro mig, det kan ikke betale sig at købe Baroloer i
Piemonte/Barolo. Jeg var der sidste år og havde hjemmefra tjekket
de forskellige vinhuse ud og dernede var prisen markant højere
end de kan købes i DK. Det er selvfølgelig muligt at købe det
ypperste udi Baroloer der er sjældne i DK, men de vine koster
spidsen af en raket.
Vær opmærksom på at de "billige" baroloer dernede er såkaldte
Barrique´s, altså (typisk unge) nebbiolodruer lagret på små fade
og ikke en klassisk produceret tung og mættende Barolo.

> Jeg overvejer at tage en overnatning eller 2 i enten det
> nordligste Italien (nær Brenner) eller Piemonte, men det er
> vist noget af en omvej at køre til Piemonte. Er det køreturen
> værd?

Tjaeh, hvis jeg skulle, og hvad jeg ofte har gjort, køre til
Piemonte, ville jeg kører over Basel, Montreux og Chamonix,
igennem St. Bernard tunnelen og ind i Aosta dalen og holde vest
om Torino og køre mod Cueno og ture lidt rundt i det område.
Derefter er det "bare" mod Asti - Brescia -Verona og Padova og
ned mod jeres opholdssted.

--
F.B.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-06 12:22

Tak for dine svar

Jeg tror vi vælger at finde et hotel omkring München. Det passer nok fint
den første dag. Piemonte dropper jeg, og kigger så i stedet for efter noget
omkring Brenner (der skulle være rigtig flot). Måske kan man finde noget i
nærheden af en svævebane, så børnene kan komme en tur op i bjergene?

M.h.t. vin, så må jeg indrømme at jeg havde det på fornemmelsen, men da jeg
ikke var sikker, er jeg glad for at du bekræftede min fornemmelse. Vi holder
os så til "bare" at købe den vin vi drikker dernede.

Af umiddelbart spændende ting at se i det område vi skal til, er jeg kommet
frem til Venedig (selvfølgelig), San Marino, forlystelsesparken Mirabilandia
(nogen der kender den?) og måske Modena hvis det er muligt at se nogle af de
fede biler. Er der andre forslag?

Jørn

Fra : K Jensen

Dato : 13-03-06 23:12

> Jeg tror vi vælger at finde et hotel omkring München.

FDM har et godt hotel i Ingolstadt. ca. 60 nord for munchen.
Det koster ca. 550 for et rum med plads til 2 voksne og 2 born.

Hilsen
Kenneth
_________________________
www.disneylandguide.dk

Fra : -=JF=- arb

Dato : 14-03-06 12:09

"K Jensen" <kj@SLETMIGipitv.dk> skrev i en meddelelse

> FDM har et godt hotel i Ingolstadt. ca. 60 nord for munchen.
> Det koster ca. 550 for et rum med plads til 2 voksne og 2 born.

Og det er faktisk et rigtigt dejligt hotel... Vi skal køre til Garda i år,
og regner med at overnatte der igen!
Gode værelser og god mad både morgen og aften

Men pas på at i ikke gør som vi gjorde
Om morgenen inden vi skulle køre derfra tog jeg et hurtigt bad mens min kone
stod og børstede tænder.
Ungerne, to knægte på dengang 7 og 10, lå og flød på sengen og zappede rundt
på fjerneren... Pludselig hørte vi en masse "AAAAD, BWADR o.l. der indefra,
så min kone kiggede lige ind i værelset og nåede at se at de skyndte sig væk
fra pornokanalen som tilsyneladende bliver sendt ukrypteret

Mvh John

Fra : jesperchristoffersen~

Dato : 11-03-06 13:04

Hej Jørn.
Om det kan betale sig at købe vin med hjem tror jeg ikke, men det er
da altid hyggeligt at køre ind på en vingård,smage på varerne og
købe et par flasker. Vi var i Chiantiområdet for et par år siden og
havde 3 kasser vin med hjem, og minderne væltede da frem da vi drak
vinen.
Jeg vil anbefale dig at gå en tur på dit lokale bibliotek, der findes
flere bøger med vinrejser til Italien, og rejseguides med links til
gode steder.
Prøv at kigge på www.italy.dk, www.nyditalien.dk - og så sus ind på
det nærmeste turistbureau når I ankommer til Italien og få
brochurer.
M.h.t.køreturen - tja gennemsnitsfarten er ikke over 100 uanset hvad
man tror, så mere end 800 km bliver det ikke til.. Der er altid et
sted man kan overnatte, når man kører lidt fra motorvejen.
God tur.
Hilsen Jesper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-03-06 15:33

jesperchristoffersen@webspeed.dk skrev i
1142078629.582370.128350@p10g2000cwp.googlegroups.com dette:
> [...]
> købe et par flasker. Vi var i Chiantiområdet for et par år siden og
> havde 3 kasser vin med hjem, og minderne væltede da frem da vi drak

Det kan i høj grad godt betale sig, men man skal vide hvad man gør - og man
skal først og fremmest kunne smage. Den bedste fidus er at gå efter de bedre
vine men droppe topvinene. Min erfaring er, at vine købt dernede til mellem
50 og 100 kr. bestemt kan betale sig at hente. Men de store prestigevine har
internationale priser, og hvem ville dog være så dum, at sælge en
Tignanello, en Solaia eller en Fontodi til priser der er under, hvad man
uden videre vil kunne få for den i den almindelige frie handel.
Personligt har jeg ikke fundet mange perler for vinturister i hverken
Piedemonte eller Valpolicella (og så er vinproducenterne deroppe
tilsyneladende vældigt hovne overfor turister), hvorimod jeg kender mange
steder i Toscana, Umbria og Marche, hvor man bliver rigtig godt modtaget. Og
min påstand er, at man får vinen til godt og vel halv pris ifht. herhjemme.
Men billige Amaroner, Baroloer eller Brunelloer er der ikke mange af. Til
gengæld er der ofte gode bud hvis man vælger vinen i anden række fra de gode
producenter.

> Jeg vil anbefale dig at gå en tur på dit lokale bibliotek, der findes
> flere bøger med vinrejser til Italien, og rejseguides med links til
> gode steder.

Bedste kilde til at finde gode huse er IMO Gambero Rossos årlige 'Italian
Wines'.

> Prøv at kigge på www.italy.dk, www.nyditalien.dk - og så sus ind på
> det nærmeste turistbureau når I ankommer til Italien og få
> brochurer.

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde en turistinformation i Italien, hvor
jeg har fået nogle fornuftige bud på lokale vine. De aner ofte ikke en brik
om det. Og gør de, er det ofte fordi de selv sælger nogle få vine til
hysteriske overpriser.

vh
Jan

--
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.
http://jan.boegh.net/Album/index.html

Fra : Charlotte Musen

Dato : 12-03-06 10:24

"Jørn Haulund" <haulund"SNABELA"mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor langt er det realistisk at køre på en dag?

Min erfaring er, at man skal starte tidligt morgen, mens børnene sover, dvs
kl. 3-4 stykker, så der også meget begrænset trafik. Lidt afhængig af hvor
hurtigt man kører kan man nå til Hannover eller sågar Kassel til
morgenkaffen.

Jeg har et år - på vej til Venedig - gjort hold i Østrig, svarende til en
"dagsmarch" - hvor det er muligt at leje en lejlighed i en pension i
bjergene omkring 500 kr. pr. nat. Hvis i vil blive et par dage er der hode
muligheder for svævebane og vandreture i smukke omgivelser, men så skal i
huske vintetøj, da der ligger sne

Jeg så, du nævnte forlystelsespark, der vil jeg varmt anbefale Gardaland,
som i passerer, hvis i kører over Brenner til Verona. Det er virkelig godt,
men sjovt nok overvejende besøgt af italienere - er mit indtryk fra to besøg
med 3 børn.

God tur,

vh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 19:56

Du har vel ikke nogle links til nogle af de steder du nævner i Østrig?

mvh
Jørn

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 13-03-06 17:51

> Du har vel ikke nogle links til nogle af de steder du nævner i Østrig?

Hejsa,

http://www.fewo-direkt.de/Oesterreich/Tirol/urlaub--Serfaus/p30400.htm
Jeg fandt lige dette, det var hvor vi boede, som jeg lige ser det på 2 sek,
så er prisen 59 euro pr. døgn for en lejlighed. Det er 2 soveværelser plus
stue med soveplads, kvaliteten er rigtig god. Men du kan finde mange andre i
samme område, der er stor overkapacitet om sommeren, da det jo nok er
dimensioneret efter skisæsonen, hvilket priserne jo også ret klart viser

Serfaus er en lille by, der ligger sammen med to andre byer (Fiss og Ladis,
mener jeg) på et bjergplateau omgivet af bjerge. Der er 3-4 svævebaner i
området, og hvis ikke jeg husker helt galt var det med i pensionsprisen. Man
kan køre til en højde på godt 2000 meter mener jeg og vandre derfra, der er
ruter op til ca. 3000 meter.

Det er ikke nogen større omvej på vejen til Italien, jeg husker vi kørte af
motorvejen via Ulm mod Füssen og derfra af noget hovedvej til Landeck,
herved undgår du betalingsvejen i Østrig, som jeg dog ikke tror man bliver
ruineret af.

God tur,

Og så tjek lige Gardaland da
http://www.gardaland.it/en/home.php
jeg kan ikke sammenligne, da jeg ikke har været der, men noigen af dem jeg
mødte sagde at det var på højde med Disneyland - jeg synes i hvert fald det
er godt

vh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 21:07

Hej Michael

Tak for linket. Det ser helt perfekt ud. Det tror jeg vi vil gå efter. Bare
ærgerligt at det kun står på tysk.

Tror du det er realistisk at køre dertil på en dag?

Jørn

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 13-03-06 21:46

> [...]
> Bare ærgerligt at det kun står på tysk.
>
> Tror du det er realistisk at køre dertil på en dag?

Hej Jørn

Jeg kørte turen på en dag - fra Århus. Vi kørte hjemmefra omkring 4-5-tiden
om morgenen og ankom ca. kl. 18 - jeg kørte pænt til de første timer (vel
omkring de 150) indtil morgentrafikken indtraf, derfra med vel 130, med et
par pauser og lidt køren forkert Min erfaring er, at man vinder virkelig
meget ved at komme afsted kl. 3-5 om morgenen.
Hvis dine børn er komfortable med bilen, mener jeg bestemt det går. Tag den
bærbare med og lad dem se dvd-film på den, det holder dem gående et par
timer ekstra. Du kan evt. tjekke ruteplanen og afstand på www.map24.com

vh
Michael

PS:
Nu er jeg jo vokset op med tysk tv, så det er da ligefør jeg foretrækker det

Fra : Jens

Dato : 13-03-06 08:01

Hej Jørn

Vedr. overnatning :
Det er jo et spørgsmål om temperament om man vil bestille overnatning
hjemmefra.
De første gange vi kørte til Bibione i nærheden af Venedig satsede vi (vi
var uerfarne kør selv'ere) , og kunne ikke finde noget når vi blev trætte,
så det endte altid med at vi sov - eller rettere forsøgte på at sove i bilen
på en stor rasteplads. Et år bestilte vi overnatning på
http://www.gasthof-alpenrose.net/
Super sted, god og solid mad og en dansker der ejer stedet, så
kommunikationen da vi skulle bestille var nem ;)
Problemet ved at bestille på forhånd er så, at man jo kan blive forsinket
undervejs - trafik/børn er ikke til at forudse.
Forrige år kørte vil til Balatonsøen - vi havde ikke bestilt overnatning
hjemmefra, men kørte blot fra motorvejen omkr. Nürnberg sidst på
eftermiddagen - vi kørte måske 15-20km og fandt et fint sted til fornuftige
penge.

Mvh. Jens

Fra : Zen

Dato : 14-03-06 16:00

On Mon, 13 Mar 2006 08:01:22 +0100, "Jens"
<jens_jespersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hjemmefra, men kørte blot fra motorvejen omkr. Nürnberg sidst på
>eftermiddagen - vi kørte måske 15-20km og fandt et fint sted til fornuftige

Alpenrose har jeg også boet på. Udmærket, og et ret lille sted. Nær
Kufstein.

Jeg har også været ved Bibione engang, og jeg vil anbefale ikke at
køre over Brenner, men istedetfor vælge fra München at køre ind i
Østrig. Dagen efter videre ned over Villach og ind i Italien lige nord
for Venedig.

Den rute har den fordel, at der stort set ikke er bjergkørsel. Der er
desuden gode overnatningsmuligheder i eksempelvist Berchtesgarten
eller i nærheden af Salzburg (f.eks. Talgau).

Man skal være opmærksom på, at overnatning i Østrig er det billigste
(og måske reneste). Undgå for alt i verden Schweiz, hvor et billigt
hotelværelse koster mindst 100 euro.

München er ved at blive en motorvejs flaskehals at komme igennem. Det
anbefales at planlægge at passere uden for deres myldretider.

Eventuelt en overnatning i Tjekkiet.

Vi plejer ikke at booke i forvejen. Bare ud i det blå ! det er
herligt.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-06 00:38

Et nyt spørgsmål:

Jeg har siddet og set på hvad vej vi skal køre derned. Umiddelbart er det
lidt kortere at tage over Gedser, en Rødby, men færgen er til gengæld 250 kr
dyrere (og så er Bordershop i Rostock ikke god). Kan det betale sig at ofre
de ekstra penge det koster at tage over Gedser?

Jørn