konkurrence - vind en bog af filmfotograf ~
Fra : schroder@biospublish~

Dato : 10-03-06 20:31

Hej alle

Forlaget BIOS har en underholdende bog skrevet af filmfotograf Henning
Kristiansen, hvor han skriver om det hårde liv i filmbranchen. Han har
filmet mange af de gode, gamle danske film: Olsenbanden, Familien
Gyldenkål, Mig og Charly, Sult, Pigen og greven, I jomfruens tegn,
Midt i en jazztid, Den forsvundne fuldmægtig og mange flere.

Forlaget udlodder en signeret bog i en konkurrence der løber frem til
30. marts 2006. Gå ind på:
http://www.biospublishing.com/konkurrence/

Udover arbejdet med de kendte instruktører og skuespillere er det
spændende at læse om de udfordringer som filmfotografen stod over
for. I vores digitale nutid, er det næsten ikke til at forstå at man
kunne lave store spillefilm med så primitive teknikker. Det er
forekommer næsten komisk at man i kameraer kun kunne indspille 3
minutter, før spolen skulle skiftes, hvis ikke der var allerede var
kommet båndsalat i apparatet. Lys og skarphed var to kæmpe
udfordringer, som vi i dag med et fuld-automatisk digital videokamera
ikke bekymrer os om. I de tidlige kameraer kunne kameraføreren ikke se
gennem en linse, men måtte se direkte igennem filmen, mens han sad
indesluttet i et mørkt klæde bag kameraet. Det var umuligt at
bedømme om billedet blev skarpt, og indstillingen skete derfor ved at
måle afstanden fra skuespiller til kamera, inden optagelsen gik i
gang. Det samme gjaldt lysmængden. Med afmærkninger i gulvet fik
skuespillerne præcise instrukser på hvor de skulle stå og gå.

Hvis I har nogle spørgsmål vedrørende de gamle film, den
fotografiske teknik eller andet, så er I velkomne til at skrive, så
giver jeg spørgsmålene videre til Henning Kristiansen.

Med venlig hilsen,
Schrøder /Forlaget BIOS

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-03-06 20:57

Hej!

schroder@biospublishing.com wrote:

> Forlaget BIOS har en underholdende bog skrevet af filmfotograf Henning

Nogen speciel grund til du tror det ikke er _spam_ det du sender? Stop det
venligst med det samme (og slet gerne dit indlæg).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thomas M

Dato : 12-03-06 12:23

> Nogen speciel grund til du tror det ikke er _spam_ det du sender? Stop det
> venligst med det samme (og slet gerne dit indlæg).

Nogen speciel grund til at du brokker dig over noget, som jeg fandt
interessant at læse?