Behøver vejledning til printer (nyanskaffe~
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-06 18:20

Konen har spurgt mig om råd angående nyanskaffelse af en printer til sin
arbejdsPB. Men min viden om printere er mere end almindeligt mangelfuld.
Gik direkte fra blækprinter til en (gammel, brugt) kummerfrysermodel:
Apple LW 16/600 PS, som jeg overtog fra et reklamebureau, der havde haft
den i mange år. Den tjener som vores netværksprinter herhjemme, men hun
har brug for en ny printer på arbejdet.

Det skal betingelsesløst virke på en PB (MacOs10.3 el. 10.4).

Det skal være en laser med pæn kvalitet (600x600 er vel fint nok?).

FW og/eller USB interface.

Hastigheden er lidt underordnet, kvinder kan jo multitaske

Den må helst ikke fylde for meget (hun er _ikke_ vild med min
kummerfrysermodel, selvom den er sat ind under et bord). En bordmodel.

Og så kommer spørgsmålet til den store quizgevinst: farve eller
monokrom? Tjah, det kommer an på prisen (og farveudskrifternes kvlitet +
omkostninger).

Jeg véd godt, at der er et hav af printere/printermærker, så der er vel
næsten lige så mange meninger. Men jeg beder bare om jeres erfaringer
med laserprintere, gerne langtidserfaringer (selvom jeg så risikerer at
få anbefalinger af udgåede modeller. Det er overflødigt).

Jeg har selv hørt godt om en lille HP laser (modelnummer ukendt), måske
er det en 1200? Den har jeg set til lige under 1.000 kroner, og det ser
da yderst fornuftigt ud. Har så også kigget på edpriser.dk og set en HP
laser Color 1600 til ca. 2.400,- og det ser da også fornuftigt ud, men
der er ingen os-specs - dutter den til MacOS 10.x.x?

Men der er så mange andre mærker, så lad mig høre fra jer om jeres
erfaringer, gerne med omtrentlige priser (også for forbrug). Håber ikke
det er for meget forlangt, men det er jo weekend

Til gengæld er jeg godt klar over at skribleriet måske er "meget for
langt"

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-06 21:42

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Til gengæld er jeg godt klar over at skribleriet måske er "meget for
> langt"

Vær opmærksom på at forbrugsomkostningerne på farvelasere er fælt
høje.
Vær dernæst opmærksom på at selv små farvelasere er på størrelse
med en varmluftsovn til indbygning (syn's at kummefryseranalogien er
lidt modsætningsfuld)

my point of view: du går ikke galt i byen med HP.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-06 20:40

> Vær opmærksom på at forbrugsomkostningerne på farvelasere er fælt
> høje.

Ja, det frygtede jeg osse, så jeg har hele tiden hældt mest mod en s/h
(monokrom) printer.

> Vær dernæst opmærksom på at selv små farvelasere er på størrelse
> med en varmluftsovn til indbygning (syn's at kummefryseranalogien er
> lidt modsætningsfuld)

Hvorfor modsætningsfuld? Temperaturen? Det var alene for at
anskueliggøre størrelsen på 16/600. Er det bedre at sammenligne den med
et velvoksent hamsterbur?

> my point of view: du går ikke galt i byen med HP.

Tak, Morten.

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 21:46

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Hvorfor modsætningsfuld? Temperaturen?

Yep.

> Det var alene for at
> anskueliggøre størrelsen på 16/600. Er det bedre at sammenligne den med
> et velvoksent hamsterbur?

En indbygningsovn er vist helt fint, begge er allerhelvedes dyre i
drift og kan varme et mindre rum op under drift. Størrelsen passer osse.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-06 22:51

> En indbygningsovn er vist helt fint, begge er allerhelvedes dyre i
> drift og kan varme et mindre rum op under drift. Størrelsen passer osse.

Her kommer 16/600 vist ikke ind? Lede, lede, finde lommelygte, kigge ned
under skrivebordet: "Ny printepatron 9.sept03", og den kostede ikke mere
end ca. kr. 700. Printeren har været husprinter siden ca. 2000. Såååå..

Men min nieces hamsterbur er dyrt i drift. Flere af hamsterens kravlerør
er aflagte rør fra toiletruller, og de er dyre. Især det lækre bløde med
flere lag.

Hamsterens trådløse netværk koster osse

Så nu kommer der Jersild & Spin. Jeg løber.

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 00:32

> Her kommer 16/600 vist ikke ind?

nope det er ikke en farvelaser.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-06 20:46

> nope det er ikke en farvelaser.

Næh, vel? Som varmekilde er den heller ikke meget bevendt, men i
sommerhalvåret nyder jeg godt af den kraftige blæser. Printeren står
under skrivebordet og køler mine fusser dejligt, når det er varmt

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 09:02

> Næh, vel? Som varmekilde er den heller ikke meget bevendt, men i
> sommerhalvåret nyder jeg godt af den kraftige blæser. Printeren står
> under skrivebordet og køler mine fusser dejligt, når det er varmt

Jeg vil gætte på at du har større glæde af en farvelaser i
vintermånederne.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-06 20:46

> my point of view: du går ikke galt i byen med HP.

Så er spørgsmålet bare om en model 1020 kan køre på Mac'en, HPs
hjemmeside er ikke meget bevendt, der er kun downloads af drivere til
WINaltmuligt.

For to år siden satte jeg en PB 12" op for de samme mennesker, de havde
også anskaffet en HP LaserJet 1012, og det var plug and play i OS
10.3.x.

Er model 1020 osse det? Den skal naturligvis køre under Tiger, som
kommer med den lille nye :)

--
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-06 16:11

On 2006-03-13 20:45:57 +0100, Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> [...]
> 10.3.x.
>
> Er model 1020 osse det? Den skal naturligvis køre under Tiger, som

Det ser ikke sådan ud. Den er ikke med på HP's liste over
Mac-kompatible produkter.

<http://h41140.www4.hp.com/mac_connect/uk/en/index.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-03-06 22:31

> [...]

> det er for meget forlangt, men det er jo weekend
>
> Til gengæld er jeg godt klar over at skribleriet måske er "meget for

En Samsung 550 er et fantastisk køb.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-06 20:40

> En Samsung 550 er et fantastisk køb.

Tak for svar, Jepser. Har ikke nået at tjekke op påden, men vil gøre
det. Øjede lige i en reklameavis en Samsung ML1610 til kr. 699,- (kun
til USB), er den sammenlignelig med 550'eren? Det er da ihvert fald en
overkommelig pris

--
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-06 22:35

> En Samsung 550 er et fantastisk køb.

Tak for dit svar. Har lige tjekket den på edbpriser.dk. En 550 XXX
koster 3.400+. Det er noget for dyrt.

--
Mich.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-03-06 16:06

> Tak for dit svar. Har lige tjekket den på edbpriser.dk. En 550 XXX
> koster 3.400+. Det er noget for dyrt.

Må jeg have lov til at korrigere; det er ikke for dyrt - du får virkelig
meget for pengene, men det er mere end hvad du vil betale.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-03-06 22:55

> [...]

> erfaringer, gerne med omtrentlige priser (også for forbrug). Håber ikke
> det er for meget forlangt, men det er jo weekend

På den skole jeg arbejder på har vi for noget tid siden anskaffet et par
farvelaserprintere fra HP, nærmere bestemt color laserjet 2500L.
Modellen hedder vist nu 2550. Det er en "halvstor" printer (især da vi
har købt den mindste model hvor papiret ligger løst på en
udklapsholder.) Mht. til print kvalitet så synes jeg de gør det godt.
Det er klart at billeder kan udskrives pænere på inkjet-foto-printere,
men til alm. "skolebrug" er det fint. Mht. pris pr. side så er det helt
klart her man skal passe på: 1. De medfølgende tonerpatroner er kun
kom-i-gang-patroner. De er vist kun 1/4 og når de skal udskiftes er det
jo lidt af en udskrivning (hø, hø...) 2. Printeren tæller hvor mange
sider den udskriver og når den når op på det magiske tal tvinges man til
at udskifte tromler i maskinen. Vores ene 2500L kan man snyde ved at
resette tælleren (og den fungere fortsat fint), mens den anden ikke kan
resettes, så den skal bare ha' nyt indmad. Det er dyrt. Løsningen for os
har derfor været at anskaffe en HP Laserjet 1320 som eleverne bruger til
rene sort/hvid udskrifter og kladeudskrifter, mens 2500L nu kun bruges
til færdigproducerede sider med farve.

--
Mvh Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-06 20:40

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> Modellen hedder vist nu 2550. Det er en "halvstor" printer (især da vi
> har købt den mindste model hvor papiret ligger løst på en

Tak for dit uddybende svar.

> [...]
> klart her man skal passe på: 1. De medfølgende tonerpatroner er kun
> kom-i-gang-patroner. De er vist kun 1/4 og når de skal udskiftes er det

Jeg frygtede lidt det med pebrede priser for forbugsstoffer.

> [...]
> resette tælleren (og den fungere fortsat fint), mens den anden ikke kan
> resettes, så den skal bare ha' nyt indmad. Det er dyrt.

Det var da et godt fif, ejere af 2500L får forhåbentlig glæde af det.

Jeg kigger lige på den der 1320.

--
Mich.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-03-06 14:30

> [...]

> det er for meget forlangt, men det er jo weekend
>
> Til gengæld er jeg godt klar over at skribleriet måske er "meget for

HP Colot laserjet 1600 duér ikke til Mac.

Derudover er det ret afgørende, hvad den skal bruges til.

Hvis din kone laver grafisk arbejde er en farve- og PostScript-printer
med minimum 64 mb ram at foretrække.

Som tommelfingerregel kan du regne med at udgifterne til drift falder
dramatisk i takt med at prisenpå printeren stiger.

Det er altså også ret afgørende at anslå et forbrug.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-06 20:40

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> HP Colot laserjet 1600 duér ikke til Mac.

Klart svar, tak.

> Derudover er det ret afgørende, hvad den skal bruges til.
>
> Hvis din kone laver grafisk arbejde er en farve- og PostScript-printer
> med minimum 64 mb ram at foretrække.

Det er ikke grafisk arbejde (produktion). Men hun har ofte brug for at
kunne sende farvegengivelser ud af huset på papir. Men da det ofte er
gengivelser af andres arbejder, som kan affotograferes, når de har
antaget fysisk form og er tilstede, har jeg anbefalet hende at lave det
som fotos.

> Som tommelfingerregel kan du regne med at udgifterne til drift falder
> dramatisk i takt med at prisenpå printeren stiger.
>
> Det er altså også ret afgørende at anslå et forbrug.

Det er mest administrativt, altså breve og printe rapporter,
vejledninger og alt det der kommer fra andre samarbejdspartnere. Der er
en udbredt tendens til at rundsende forskelligt materiale i digital form
og overlade "trykkearbejdet" til modtageren Det gælder såmænd også
det offentlige. Uha, som de sparer penge på trykning og porto, selvom de
har endog meget svært ved at overholde de standarder, som de selv (det
offentlige) nu har fastlagt to gange ved de publicerede eDag(e) (seneste
sept 2005, vistnok?).

--
Mich.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-03-06 13:24

> [...]

> har endog meget svært ved at overholde de standarder, som de selv (det
> offentlige) nu har fastlagt to gange ved de publicerede eDag(e) (seneste

Her er så mit forslag:
Hvis hun laver mange breve og tilsvarende, der kan håndteres sort/hvid,
så køb en sort/hvid laserprinter. Hvis der imellem er større udsendelser
hvor man laver f.eks 100 ens breve ad gangen, så gå efter noget lidt
større, ellers kan en billig sort/hvid printeri niveau 1000-2000 kr gøre
det.

Hvis farver er nødvendige i nogle tilfælde, vil man kunne kombinere det
med en ink-jet printer, der kan lave bl.a. fotografier langt flottere
end en laserprinter. Ved større produktioner, er inkjet dog langsom og
sandsynligvis også dyrere end laserprint.

Til de helt små s/h laser-printere ville jeg kigge på Brother, til
mellemklassen ville jeg skæve til OKI og til ink-jet farve, ville jeg
kigge på en Canon.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-06 20:46

> [...]

> Til de helt små s/h laser-printere ville jeg kigge på Brother, til
> mellemklassen ville jeg skæve til OKI og til ink-jet farve, ville jeg

Tak for dit grundige svar (forslag). Jeg er faldet for en HP LaserJet
1020 (koster lige omkring en tusse). Men jeg er lidt i tvivl om den kan
køre på MacOS 10.3x (se mit svar til Morten her i tråden)

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 09:00

Mich. Ottosen
<Michsadr@invalid.dk>
wrote:

> Tak for dit grundige svar (forslag). Jeg er faldet for en HP LaserJet
> 1020 (koster lige omkring en tusse). Men jeg er lidt i tvivl om den kan
> køre på MacOS 10.3x (se mit svar til Morten her i tråden)

Lyt bare til Stig på det her punkt, han har bedre overblik over
printermakedet end jeg.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-03-06 13:40

> [...]

> 1020 (koster lige omkring en tusse). Men jeg er lidt i tvivl om den kan
> køre på MacOS 10.3x (se mit svar til Morten her i tråden)

Jvf. en af distributørernes hjemmesider:
System Requirements: Microsoft Windows 98 Second Edition, Microsoft
Windows 2000, Microsoft Windows Millennium Edition, Microsoft Windows XP

Brother har en lille ting til omtrent den pris der kan spille med OSX.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-03-06 01:22

> [...]

> 1020 (koster lige omkring en tusse). Men jeg er lidt i tvivl om den kan
> køre på MacOS 10.3x (se mit svar til Morten her i tråden)

Det /kan/ den ikke. HP DK har konfirmeret det. Hun skal "op" i en 1022.
Men jeg skal nok lige tjekke OKI og Brother.

Hun kender imidlertid HP og synes om dens kompakte form og er tilfreds
med dens udseende. Det spiller jo også en rolle

--
Mich.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-03-06 18:06

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Det skal betingelsesløst virke på en PB (MacOs10.3 el. 10.4).

Jeg ville vælge en printer, som kan PostScript. Det er det eneste, som
er helt betingelsesløst, for så er man uafhængig af driver(opdateringer)
fra producenten.

> FW og/eller USB interface.

Hvorfor ikke Ethernet?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-06 20:46

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg ville vælge en printer, som kan PostScript. Det er det eneste, som
> er helt betingelsesløst, for så er man uafhængig af driver(opdateringer)
> fra producenten.

Men PS printere er vel osse meget dyrere?

> Hvorfor ikke Ethernet?

Ethernet, så er det da vist noget med netværksprinter, ikke? Printeren
skal blot stå sammen med PB'en i et kontor, de har ikke noget behov for
netværksprinter (det giver bare mere "benarbejde", sådan som kontorerne
er spredte)

--
Mich.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-03-06 00:58

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Men PS printere er vel osse meget dyrere?

Ikke meget. Prisforskellen var langt større i "gamle dage".

Da jeg købte nogle små hp-laserprintere på mit arbejde for nogle år
siden, da var det kun de allermindste, som ikke kørte PS. (Så vidt jeg
husker 10xx-serien, mens 12xx/13xx-serien havde PS, men det kan være
lavet meget om siden...) Hp er ikke et billigt mærke, men de andre
mærker har også små printere med PS i dag.

Jeg tror stadig det er værd at ofre den lille smule mere som PS koster,
når printeren skal bruges med en Mac.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.