ODB tuning af TDI'er ved Landberg / Diesel~
Fra : Ukendt

Dato : 10-03-06 15:25

Ja her forleden i sidste måned fik jeg min Octavia 2003'er ODB tunet ved
Landberg. Min kære Skoda er Landberg aflagte som jeg for snart et par år
siden var så heldig at få lov købe. I tidernes morgen er den kommet ud fra
fabrikken med fyrstlige 90 heste men har kørt power boks indtil ODB tuningen
blev udført. Med powerboksen havde den kære Skoda 125 hk og kørte
fantastisk, dog med lidt røg når man virkeligt trådte til den .. men dog
ikke noget af stor betydning !

Nå men tilbage til det egentlige emne ODB tuningen ! Bilen blev målt på
rulle feltet ved FDM i Aalborg til ca. de 125 HK'er med den gode gamle
powerboks, mystisk nok så det ud til bilen havde mistet noget af sit moment
i forhold til hvad den havde da Thomas var den lykkelige ejer .. Og ja det
blev der fin tænkt lidt over dernede og vi kunne ikke komme på andet end at
boksen måske var blevet træt... men det skulle vise sig anderledes *S*

Computeren blev taget ud af bilen og programmeret om og bilen blev igen
målt, denne gang til ikke mindre end imponerende 133 HK , men med samme
resusltat med momentet den trak ikke rigtigt voldsomt før over de 3000
omdrejninger som en alm. benzin bil ... H'mmmmm nå men Thomas mente at kunne
huske han havde været ude for noget lignende engang før med noget "slange
værk" der udløste denne effekt eller rettere sagt mangel på samme. Slangerne
blev gået igennem og ganske rigtigt en slange var "hevet over" her sender vi
en kærlig tanke til det værksted der måtte have gjort dette men nævner igenn
navne ! Godt så ! Slangen blev igen monteret og så lød vognen pludseligt
noget anderledes ... Nu trak den mere igennem fra bunden dog ikke helt så
voldsomt som man kunne ønske sig eller rettere sagt forvente sig !

Men til den glædelige nyhed, bilen har trængt til blive skudt af ! For nu
her efter godt og vel en tankfuld skal jeg fandme love for der er kommet fut
i den gamle skoda , ja faktisk er den så vild at mine tanker henledes til de
unge dage hvor der i garagen stod en Civic VTECH VTI'er .. Den gamle skoda
er frisk og veloplagt og kører som en drøm ...... Hele tuningen m.v. blev
foretaget yderst professionelt og skulle der komme noget nyt under solen har
jeg 117% tillid til at lade Landberg lave yderligere indgreb i min bil.

Så en åben tak til Landberg for min nye bil der trækker som 2,5 liters V6'er
og de varmeste anbefalinger til hans ODB indgreb ... Ejer du en TDI'er
skulle du prøve det ... Det får smilet frem !

Nå men økonomien i det ... Mit kørsels mønster har ændret sig en del fra
dengang jeg valgte en diesel vogn , dengang kørte jeg hver dag fra Aalborg
til Skanderborg retur .Gaaab ! Nu det faktisk 100% bykørsel med under 10 km.
til job (ved det burde cykle he he ... men så bliver tøjet jo for stort) ...
Nå men med bykørsel har bilen kørt mellem 16-18 km/l. trods der efter
tuningen tit og ofte bliver trådt noget til den ... Det er sgu da
imponerende ikke ? Det kunne min forhåndværende Pug 307 HDI'er ikke engang
holde på en langtur fra Aalborg til Skanderborg trods økonimisk kørsel
mellem 110-120 km/t.

Ved samme operation som ODB tuningen fik jeg også stillet min køre compter
fra at vise l/100 km. til vise km./l ... Ja de kan sgu noget de folk nu til
dags.

Tilbage er så spørgsmålet hvor meget man kan justere en optimistisk VAG køre
computer , når den på en tankfuld ca. tror den har kørt 20 km/L er det
reelle forbrug omkring 16,1 L her snakker vi jo ca. om den er 24% for
optimistisk.

Sikke en smøre ... Ville bare lige dele glæden med jer , nu kan vi bare håbe
på noget forår så vi kan få luftet sommer fælgene og forhåbentligt snart den
2-hjulede !

Har altid sagt at 4 cylindrer er for meget til en MC og for lidt til en bil
, men må sige at jeg for tiden er så imponeret over Octavia'en at den opnår
statusen "den bedste bil jeg nogen sinde har haft ! Eneste minus er det
grimme logo der ligner en ##k med vinger og skulle den rasle bare lidt er
det nok bare de mønter jeg har sparet på købe en tilsvarende Golf

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : tb

Dato : 10-03-06 21:26

> Nå men tilbage til det egentlige emne ODB tuningen

Kan alle biler med OBD det? Og hvad er det reelt lige de gør ? skruer op
for turboen eller?

> Har altid sagt at 4 cylindrer er for meget til en MC og for lidt til en
> bil

Du skulle skamme dig 6 cyl er godt til både bil og mc, og 4 cyl er det
vi andre normal-rige må nøjes med

Mvh TB
4 cyl bil x 2 (felicia + cordoba sdi)
4 cyl mc x 2 (2xCBR1K)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-03-06 21:33

tb skriver:

> Kan alle biler med OBD det? Og hvad er det reelt lige de gør ? skruer op
> for turboen eller?

Justerer over hele området, optimerer indsprøjtningen til den enkelte
motor (hvis det bliver gjort ordentligt). Justeringen fra fabrikken kan
spænde over et bredt område (mekaniske forskele i motorer) men kan også
være betinget af meget andet (markedsforhold).

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-06 08:48

"Janner" <Nemlija> skrev i en meddelelse
> [...]
> fantastisk, dog med lidt røg når man virkeligt trådte til den .. men dog

Dét kan så diskuteres.

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : Mogens...

Dato : 11-03-06 17:32

> Dét kan så diskuteres.

Du tænker på den megastore forurening?

/Mogens
Til salg: '02 Saab 2,3 turbo Aero m/300 hk (svensk reg.)

Fra : Henrik B.

Dato : 12-03-06 16:47

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Du tænker på den megastore forurening?

Ved ikke med megastor, men mere end hvad godt er...

> /Mogens
> Til salg: '02 Saab 2,3 turbo Aero m/300 hk (svensk reg.)

Gider ikke engang at høre prisen.....

Knald & Luffe - Dét rykker!