Directing
Fra : mk

Dato : 10-03-06 13:11

Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men det er nok her "de kloge"
sidder.

Ved produktion af videofilm mangler jeg en dansk udtryk der dækker det
engelske "directing".

Nogen forslag?

mk

Fra : Lars Rindsig

Dato : 10-03-06 13:13

mk wrote:

> Ved produktion af videofilm mangler jeg en dansk udtryk der dækker det
> engelske "directing".
>
> Nogen forslag?

Instruktion.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : mk

Dato : 10-03-06 13:23

"Lars Rindsig" <spam@bounce.bounce.bounce> skrev i en meddelelse

> Instruktion.

Hmmm ja det er sikkert rigtigt men så kan det nok ikke bruges til det jeg
tænker på. Hvis man f.eks. optager en koncert, en gymnastikstævne eller en
optagelse af dyrelivet, kan man vel ikke kalde sig "instruktør" som sådan.

Det udtryk jeg søger er en betegnelse for den person der bagefter redigerer
filmen - men det er måske instruktør?

mk

Fra : Lars Rindsig

Dato : 10-03-06 13:41

mk wrote:

> [...]
> optagelse af dyrelivet, kan man vel ikke kalde sig "instruktør" som sådan.

Mjoh, man taler jo dokumentarfilms-instruktører. Man kan vel også kalde
sig producent, selv om det har nogle lidt andre betydninger (men hvis du
står med dit eget projket, udfylder du sikkert mange forskellige
funktioner).

> Det udtryk jeg søger er en betegnelse for den person der bagefter redigerer
> filmen - men det er måske instruktør?

Det kaldes en klipper på dansk - eller editor på engelsk.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"