Tørgær til bagemaskinen - fås det i større~
Fra : jail

Dato : 10-03-06 12:57

Hejsa,

Købte for et godt styklke tid siden en bagemaskine på tilbud i Netto -
og det er jo herligt.
Bruger den faktisk kun til at bage rugbrødblandinger i, da alt
franskbrød bliver kedeligt, tørt og hårdt i den - ligegyldig hvilke
opskrifter jeg prøver

Men rugbrødene bliver meget fine, og det er bare dejligt med frisk
rugbrød hver 2-3 dag .. og så er de ikke så dyre på tilbud (8 kr. for
en pakke til 2 rugbrød)

Men! jeg bruger jo en del tørgær til dette (en god tsk-fuld per
brød), og køber derfor ofte de små poser med 11,8 g i hver.

Jeg har kigget i supermarkedet og Metro - men uden held - er det ikke
muligt at købe tørgær i støre mængder (og måske derfor billigere) end
i de små poser ?

På forhånd tak for hjælpen, og tak for en god og interresant
nyhedsgruppe.

/Jakob

Fra : Hans Nelke

Dato : 10-03-06 14:49

"jail" <not@mine.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kigget i supermarkedet og Metro - men uden held - er det ikke
> muligt at købe tørgær i støre mængder (og måske derfor billigere) end
Hos INCO kan du få 400 g pakninger men det kræver kort, har selv spurgt i
Metro de kender den men har ingen efterspørgsel.
mvh
Hans

Fra : Max

Dato : 10-03-06 14:58

Hej Jakob

> muligt at købe tørgær i støre mængder (og måske derfor billigere) end
> i de små poser ?

Det mest nærliggende ville nok være at spørge hos den største
bager i din nærhed.

Mvh Max

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 11-03-06 13:27

Det avr en rigtig god idé - tak for den

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-03-06 17:16

> [...]
> Bruger den faktisk kun til at bage rugbrødblandinger i, da alt
> franskbrød bliver kedeligt, tørt og hårdt i den - ligegyldig hvilke

Samme erfaring har jeg, skorpen bliver meget hård men krummen bedre end jeg
selv har kunnet opnå. Jeg bruger den nu til at ælte i og bager brødet i
ovnen. Stop maskinen lige før den starter med at bage.

> [...]
>
> Men! jeg bruger jo en del tørgær til dette (en god tsk-fuld per
> brød), og køber derfor ofte de små poser med 11,8 g i hver.

Jeg har en gang købt det i en krydderiforretning i et kræmmermarked, måske
en helsekostbutik eller araberbiks?
Jeg bruger nu almindeligt gæs og lader maskinen ælte med det samme.

Steen

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-03-06 18:02

> Købte for et godt styklke tid siden en bagemaskine på tilbud i Netto -
> og det er jo herligt.

Vi har også en maskine fra Netto.

> Bruger den faktisk kun til at bage rugbrødblandinger i, da alt
> franskbrød bliver kedeligt, tørt og hårdt i den - ligegyldig hvilke
> opskrifter jeg prøver

Har aldrig oplevet at franskbrød bliver andet end saftigt, blødt inden i,
sprødt udenpå og superlækkert i den - du må gøre noget galt, er du præcis
med afmålingen af ingredientser? Sætter du den på "light" crust?

[snip]

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 11-03-06 13:31

> [...]
>sprødt udenpå og superlækkert i den - du må gøre noget galt, er du præcis
>med afmålingen af ingredientser? Sætter du den på "light" crust?

Ja, jeg synes jeg er præcis med afmålingen - og brødet er da sådan set
også godt nok - krummen er helt fin. Bruger "light crust" ja - ellers
bliver skorpen da helt amok tør/hård ..

Men selvom jeg godt kan lide sprød skorpe, så er 5-7 millimeter skorpe
hele vejen rundt for meget - det er det største problem. Jeg vil tro
at det simpelthen er fordi den bager ved for høj varme .. og det er
der jo ikke så meget at gøre ved.

Men ideén med at tage det ud lige før den skal til at bage, og så bage
det i ovnen .. tjaaa .. men så går en del af idéen med en bagemaskine
jo i fløjten

Men nu har jeg lige købt en super bagebog (Peter Reinhart - The Bakers
Apprentice) - og der er opskrifterne en del mere krævende (kræver alle
koldhævning) - og så er det vist alligevel ikke liiiige bagemaskinen
der skal bruges

Men tak for råd og vejledning alle ..

/Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-03-06 05:50

> [...]
> hele vejen rundt for meget - det er det største problem. Jeg vil tro
> at det simpelthen er fordi den bager ved for høj varme .. og det er

Hmm det lyder underligt - nu har vi faktisk 2 ens bagemaskiner af dem fra
Netto og både min fætter og 2 af vores venner har samme maskine - og ingen
af dem laver så meget skorpe som du beskriver. Kan det tænkes at du har fået
en "mandagsmodel" og der er noget galt med termostaten på den? Er der stadig
reklamationsret på den (mindre end ½ år fra købsdato eller mindre end 2 år,
hvis de er flinke) for så skulle du måske klage din nød. De kan jo nok ikke
give dig en ny maskine nede i Netto, men så kan du jo få pengene retur og
købe en anden, næste gang de kommer på tilbud i et af
discountsupermarkederne.

Ellers kan du måske prøve at tilsætte mere væske eller eksperimentere med de
forskellige opskrifter...

> Men ideén med at tage det ud lige før den skal til at bage, og så bage
> det i ovnen .. tjaaa .. men så går en del af idéen med en bagemaskine
> jo i fløjten

Ja, det skulle man tro - men det er faktisk ikke helt rigtigt. Bruger tit
maskinen til at frembringe noget nær den perfekte dej, som jeg lægger på
bagepladen med lidt mel under og snor til et rustisk italiensk brød og bager
det ved 200 grader i ca. 20 minutter. Det giver nogle helt fantastiske brød,
som er anderledes i skorpen og mere æstetiske end dem i maskinen. Og
eftersom man bogstavelig talt bare behøver ploppe dejen ud af formen og ned
på noget bagepapir, så er det absolut ikke mere besværligt. Det samme gør
sig i øvrigt gældende med pizzadej i bagemaskine - bliver simpelthen bare SÅ
lækkert.

> [...]
> Apprentice) - og der er opskrifterne en del mere krævende (kræver alle
> koldhævning) - og så er det vist alligevel ikke liiiige bagemaskinen

*LOL* nej, med mindre du er ingeniør og synes at det er sjovt at modificere
maskinen efter egne behov, så er det nok liiige avanceret nok...

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-03-06 21:27

> [...]
> i de små poser ?
>
> På forhånd tak for hjælpen, og tak for en god og interresant

Du kan bare bruge pressegær.
Nogen kommer den i væsken og sætter den på timer, andre drysser gæren oven
på melet og sætter den på timer. Man må heller ikke bruge mælk hvis maskinen
skal sættes på timer. Det har mælken hos mig nu ikke opdaget.
En kvart pakke gær til et 1½ punds brød.
Nu er du nøjeregnende med at få lunet væsken - ikke også? Men ikke for varm,
sådan at den på fingeren føles "ikke varm".
I øvrigt mærkeligt kan risikere at brødet overhæver med pressegær, mens
bagningen går galt med tørgær - har aldrig været gode venner med tørgær -
undgår det.

mvh
Jørgen

Fra : Henning Holm

Dato : 11-03-06 17:59

> [...]
> Bruger den faktisk kun til at bage rugbrødblandinger i, da alt
> franskbrød bliver kedeligt, tørt og hårdt i den - ligegyldig hvilke
Prøv den her:
500 gram mel
ca 3 dl vand
1 tskf.tørgær