Byggetilladelse
Fra : Filip

Dato : 09-03-06 07:56

Hej

Jeg har planer om at udvide parcellen med et lille skur på 8m2 og et halvtag
på 15m2. Ifølge byggeloven har jeg læst at man må bygge småhuse med et
samlet areal på 10m2 på sin grund, men hvad definerer et småhus? Jeg vil jo
påstå at et halvtag ikke går under den kategori, da der ikke er lukket i
siderne.

Filip

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-03-06 01:10

"Filip" <filipravnFJERN MIG@FJERN MIG gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil jo påstå at et halvtag ikke går under den kategori, da der ikke er

Det betyder vist ikke noget. Det afgørende skulle være, om der er tag eller
ej.
Vi købte et hus for ca. 5 år siden, og der var overdækket terrasse (tag uden
sider). Det var mere end 10 kvadratmeter, hvorfor det i forbindelse med
handlen blev lovliggjort idet der blev søgt om tilladelse osv.
Som et kuriosum kan jeg nævne, at da tilladelsen var i hus, blev huset hævet
100.000 kr. i værdi af Skat, idet de mente, at det var en udestue. Det
nægtede jeg selvfølgelig, hvorefter 3 m/k mødte frem for at konstatere, at
det var et tag og ikke andet.

Kurt

Fra : Filip

Dato : 10-03-06 07:08

> Det betyder vist ikke noget. Det afgørende skulle være, om der er tag
> eller
> ej.

Se lige denne http://www.ebst.dk/BR95_11_ID372/0/53/0 helt i bunden stk 2.7
og 2.8 - ifølge dette skrift kan jeg så ikke bygge 50m2 helt op i skel, uden
byggetilladelse, hvis det ellers overholder 2,5m reglen?

Filip

Fra : mlt

Dato : 10-03-06 19:48

"Filip" <filipravnFJERN MIG@FJERN MIG gmail.com> wrote in message

> [...]
uden
> byggetilladelse, hvis det ellers overholder 2,5m reglen?

Nej, du må opføre noget helt op langs skel hvis betingelserne i alle punkter
er overholdt(samt de øvrige foregående betingelser).

1. Er det 1 eller 2 familiesejendomme vi taler om, er det ikke BR-95 der er
gældende lov. Derimod skal du have fat i småhusreglementet der hedder
BR-S-98.
Link: http://www.ebst.dk/BRS98/0/54/0
2. Alt under 10 m2 kan opføres uden anmeldelse eller tilladelse. Dog er der
maksimum for samlet antal af disse bygninger under 10m2 på ét matrikel...!
3. Er din udvidelse mellem 10 og 50 m2 skal du anmelde byggeriet til
byggesagskontoret.
4. Er din udvidelse over 50m2 skal du have en decideret byggetilladelse.

Så historien om en overdækning over 10 m2 der skulle have byggetilladelse er
kun realistisk hvis det samtidigt er over 50m2. Ellers skal byggearbejdet
kun anmeldes.

Mvh Michael

Fra : Filip

Dato : 12-03-06 09:34

> [...]
> er
> kun realistisk hvis det samtidigt er over 50m2. Ellers skal byggearbejdet

Hvem skal jeg anmelde det til? kommunen?

Filip

Fra : TT

Dato : 13-03-06 19:01

> Hvem skal jeg anmelde det til? kommunen?
>
> Filip

Teknisk forvaltning, de har nogle skemaer du skal udfylde i københavn hedder
det Bo og Byg , se evt. her :
http://www3.kk.dk/Service%20til%20dig/Bo%20og%20Byg/Byg/Byggeri.aspx

-Torben