"Thomas Voller" <voller@nospam-voller.dk> wrote in message
news:440f1a34$0$47027$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej jura-kyndige.
>
>
>
> Jeg har gennem online-auktionshuset QXL købt et modeltog af en privat
> sælger. Ved salgsopslaget står det beskrevet, at toget er brugt, men "i
> orden". Se evt.
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=23459275. Jeg slår
> til og køber dette modeltog i den tro så er "i orden". Da jeg modtager
> varen er historien imidlertid en anden. Jeg finder en stor skramme på
> toget da jeg pakker det ud. Se evt.
http://modeltog.voller.dk/salg/my.jpg.
>
> Jeg er ikke tilfreds med denne defekt. Jeg mener at jeg har købt
> lokomotivet under forkerte forudsætninger, og jeg kontakter sælger. Vi
> skriver lidt frem og tilbage og snakker sammen en enkelt gang i telefonen.
> Til slut får jeg en e-mail, hvor sælger skriver: "Hvis toget er med ridser
> vil jeg gerne have at du sender det retur så skal jeg overføre pengende
> til dig straks hvis du sender dit konto nr.". Tilfreds med denne løsning
> sender jeg toget til ham og jeg regner med sagen er slut.
>
> Her, efter jeg har afsendt toget, modtager jeg en ny e-mail. Her trækker
> sælger i land og giver udtryk for han ikke til betale pengene tilbage,
> hvis der er ridser i den vare han har sendt mig. Sælger mener, at ridsen
> ikke var der da han sendte toget til mig, og derfor vil han beholde
> betalingen. Jeg kan naturligvis ikke udtale mig om toget stand da sælger
> sender det, jeg kan blot konstatere at der er skrammer på toget da jeg
> modtager det.
>
> Jeg er samarbejdsvillig og tilbyder at betale portoen, således at sælger
> kun skal tilbagebetale den egentligt pris for toget. Det står jeg
> naturligvis ved, men sælger ikke interesseret.
>
> Ud fra denne anekdote har jeg nogle spørgsmål som jeg håber at kunne få
> svar på.
>
> 1. Er jeg i min gode ret til at annullere handlen? Jeg mener, som nævnt,
> at jeg har købt varen under forkerte forudsætninger, altså at varens stand
> ikke levede op til det lovede.
> 2. Hvis ja, kan jeg så venligst få en henvisning til en lovtekst jeg kan
> studere og evt. videresende til sælger, så han kan se hvorledes loven ser
> på vores situation?
> 3. Er det, set ud fra mine køber-øjne, relevant hvilken stand toget var i
> da sælger sendte det? Jeg kan blot konstatere at varen ikke lever op til
> den lovede stand da jeg modtager den. Er det relevant hvordan og hvornår
> skrammen i modellen er opstået, når bare jeg med sikkerhed ved den ikke er
> opstået her hos mig?
> 4. Jeg tilbyder at betale for forsendelsen af pakken tilbage til sælger.
> Det står jeg naturligvis ved, men forklarer loven noget om det? Hvem skal
> betale omkostninger ved returnering af en vare der er defekt? Køber eller
> sælger?
> 5. Hvis jeg er i min gode ret til at ophæve handlen, hvordan skal jeg så
> komme videre med sagen, hvis sælger tilbageholder mine penge?
>
> På forhånd tak for hjælpen.
>
>
>
> Mvh. Thomas.
>
Hejsa...
Der står en del på
www.trendsales.dk under hjælp/support oppe i højre
hjørne. (ikke en qxl-side, men samme koncept og samme love)