Onlinehandel mellem private?
Fra : Thomas Voller

Dato : 08-03-06 15:19

Hej jura-kyndige.

Jeg har gennem online-auktionshuset QXL købt et modeltog af en privat
sælger. Ved auktionen stod det beskrevet at togmodellen fremstod som ny
(eller helt præcist: "Toget er iorden"). Se evt.
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=23459275. Da jeg modtog mit køb var
historien imidlertidigt en anden. Der var en stor skramme på modellen som
ikke var nævnt i salgsopslaget. Se evt.
http://modeltog.voller.dk/salg/my.jpg

Umiddelbart mener jeg at jeg har købt modellen under forkerte
forudsætninger? Jeg har derfor taget kontakt til sælger, vi har sendt et par
e-mails frem og tilbage imellem hinanden og ringet sammen, og jeg har nu
sendt modellen tilbage til ham.

Så vidt, så godt. Sælger svarede i første omgang at jeg ville få mine penge
tilbage. Der troede jeg så historien ville ende, men nu har sælger i en ny
e-mail forklaret, at han ikke vil betale mine penge tilbage. Han hævder nu,
at der ikke var nogen skramme i modellen da han sendte den. Det lyder i mine
ører underligt at sådan en skramme skulle dukke op af det rene ingenting,
men jeg kan jo af gode grunde ikke vide hvordan modellen så ud da han sendte
den. Min første indskyldelse er, at det kan være underordnet? Jeg blev lovet
en vare i én stand, men det produkt jeg fik leveret levede ikke op til den
lovede stand.

Jeg har været lidt samarbejdsvillig og har tilbudt at betale portoen for
forsendelsen tilbage til ham. Det står jeg naturligvis ved, men rent
jura-mæssigt var det så nødvendigt? Jeg kunne forestille mig at sælger
skulle betale alle omkostninger?

Kan nogen være behjælplig med følgende spørgsmål ud fra ovenstående
anekdote:

1. Er jeg i min gode ret til at returnere varen til sælger med krav om at få
pengene tilbage?
2. Hvis ja, kan der så henvises til en lovtekst, som jeg kan studere og evt.
kan videresende til sælger, så han kan læse om hvordan loven ser på en sag
som denne?
3. Er det, set ud fra mine køber-øjne, relevant om skrammen på modellen var
på modellen da sælger sendte varen? Varen blev lovet "i orden", men var det
ikke da jeg modtog den.
4. Hvis jeg har ret til at returnere produktet, er det så sælger eller køber
der skal betale omkostninger der løber til? Her tænker jeg især på
forsendelsesomkostninger.
5. Hvis jeg har ret til at ophæve købet og sælger ikke vil returnere det
fulde beløb jeg betalte for varen, hvad skal jeg så gøre?

På forhånd tak for hjælpen. Jeg er ikke velbevandret i lovtekster.

Mvh. Thomas.

Fra : HKJ

Dato : 08-03-06 18:29

Thomas Voller wrote:
> [...]
> sælger.

> 1. Er jeg i min gode ret til at returnere varen til sælger med krav om at få

Forbrugerombudsmandens holdning er at du har fuld 14 dages returret
(ligesom hvis du havde købt i en net-butik), det kan du læse mere om her:

http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/pressemeddelelser/internetauktioner/

Det skal så siges at online auktionerne ikke er enige med
forbrugerombudsmanden, så hvor meget du kan bruge det til ved jeg ikke.

Fra : Christian

Dato : 08-03-06 21:56

HKJ wrote:

> [...]
>
> Det skal så siges at online auktionerne ikke er enige med
> forbrugerombudsmanden, så hvor meget du kan bruge det til ved jeg ikke.

Hæftede mig lige ved
"Det overrasker mig, at der var så meget at komme efter. Især fordi det
allerede i 2004 blev slået fast, at de fleste danske netauktioner er
omfattet af fjernsalgsreglerne og derfor også har pligt til at yde
fortrydelsesret,” siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen."

"De fleste"

Jeg har ikke kunne finde noget på forbrug.dk omkring auktions handel
mellem private.
Kun på auktions handel mellem firmaer og private. Hvor sælger altså er
et firma.
Nogen der har noget godt liggende om auktionssalg mellem private?

Fra : HKJ

Dato : 08-03-06 21:59

Christian wrote:
> Jeg har ikke kunne finde noget på forbrug.dk omkring auktions handel
> mellem private.
> Kun på auktions handel mellem firmaer og private. Hvor sælger altså er
> et firma.

Forbrugerombudsmanden regner det ikke som privat, når et firma formidler
salget. Så hvis to private handler via qxl, så er der fortrydelsret
ifølge forbrugerombudsmanden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-06 22:10

Christian skrev:

> Nogen der har noget godt liggende om auktionssalg mellem private?

Auktionshandel mellem private er privat handel. Der er ingen
returret hvis det ikke er aftalt.

Det er noget andet hvis det er et firma der afholder auktionen.
Købeloven siger nemlig bl.a.:

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
   foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit
   erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit
   erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et
   forbrugerkøb.

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser
   som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende,
   hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af
   en erhvervsdrivende.

Det er stk. 2 der er aktuel ("formidlet"), men den vil åbenbart
ikke alle auktionshuse respektere.

--
Bertel

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-03-06 22:22

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> writes:

> Forbrugerombudsmanden regner det ikke som privat, når et firma
> formidler salget. Så hvis to private handler via qxl, så er der
> fortrydelsret ifølge forbrugerombudsmanden.

Det er nu ikke bare Forbrugerombudsmandens holdning, det fremgår meget
klart af Købelovens §4a stk 2:

[...]

Stridspunktet handler, som jeg har forstået det, at QXL påstår at de
kun formidler en kontakt. Jeg mener dog ikke at det hænger sammen med
QXL's handelsbetingelser 5.3:

5.3 Bud og noteringer i Privatsælger Handler. Afgivelse gennem
din QXL konto (uanset om det er fra dig eller en, der bruger din
konto) af enten 1) et bud i Privatsælger Handler, eller 2) en
Notering over varer eller tjenester, der skal indgå i
Privatsælger Handler, er juridisk bindende og kan ikke trækkes
tilbage medmindre sælger accepterer din anmodning om dette, efter
at det er afgivet.

Hvis QXL kun formidler en kontakt formidler de ikke noget der er
juridisk bindende. QXL prøver både at blæse og have mel i munden.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-03-06 16:55

Thomas Voller wrote:
> Hej jura-kyndige.
>

> Jeg har gennem online-auktionshuset QXL købt et modeltog af en privat
> sælger. Ved auktionen stod det beskrevet at togmodellen fremstod som
> ny (eller helt præcist: "Toget er iorden").

"I orden" er ikke lig med "Som ny"...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-06 12:06

Morten Fruergaard skrev:

> "I orden" er ikke lig med "Som ny"...

Klart, men en tydelig skramme er ikke noget som sælger har lov at
fortie når den ikke kan ses på de billeder han offentliggør.

--
Bertel
Skrivebord sælges. Se http://lundhansen.dk/temp/skrivebord.htm