Skolers sanktionsmuligheder
Fra : jba020@politi.dk

Dato : 08-03-06 15:11

Med baggrund i dagens avisskriverier om skolebørn der truer og råber
"fuck dig luder" etc ville jeg gerne vide hvordan reglerne for skolers
bortvisning af elever egentlig er.

Og er de ens over hele landet ?

For min første tanke var "Hvorfor ringer de ikke til forældrene og
siger at nu kan de godt komme og hente eleven, og at eleven først er
velkommen tilbage når han/hun kan opføre sig ordentligt?"

Jeg mener, det kan vel sammenlignes med at barnet bliver sygt, eller
har lus, og derfor ikke kan være i skole/børnehave ?

I samme forbindelse, er der nogen grænser for hvor meget uro de andre
elever må tolerere ? Jeg tænker her på den episode med den tidligere

håndboldspiller der "bar" en elev ud fordi han råbte og skreg i
klassen. Hvilke "magtmidler" han skolen egentlig ? Læreren må
åbenbart ikke bære eleven ud, men hvem må så ? Skal de virkelig
have fat i politiet, eller må deres vagt/ikke-læreransat/pedel/rektor

gøre det ?

Eller må eleven stå og råbe i 4 timer uden at skolen kan gøre noget
?

mvh
Jim