aktieselskab, medarbejder i bestyrelsen
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 18:32

I et aktieselskab, har medarbejderne i følge §49 og §177, ret til og vælge
et antal medlemmer til bestyrelsen. Disse medlemmer må de gerne være
chef/leder eller kan man kræve det skal være alm. medarbejder?

Som der står i §49(uddrag)
I selskaber, der i de sidste tre år har beskæftiget gennemsnitligt mindst 35
medarbejdere, har selskabets medarbejdere ret til herudover blandt disse og
i overensstemmelse med § 177 at vælge et antal medlemmer af bestyrelsen og
suppleanter for disse svarende til halvdelen af det antal
bestyrelsesmedlemmer

Så vil gerne vide om det er muligt for en gang chefer/leder og tage alle de
poster og omvendt?

/Denis

Fra : Aksel

Dato : 07-03-06 21:39

"Denis" <x> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestyrelsesmedlemmer
>
> Så vil gerne vide om det er muligt for en gang chefer/leder og tage alle

Det kan de kun hvis de bliver valgt til det, her er en gennemgang af
reglerne, de er ret indviklede og skal følges slavisk.

http://ida.dk/Tillidsvalgt/Privatansat/Faglige+notater/Medarbejdervalgte+bestyrelsesmedlemmer.htm

Citat herfra: Bestyrelsen eller ledelsen har heller ikke mulighed for, at
udpege de enkelte medarbejdere, som skal repræsenteres ved et valg.

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-03-06 11:41

Denis skrev:
> [...]
> bestyrelsesmedlemmer
>
> Så vil gerne vide om det er muligt for en gang chefer/leder og tage alle de

Ja, det er muligt for en flok ledere i virksomheden at besætte alle
posterne... Såfremt de får de nødvendige stemmer.
Og da der jo nok er flere "menige" ansatte end chefer i de fleste
virksomheder er det nok mest op til "manden på gulvet" hvem der vælges
som medarbejdervalgt bestyrrelsesmedlem.

Men hvis der ikke stiller andre op end et par ledere kunne ovenstående
fint lade sig gøre.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Aksel

Dato : 08-03-06 15:20

> Men hvis der ikke stiller andre op end et par ledere kunne ovenstående
> fint lade sig gøre.
>
> --
> Mvh Anders Christensen

Men de kan ikke selv foreslå sig som kandidater.

Hilsen Aksel

Fra : Denis

Dato : 08-03-06 17:48

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Men de kan ikke selv foreslå sig som kandidater.
>
> Hilsen Aksel
Det vil sige at en chef skal have en anden chef eller medarbejder til at
opstille en?

/Denis

Fra : Aksel

Dato : 08-03-06 17:59

> Det vil sige at en chef skal have en anden chef eller medarbejder til at
> opstille en?
>
> /Denis

Det kan han, men han skal også vælges, og i reglerne står:
Alle medarbejdere - bortset fra registrerede medlemmer af direktionen - der
er ansat både på datoen for valglistens offentliggørelse og på valgdatoen,
har valgret. Derudover er der en nedre aldersgrænse på 15 år.

Hvis du læser det link jeg sendte vil du se at der står:
Enhver medarbejder, der er myndig, dvs. fyldt 18 år og ikke umyndiggjort,
der har været ansat de sidste 12 måneder før selve valget. Den enkelte
virksomhedsgruppe (VG) eller forskellige klubber i virksomheden kan ikke
forhindre andre i at stille op, og kan derfor heller ikke direkte udpege de
enkelte medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer. Valget skal gennemføres på
de angivne forhold, hvor samtlige valgbare medarbejdere har mulighed for at
repræsentere medarbejderne i bestyrelsen.
Bestyrelsen eller ledelsen har heller ikke mulighed for, at udpege de
enkelte medarbejdere, som skal repræsenteres ved et valg. Alle kan
naturligvis komme med forslag om hvem, der skal stille op, men det er den
enkelte, som skal indsende ønsket til udvalget, og herefter er det
medarbejdernes opgave, at stemme på de opstillede.

Her er reglerne igen, klippet er fra Ingeniørforeningen, men det er en
almindelig lov.

Fra : Denis

Dato : 08-03-06 18:54

> Her er reglerne igen, klippet er fra Ingeniørforeningen, men det er en
> [...]
Jeg havde ikke lige nået og læse dem helt sidst, men har jeg nu.

Mange tak

Mvh
Denis