Opsætning af parabol?
Fra : René Nielsen

Dato : 07-03-06 15:18

Hej Gruppe..
Vi bor i andelsboligforening, hvor ejendommen er tilsluttet Kabeltv - nu
er det sådan, at der i husreglerne står - "Ejendommen er tilsluttet Tele
Danmark Kabeltv - Der må derfor ikke opsættes Radio, Tv antenner eller
Parabolantenner på ejendommen"

Er dette ensbetydende med, at der heller ikke kan opsættes en parabol på
en metalstang i haven? - grunden er selvfølgelig at der er visse kanaler
på parabol, som ikke kan modtages med Kabeltv.. (bl.a. HDTV) - og kan
det forbydes komplet? (skal der en regelændring til?)

Venlig hilsen

René

Fra : Holst

Dato : 07-03-06 15:27

René Nielsen wrote:

> [...]
> på parabol, som ikke kan modtages med Kabeltv.. (bl.a. HDTV) - og kan
> det forbydes komplet? (skal der en regelændring til?)

Ja, jeg vil umiddelbart mene, at du ikke må opsætte en parabol på en
metalstang i haven.

Bor du i en andelsforening, så skal du naturligvis følge
andelsforeningens regler, herunder også regler om opsætning af
parabiler. Så ja, det kan de godt forbyde. Men det står dig jo frit at
flytte et andet sted hen, hvor der ikke er sådanne regler.

Men eftersom du bor i en andelsboligforening, kan du jo som andelshaver
tage en vedtægtsændring op på et generalforsamling, og såfremt
flertallet ønsker det, kan du få en vedtægtsændring, så du kan sætte din
parabol op.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-03-06 16:04

> Ja, jeg vil umiddelbart mene, at du ikke må opsætte en parabol på en
> metalstang i haven.

Jeg ville nok starte med at spørge bestyrelsen hvorvidt de tolker "på
ejendommen" som på bygningen eller om det også inkluderer haven. Der er jo
stor forskel på hvor meget det skæmmer og i haven er det jo ikke værre end
en hvid plastikhavestol. Hvis bestyrelsen tolker strengt er jeg enig i at
det må op på en generalforsamling for at få præciseret reglerne...

Fra : ha

Dato : 07-03-06 16:26

Anders Majland wrote:
> ikke værre end en hvid plastikhavestol. Hvis bestyrelsen tolker
> strengt er jeg enig i at det må op på en generalforsamling for at få
> præciseret reglerne...

"På ejendommen" kan næppe præciseres yderligere.

/ha

Fra : Glenn

Dato : 07-03-06 17:26

> "På ejendommen" kan næppe præciseres yderligere.

Så kan den vel godt stå i haven, ellers ville der vel stå "på matriklen".

Glenn

Fra : mlt

Dato : 07-03-06 18:09

"Glenn" <megacool500@hotmail.com> wrote in message

> Så kan den vel godt stå i haven, ellers ville der vel stå "på matriklen".
>
> Glenn

"Ejendommen" er normalt ensbetydende med "hele matriklen med tilhørende
bygninger og anlæg".

Ellers enig med de andre indlæg.

Mvh. Michael

Fra : Holst

Dato : 07-03-06 18:13

Glenn wrote:

> Så kan den vel godt stå i haven, ellers ville der vel stå "på matriklen".

Ordet "ejendom" henviser normalt til hele matriklen, såvel grund som
bygninger.

Fra : mlt

Dato : 07-03-06 18:27

> Ordet "ejendom" henviser normalt til hele matriklen, såvel grund som
> bygninger.

Ja, Holst, der var jeg lidt hurtigere end dig...

Michael

Fra : Holst

Dato : 07-03-06 19:32

mlt wrote:

> Ja, Holst, der var jeg lidt hurtigere end dig...

Ja, det er pisse irriterende, når man afsender et indlæg for blot et
minut efter at opdage, at en anden har skrevet nøjagtig det samme som
mig lige før mig.

Men det er jo lidt problemet, når indlæg ikke altid når lige hurtig ud
alle steder - for slet ikke at tale om, at det indimellem kan tage
ganske lang tid at skrive et indlæg, når nu telefonen ringer midt i det
hele - så kan der ske ganske meget i den mellemliggende tid.

Så længe vi er enige, og nogen skal jo helst have det ind med skeer fem
gange for at forstå det, så hvem ved - måske er det en hjælp

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-03-06 19:34

"René Nielsen" <spamtrap@renenielsen.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> på parabol, som ikke kan modtages med Kabeltv.. (bl.a. HDTV) - og kan det
> forbydes komplet? (skal der en regelændring til?)

Jeg mener at have læst for nylig, at man ikke kan forbyde folk at opsætte en
parabol. Så vidt jeg husker, så var det noget med at alle har ret til at
modtage frie signaler.
Er der nogen der kan bekræfte, eller er jeg galt på den?
Hilsen Matthias

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-03-06 19:43

> [...]
> at modtage frie signaler.
> Er der nogen der kan bekræfte, eller er jeg galt på den?

Jeg fandt selv lidt fra www.forbrugerelektronikdk
"Der er forskellige forbud og restriktioner i kommuner og boligforeninger,
men det er tilladt at opsætte en parabolantenne under forudsætning af, at de
ønskede programmer ikke er mulige at modtage på anden vis."
Hilsen Matthias

Fra : Wilstrup

Dato : 07-03-06 20:21

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det er tilladt at opsætte en parabolantenne under forudsætning af, at
> de ønskede programmer ikke er mulige at modtage på anden vis."

Dit link virker ikke - og sætter man punktum efter forbrugerelektronik og
skriver dk så får man fat i struernet og det kræver password m.v.
--
Wilstrup

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-03-06 20:42

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dit link virker ikke - og sætter man punktum efter forbrugerelektronik og
> skriver dk så får man fat i struernet og det kræver password m.v.

Undskyld. Der skal stå .com
Hilsen Matthias

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-03-06 23:08

Matthias H Matthiessen <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote:

> [...]
> boligforeninger, men det er tilladt at opsætte en parabolantenne
> under forudsætning af, at de ønskede programmer ikke er mulige at

Så du har ret til at opsætte en parabolantenne på en ejendom, som ikke
tilhører dig?

--
Jesper Lund

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-03-06 04:59

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Så du har ret til at opsætte en parabolantenne på en ejendom, som ikke
> tilhører dig?
>
> --
> Jesper Lund

Jeg ville nok ikke bore huller i væggen og sætte den op. Men måske sætte den
fast til et jordspyd eller lign.
Hilsen Matthias

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-03-06 19:49

> Jeg ville nok ikke bore huller i væggen og sætte den op. Men
> måske sætte den fast til et jordspyd eller lign.

Min pointe var at ejendommen tilhører andelsboligforeningen, hvorfor det
er andelsboligforeningen som bestemmer hvad der skal monteres på
ejendommen, eller på jordspyd på ejendommen, etc, selvfølgelig med
respekt for kommunale lokalplaner o.lign. I den ejendom hvor jeg bor vil
der være to forhindringer for at opsætte en parabolantenne:
ejerforeningens vedtægter og lokalplanen for området.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Brock

Dato : 08-03-06 23:01

> [...]
> men det er tilladt at opsætte en parabolantenne under forudsætning af, at
> de ønskede programmer ikke er mulige at modtage på anden vis."

Den gengivelse er så ikke helt korrekt.

Det er korrekt, at der få for siden blev lavet nye regler, som tillod
lejerne at opsætte parabolantenne, såfremt de ønskede kanaler ikke kunne
modtages på anden vis.... men der er lige et par restriktioner.

Den vigtigste er at lejer ikke bare må opsætte en parabol. Han skal kontakte
udlejer/boligselskab, som så anviser en passende placering, fx på en gavl.
Lejer skal endvidere selv afholde alle omkostninger i forbindelse med
installationen - han har ikke krav på nogen form for økonomisk støtte fra
udlejer.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 08-03-06 23:40

Du rejser et godt og vigtigt spørgsmål.

Spørgsmålet er kompliceret, og de fleste mennesker orker ikke at tage
kampen for ytringsfriheden op og rode sig ind i en tvist med udlejer
eller andelsboligforeningens bestyrelse.

Kort opridset er sagen nogenlunde sådan her:

Der findes ikke nogen ret til parabolantenner. Derimod har vi
ytringsfrihed i Danmark.

Min ret til at ytre mig er imidlertid ikke noget værd, hvis din ret
til at høre på mig krænkes. Derfor går Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention videre. Den beskytter - ligesom den danske
Grundlov - ytringsfriheden. Men hvor de danske grundlovsgivere har
valgt censurforbud som måden at sikre ytringsfrihedens effektivitet
på, følger EMRK et andet spor.

Hvor den danske Grundlov lægger enddog meget stor vægt på at
beskytte ytringer i den første sårbare fase, har grundlovsfædrene
tænkt, at hvis en ytring er værdifuld, og hvis den først er nået ud
i offentligheden, har intet politisk system magt til at standse den.

Så når først en ytring er ude i det offentlige rum, har
grundlovsfædrene ikke følt det nødvendigt at gøre et stort nummer
ud at yde mere beskyttelse. Ytringen må overleve på sin egen styrke
og værdi, det gode argument må vinde over usaglige forbud og den
slags tanker.

Konventionen beskytter derimod også den såkaldte informationsfrihed.
Det er kort fortalt retten til at modtage informationer, og
informationer er så det, der opstår, når ytringsfriheden udøves.

Og så dur det altså ikke at krænke retten til modtage informationer.
Og det er lige præcis det, der sker, når udlejere,
andelsboligforeninger og andre med et parabolforbud afskærer lejere /
andelshavere fra informationer, der ikke er tilgængelig på anden vis.

Det er vigtigt at huske på, at det er informationerne, der
beskyttes.Der er ikke parabolen.

Det er heller ikke lejerens pengepung eller sociale eller
konkurrenceretlige hensyn, der varetages. Hvis informationerne er
tilgængelige på en anden og dyrere måde, sker der ingen krænkelse
af informationsfriheden. Det fx tilfældet, hvis der er kabel-tv, som
(for en langt højere pris) tilbyder de samme kanaler, som kan modtages
billigere via parabol.

Informationsfriheden krænkes først, når der afskæres adgang til
kanaler, som ikke er tilgængelig på anden måde, fx via kabel-tv
eller satellit.

Der afskæres ej heller adgang til informationer, hvis udlejer anviser
en placering af parabolen, som måske ikke er den allerbilligste. Men
anvisningen må selvfølgelig ikke være så umulig, at den kun findes
på papireret.

Det ses, at parabol-hadende udlejer anviser en noget uhensigtsmæssig
og dyr placering i håb om, at lejeren opgiver projektet.

Mvh.
Ulrik Guldbæk

Fra : Klespe

Dato : 09-03-06 10:36

> [...]
> på parabol, som ikke kan modtages med Kabeltv.. (bl.a. HDTV) - og kan det
> forbydes komplet? (skal der en regelændring til?)

Hej Rene.

Prøv dette link

www.tektronik.dk/eu.html

Mvh. Steen