Ophævelse af køb
Fra : Joebbe

Dato : 06-03-06 21:08

En ven af mig har i et Stormagasin købt en bærbar PC for ca. 1 år siden. Den
kostede ca. 14.000 kr. på daværende tidspunkt.
Den har efterfølgende været sendt til reperation 5 gange, og jeg har nu,
under henvisning til købeloven, forlangt at, enten ophæves handlen, eller
også skal de udlevere et nyt produkt, af samme standard.
Det vil de ikke, da de siger at det ikke er den samme reperation den er
indsendt for.

Er dette virkelig korrekt ?

Hvis handlen skal ophæves, er det så den pris den oprindelig kostede, eller
er det prisen for en tilsvarende PC idag ?

Mvh. Joebbe

Fra : Klaus H

Dato : 06-03-06 21:13

"Joebbe" <hyper@sup.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller
> er det prisen for en tilsvarende PC idag ?

Det har ingen betydning om det er den samme fejl eller ej.
Hæves købet, skal begge parter stilles som om den ikke har været gennemført.
Forretningen skal have deres vare og kunden skal have sine penge.

Klaus H

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 06-03-06 21:59

Joebbe skriblede:
> [...]
> nu, under henvisning til købeloven, forlangt at, enten ophæves
> handlen, eller også skal de udlevere et nyt produkt, af samme

Hvordan kan du *forlange* noget i den
forbindelse, du er jo ikke køber af produktet.

--
Lars Fragstrup

Fra : DS

Dato : 06-03-06 22:50

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Joebbe skriblede:
>
> Hvordan kan du *forlange* noget i den
> forbindelse, du er jo ikke køber af produktet.

Det er jo underordnet, køberen kan jo i princippet have givet en fuldmagt
videre til Joebbe. Og en fuldmagt kan faktisk være mundtlig :)

(det var så det juridiske svar - tror du ikke bare Joebbe bare rent praktisk
hjalp sin ven?)

DS

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 23:51

Joebbe skrev:

> [...]
> også skal de udlevere et nyt produkt, af samme standard.
> Det vil de ikke, da de siger at det ikke er den samme reperation den er

Nej, det er ligegyldigt om det er samme fejl. Købeloven siger at
mangler skal udbedres uden væsentlig ulempe for køber. 5
reparationer er mere end væsentlig ulempe.

--
Bertel

Fra : Aksel

Dato : 09-03-06 12:10

> [...]
> eller
> er det prisen for en tilsvarende PC idag ?

Nej, det er ikke korrekt, og det er den oprindelige købspris plus eventuel
betaling for ekstragaranti der skal refunderes.

Hilsen Aksel