Samme opsætning på alle Mac's
Fra : Dennis Højsholt

Dato : 14-06-01 17:02

Hejsa,

På PC kan man få et program som hedder Norton Ghost. Kan man få et
tilsvarende program til Macintosh...?
Jeg skal ha' sat 10 til 20 mac's op, men de alle sammen skal stå ens i Mac
OS m.m. Jeg ved at Norton Ghost kan gøre det på PC, men hvad gøre man på
mac???
På forhånd tak for hjælpen!!!

/Dennis

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-06-01 17:23

Dennis Højsholt <dennis@hojsholt.dk> wrote:

> [...]
> OS m.m. Jeg ved at Norton Ghost kan gøre det på PC, men hvad gøre man på

Der er Apple's Network Adminstrator's Toolkit 2.0 og så er der Timbuktu
--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-01 17:42

Jesper Ørsted wrote:

> Der er Apple's Network Adminstrator's Toolkit 2.0 og så er der
> Timbuktu

Nu har jeg aldrig haft brug for at prøve det, men kan man ikke bare
kopiere systemmappen over fra maskine til maskine (og evt. programmer)?

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-06-01 18:04

In article <3B28E95E.6B0CEA6B@grafisk.dk>,
Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> Nu har jeg aldrig haft brug for at prøve det, men kan man ikke bare
> kopiere systemmappen over fra maskine til maskine (og evt. programmer)?

Jo. Jeg mener dog at Ghost også kan komprimere filerne.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 15-06-01 05:29

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> Nu har jeg aldrig haft brug for at prøve det, men kan man ikke bare
> kopiere systemmappen over fra maskine til maskine (og evt. programmer)?

Nej fordi f.eks G4 450, G4 466 og F.eks. G4 733 langt fra kan bruge
samme systemmappe.

Johnny Louis

Fra : Johnny Louis

Dato : 16-06-01 00:03

Johnny Louis <bendata@postman.dk> wrote:

> Nej fordi f.eks G4 450, G4 466 og F.eks. G4 733 langt fra kan bruge
> samme systemmappe.

Ovennævnte trækker jeg tilbage da jeg har lært nyt siden jeg skrev
dette.

Johnny Louis

Fra : Pete

Dato : 14-06-01 18:49

in article B74EAC7F.2F9B%dennis@hojsholt.dk, Dennis Højsholt at
dennis@hojsholt.dk wrote on 14/06/01 18:01:

> [...]
> OS m.m. Jeg ved at Norton Ghost kan gøre det på PC, men hvad gøre man på

Der er flere løsninger! En er, som Jesper også nævner, Apple Network
Adminstrator's Toolkit. En anden, og så vidt jeg husker en del dyrere, er
FileWave.
Den sidste løsning udtænkte jeg til det firma jeg arbejder hos. Vi har ca.
30 G4'ere i vores kursusafdeling, som skal være konfigureret ens, samt
"cleanes" dagligt. En G4 Server med OSX 1.2 blev sat op som netboot server.
Herefter blev en G4'er konfigureret som ønsket. Lavede derefter et Disk Copy
image af maskinens HD, og lagde det på netboot serveren sammen med Apple
Software Restore (den fra "Tilbagekopier Software" cd'erne fra nyere
Mac'er). Så nu bliver en maskine geninstalleret ved at blive netbootet fra
serveren og restoret fra Disk Copy imaget. Det tager ca. 40 sek. at boote en
G4 fra serveren, og under 4 minutter at restore de 1.7GB der skal ligge på
den. Under 5 minutter for at geninstallere en G4. Det er da meget pænt.....

Så hvilken der passer dig bedst er et spørgsmål om behov. FileWave og ANA er
lidt mere fleksibelt end OSXS løsningen. De kan både installere et
grundsystem, samt installere enkelt programmer fra en cantral maskine. OSXS
løsningen svinehurtig, men er lidt mere omstændig at opdatere, da der skal
laves et nyt image for at opdatere softwaren på maskinerne (en proces der
tager 5-6 timer for 1.7GB).

http://www.filewave.com/
http://www.apple.com/education/k12/networking/appleshareip/ana/

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 14-06-01 19:26

> [...]

> OS m.m. Jeg ved at Norton Ghost kan gøre det på PC, men hvad gøre man på

RUC bruger en løsning der hedder RevRDist. Hvem der laver den - aner det
ikke!

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Ulrik Mailand

Dato : 14-06-01 20:08

Hej ...

Det du vil lave er meget simpelt.

Tag den første mac konfigurer den som den skal være med programmer osv.

Derefter tager du hele harddisken (hedder typisk Macintosh HD) og kopierer
den ud på et nætværksdrev. Dette danner en folder på netværksdrevet med
navnet på disken du har kopieret.

Nu booter du de andre maskiner fra en CD, initialiserer deres diske i "Drive
setup eller Diskværktøj" forbinder til netværket og kopierer indholdet af
folderen med harddiskens navn, over på hardisken i den nye maskine.

Inden du kopierer tilbage kan du fjerne filen/emnet i kopieringsmappen der
hedder WM storage....det er den virtuelle hukommelse og den er der ingen
grund til at kopierer med, Du kan sagtens gøre det men hvis du sletter den
slipper du for at kopiere mere end højst nødvendigt.

Dette gentager du tyve gange og så er du klar. Det eneste du skal gøre er
efterfølgende af give dem et unikt navn i filesharing kontropanelet. Dette
er hvis ikke en gang nødvendigt, men bør gøres for overblikkets skyld.

Velkommen til systemadministration på Macintosh....dejligt ikke.

Hvis forklaringen ikke er detaljeret nok så mail mig bare privat så skal jeg
give dig en step by step vejledning.

Venllig Hilsen

Ulrik Mailand

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 14-06-01 20:22

Tusind TAK alle sammen!
Jeg tror jeg har tjek på det nu.

/Dennis

Fra : Johnny Louis

Dato : 15-06-01 05:29

Er du opmærksom på at f.eks G4 450, G4 466 og F.eks. G4 733 langt fra
kan bruge samme systemmappe.

> Hvis forklaringen ikke er detaljeret nok så mail mig bare privat så skal jeg
> give dig en step by step vejledning.

Hvorfor ikke dele forklaringen med hele gruppen ?

Johnny Louis

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-01 11:29

In article <1ev15gw.1nrk7j17vl2rkN%bendata@postman.dk>,
bendata@postman.dk (Johnny Louis) wrote:

> Er du opmærksom på at f.eks G4 450, G4 466 og F.eks. G4 733 langt fra
> kan bruge samme systemmappe.

Joda, hvad skulle problemet være?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 15-06-01 16:51

> Joda, hvad skulle problemet være?

Jeg vil nødigt i detaljer skulle gøre rede for problemet men i praksis
kan jeg ikke forestille mig at en helt identisk systemmappe kan starte
disse 3 maskiner op, hver for sig.

--
Med Venlig Hilsen
Johnny Louis

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-01 17:46

In article <1ev20us.zd6zmupxgeuiN%bendata@postman.dk>,
bendata@postman.dk (Johnny Louis) wrote:

> Jeg vil nødigt i detaljer skulle gøre rede for problemet

Nøeh, men du må da sådan rent overordnet kunne fortælle hvad du mener
problemet er.

> men i praksis kan jeg ikke forestille mig at en helt identisk
> systemmappe kan starte disse 3 maskiner op, hver for sig.

Jeg påtager mig da gerne opgaven med at sammensætte systemmappen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Ulrik Mailand

Dato : 15-06-01 20:14

Hej ..

Så vidt jeg ved er det Boot-rommen der afgør om maskinen kan boote. Som
eksempel kan nævnes den 9.1 retail version jeg havde kunne ikke boote min PB
G4ti, der skulle jeg bruge den der fulgte med maskinen....hvis jeg derimod
tog og brændte en ny cd med 9.1, men flytter Boot-rommen fra den cd der var
leveret med min PB G4ti og flyttede den over på den nye "tilpassede" 9.1
retail cd, så var der ingen problemer med at boote Powerbooken.

Som hovedregel skal man konfigurere den nyeste maskine man har....kan man
boote den har jeg aldrig oplevet ikke at kunne boote en tilsvarende eller
ældre Mac. Jeg har installeret en iMac med 9.1, kopieret denne installation
ud på nætværket og indtil nu uden problemer installeret den på :

iMav rev.A
iMac rev.B
Imac2
G4 350
G4 400
iBook

Men som en nævte tidligere vil jeg sikkert ikke kunne bruge min nuværende
"master" installation på en G4 733, men så ville jeg lave et nyt
master-diskimage på 733'eren og så bruge det i fremtiden.

Humlen er man kan spare enormt meget tid på denne måde at administrere sine
maskiner på - samtidig får man den fordel at alle maskiner som udgangspunkt
er ens sat op (henvisninger osv) hvilket gør support meget nemmere.

Systemadministration på Mac er fedt !!

Ulrik

Fra : Johnny Louis

Dato : 16-06-01 00:03

> Nøeh, men du må da sådan rent overordnet kunne fortælle hvad du mener
> problemet er.

> Jeg påtager mig da gerne opgaven med at sammensætte systemmappen.

Jeg må konstatere at i har ret og bøjer mig i støvet for den større
visdom og takker samtidig for at have lært noget jeg kan bruge fremover.

Johnny Louis

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-06-01 00:13

In article <1ev2l6q.1uutsfldxlm7bN%bendata@postman.dk>,
bendata@postman.dk (Johnny Louis) wrote:

> Jeg må konstatere at i har ret og bøjer mig i støvet for den større
> visdom og takker samtidig for at have lært noget jeg kan bruge fremover.

Og jeg bukker dybt og inderligt for at du gav mig (og andre) muligheden
for at lære dig noget nyt.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Ulrik Mailand

Dato : 15-06-01 20:17

> Jeg vil nødigt i detaljer skulle gøre rede for problemet men i praksis
> kan jeg ikke forestille mig at en helt identisk systemmappe kan starte
> disse 3 maskiner op, hver for sig.

Jeg vil tro det sagtens kan lade sig gøre såfremt din mastermaskine er
733'eren.

Jeg vil gå så langt som til at sige jeg faktisk er helt sikker.....

Ulrik

Fra : Johnny Louis

Dato : 16-06-01 00:03

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-06-01 20:47

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> RUC bruger en løsning der hedder RevRDist. Hvem der laver den - aner det
> ikke!

Er rimeligt langhåret, men kan findes her
<http://www.purdue.edu/revrdist/>.

Hvis man ikke har råd til serverløsningen som nævnt i Petes indlæg
og/eller alle ens servere er Win-baserede, så kan der hentes inspiration
fra Dan's ASR Page <http://www.delta.edu/~dgschmid/asr.html>, som
tidligere er blevet nævnt her i gruppen. Siden er fra 1999, men stadig
gyldig.

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-01 02:56

Hej Dennis

Jeg tror ikke, der findes noget tilsvarende til Mac. Jeg er aldrig stødt på
noget, der kan minde om det, men et forslag kunne være følgende.

Jeg forudsætter, at alle maskiner er af samme type, fx. G3 eller G4 med OS
9.1

1. Installer og konfigurer systemet på _en_ maskine..
2. Brænd en CD med konfigurationen og kopier derefter indholdet af CD'en til
samtlige maskiner.
3. Mac OS 9.1 og nyere. Giv hver enkelt Mac en adgangskode til bruger samt en
hovedkode til administrator.

Hvis I fx. har både G3 og G4, så lav en CD for hver type, så skal du kun
sætte 2 maskiner op.

Det eneste, der jo så skal laves manuelt på hver enkelt Mac er div. IP
adresser i netværket.

Vil det være noget, der kan bruges?

Hvis det nu havde været Mac OS 8.1, så ville det have været mere enkel. I OS
8.1 kan man lave en 'FAT' installation af systemsoftwaren, så den kan bruges
på alle typer, der kan køre med 8.1, alm. PPC PowerMacs, PCI PowerMacs, 040
Macs, PowerBooks både 040 og PPC. Jeg har lavet en sådan 'universal'
startdisk, så jeg kan starte en hvilket som helst Mac med 040 eller nyere
processor. Den virker på både min PM 7200, 7600 og G3, plus at den også kunne
starte min PB 190, da jeg havde en sådan. Den virker også på en PM 6100 og en
PCI Performa 5400. Men desværre forsvandt den mulighed med OS 8.5.

mvh. Erik Richard

Dennis Højsholt wrote:

> [...]
> OS m.m. Jeg ved at Norton Ghost kan gøre det på PC, men hvad gøre man på

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-01 03:29

In article <3B296B03.F711B1B5@mail1.stofanet.dk>,

> Men desværre forsvandt den mulighed med OS 8.5.

Det er vel ikke så underligt, siden den sidste version, der kan køre på
040, er 8.1.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-01 05:01

Hej Martin

- Ikke når det gælder for 040 Macs, men der er jo også de gamle PPC Mac'er,
der stadig kunne have gavn af et universal system.

Martin Edlich wrote:

> Det er vel ikke så underligt, siden den sidste version, der kan køre på
> 040, er 8.1.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-01 11:29

In article <3B298844.DB970E81@mail1.stofanet.dk>,

> - Ikke når det gælder for 040 Macs, men der er jo også de gamle PPC Mac'er,
> der stadig kunne have gavn af et universal system.

Jamen så går det stadigvæk fint. Vi bruger en 9.0.4 installation fra et
fællesarkiv til alt fra 6100 til G4. Den eneste maskine der ikke kan
bruge det, er "min" nye iBook.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : N/A

Dato : 15-06-01 11:55

Fra : S.Peters

Dato : 15-06-01 11:55

Lyder jo altsammen meget nemt
MEN der er vise ting hvor det ikke bare går at lave en opsætning på en
maskine og så kopiere over på andre maskiner. I hvert fald har vi ikke haft
succes med at lave en ligende løsning. Atm, printerdriver og ppd-er må vi
stadig instalere manuelt på hver eneste maskine. Ellers spørge alle
maskinerne hele tiden efter den oprindelige når der skal printes. Nogen der
kender en løsning på dette?

m.v.h
S.Peters

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-01 12:05

In article <B74FB62C.24FB%sp@dtpkursus.dk>,
"S.Peters" <sp@dtpkursus.dk> wrote:

> [...]
> eneste maskine. Ellers spørge alle maskinerne hele tiden efter den
> oprindelige når der skal printes. Nogen der kender en løsning på

ATM bruger vi ikke, men printerdrivere og ppd'er er der ikke nogen
problemer med. Pinteropsætningen laver vi dog individuelt på hver
maskine (eller rettere: Det får folk sgu selv lov til).

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 15-06-01 22:24

> [...]

> stadig instalere manuelt på hver eneste maskine. Ellers spørge alle
> maskinerne hele tiden efter den oprindelige når der skal printes. Nogen der

Apple Software Restore vha. master disk image.

Thomas Tvegaard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 15-06-01 22:24

> [...]
> på en PM 6100 og en PCI Performa 5400. Men desværre forsvandt den mulighed

Hva'behva'? Jeg har da lige fremstillet en særlig boot-cd med Mac OS 9.1
som kan starte alt*) fra en 7300 til en iMac DV SE/400. Der er stadig
mulighed for at vælge en "universel" installation, den er bare gemt
rigtigt godt. Indrømmet, der skal et par mindre modifikationer til,
f.eks. ROM-filen fra 9.1 cd'ens Systemmappe, men det er siger næsten sig
selv.

*) OK, "alt" skal tages med sædvanligt forbehold, men jeg er endnu ikke
stødt på nogen

Quoted-printable rules !!!

Thomas Tvegaard