jpg størrelser
Fra : Novo Nordisk A/S

Dato : 05-01-01 11:28

Jeg har en database med billeder på et hotel. De har en rimelig opløsning
og vises flot i browser bare for langsomt. Eksempelvis når jeg vil vise alle
billeder i små vinduer er hastigheden selvfølgelig stadig langsom. Men her
må kvaliteten gerne blive dårligere og derfor hurtigere.

Hvordan opdatere jeg hurtigere el. nedsætter opløsningen midlertidigt på
billed. Det må kunne vises hurtigere uden at skulle både have billed i
god opløsning samt halv så god opløsning for hver sitiuation.

Meeeen hvordan?

K.V

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-01-01 11:59

Novo Nordisk A/S <kave@novo.dk> skrev:

> Hvordan opdatere jeg hurtigere el. nedsætter opløsningen midlertidigt på
> billed. Det må kunne vises hurtigere uden at skulle både have billed i
> god opløsning samt halv så god opløsning for hver sitiuation.

Det kan du ikke. Billedet har den filstørrelse det skal have i den
billedstørrelse - og det kan du ikke lave om på midlertidigt.

Du er altså nødt til at have hvert billede 2 gange - med hver sin størrelse.

Det lille billede skal være i præcis den størrelse det skal vises på
skærmen.

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 05-01-01 18:21

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det kan du ikke. Billedet har den filstørrelse det skal have i den
> billedstørrelse - og det kan du ikke lave om på midlertidigt.

Man kan faktisk manipulere billeder serverside, også kvaliteten på et jpg. Se
f.eks. ASP-komponenten ASPImage (Property: JPEGQuality):

http://www.scannet.dk/ASPSupport/Doc/AspImage.htm

Nogle webhoteller tilbyder adgang til komponenten (som f.eks. ScanNet) -
ellers kan man købe en licens til sin server hos:

http://www.serverobjects.com

PS: Aner ikke om det gør dine sider hurtigere (kommer meget an på hvor store
de billeder er).

Mvh
Jonas

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-01-01 00:56

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> skrev:

> Man kan faktisk manipulere billeder serverside, også kvaliteten på et jpg.
Se
> f.eks. ASP-komponenten ASPImage (Property: JPEGQuality):
> http://www.scannet.dk/ASPSupport/Doc/AspImage.htm

Det ved jeg faktisk godt.
Lad os så sige at - under normale omstændigheder kan det ikke lade sig
gøre - det andet er temmelig omstændeligt.

Løsningen med et stort og et lille billede fungerer alle steder - og er
klart at foretrække.

Allan