Pæretræ i potte
Fra : Thïngmand

Dato : 14-06-01 16:42

Jeg holder meget af pærer og for sjov har jeg gemt nogle af frøene fra
spisepære (alm. fra brugsen) som jeg havde tænkt mig at prøve at så i en
potte og have den i vindueskarmen.

Kan det overhovedet lade sig gøre at få skidtet til at spire?

I så fald, hvordan gør man bedst og hvor lang tid går der/hvor stor bliver
den før den sætter frugt?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 14-06-01 20:59

"Thïngmand" wrote:

> [...]
> potte og have den i vindueskarmen.
>
> Kan det overhovedet lade sig gøre at få skidtet til at spire?

Ja, hvis de er sorte og tykke.

> I så fald, hvordan gør man bedst og hvor lang tid går der/hvor stor bliver
> den før den sætter frugt?

den modner nok ikke her i landet.

Fra : Thïngmand

Dato : 14-06-01 21:03

> Ja, hvis de er sorte og tykke.

Der er nogle enkelte

> den modner nok ikke her i landet.

Jeg ville have den indenfor indtil den blev for stor og det kunne være sjovt
hvis den fik nogle små pærer - ikke at jeg regner med at kunne spise dem...

Burde det ikke være muligt i stuetemp.? - hvornår sætter de frugt? (og gør
de det inden de er 2 meter høje!?)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-01 21:56

On Thu, 14 Jun 2001 21:58:59 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>den modner nok ikke her i landet.

Hvorfor skulle den dog ikke det?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 15-06-01 21:32

Frugttræer formeres ved podning - dvs. at du tager en kvist fra et modertræ
og derefter påfører/poder kvisten på en grundstamme, som i pærens tilfælde
kan være en kvæde. Herefter vil der gå ca. 5 år inden træet begynder at yde
frugter. Det er kort fortalt den metode man anvender ved formering af
frugttræer inkl. pæretræer.

Hvis du vælger at så frø fra en pære, kan du sandsynligvis godt få dem til
at spire og det vil sikkert også blive en køn plante, jeg synes ihvertfald
at pæretræer er smukke. Men du skal ikke regne med at den giver frugt og
hvis den gør, vil det sikkert være nogle små hårde og nærmest uspiselige
frugter, der slet ikke kan sammenlignes med hverken Clara Friis, Claps
Favorite eller Conference.

Det skal dog nævnes, at udvikling af nye sorter af frugttræer foregår ved
frøformering. En forsøgsstation kan så 100.000 frø fra en udvalgt sort og i
årene efter at frøene er spiret frem og blevet til planter, udvælges de
planter der opfylder forskellige kvalitetskrav, som fx. krav til hårdførhed,
blomstringsperiode, podningsmulighed, ydelse, frugtens smag, holdbarhed etc.
Efter 10 - 15 års udviklingsarbejde er de 100.000 frø blevet til en enkelt
eller ganske få nye sorter.

Og hvem ved - måske vil lige præcis det træ du eventuelt sår tilfældigvis
blive et unikt træ ud af de 100.000

mvh. Klaus

Thïngmand <michael@thingmand.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vZ4W6.858$hi6.105440@news000.worldonline.dk...