Hvordan 'maner' man?
Fra : Ingolf

Dato : 07-03-06 21:42

Fru. Drusse spurgte hospitalspræsten i Lars Von Trier's "Riget"
"Hvordan maner man"

Det kunne da være interessant at vide hvordan man "maner", altså i forhold
til kristendommen? Står der beskrevet noget sted hvordan dette ritual
udføres?

Man hører jo så tit i disse tider hvordan politikere taler om at 'mane til
besindighed'. Sq da ikke så mærkeligt at andre præstestyrer rundt omkring i
verden, opfatter Danmark som et præstestyre, når vi konstant udtaler os med
ord direkte fra vores religion. :)

Hvad betyder egentlig 'mane'? Er det et gammelt dansk ord, eller er det fra
latin?
Jeg fandt dette (tynde) opslag omkring 'mane' i en online latinsk ordbog:
http://catholic.archives.nd.edu/cgi-bin/lookit.pl?latin=mane

Jeg går ud fra at 'mane' nutildags betyder 'opfordre'?

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-03-06 22:51

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
> [...]
> http://catholic.archives.nd.edu/cgi-bin/lookit.pl?latin=mane
>
> Jeg går ud fra at 'mane' nutildags betyder 'opfordre'?

Det bygger på en meget gammel oppfatning, at enkelte mennesker har særlige
evner til kontakt med de skjulte makter slik som guder, ånder, forfedrene og
og dyr.

Sett slik, er maning rituelle handlinger som skal skape kontakt med maktene
for å frambringe ønskener på vegne av "befolkningen".

Besøk kirken til en gudsteneste, så får du se en del slike rituelle
handlinger.

HM

Fra : JoVe

Dato : 08-03-06 10:54

Harald Mossige wrote:
> [...]
> for å frambringe ønskener på vegne av "befolkningen".
>
> Besøk kirken til en gudsteneste, så får du se en del slike rituelle

Sikke noget vås, Harald! )

At "mane til besindighed" betyder at "formane til at tage det lidt
roligt", så 'opfordre' er lige så rigtigt. At "mane en afdød frem" er
noget ganske andet. Det er okkult og forbudt i GT.

Om der er en etymologisk sammenhæng mellem de to betydninger ved jeg
ikke, men i nutidig daglig tale er det to forskellige begreber.

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 08-03-06 13:37

"JoVe" <jorgenvestergaard@hotmail.com> wrote in message

> Sikke noget vås, Harald! )

Jeg skjønner at du misliker svaret mitt.

> At "mane til besindighed" betyder at "formane til at tage det lidt
> roligt",

Spørsmålet var meget konkret: "Hvordan maner man?" Du unlater å besvare
spørsmålet.

> så 'opfordre' er lige så rigtigt. At "mane en afdød frem"

Nei, Neida, den lever fortsatt.

> er
> noget ganske andet. Det er okkult og forbudt i GT.

Sikkert nok. men "maning" lever fortsatt både i religiøse ig verdslige
miljøer. Jeg har inntrykk av at hele pinsebevegelsen bygger på utstrakt
maning internt.

> Om der er en etymologisk sammenhæng mellem de to betydninger ved jeg
> ikke, men i nutidig daglig tale er det to forskellige begreber.

Jeg har mer tillit til dem som vet, framfor dem som tror.

HM

Fra : JoVe

Dato : 08-03-06 15:17

> Jeg skjønner at du misliker svaret mitt.

> Spørsmålet var meget konkret: "Hvordan maner man?" Du unlater å besvare
> spørsmålet.

Næææ, det gør jeg ikke - jeg påpeger jo at man 'maner til besindighed'
ved at 'formane til forsigtighed'

> Nei, Neida, den lever fortsatt.

Okay! Du er måske hinduist?

> [...]
> maning internt.

> Jeg har mer tillit til dem som vet, framfor dem som tror.

Nåda! Du siger ellers ovenfor at du 'har inntrykk av...' - det er alså
din form for konkret viden?!

....og så slut vedr. dette.
Jørgen Vestergaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 08-03-06 16:22

> Næææ, det gør jeg ikke - jeg påpeger jo at man 'maner til besindighed'
> ved at 'formane til forsigtighed'

Først, forklar om der finnes meningsforskjell mellom "mane" og "formane" på
dansk. På norsk er der stor meningsforskjell.

HM

Fra : Vidal

Dato : 08-03-06 18:01

Ingolf wrote:
> [...]
> http://catholic.archives.nd.edu/cgi-bin/lookit.pl?latin=mane
>
> Jeg går ud fra at 'mane' nutildags betyder 'opfordre'?

Jeg tror den betydning, du søger, er 'at besværge'.
Det er nok den forkerte gruppe at få en anvisning
på det. Medmindre vi da har en excorcist i gruppen.
Uddrivning af ånder er vel en slags manen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ingolf

Dato : 08-03-06 18:51

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
> Jeg tror den betydning, du søger, er 'at besværge'.
> Det er nok den forkerte gruppe at få en anvisning
> på det. Medmindre vi da har en excorcist i gruppen.
> Uddrivning af ånder er vel en slags manen.

Jeg er ikke enig med dig i at det er den forkerte gruppe, siden exorcisme
har kristne rødder.
Vatikanet har ihvertfald siden 1614 udført exorcisme, og dermed har man vel
'manet' ?
http://www.cnn.com/WORLD/europe/9901/26/exorcism/

Eller hvad med en uddannelse i exorcisme?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4272689.stm

Fra : Vidal

Dato : 08-03-06 19:08

Ingolf wrote:

> [...]
> 'manet' ?
> http://www.cnn.com/WORLD/europe/9901/26/exorcism/
>
> Eller hvad med en uddannelse i exorcisme?

Du overser mit 'medmindre'. Men det at mane ånder
frem, som fru Drusse gør det, er ikke god latin i den
kristne kirke. Så der er forskel på at mane. Men heller
ikke excorcisme bliver set lige venligt på.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 08-03-06 23:19

Vidal wrote:

> Men det at mane ånder
> frem, som fru Drusse gør det, er ikke god latin i den
> kristne kirke. Så der er forskel på at mane. Men heller
> ikke excorcisme bliver set lige venligt på.

Det sidste gælder måske kun den danske folkekirke, jeg ved
ikke, hvordan katolikker forholder sig til det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Claudio Adam

Dato : 09-03-06 04:36

Er Djævlen Exorcist?
- et uden tvivl stærkt opslidende Job?
På den anden side ville vel selv en af hans medhjælpere næppe
blive genkendt,
- om vi så levede i blandt ham.

Adam.

Fra : Ingolf

Dato : 09-03-06 14:22

> [...]
> kristne kirke. Så der er forskel på at mane. Men heller
> ikke excorcisme bliver set lige venligt på.

Frem? I Riget forsøger de at få pigen væk, ved at hun skal hoppe ind i
hullet i muren. De benytter sig af såkaldte 'manetræer', hvor Buller ganske
sjovt kun finder en ketsjer og et bordtennisbat. Så er det næste logiske
spgs; Hvad er et "manetræ"?

Fra : Vidal

Dato : 09-03-06 14:35

Ingolf wrote:
> [...]

(Exorcisme! Jeg har vist fået rigeligt med C'er med.)

> [...]
> sjovt kun finder en ketsjer og et bordtennisbat. Så er det næste logiske

Tryllestav?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-03-06 18:17

Goddag Ingolf,

In article <44102bd4$0$24297$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> [...]

> sjovt kun finder en ketsjer og et bordtennisbat. Så er det næste logiske

Så vidt jeg er orienteret, er der ikke rigtigt noget, der hedder det.

Der er ingen opskrift for at "mane", da det er ikke noget der hører
under religionen, det end så være jødedommen eller kristendommen.

At mane har været meget brugt i det gamle grækenland og fik en
fornyelsestid i hvert fald i middelalderens europa. Det er okkulte
videnskab om hvilken man har fortalt både sande ting og idiotier.

Hverken inden for jødedommen eller kristendommen ser man med et godt øje
til åndemaning.

Dog, og især i kristendommen, bruger man eksorcisme. Men det er altså
noget helt andet.

Derfor vil du ikke kunne finde et opskrift på hvordan man maner. Det
laver man simpelthen ikke. Dem, der gør det vil som regel bruge
folke(over)tro, som de evt. vil spæde med noget af Bibelen, som regel
fra middelalderlig periode.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
12 nye tegninger => http://www.malkaz.com/karikaturer

Fra : Ingolf

Dato : 10-03-06 16:27

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message

> [...]
> fornyelsestid i hvert fald i middelalderens europa. Det er okkulte
> videnskab om hvilken man har fortalt både sande ting og idiotier.

Hvordan forklarer du så 1.sam 28.6:
(Kilde: http://home9.inet.tele.dk/mha/To-guder.htm)
"Saul rådspurgte da Herren, men Herren svarede ham ikke, hverken ved drømme
eller ved Urim eller ved profeter."

og

1 Sam. 28,7
"Derfor sagde Saul til sine folk: »Find mig en kvinde, som kan mane døde
frem; så vil jeg gå hen til hende og søge svar hos hende.« Hans folk
svarede, at der i En-Dor var en kvinde, der kunne mane døde."

Find en kvinde der kan mane døde frem? Lyder 'ånd'svagt! :)
Men at ordet 'mane' selv er beskrevet i bibelen flere steder, stemmer ikke
rigtig overens med din udtalelse omkring "der er ikke nogne opskrift for at
mane".
Bare tag:
5.Mos.18.11: "Ingen må drive med besvergelser, spørre gjenferd og
spådomsånder til råds eller søke råd hos de døde."

(Godt nok, Norsk, men imho det samme; Fra:
http://home.c2i.net/sigron/Aandelig/aander.htm)

Hvis det er fodbudt ifølge bibelen, må bibelen da forklare hvad der helt
nøjagtigt ER forbudt. Hvad er egentlig forskellen imellem en engel og en
ånd? Forresten, var Jesus et genfærd da han genopstod?

Fra : Wilstrup

Dato : 10-03-06 21:10

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nøjagtigt ER forbudt. Hvad er egentlig forskellen imellem en engel og en
> ånd? Forresten, var Jesus et genfærd da han genopstod?

I hvert fald kan man sige at det ser ud til at man ustandselig "formaner"
folk i den bog. Gad vide om det er samme ord?
--
Wilstrup

Fra : Vidal

Dato : 10-03-06 21:43

Ingolf wrote:

> Hvis det er fodbudt ifølge bibelen, må bibelen da forklare hvad der helt
> nøjagtigt ER forbudt.

Selvom det er forbudt at bedrive hor, behøver
GT jo ikke beskrive alle de måder, man kan
bedrive hor på.

--
Venig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-03-06 23:31

In article <44119a9c$0$24264$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,

> Hvordan forklarer du så 1.sam 28.6:
> (Kilde: http://home9.inet.tele.dk/mha/To-guder.htm)
> "Saul rådspurgte da Herren, men Herren svarede ham ikke, hverken ved drømme
> eller ved Urim eller ved profeter."

Jeg kan ikke forstå dit spørgsmål ...

> [...]
> svarede, at der i En-Dor var en kvinde, der kunne mane døde."
> Find en kvinde der kan mane døde frem? Lyder 'ånd'svagt! :)

hvor har du fra, at pågældende kvinde er jøde eller at det er i
overenstemmelse med jødedommen, det hun gør?

> Men at ordet 'mane' selv er beskrevet i bibelen flere steder, stemmer ikke
> rigtig overens med din udtalelse omkring "der er ikke nogne opskrift for at
> mane".

Hvor er ordet "mane" /beskrevet/ i bibelen?

> Bare tag:
> 5.Mos.18.11: "Ingen må drive med besvergelser, spørre gjenferd og
> spådomsånder til råds eller søke råd hos de døde."

Ja. Som jeg fortalte dig: Det er ikke brugt, det må ikke bruges.

> (Godt nok, Norsk, men imho det samme; Fra:
> http://home.c2i.net/sigron/Aandelig/aander.htm)
> Hvis det er fodbudt ifølge bibelen, må bibelen da forklare hvad der helt
> nøjagtigt ER forbudt.

Det er forbudt at *mane*. Uanset metoden.

Du kan da ikke forestille dig, at der vil i Bibelen stå et opskrift på
hvrdan man maner for derefter at fortælle at det må man ikke. På samme
måde står der at man ikke må slå ihjel uden at fortælle hvordan man
laver krudt.

> Hvad er egentlig forskellen imellem en engel og en
> ånd?

Det er to forskellige væsener.

Ånd har været eller er del af mennesket. Engle er ikke mennesker, de er
engle.

> Forresten, var Jesus et genfærd da han genopstod?

Ikke ifølge kristendommen, nej.

Fra : Wilstrup

Dato : 08-03-06 19:54

> [...]
>
> Det kunne da være interessant at vide hvordan man "maner", altså i forhold
> til kristendommen? Står der beskrevet noget sted hvordan dette ritual

Gad vide om det er det samme som når man synger om flaget: "Der er
ingenting, der maner"

Maner = stemmer på alvor
--
Wilstrup