Salater i altankasse - sorter?
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 13:47

Halløj,

Jeg er blevet lidt træt af at betale relativt mange penge for de sjove
salater / skud / spæde salater etc. i supermarkederne. Derfor kunne jeg godt
tænke mig at dyrke lidt i en altankasse, hvis det da vel at mærke kan lade
sig gøre?

Jeg er bare lidt usikker på hvilke ting / sorter, der ville være mest
velegnede.

Altså, der er jo de der små rødbede-blade - kan det lade sig gøre? Ærteskud
smager jo også temmelig godt, såvidt jeg husker - kan det lade sig gøre,
overhovedet og hvilken sort skal i givet fald jeg vælge?

Jeg tror jeg leder efter gode ideer og måske nogen, der har lyst til at dele
et par erfaringer?

--
Kristian
http://www.hammerhaj.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-03-06 14:09

"Kristian" <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> smager jo også temmelig godt, såvidt jeg husker - kan det lade sig gøre,
> overhovedet og hvilken sort skal i givet fald jeg vælge?

Blomsterkarse kan du spise både spirer, blade og blomster af. De er ret
taknemmelige i altankasser og potter både inde og ude (jaja, ikke lige i
frostvejr, måske). Jeg så frø i Føtex forleden - de skal ligge i blød et par
dage for at spire hurtigere.
Jeg har ikke prøvet med almindelig salat, men det burde kunne lade sig gøre.
Du kan jo også lave dine egne bønne- og andre spirer med sådan et
spirebakkesystem. Jeg havde et for år tilbage i adskillige etager.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 15:14

Hej igen,

> Blomsterkarse..
[klip]

Nårhja - det var en god ide! Det har jeg dyrket engang - det er rigtig godt.
Tak for påmindelsen.

Hvidløgsspirer kunne også være en idé, forresten...

Men de der ærtespirer - er der nogen der har prøvet det indendørs? Hvilke
sorter etc.?

[klip]
> Du kan jo også lave dine egne bønne- og andre spirer med sådan et
> spirebakkesystem. Jeg havde et for år tilbage i adskillige etager.

Det har jeg skam også gang i - spirer er vores venner

--
Kristian
http://www.hammerhaj.dk

Fra : Nette

Dato : 07-03-06 21:35

"Benedikte Brisson" skrev
> [...]
> Du kan jo også lave dine egne bønne- og andre spirer med sådan et
> spirebakkesystem. Jeg havde et for år tilbage i adskillige etager.

Blomsterkarse bliver da vildt og ustyrligt i en altankasse? Det har det i
hvert fald været de gange jeg har sået det, både i haven og ligeledes i
altankassen.

Salat i altankasser er desværre ikke noget, jeg har god erfaring med. Når
salaten endelig er til klar til plukning, skal man huske at være nærig.
Ellers er kassen tømt på et par dage. - Det er begrænset, hvor meget, der
kan være i sådan en kasse.
Der imod har jeg rigtig god erfaring med krydderurter, som kan få selv den
kedeligste salat til at smage dejligt.

Nette

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-03-06 22:51

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<klip>
> Blomsterkarse bliver da vildt og ustyrligt i en altankasse? Det har det i
> hvert fald været de gange jeg har sået det, både i haven og ligeledes i
> altankassen.

Hvis man nipper blade og blomster af efterhånden for at komme dem i salat,
begrænser det ustyrligheden. Desuden synes jeg, det er meget pænt med lidt
ustyrlighed

Venlig hilsen Dikte

Fra : Max

Dato : 07-03-06 14:29

Hej Kristian

> Jeg tror jeg leder efter gode ideer og måske nogen, der har lyst til
> at dele et par erfaringer?

Jeg ved ikke om det kunne være interessant, men i søndags så
jeg lige i Bilka at de havde et mini drivhus sammen med alt
tilbehør så man kunne dyrke kryderurter i vindueskarmen.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 15:15

Hej!

> Jeg ved ikke om det kunne være interessant, men i søndags så
> jeg lige i Bilka at de havde et mini drivhus sammen med alt
> tilbehør så man kunne dyrke kryderurter i vindueskarmen.

Tak for tippet - jeg vil ved førstkommende lejlighed drage til
kapitaltemplet:).

--
Kristian
http://www.hammerhaj.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-03-06 23:04

On Tue, 7 Mar 2006 13:46:49 +0100
"Kristian" <ingen> wrote:

> [...]
> vælge?
>
> Jeg tror jeg leder efter gode ideer og måske nogen, der har lyst til

I vores altankasse har vi haft det de kalder for pluk-salat (der er
flere sorter, men vi bruger mest en rosso sort). Det har virket rigtigt
godt, men man skal bare huske at bruge god spagnum fra start af og så
vande dem rigeligt.
Vi har endnu ikke prøvet med andre slags salat.

Fra : Jette

Dato : 08-03-06 09:21

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

Nu er rucola ikke eksotisk mere, men jeg har det i min krydderhave og det
vokser som ukrudt. Smagen er helt anderledes end købe-rucola og det står
indtil frosten. Samtidig er det så venligt at selv smide frø, ja, jeg tror
ikke det er til at komme af med igen. Hilsen Jette

Fra : Ole Christiansen

Dato : 08-03-06 09:53

> [...]
> http://www.hammerhaj.dk
>
>Du kunne anskaffe dig en spirebakke. Den fås i helsekostforretninger. Det
ikke problemet med salat. Spirer i butikker er også vildt dyre og ulækre
nogen gange.
Der er at hav af forskellige spirer, du kan dyrke. se f. eks.
http://www.verde.dk/shop/default.asp?ProductID=HE115163

Ole