Kartofler i tynde skiver, fad og ovn
Fra : hh

Dato : 06-03-06 18:53

For et par uger siden fik jeg til en middag nogle kartofler der var
skåret i helt tynde skiver (ca 2 mm) og lagt i lag med noget
æg/fløde halløj. Skiverne lå meget fint (presset?), og hed noget
helt bestemt, som jeg desværre har glemt (ikke flødekartofler .
Nogen der har et forslag eller to til hvad det kan ha været, og måske
endda en opskrift?

Fra : Sybil

Dato : 06-03-06 19:38

"hh" <hhravn@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej
Kunne det evt være noget lignende dette

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=1831

Majken

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 22:39

[...]

Det kunne måske være: Gratin dauphinois?

1 kg faste kartofler, salt, peber, reven muskatnød, 2 æg, 1/4 l piskefløde,
1/4 l mælk, 2 fed hvidløg, 2 ss smør og 150 g emmentalerost.

Kartoflerne skrælles og snittes i tynde skiver, skylles og tørres grundigt.
Bland kartoffelskiver med krydderier. Gnid et ovnfast fad med hvidløget og
smør med halvdelen af smørret. Pisk mælk, fløde og æg sammen. Læg
kartoflerne i 3 lag i fadet, mellem hvert lag heldes fløde/æggeblanding og
lidt reven ost. Slut af med fløde/æggeblanding, ost og resten af smørret i
småklatter. Bages i ovenen ved 200gr i 60 min. Hvis den tager for megen
farve dækkes af med et stykke alu-folie.

mvh
Mogens

Fra : Peter Westh

Dato : 07-03-06 18:39

"Mogens Haugaard" <mogenshaugaardsnabelahotmailpunktumcom> skrev i en
meddelelse news:440cabe9$0$47035$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Det kunne måske være: Gratin dauphinois?

Det ville også være mit bud. Jeg laver dem efter Escoffiers opskrift, der er
omtrent som Mogens, men er mere mager. Ingredienslisten er:

1 kg kartofler
1/2 liter sødmælk, opvarmet
125 g reven ost
1 æg
salt, peber muskat

Der skal nogle smørklatter på før det kommer i ovnen.

Skifter man mælken ud med bouillon hedder det Gratin Savoyard.

MVH

Peter

Fra : hh

Dato : 08-03-06 22:55