Genrebetegnelser (thriller, drama, gyser o~
Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 17:03

Er der nogen der vil påtage sig at definere (forskellene på) de
genrebetegnelser der bliver hæftet på film og bøger:

Thriller
Spænding
Krimi
Action
Adventure
Fantasy

Det er naturligvis oplagt, at en film kan høre til i flere kategorier og at
der er gråzoner mellem kategorierne, og man ser da også ofte betegnelsen
"spænding/thriller".

Da spørgsmålet er lige oplagt i både film- og sproggruppen, har jeg postet
begge steder, men uden at sætte FUT, for hvor hører det mest til?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-06 17:19

Kurt Hansen skrev:

> Er der nogen der vil påtage sig at definere (forskellene på) de
> genrebetegnelser der bliver hæftet på film og bøger:

> Thriller

Kan godt være en historie om et mord, men opklaringen er
uinteressant eller ikke tilstede. Man sættes ofte i ofrets sted
og skal ryste i bukserne når morderens skygge viser sig.

> Spænding

Det er vel ikke en speciel genre? Alle historier kan være
spændende - lige fra om lille Oscar består sin eksamen til om
Supermand når at afværge at universet springer i luften.

> Krimi

Her er opklaringen af en forbrydelse i centrum.

> Action

Vor helt skal redde et eller andet. Mon det lykkes? (og det gør
det hver gang).

> Adventure

Vor helt er ude på eventyr, men det kan godt være et fredeligt
eventyr.

> Fantasy

Her jonglerer historien med trolde, nisser, alfer, hobitter og
lignende.

Krydspostet til: <news:dk.kultur.film>,<news:dk.kultur.sprog>

--
Bertel

Fra : Schjaer

Dato : 08-03-06 20:29

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Kan godt være en historie om et mord, men opklaringen er
> uinteressant eller ikke tilstede. Man sættes ofte i ofrets sted
> og skal ryste i bukserne når morderens skygge viser sig.

Angående sammenskrivningen "tilstede": se fx Fidusos hjemmeside!

M. v. h. Jørgen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-03-06 14:27

Schjaer skrev:

> Angående sammenskrivningen "tilstede": se fx Fidusos hjemmeside!
>
> M. v. h. Jørgen

Hvor kan man så læse om reglerne for stort bogstav efter kolon og
forkortelsen af "med venlig hilsen"?

--
Mvh. Peter

Fra : Schjaer

Dato : 11-03-06 11:36

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in message

> Hvor kan man så læse om reglerne for stort bogstav efter kolon og
> forkortelsen af "med venlig hilsen"?

Om stort bogstav efter kolon: se fx Retskrivningsordbogen,
retskrivningsregler, paragraf 11 (3); "m.v.h." findes i Nudansk Ordbog som
forkortelse for "med venlig hilsen".

Og nu til noget helt andet: hvordan indsætter jeg et paragraftegn i Outlook
Express? Det er ikke muligt under fanebladet "Insert", hvor jeg ville have
forventet det. Dette er dog helt i overensstemmelse med mine erfaringer med
Microsofts programmer i øvrigt; man finder sjældent en funktion hvor man
skulle forvente den.

M. v. h. Jørgen

Fra : Holst

Dato : 11-03-06 11:43

Schjaer wrote:

> [...]
> Microsofts programmer i øvrigt; man finder sjældent en funktion hvor man

Kan du ikke bare trykke på shift og tasten til venstre for 1-tallet?

Det kan jeg: §

Fra : Schjaer

Dato : 11-03-06 11:53

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> wrote in message

> Kan du ikke bare trykke på shift og tasten til venstre for 1-tallet?
>
> Det kan jeg: §

Den var s'gu for dum! §§§§§§§§§§

Men alligevel! Hvad med de tegn som vitterlig ikke findes på tastaturet?

M. v. h. Jørgen

Fra : Poul B

Dato : 11-03-06 12:14

Schjaer skrev:

> Men alligevel! Hvad med de tegn som vitterlig ikke findes på tastaturet?

Brug Alt-tasten og det numeriske tastatur. Du kan finde en oversigt her:
<http://www.forlang.wsu.edu/help/keyboards.asp>.

--
Poul

Fra : Schjaer

Dato : 11-03-06 12:41

"Poul B" <poul.b@hotmail.invalid> wrote in message

> Brug Alt-tasten og det numeriske tastatur. Du kan finde en oversigt her:
> <http://www.forlang.wsu.edu/help/keyboards.asp>.

Tak! Den kendte jeg godt fra DOS-tiden, men først nu fandt jeg ud af at man
skal trykke NumLock og derefter bruge det numeriske tastatur, som ligger i
tasterne 789UIOJKLM. Der er nemlig ikke et dedikeret numerisk tastatur på
min maskine.

M. v. h. Jørgen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-03-06 17:43

On Wed, 8 Mar 2006 17:18:44 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Kan godt være en historie om et mord, men opklaringen er
>uinteressant eller ikke tilstede. Man sættes ofte i ofrets sted
>og skal ryste i bukserne når morderens skygge viser sig.

Og når det ikke lykkes, er det en tørvethriller.

Superman - uden d!

--
mvh Niels Søndergaard

L'enfer, c'est les autres.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-06 23:42

Niels Søndergaard skrev:

> Superman - uden d!

Du må stille dig tilfreds med at jeg ikke skrev "Sjupermand".
Sådan udtalte jeg det som barn.

Jeg staver og siger "Supermand".

Skrivebord sælges. Se http://lundhansen.dk/temp/skrivebord.htm

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-03-06 09:00

On Thu, 9 Mar 2006 23:41:47 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Du må stille dig tilfreds med at jeg ikke skrev "Sjupermand".
>Sådan udtalte jeg det som barn.
>
>Jeg staver og siger "Supermand".

Det siger vi andre jo også, men stavemåden...? Det staves Superman i
tegneserier, tv-serier og på film. Så hvorfor insisterer du på at tage
det d med? Skriver du også Lester i stedet for Leicester? Skal man
endelig oversætte navnet, vil "Overmenneske" være mere korrekt.

--
mvh Niels Søndergaard

L'enfer, c'est les autres.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-06 09:48

Niels Søndergaard skrev:

[Superman(d)]
> Skal man endelig oversætte navnet, vil "Overmenneske" være mere
> korrekt.

Det mener jeg ikke. Både "supermand" og "overmenneske" findes i
såvel RO som NDO, men forklaringerne (i NDO) er ikke ens.
"Supermand" referer til en fysisk stærk mand eller evt. en person
der er meget effektiv. "Overmenneske" er til gengæld et filosofisk
begreb knyttet til Nietzsche (Übermensch).

Betegnelsen "supermand" bruges ofte positivt om et barn, en kollega
eller lignende. I mine øjne er denne brug også en reference til
tegneseriefiguren Superman.

Overmenneske kan på den anden side have negative konnotationer (fx
når det forbindes med nazismens idealer).

NDO skriver følgende:

overmenneske subst. -t, -r, -rne (el. -ne)
1. en mennesketype som er det gennemsnitlige menneske overlegen;
det kan være moralsk, fysisk el. intellektuelt
[eksempler] overmennesket var et ideal for Hitler · jeg er jo ikke
noget overmenneske
[etymologi] ov/er+menn/eske < efter tysk Übermensch

supermand subst. -en, ~mænd, ~mændene
1. en person som er meget stærk el. kan klare en masse
[eksempler] har du slået hele græsplænen, du er vel nok en
supermand! · efter sine bedrifter ansås han for at være noget af
en supermand · han er en supermand i børnenes øjne
[etymologi] sup/er+mand < efter engelsk superman egl.
'overmenneske', oversættelse af tysk Übermensch

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Sider vedr. dk.kultur.sprog: <http://gyros.dk/usenet/dks/>

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-03-06 10:12

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
han er en supermand i børnenes øjne
> [etymologi] sup/er+mand < efter engelsk superman egl.
> 'overmenneske', oversættelse af tysk Übermensch

Men Superman med stort er altså et personnavn, og der må man respektere
ejerens eller i dette tilfælde navngiverens stavemåde.

Udsagnene "Clark Kent er Superman" og "Clark Cent er en supermand" har to
helt forskellige betydninger.

(Burde jeg have skrevet "Spoiler" ved det første?)

Per V.
--
Forslag til ny "Goodwin"-regel: Den, der bruger "Kejserens nye
klæder"-argumentet, har tabt.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-03-06 10:30

Per Vadmand wrote:
> [...]
> helt forskellige betydninger.
>
> (Burde jeg have skrevet "Spoiler" ved det første?)

Kun hvis du har lyst til at være ekstremt krukket. Men det har man jo en
gang imellem...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-03-06 10:17

On Fri, 10 Mar 2006 09:47:33 +0100, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Niels Søndergaard skrev:
>
>[Superman(d)]
>
>Det mener jeg ikke. Både "supermand" og "overmenneske" findes i
>såvel RO som NDO, men forklaringerne (i NDO) er ikke ens.

Nietszches "Übermensch" hedder på engelsk "superman". Det danske
"supermand" er en senere (og efter min mening udansk) anglicisme. At
det bliver brugt i vidt omfang i overført betydning, må jeg jo leve
med, men at man ligefrem staver figurens *navn* forkert, er
uacceptabelt for en gammel Superman-redaktør, -forfatter og
-oversætter.

--
mvh Niels Søndergaard

L'enfer, c'est les autres.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-06 10:47

Niels Søndergaard skrev:

> Det danske "supermand" er en senere (og efter min mening udansk)
> anglicisme.

Jeg ser det som et tegn på tegneseriens store succes at navnet
"Superman" er blevet fordansket til begrebet "supermand". Det
spiller selvfølgelig også ind at den danske udtale af "Superman" er
nærmest umulig at skelne fra "supermand", men i mine øjne er det
udtrykket der fordanskes, ikke selve navnet på figuren.

> At det bliver brugt i vidt omfang i overført
> betydning, må jeg jo leve med,

Det synes jeg da du skulle være stolt af.

> men at man ligefrem staver figurens *navn* forkert, er
> uacceptabelt for en gammel Superman-redaktør, -forfatter og -
> oversætter.

Det kan jeg godt forstå.
Superman er prototypen på en supermand - men hans navn bør skrives
uden d.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-06 12:00

Niels Søndergaard skrev:

> Det siger vi andre jo også, men stavemåden...?

Jeg udtaler "Superman" og "Supermand" forskelligt.

> tegneserier, tv-serier og på film. Så hvorfor insisterer du på at tage
> det d med? Skriver du også Lester i stedet for Leicester?

Udtalen "lester" skrives "Leicester". En bedre sammenligning er
"Anders And" som jeg ikke staver "Donald Duck". "Superman" har
efter min mening for længe siden fået et dansk navn, og da jeg
ikke har læst serien i ganske lang tid, har det ikke påvirket mig
at der åbenbart står det amerikanske navn på de danske hæfter.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-03-06 12:23

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> ikke har læst serien i ganske lang tid, har det ikke påvirket mig
> at der åbenbart står det amerikanske navn på de danske hæfter.

Superman har mig bekendt aldrig heddet Supermand på dansk.

At kalde - og udtale - ham Supermand svarer i mine
ører og øjne til at udtale Lone Ranger så det rimer på en kone fra Tanger.

Per V.

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-03-06 21:33

Bertel Lund Hansen wrote:
> Niels Søndergaard skrev:

> "Superman" har efter min mening for længe siden fået et dansk navn

Ja, og det danske navn er "Superman"....

Lars B

Fra : Mr. D

Dato : 12-03-06 09:57

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og det danske navn er "Superman"....

Ja, Superman må være egenavnet på denne bestemte person både på dansk og
engelsk, mens supermand på dansk må være den generelle navneordsbetegnelse
på en person med superlige evner.

simon

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-03-06 18:13

Mr. D wrote:
> [...]
> dansk og engelsk, mens supermand på dansk må være den generelle
> navneordsbetegnelse på en person med superlige evner.

Præcis.

Fra : Martin K. R.

Dato : 08-03-06 21:46

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> wrote in message
> [...]
> at
> der er gråzoner mellem kategorierne, og man ser da også ofte betegnelsen

Én ting HAR jeg lært:
En 'bittersød komedie' og et 'komediedrama' er ALDRIG sjove...!

Martin

Fra : Jesper

Dato : 09-03-06 01:58

Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> wrote in message

> Én ting HAR jeg lært:
> En 'bittersød komedie' og et 'komediedrama' er ALDRIG sjove...!
>
> Martin

Nej, der skulle jo nødigt være noget at grine ad, de vil ofte lægge sig
op af melodrama genren.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 09-03-06 19:38

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der vil påtage sig at definere (forskellene på) de
> genrebetegnelser der bliver hæftet på film og bøger:

> [...]

Nu da du har nævnt fantasy som hører til de fantastiske genrer vil jeg da
lige henlede opmærksomheden på f.eks. denne artikel:
http://www.fantastik.dk/artikel_spaceopera.shtml

M.v.h.
Olav