|
| Ram Air Fra : Ukendt |
Dato : 08-03-06 20:36 |
|
Jeg har lige et spørgsmål mere
hvad betyder det ''Ram Air'' det er noget der står i mit Kawasaki blad i
forbindelse med om den har 130 hk eller 136 hk der står at den har 136 hk
med Ram Air.
Mvh Brian
| |
Armand (08-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-03-06 20:58 |
|
Brian Kærgård skrev:
> Jeg har lige et spørgsmål mere
>
> hvad betyder det ''Ram Air'' det er noget der står i mit Kawasaki blad i
> forbindelse med om den har 130 hk eller 136 hk der står at den har 136 hk
> med Ram Air.
"Ram Air"(*) er et system hvor luftfilterindtaget stikker frem forrest på
kåben, således at man så at sige opnår en "fartvinds-turbo"!
(*):
Oprindelig var Ram-Air en detalje på Suzuki's totakts-topstykker, men er
åbenbart blevet liggende tilstrækkeligt tungt på tungen til at det, af
folke-viddet, hurtigt blev hængt på Kawasaki's (som var de første med
princippet på gadeplan) og de øvrige fartvinds-systemer!
--
Armand.
| |
Molnit (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 09-03-06 18:37 |
|
Armand skrev:
> Oprindelig var Ram-Air en detalje på Suzuki's totakts-topstykker
Hmmm, det var nu ikke topstykket, men en plade som blev monteret oven
på det, da de glemte at luftkøling har et problem på den miderste af 3
cyl ;)
VH
Lars Molnit
Ex. Suzuki GT-380 med "ægte" Ram-air ;)
| |
Ivar (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 09-03-06 21:32 |
|
Molnit skrev:
> Hmmm, det var nu ikke topstykket, men en plade som blev monteret oven på
> det, da de glemte at luftkøling har et problem på den miderste af 3 cyl ;)
Jeg tror nu ikke at Suzuki "glemte" at luftkølingen af den midterste
cylinder er mere problematisk end de to andre. Jeg tror at RamAir
mest var et design-gimmick. De to-cylindrede Suzukier havde i en
periode også RamAir. Og Kawasaki klarede sig fint uden.
Ivar Magnusson
--
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/
Ny version!
| |
Molnit (10-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 10-03-06 10:07 |
|
Ivar skrev:
> Molnit skrev:
>
>> Hmmm, det var nu ikke topstykket, men en plade som blev monteret
>> oven på det, da de glemte at luftkøling har et problem på den miderste
>> af 3 cyl ;)
>
> Jeg tror nu ikke at Suzuki "glemte" at luftkølingen af den midterste
> cylinder er mere problematisk end de to andre. Jeg tror at RamAir
> mest var et design-gimmick. De to-cylindrede Suzukier havde i en
> periode også RamAir. Og Kawasaki klarede sig fint uden.
GT-380 og GT-550 satte sig konstant på midtercyll. at de så vælger
Ram-air i stedet for at lidt mere fed på den miderste kan man så bruge
det til at kalde det et gimmick.
Kawa's 3 cyll, var 3 adskilte, så der var luft mellem dem, og så mindes
jeg noget om at de fik mere fed på den miderste..
At så ha det på de 2cyll. var ren Gimmick.
VH
Lars MOlnit
| |
Ukendt (10-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-03-06 11:13 |
|
Molnit skrev i meddelelsen <441141b0$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>...
> GT-380 og GT-550 satte sig konstant på midtercyll.
Øhh ? Nu er jeg jo fra den tid hvor de faktisk var på vejene, og jeg
genkender ikke problemet ? Hvor har Du læst det ? ;-D
Derimod satte de sig, når man glemte at påfylde olie......
mvh
Orla
| |
Molnit (10-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 10-03-06 13:44 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Molnit skrev i meddelelsen <441141b0$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>> GT-380 og GT-550 satte sig konstant på midtercyll.
>
> Øhh ? Nu er jeg jo fra den tid hvor de faktisk var på vejene, og jeg
> genkender ikke problemet ? Hvor har Du læst det ? ;-D
Ikke læst, fik det fortalt af Kurt fra Specialværkstedet i Fakse, de
var MC forhandler/værksted dengang, og de havde konstant et lager af
stempler + ringe osv. til midtercyll fordi kunderne hele tiden kom ind
hvor de havde sat sig.... lidt lige som Lydmurens knastaksel spand til
Suzuki luft/oliekølet :)
> Derimod satte de sig, når man glemte at påfylde olie......
Sjovt, det gør alle 2 taktere ;)
VH
Lars Molnit
| |
Armand (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-06 04:11 |
|
Molnit skrev:
>
> GT-380 og GT-550 satte sig konstant på midtercyll. at de så vælger
> Ram-air i stedet for at lidt mere fed på den miderste ..........
Selv den vandkølede GT750 havde federe dysning på den midterste, så dét
trick kendte Suzuki også :-|
Måske at det er ejere der ikke er opmærksom på den detalje der har
fejl-dyset med klemte stempler til følge :-/
> At så ha ram-air på de 2cyll. var ren Gimmick.
Jup!
Men harmløs særkende for Suzuki i dé år.
--
Armand.
| |
Molnit (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 11-03-06 09:04 |
|
Armand skrev:
> Molnit skrev:
>>
>> GT-380 og GT-550 satte sig konstant på midtercyll. at de så vælger
>> Ram-air i stedet for at lidt mere fed på den miderste ..........
>
> Selv den vandkølede GT750 havde federe dysning på den midterste, så dét
> trick kendte Suzuki også :-|
Men GT-750 havde da ikke Ram air, nu den var vandkølet ;) eller husker
jeg forkert.
> Måske at det er ejere der ikke er opmærksom på den detalje der har
> fejl-dyset med klemte stempler til følge :-/
Måske, jeg havde jo Ram-air på min, og den satte sig aldrig så jeg
nåede ikke selv at mærke det.
| |
Ukendt (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-03-06 10:08 |
|
Molnit skrev i meddelelsen <4412848b$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>...
>Armand skrev:
>> Selv den vandkølede GT750 havde federe dysning på den midterste, så dét
>> trick kendte Suzuki også :-|
>
> Men GT-750 havde da ikke Ram air, nu den var vandkølet ;) eller husker
>jeg forkert.
Nej selvfølgelig havde GT750 ikke ram-air. Vandkølingen sikrer ensartet
temperatur, så det er _ikke_ årsagen til den federe blanding. Men tag nu
lige et kig på udstødningssiden, især Suzuki's trebenede har en "noget
afvigende" konfiguration til midterste cylinder. Kawasaki var heller ikke
fri for en noget anderledes "klemt" udførsel af midterpotten. Så mon ikke
hovedårsagen til forskellig dysning ligger her.
>Måske, jeg havde jo Ram-air på min, og den satte sig aldrig så jeg
>nåede ikke selv at mærke det.
En potentiel årsag til sættere på GT var jo det faktum, at oliepumpen
angiveligt sad _efter_ koblingen, så efter en god gang
lyskrydskoblingsfedteri, så var der ikke megen olie tilbage til den
efterfølgende fuld knald accelleration. :-|
mvh
Orla
| |
Armand (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-03-06 22:10 |
|
Molnit skrev:
> Armand skrev:
>
>> Oprindelig var Ram-Air en detalje på Suzuki's totakts-topstykker
>
> Hmmm, det var nu ikke topstykket, men en plade som blev monteret
> oven på det, da de glemte at luftkøling har et problem på den miderste
> af 3 cyl ;)
Hvis nu der skál fluekneppes: Vil du påstå at topstykket (á køleripper)
ikke er formet efter det famøse ram-air skjold?
--
Armand.
| |
Molnit (10-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 10-03-06 10:09 |
|
Armand skrev:
> Molnit skrev:
>> Armand skrev:
>>
>>> Oprindelig var Ram-Air en detalje på Suzuki's totakts-topstykker
>>
>> Hmmm, det var nu ikke topstykket, men en plade som blev monteret
>> oven på det, da de glemte at luftkøling har et problem på den miderste
>> af 3 cyl ;)
>
> Hvis nu der skál fluekneppes: Vil du påstå at topstykket (á køleripper)
> ikke er formet efter det famøse ram-air skjold?
Samme køleripper på dem med og uden, der var bare boret nogen huller
til at skrue den fast i ribberne, som så knækkede pga. vibrationer,
altså en lorte lappe løsning... kan være de ændrede toppen på de sidste
årgangen, men ikke de første af dem hvor pladen kom på.
Men det ku jo tænkes at min 380'er bare var en uden, som tidligere ejer
lavede huller med gevind i ;) så skjoldet ku side der, den havde nemlig
ikke skjold på da han købte den :) men det kan MJ nok svare på.
VH
Lars Molnit
| |
Armand (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-06 04:09 |
|
Molnit skrev:
> Armand skrev:
>> Molnit skrev:
>>> Armand skrev:
>>>
>>>> Oprindelig var Ram-Air en detalje på Suzuki's totakts-topstykker
>>>
>>> Hmmm, det var nu ikke topstykket, men en plade som blev monteret
>>> oven på det,
>>
>> Hvis nu der skál fluekneppes: Vil du påstå at topstykket (á
>> køleripper) ikke er formet efter det famøse ram-air skjold?
>
> Samme køleripper på dem med og uden, .......
380'eren husker jeg kun med Ram-air, hvorimod 250'eren fandtes både med og
uden, og forskellen på de to topstykker er ganske tydelig!
Lidt billeder:
Den ældste 380'er:
< http://www.suzukicycles.org/photos/suzukihistory/1972/1972_GT380J_blue_250.jpg>
250'eren med Ram-air fra samme år:
< http://www.suzukicycles.org/photos/GT/GT250/1972_GT250_Japan_450.jpg>
250'eren uden Ram-air:
< http://www.suzukicycles.org/photos/T/T250/1972_T250J_blue_400.jpg>
> .............der var bare boret nogen huller
> til at skrue den fast i ribberne, som så knækkede pga. vibrationer,
> altså en lorte lappe løsning...........
> Men det ku jo tænkes at min 380'er bare var en uden, som tidligere
> ejer lavede huller med gevind i ;) så skjoldet ku side der, den havde
> nemlig ikke skjold på da han købte den :)
Hæ!
Med dén ejer er det aldrig til at vide!
--
Armand.
| |
Ivar (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 11-03-06 10:17 |
|
Armand skrev:
> 380'eren husker jeg kun med Ram-air
Den er aldrig leveret uden. Selv den første årgang, med tromlebremse
foran, havde RamAir. Der går mange rygter om de gamle to-taktere.
At RamAir er en lappeløsning fordi Suzuki havde *glemt* at det
var problematisk at køle den midterste cylinder er en af dem.
Om Kawasaki KH1 går der den historie, at der skulle skiftes tændrør
afhængigt af om man kørte på landevej eller i by for at undgå, at
den skulle "kokse"
RamAir skjoldet sad i nogle fleksible bøs for at mindske vibrationer.
Det gav overhovedet ingen problemer på den GT250 jeg havde en gang.
Problematikken med køling af en tre-cylindret maskine er lille,
sammenlignet med maskiner hvor cylindrene skygger for hinanden.
Ivar Magnusson
--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/
Ny version!
| |
Armand (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-06 16:59 |
|
Ivar skrev:
> Armand skrev:
>
>> 380'eren husker jeg kun med Ram-air
>
> Den er aldrig leveret uden. Selv den første årgang, med tromlebremse
> foran, havde RamAir.
Jup!
380'er -linket var netop til den tidligste model fra '72 og med
tromlebremse.
> Problematikken med køling af en tre-cylindret maskine er lille,
> sammenlignet med maskiner hvor cylindrene skygger for hinanden.
For to-taggerne er køle-problematikken vist nærmere effektmæssigt, derved
at ydelsen aftager med stigende topstykke-temperatur og GT'erens ram-air
er derfor snarere tunings-relateret end nedbruds-hæmmende.
--
Armand.
| |
Ukendt (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-06 23:10 |
|
Molnit skrev i meddelelsen <441067c8$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
>Armand skrev:
>
>> Oprindelig var Ram-Air en detalje på Suzuki's totakts-topstykker
>
> Hmmm, det var nu ikke topstykket, men en plade som blev monteret oven
>på det, da de glemte at luftkøling har et problem på den miderste af 3
>cyl ;)
Og pladen forsvandt såmænd igen, det vár en gimmick. :-/ Tankevækkende i
øvrigt, at trecylindrede har så store problemer med køling på midterste
cylinder, og da i særdeleshed totaktere med separate cylindre med køleribber
hele vejen rundt. Derimod har firecylindrede firtaktere med fælles
blokcylinder _aldrig_ problemer med de to midterste cylindre der endog kun
køles på en lille flade på fronten.
Mon det er tid til igen at aflive en gammel myte....
mvh
Orla
| |
Armand (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-03-06 23:37 |
|
Orla Pedersen skrev:
>
> ......... Derimod har firecylindrede firtaktere med fælles
> blokcylinder _aldrig_ problemer med de to midterste cylindre der endog kun
> køles på en lille flade på fronten.
> Mon det er tid til igen at aflive en gammel myte....
>
Mnjarh :-/
Hvad mon er årsag til forskellen på den luftkølede 120hk's GPZ1100's
olieforbrug og GPZ900R med 115hk der ikke bruger olie?
I slutningen af den firecylindrede Kawa's levetid var den boret så løst
p.g.a. høje termiske problemer, at den i princippet var slidt op fra
fabrikken af :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (10-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-03-06 09:47 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>Orla Pedersen skrev:
>> Mon det er tid til igen at aflive en gammel myte....
>I slutningen af den firecylindrede Kawa's levetid var den boret så løst
>p.g.a. høje termiske problemer, at den i princippet var slidt op fra
>fabrikken af :-|
Kan det tænkes at den blev leveret med forskellige boringer á to og to ?
Og jo, selvfølgelig har luftkølede fire/seks cylindrede rækkemotorer endnu
større termiske problemer end en tre cylindret, og det var egentlig det jeg
ville påpege. XS850 havde i øvrigt også en luftledeplade over hele toppen
for at få luft ned i "graven" mellem knastakslerne.
mvh
Orla
| |
Armand (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-06 16:57 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Molnit skrev i meddelelsen <4412848b$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>...
>> Armand skrev:
>
>
>>> Selv den vandkølede GT750 havde federe dysning på den midterste, så dét
>>> trick kendte Suzuki også :-|
>> Men GT-750 havde da ikke Ram air, nu den var vandkølet ;) eller husker
>> jeg forkert.
>
>
> Nej selvfølgelig havde GT750 ikke ram-air. Vandkølingen sikrer ensartet
> temperatur, så det er _ikke_ årsagen til den federe blanding. Men tag nu
> lige et kig på udstødningssiden, især Suzuki's trebenede har en "noget
> afvigende" konfiguration til midterste cylinder. Kawasaki var heller ikke
> fri for en noget anderledes "klemt" udførsel af midterpotten. Så mon ikke
> hovedårsagen til forskellig dysning ligger her.
Oooh
Et ganske overset argument fra min side, hvilket egentlig skuffer mig ud
fra forekomsten på vandbøflen også
--
Armand.
(stadig klogere for hver dag)
| |
AW på ZRX (08-03-2006)
| Kommentar Fra : AW på ZRX |
Dato : 08-03-06 22:10 |
|
> hvad betyder det ''Ram Air'' det er noget der står i mit Kawasaki blad i
> forbindelse med om den har 130 hk eller 136 hk der står at den har 136 hk
> med Ram Air.
RAM-Air er fartvinds-trykket ind i luftfilterkassen. Dvs. at den yder 130 Hk
i "vindstille", mens den yder 136 Hk ved tophastighed.
Men det er vist ikke noget man behøver at gå op i. Det er jo alligevel målt
på krumtappen, uden generator osv. Hvis du glemmer at smøre kæden, er de 6
heste væk igen......
Allan
....der ikke kan huske præcist hvor mange heste hans cykel egentligt er
opgivet til...
| |
Jon&Ann-Rikka (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Jon&Ann-Rikka |
Dato : 09-03-06 18:09 |
|
xxxxxxxxxxxxxxxx
He he.. kender det.. man skal ha det bare for at kunne sige at man har det..
uanset om man kan bruge det eller ej
--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen
Suzuki GSX-R 250
Fiat Punto 1,2 ELX
MZ 6,0
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> RAM-Air er fartvinds-trykket ind i luftfilterkassen. Dvs. at den yder 130
> Hk i "vindstille", mens den yder 136 Hk ved tophastighed.
> Men det er vist ikke noget man behøver at gå op i. Det er jo alligevel
> målt på krumtappen, uden generator osv. Hvis du glemmer at smøre kæden, er
> de 6 heste væk igen......
| |
Molnit (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 09-03-06 18:39 |
|
Jon&Ann-Rikka skrev:
> xxxxxxxxxxxxxxxx
>
> He he.. kender det.. man skal ha det bare for at kunne sige at man har det..
> uanset om man kan bruge det eller ej
hmmmm, MZ med Ram-Air ;) naaaa, det tror jeg ik den blir sexet af ;)
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 RV "Full flow indsugning aka keine filter"
| |
Ulvir (11-03-2006)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 11-03-06 09:15 |
|
Brian Kærgård wrote:
> Jeg har lige et spørgsmål mere
>
> hvad betyder det ''Ram Air''..
Et slangeutryk for det amerikanske luftvåben..
| |
|
|