Filer på skrivebordet - en ny vinkel (spee~
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-03-06 10:31

For noget tid siden bad jeg om råd mht. ikoner på skrivebordet. De kom
til at lægge sig under docken. Jeg fulgte de råd jeg fik - tak for dem,
men helt godt blev det aldrig

Nu har jeg i mellemtiden læst hos Macworld.com, at mange filer på
skrivebordet kan give OS X åndenød, især på mindre bemidlede maskiner.

http://www.macworld.com/2006/03/features/speedtoptips/index.php

"The desktop can be a great place to drop stuff, but because of the way
OSXhandles desktop icons, putting stuff there can also slow your system
down. The operating system treats each desktop icon just like a
full-size Finder window - the icon takes up a chunk of memory, and the
system has to track its position and size at all times. Drop enough
files and folders on your desktop, and you may start to notice side
effects (such as spinning beach balls) when you're trying to do
something as simple as open a new Finder window."

Der er så 2 løsninger på problemet:

1. Ryd op på skrivebordet og få filerne lagt der hvor de bør ligge.

2. Lav en mappe på skrivebordet. Benævn den noget passende eks. "Ting og
sager" og smid hele l..... deri.

Jeg valgte løsning nr. 2 :-/

Resultatet på min aldrende Powerbook var at Finder nu virker langt mere
kvik i det.

--
Mvh Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-06 20:46

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> sager" og smid hele l..... deri.
>
> Jeg valgte løsning nr. 2 :-/
>
> Resultatet på min aldrende Powerbook var at Finder nu virker langt mere

Jeg synes ikke, at jeg har oplevet nogen sløvhed, men det er rigtigt, at
jeg en gang imellem har siddet med en spinnende badebold. Det fik mig så
til at afbryde programmer som ikke lige var i brug.

Men nu har jeg fulgt dit råd nr. 2. Hold kæft, hvor der det altså
anderledes ud, pænere?

Nu vil jeg godt være bekendt at vise maskinen frem for Monster. Han har
ellers klaget gevaldigt over mit (rodede, synes han) skrivebord

--
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-03-06 19:22

On 2006-03-13 20:46:01 +0100, Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> [...]
>
> Nu vil jeg godt være bekendt at vise maskinen frem for Monster. Han har
> ellers klaget gevaldigt over mit (rodede, synes han) skrivebord

Jeg sad også lige og tænkte på, om der ikke er en grænse for, hvor
mange filer, man må putte i en mappe.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 22:27

> Jeg sad også lige og tænkte på, om der ikke er en grænse for, hvor
> mange filer, man må putte i en mappe.

Det er jeg ret sikker på at der er, men jeg tvivler oprigtigt at selv
Mich kan nærme sig den grænse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-06 14:45

On 2006-03-14 22:27:21 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Det er jeg ret sikker på at der er, men jeg tvivler oprigtigt at selv
> Mich kan nærme sig den grænse.

Har du nogensinde set hans computer? Jeg kan garantere dig for, at
filerne ligefrem lå i lag på skrivebordet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 18:01

> Har du nogensinde set hans computer?

Nej det er han forløbig blevet forskået for.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-06 01:12

On 2006-03-15 18:01:22 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Nej det er han forløbig blevet forskået for.

Det er faktisk også længe siden, jeg har set Mich. Jeg har dels været i
København et år, og dels tror jeg, at vores lille Macklub ligger lidt
passivt hen for tiden. Vi forsøgte at lave en gruppe på .Mac for
medlemmerne i stedet for en mailing-liste, vi ellers har haft. Det er
bare ikke lykkedes at få mere end 3-4 med derover, og Mich. er ikke
blandt dem. Vi syntes ellers, det var meget smart, da der blev lavet
grupper på .Mac. Det var lige noget for en lille Macklub som vores.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-06 01:23

Hej Henrik

Hvad med at fange ham og give ham lidt 'bølle-bank' med et par bakskuld?
- så plejer han da at være til at snakke med.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-06 00:02

> Hej Henrik
>
> Hvad med at fange ham og give ham lidt 'bølle-bank' med et par bakskuld?
> - så plejer han da at være til at snakke med.

Du har grundlæggende misforstået noget her. Det er mig der deler de
flade ud ! Villy i Hammel fik et par flade, og dem havde han
rigeligt fortjent :)
Og det er mig der _helt fortjent_ har truet med et par flade nogle gange
i gruppen. Jeg har ikke gjort det på det seneste, for der er en rimelig
mulighed fot, at det kan misforståes. Der er kommet mange nye deltagere,
ser det ud til.

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-06 02:04

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Du har grundlæggende misforstået noget her. Det er mig der deler de
> flade ud ! Villy i Hammel fik et par flade, og dem havde han
> rigeligt fortjent :)

Tjooo.... men nogle gange får man jo igen af samme skuffe.

> Og det er mig der _helt fortjent_ har truet med et par flade nogle gange
> i gruppen.

Med eller uden persille og citron.:-=?

> Jeg har ikke gjort det på det seneste, for der er en rimelig mulighed
> fot, at det kan misforståes. Der er kommet mange nye deltagere, ser
> det ud til.

Det er jo selvfølgelig rigtig, men var det så ikke på tide, de lærte
dine 'flade' at kende, - så de kan være rustede til at modstå
'trykket'.?

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-06 20:55

> Med eller uden persille og citron.:-=?

Ingen af delene. Det ville nærmest være helligbrøde.

> Det er jo selvfølgelig rigtig, men var det så ikke på tide, de lærte
> dine 'flade' at kende, - så de kan være rustede til at modstå
> 'trykket'.?

Der er skam ikke tale om noget tryk, det er rene og skære trusler

--
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-06 00:02

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote

> Det er faktisk også længe siden, jeg har set Mich. Jeg har dels været i
> København et år, og dels tror jeg, at vores lille Macklub ligger lidt
> passivt hen for tiden.

Ja, med dig i København har der jo ikke været så meget at grine af ved
møderne :)

Jeg har ikke købt adgang til DotMac.

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-06 09:37

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:
> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote

> Ja, med dig i København har der jo ikke været så meget at grine af ved
> møderne :)

> Jeg har ikke købt adgang til DotMac.

En dag når du mindst forventer det vil Dr. brevkasse komme cyklende
forbi dig, han vil sikkert tiltale dig venligt og tilbyde følges med
dig et stykke vej. Et andet medlem af klubben vil komme gående imod
dig. Når han passerer dig vil du få et kokket skub så du falder. I
samme øjeblik som du stikker din arm til siden for at værge dig imod
faldet, vil Dr. Brevkasse accelerere og din arm vil blive kappet af
ved mødet mellem de nyslebede eger i Dr. Brevkasess hjul og den røde
forgaffel.

Ved næste møde i "klubben" vil du af egen fri vilje have anskaffet
dig .mac... (samt have rydet din skrivebordsmappe for emner)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-06 20:55

> [...]
>
> Ved næste møde i "klubben" vil du af egen fri vilje have anskaffet
> dig .mac... (samt have rydet din skrivebordsmappe for emner)

Uha, for et rædselsscenarie. Skulle du mon ikke kunne få et job som
horrorforfatter i det dér ugeblad, du véd? Monster må kunne skaffe dig
ind.

Næste møde bliver da uden mig. Jeg sidder hjemme og øver mig i blive
lige så hurtig i femfingersystemet, som jeg er i 10fingersystemet.

Men trods alt har jeg meget svært ved at se, at et andet medlem af
klubben skulle være så ondsindet, at han ville skubbe mig ind Doktorens
morderiske sikkelmaskine.

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 14:00

> Uha, for et rædselsscenarie. Skulle du mon ikke kunne få et job som
> horrorforfatter i det dér ugeblad, du véd? Monster må kunne skaffe dig
> ind.

Det tør jeg ikke, en dag vil han bede mig om gengælde en tjeneste.

> Men trods alt har jeg meget svært ved at se, at et andet medlem af
> klubben skulle være så ondsindet, at han ville skubbe mig ind Doktorens
> morderiske sikkelmaskine.

Medmedlemmet behøver ikke være ond, Doktoren ku' have givet han et
tilbud han ikke kunne afslå.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-03-06 20:59

> Medmedlemmet behøver ikke være ond, Doktoren ku' have givet han et
> tilbud han ikke kunne afslå.

Jeg tror, at de alle ville refusere på Doktorens tilbud. /Så/ meget er
hans gamle tiBook ikke værd.

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 21:26

> Jeg tror, at de alle ville refusere på Doktorens tilbud. /Så/ meget er
> hans gamle tiBook ikke værd.

Du har aldrig set Godfather scenen med hesten?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-03-06 17:15

> Du har aldrig set Godfather scenen med hesten?

Jo, da. Men korrektion: en partiel hest.

Bare Monster ikke har set den, kan jeg vel være rolig?

Et scenarie med, at han skulle bryde ind her og brække skærmen af min PB
er utænkeligt, selvom han har erfaringer med at brække skærmhængsler. Så
ville han jo gå glip af et (nu kun delvist rodet) skrivebord.

--
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-06 11:22

On 2006-03-21 00:02:13 +0100, Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote

> Ja, med dig i København har der jo ikke været så meget at grine af ved
> møderne :)

Det ved jeg nu ikke. I griner da altid højlydt til møderne, indtil jeg
kommer ind i rummet. Så bliver I helt tavse.

> Jeg har ikke købt adgang til DotMac.

Det er heller ikke nødvendigt. Du skal bare oprette et gratis
..Mac-prøvemedlemsskab, som varer 60 dage. Det giver dig en ID og en
adgangskode. Når prøvemedlemsskabet er udløbet kan du fortsat bruge dit
ID til at logge på .Mac-grupper, chatte i iChat og mig bekendt også til
supportsiderne, Apple Store og iTunes Music Store. Du har bare ikke
nogen e-mailadresse, hjemmeside, iDisk eller andre ting på .Mac. Din ID
kan du derimod bruge frit fremover.

<http://www.mac.com/web/en/Blog/225510AB-622E-4C5F-B4A0-020BA6A936CB.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-06 20:55

> [...]
> supportsiderne, Apple Store og iTunes Music Store. Du har bare ikke
> nogen e-mailadresse, hjemmeside, iDisk eller andre ting på .Mac. Din ID

Tak, Henrik, det skal jeg kigge på.

--
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-06 00:02

> Nej det er han forløbig blevet forskået for.

Jeg er skam også meget taknemlig. Du ville vel bare sidde og rode nede i
Terminatoren

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 13:58

> Jeg er skam også meget taknemlig. Du ville vel bare sidde og rode nede i
> Terminatoren

Cola har altså en mere langsigtet effekt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-06 00:02

> Jeg kan garantere dig for, at
> filerne ligefrem lå i lag på skrivebordet.

Den garanti er ikke fem flade (øre) værd. Du har vist aldrig set filer i
lag på puters skrivebord. Og nu har du forpasset chancen (risikoen),,
takket være Martins råd.

--
Mich.