Opsætning af espalier.
Fra : nbl

Dato : 08-03-06 11:10

Hej

Hvordan sikre jeg bedst et fritstående espalier fra at vælte. Vi taler om et
cylinderformet espaliér der skal bære en kaprifolie. Bør det støbes fast
eller har i en bedre ide.

Venlig Hilsen
Bo Larsen

Fra : Max

Dato : 08-03-06 11:24

Hej

> det støbes fast eller har i en bedre ide.

Få en smed til at svejse nogle stænger sammen i en rundkreds,
det kan fint stå af sig selv.

Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 08-03-06 12:21

> Hej

> Få en smed til at svejse nogle stænger sammen i en rundkreds,
> det kan fint stå af sig selv.

Det er nu ikke sikkert. En kaprifolie kan blive meget stor og tung, og hvis
den får "slagside" så vil den kunne væle epaliéet.

Du kan slå f.eks 4 lange stålrør ned i jorden og fæstne espaliéet til dem.

Martin