boring af hul i stålvask
Fra : Joachim Aagaard

Dato : 06-03-06 16:18

Jeg har bestilt en underlimet stålvask fra HTH, der ikke kunne levere den
med et boret 22 mm hul til en sæbedispenser. På IKEA's hjemmeside har de en
hulskærer til 35 mm huller, så det må jo kunne lade sig gøre at lave det
selv/ få det lavet. Men den skulle jo nødig blive bulet eller blå, så jeg
skal jo nok ikke lige tage et spadebor fra skuffen
Nogen der kan hjælpe?

VH Joachim

Fra : Martin

Dato : 06-03-06 16:45

> skal jo nok ikke lige tage et spadebor fra skuffen
> Nogen der kan hjælpe?

dette er ALDRIG afprøvet,men hvad med et alm metalbor,læg en træklods under
der er forboret med et 22-30 mm bor,læg så vasken på træklodsen og bor
igennem stille og roligt,så træklodsen støtter,så kommer der ikke buler i,og
hvis du er bange for at det bliver misfarvet pga opvarmning så kan du evt
tage lidt smøreolie og evt blande vand i,så har du et godt
køle/smøremiddel,så bliver det ikke for varmt...

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-06 17:11

> dette er ALDRIG afprøvet

Så lad vær !

Måden at lave sådanne huller på er med et "lokke-værktøj" . Men borer et
lile centerhul sætter værktøjet igennem og spænder sammen og det skæret
hullet. Se f.eks
http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/browse/QuickView.jsp?BV_SessionID=@@@@1716856952.1141661298@@@@&BV_EngineID=cccladdheimmjkhcefeceefdffhdfij.0&cacheID=dkie&3304329982=3304329982&catoid=-188041171

22,5mm koster 81,25 og har varenummer 543-585

Fra : Joachim Aagaard

Dato : 06-03-06 17:27

> [...]
>
> 22,5mm koster 81,25 og har varenummer 543-585

Jeps, det var lige sådan et bor jeg søgte. Vidste bare ikke lige det hed et
lokkeværktøj!
Takker
Joachim

Fra : Q

Dato : 06-03-06 18:45

"Joachim Aagaard" <jaa@giraftele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps, det var lige sådan et bor jeg søgte. Vidste bare ikke lige det hed
et
> lokkeværktøj!
> Takker
> Joachim

En anden mulig løsning er et "juletræsbor", eller et konisk bor.. Vær dog
opmærksom på at rustfrit stål bliver usandsynligt hårdt hvis det bliver
varmt mens du skærer/borer i det, så bor langsomt og med masser af
smøring/køling!

/peter

Fra : Michael

Dato : 06-03-06 17:29

> [...]
> det selv/ få det lavet. Men den skulle jo nødig blive bulet eller blå, så
> jeg skal jo nok ikke lige tage et spadebor fra skuffen

Hej Joachim

Køb et hulbor (kvalitet)i den mm du skal bruge og bor det hul du skal . du
må bare ikke køre hurtigt med boret gør det stille og roligt, så bliver det
ikke blåt.
har prøvet det mange gange .. go fornøjelse

mvh

michael

Fra : Emil

Dato : 06-03-06 21:48

Joachim Aagaard wrote:

> [...]
>selv/ få det lavet. Men den skulle jo nødig blive bulet eller blå, så jeg
>skal jo nok ikke lige tage et spadebor fra skuffen

For 30 år siden havde jeg et lignende problem (Hul til armatur i
en Panda stålkøkkenbordsbordplade).

Dengang blev løsningen: Et mindre forboret hul. Herefter
udviddelse af hullet med 'rivaler' af voksende størrelser
(venligst udlånt fra min arbejdsplads).
Det var hånddrevne 'rivaler', som er et sæt koniske bor.

Resultatet blev supert; men det tog lidt tid.

m.v.h. Emil