Computer
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 11:14

Hej

Jeg står og skal have ny dykkercomputer.
Den skal være med transmitter og kunne nitrox.

Hvad skal jeg vælge...

mvh.
KMR

Fra : TT

Dato : 07-03-06 11:13

"K Rasmussen" <krasmussensnabelastofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg står og skal have ny dykkercomputer.
> Den skal være med transmitter og kunne nitrox.

> [...]

en VR3 fra delta-p

-Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-03-06 14:50

> en VR3 fra delta-p

Har vist ikke lige transmitter.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : TT

Dato : 07-03-06 16:33

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Har vist ikke lige transmitter.
>

> --
> Henrik Manley
> http://bends.dk email: m@nley.dk
> Klub: http://havbasserne.dk

Jo da - Integrated High Pressure Link med kable dog, men det er vel stadig
en transmitter ?

-Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-03-06 18:15

> Jo da - Integrated High Pressure Link med kable dog, men det er vel stadig
> en transmitter ?

Kun hvis man absolut holder på at have ret.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-03-06 14:55

> Jeg står og skal have ny dykkercomputer.
> Den skal være med transmitter og kunne nitrox.

En Suunto kan man nok ikke komme uden om som en god all round computer.

Jeg har selv en Cochran Nemesis II som jeg er meget glad for. Den fås ikke
mere men afløseren Gemini ser også meget fin ud.

http://www.divecochran.com/computers/Gemini/index.html

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-03-06 16:02

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har selv en Cochran Nemesis II som jeg er meget glad for. Den
> fås ikke mere men afløseren Gemini ser også meget fin ud.

Hvis man kigger nærmere på Corchran's sider, kan man
finde den lille computer sammenligner, som tydeligt viser
at der er ikke nogen der kan hamle op med Corchran.

http://www.divecochran.com/computers/Gemini/comparisons.html

Hvis man f.eks sammenligner Gemini med Vytec eller Air-X
Så er Gemini 1 FO2 overlegen på samtlige 194 målepunkter

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-03-06 17:20

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<440da0f3$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Hvis man kigger nærmere på Corchran's sider, kan man finde den lille
> computer sammenligner, som tydeligt viser at der er ikke nogen der kan
> hamle op med Corchran.

Jeg håber de er blevet bedre for mellem 97-2000 var der stort set ikke
andet end brok over Cochran computere på Techdiver mailinglisten.

De var bl.a. kendt for ustabilt software i computeren samt elendig
kundeservice. Dette er nok til jeg ville vælge Suunto, hvis jeg skulle
have en computer.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-03-06 20:04

> [...]
>
> De var bl.a. kendt for ustabilt software i computeren samt elendig
> kundeservice. Dette er nok til jeg ville vælge Suunto, hvis jeg skulle

Jeps! Men jeg er nu glad for min, jeg har altid fået god og hurtig service
fra dem. Den har sparet mig for mange timer på deko.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-03-06 17:31

Henrik Manley skrev i Message-ID: <j7XbSnhQGHA.4492@gud.bends.dk>:
> Den har sparet mig for mange timer på deko.

Det kunne mange andre computere jo også gøre (nu hvis man _vil_ dykke
med computer).

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-03-06 17:41

> Det kunne mange andre computere jo også gøre (nu hvis man _vil_ dykke
> med computer).

Jeg har nu ikke fundet nogle endnu der kunne. (I forhold til Nemesis II).
Den der har været tættest på har nok været en Ocanic hvis man kun skulle
have et dybt dyk, på andet dykket gik den ned.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-03-06 18:17

Henrik Manley skrev i Message-ID: <TpXGf8sQGHA.2140@gud.bends.dk>:

> Jeg har nu ikke fundet nogle endnu der kunne. (I forhold til Nemesis
> II). Den der har været tættest på har nok været en Ocanic hvis man kun
> skulle have et dybt dyk, på andet dykket gik den ned.

Jeg har en PolarSafety/Benediver - 2-gas: den er dejligt liberal (bruger
den dog ikke længere).

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-03-06 18:36

> Jeg har en PolarSafety/Benediver - 2-gas: den er dejligt liberal (bruger
> den dog ikke længere).

Ja den er heller ikke dårlig, sådan en lille puk har jeg også haft da vi
begyndte at dykke Nitrox, dog ikke en der kunne 2 gasser. Den er ikke helt
så liberal som Nemesis.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Kalle

Dato : 19-03-06 22:17

> Jeps! Men jeg er nu glad for min, jeg har altid fået god og hurtig service
> fra dem. Den har sparet mig for mange timer på deko.

Man skifter da ikke væv, bare fordi man skifter computer??

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-03-06 22:57

> Man skifter da ikke væv, bare fordi man skifter computer??

Næ derfor kan man jo også lige så godt beholde den man ved virker og ikke er
snot konservativ.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-03-06 21:56

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> [...]
>
> De var bl.a. kendt for ustabilt software i computeren samt elendig
> kundeservice. Dette er nok til jeg ville vælge Suunto, hvis jeg

Der er også et par uforståelige resultater af testen.
f.eks. er et af målepunkterne

Case Area (whereDisplay is) (Square Inches)
Gemini: 6.44 SI
Vytec: 5.31 SI
Air X: 11.75 SI

Sjovt nok er 6.44 bedre end både 5.31 og 11.75.
Er der nogen der har en fornuftig forklaring på dette ?

Ligeledes hvis man sammenligner Gemini med en Smart Com
så er dybdegrænsen henholdsvis 330 og 395 fod.
Alligevel er 330 bedst ?

Er der også en der kan fortælle, hvad der gør en computer
Parametric Cloning Capable og hvad vil det sige at den er
DAN Software Compatible ?

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-03-06 07:10

> Er der også en der kan fortælle, hvad der gør en computer
> Parametric Cloning Capable og hvad vil det sige at den er

Det der cloning er noget man kan bruge hvis flere skal bruge den samme
computer. Du gemmer computerens tilstand på en PC og uploader f.eks. en
"ren" profil til den. Så kan næste mand dykke med den uden forbelastning,
skal man have nr. 2 dyk læser man så bare den gemt profil ind igen. Pop!

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Poul Olesen

Dato : 08-03-06 14:19

Søren Arnvig skrev den 07-03-2006 21:56:
> hvad vil det sige at den er
> DAN Software Compatible ?

DAN (Divers Alert Network) kører et forskningsprojekt som går ud på at
analyse dyk og dykkere "Project Dive Exploration". Se:
http://www.diversalertnetwork.org/research/projects/pde/index.asp
For at kunne donere en dykkerprofil til projektet skal dykkercomputeren
(eller rettere logprogrammet der følger med dykkercomputeren) være
kompatibel - nemlig DAN Software Compatible, se:
http://www.diversalertnetwork.org/research/projects/pde/divecomputers.asp

Med venlig hilsen
Poul
Sportsdykkerklubben Aquarius
http://www.aquarius-dyk.dk/

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-03-06 21:24

Poul Olesen wrote:

> [...]
> (eller rettere logprogrammet der følger med dykkercomputeren) være
> kompatibel - nemlig DAN Software Compatible, se:

Hvis du læser 'PDE-compatible computers are capable of exporting data in
a format that can be used by DAN.'

Siger den liste intet om kvaliteten om computerne, men ene og alene
noget om, om DAN har kunne finde ud af at læse de filer diverse
computeres programmer generere.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-03-06 22:59

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Siger den liste intet om kvaliteten om computerne, men ene og alene noget
>om, om DAN har kunne finde ud af at læse de filer diverse computeres
>programmer generere.

Og det er jo så tydeligvis en kvalitet for poul.

mvh
Jonas

Fra : Poul Olesen

Dato : 09-03-06 10:13

Søren Reinke skrev den 08-03-2006 21:23:

> [...]
>
> Siger den liste intet om kvaliteten om computerne, men ene og alene
> noget om, om DAN har kunne finde ud af at læse de filer diverse

Jeg har ikke sagt noget om at det er en kvalitet ved en dykkercomputer.
Jeg har blot fortalt hvad det betyder. Mit logprogram til min Uwatec
smart com har et DAN faneblad som jeg ikke bruger. Jeg vil hellere ud og
dykke end udfylde logbog og udfylde informationer til DAN og sende
profiler til dem.
Hvis det har noget med kvalitet at gøre kan det være at dykkercomputerne
registrerer nok information om et dyk til at de kan bruges af DAN til
deres projekt.

MVH
Poul

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 08-03-06 07:52

Måske fordi man ikke har vist de andre 137 målepunkter?
Kan man tage et sammenligningsskema seriøst, hvis det kommer fra producenten
selv?
Bare en tanke....

nesnaH sualC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-03-06 17:54

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> wrote in message
> Måske fordi man ikke har vist de andre 137 målepunkter?
> Kan man tage et sammenligningsskema seriøst, hvis det kommer fra
> producenten selv?
> Bare en tanke....

Nej , hør nu ...
Man kan da næppe forestille sig at de kun har valgt målepunkter
hvor de selv er overlegne og udeladt andre, vel ?

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 09-03-06 13:12

Nej det tænkte jeg også, det ville være langt ude.
Næsten som når forsikringsselskaberne siger: "Ja, den police dækker alt".

Claus
(kan du se det, eller skal jeg stave det for dig.)

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-03-06 20:20

K Rasmussen wrote:
> Hej
>
> Jeg står og skal have ny dykkercomputer.
> Den skal være med transmitter og kunne nitrox.

> [...]

Suunto Vytec eller Suunto D9

Har selv først nævnte og den fungerer bare :)

Og det er en fed ting ikke at skulle havde et manometer hængende men har
al info direkte på armen.

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 08-03-06 08:46

Jeg har da stadig mit analoge manometer med for det tilfælde at
transmitteren skulle falde ud....
og er glad for min uwatec Air Z02...

Men jeg er enig i at Suunto er meget pålidelig, desuden kan man selv
skifte batteri

Felix

Fra : René

Dato : 08-03-06 14:36

for ellers vent til det næste DYK-blad udkommer for der tester de
dykker computer så der burde du få flere om infomationer om hvad der
passer til dig.

mvh

René