Kørelys DIY ?!
Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 19:51

Hejsa Alle

Jeg vil lave kørelys på galanten, og har set lidt på
http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/k%C3%B8relys/koerelys1.gif og jeg kan bar
ikke genemskue hvad hulen relæ2 laver ?! i mine øjne ser det ud som om at
når der kommer strøm fra generatoren, så switcher relæ2 bare om til at
sammenslutte de 2 +12v kredse..

Eller er det mig der er helt gal på den ?

Kan man ikke bare nøjes med 1 relæ ??

Mvh
Morten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-03-06 20:12

Juel skrev:
> [...]
> ikke genemskue hvad hulen relæ2 laver ?! i mine øjne ser det ud som om at
> når der kommer strøm fra generatoren, så switcher relæ2 bare om til at

Det gør det muligt at holde med motor i gang og på pos.lys.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 20:21

> Det gør det muligt at holde med motor i gang og på pos.lys.

HuH ???

Hvad skal man bruge det til ??

Mvh
Morten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-03-06 20:32

Juel skrev:

> HuH ???
>
> Hvad skal man bruge det til ??

Gider du sidde i en kold bil mens mutter henter en kasse bajere?.

Eller hvad med ved en jernbaneoverskæring, og man venter på toget. Og så
står det vist også i detailforskrifter.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 20:39

> Gider du sidde i en kold bil mens mutter henter en kasse bajere?.
>
> Eller hvad med ved en jernbaneoverskæring, og man venter på toget. Og så
> står det vist også i detailforskrifter.

hmm ok, hvorfor kan den ikke bare holde med kørelys ??

Mvh
Morten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-03-06 20:44

Juel skrev:

> hmm ok, hvorfor kan den ikke bare holde med kørelys ??

Lærte man ikke det da man tog kørekort. Så man ikke blænder dem der
holder på den anden side af bommene. Og lokoføren kan se man holder.
Sådan er det bare, og det ekstra relæ og dioden vælter vel ikke budgettet?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-06 20:58

Ib Jakobsen was thinking very hard :
> Lærte man ikke det da man tog kørekort. Så man ikke blænder dem der holder på
> den anden side af bommene. Og lokoføren kan se man holder. Sådan er det bare,
> og det ekstra relæ og dioden vælter vel ikke budgettet?.

Det har jeg godt nok aldrig hørt om eller set i praksis - men det lyder
da meget fornuftigt.

Og iøvrigt, hvorfor ligger positionslyset som regel i "midten" på
lysvælgeren ? ville det ikke være mere praktisk om det var kørelys,
aftenlys (med lang lys og lys i instrumentpanelet) og så positionslys
til sidst ?

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-03-06 21:24

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev :

>Og iøvrigt, hvorfor ligger positionslyset som regel i "midten" på
>lysvælgeren ?

Det har det gjort siden ruder konge var knægt - hvorfor fortaber sig i
det uvisse

ville det ikke være mere praktisk om det var kørelys,
>aftenlys (med lang lys og lys i instrumentpanelet) og så positionslys
>til sidst ?

Nøehhhhh... kørelyset er jo en automatik, hvorfor vælge at aktivere
automatikken ?

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-06 21:53

jan@stevns.net formulated on onsdag :
> ville det ikke være mere praktisk om det var kørelys,

> Nøehhhhh... kørelyset er jo en automatik, hvorfor vælge at aktivere
> automatikken ?

Hvilket den jo vil fortsætte med at være når der kun er de tre
muligheder på kontakten :)

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-03-06 22:17

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev :

>jan@stevns.net formulated on onsdag :

>Hvilket den jo vil fortsætte med at være når der kun er de tre
>muligheder på kontakten :)

Dohhhh!! ;)

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 20:55

> Lærte man ikke det da man tog kørekort. Så man ikke blænder dem der holder
> på den anden side af bommene. Og lokoføren kan se man holder. Sådan er det
> bare, og det ekstra relæ og dioden vælter vel ikke budgettet?.

Ok, hehe nej de 20kr klarer jeg nok hehehe...

Mvh
Morten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-03-06 14:34

Ib Jakobsen wrote:

> Lærte man ikke det da man tog kørekort. Så man ikke blænder dem der
> holder på den anden side af bommene. Og lokoføren kan se man holder.

Det er faktiskt ulovligt at standse/parkere med køre/nær/fjernlys tændt, der
er bare ikke mange der ved det eller bevidst undlader det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-03-06 16:43

Per Beer Hansen skrev:

> Det er faktiskt ulovligt at standse/parkere med køre/nær/fjernlys tændt, der
> er bare ikke mange der ved det eller bevidst undlader det.

Det er der bare ikke ret mange der kan huske. Og holder de modsat
kørselsretningen, og man blinker til dem, så blinker de bare igen.

--
MVH

Ib Jakobsen