iBook dk-tastatur og dk-stik
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-03-06 00:16

Hvor køber man billigst et dansk tastatur til en iBook 14"? Og hva' med
et "løst" dk-stik til erstatning for us-stikket i iBookens tilhørende
strømforsyning? Fås de i løssalg?

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-06 00:51

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:
> Hvor køber man billigst et dansk tastatur til en iBook 14"?

Det véd jeg ikke, men prøv hos OfficeLine...

> Og hva' med et "løst" dk-stik til erstatning for us-stikket
> i iBookens tilhørende strømforsyning? Fås de i løssalg?

Hvis selve netkablet kan tages af strømforsyningen, skal du blot købe et
ganske alm. 'Euro-kabel' - den type, der bruges på en ghettoblaster.
Selve netstikket kan ikke 'bare' skiftes, men du kan få en konverter fra
US->DK for en 20'er hos div. lavpris elektronikforhandlere - Brinck i
Kbh. eller LavprisElektronik i Århus, Århus Radiolager osv..

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-03-06 16:33

> Det véd jeg ikke, men prøv hos OfficeLine...

Dem har jeg forhørt mig ved. De siger omkring kr. 800,- + moms!

> Hvis selve netkablet kan tages af strømforsyningen, skal du blot købe et
> ganske alm. 'Euro-kabel' - den type, der bruges på en ghettoblaster.

Det var en god ide. Jeg har vist et løst et liggende. (Man må jo støtte
Mac-kollegerne

> Selve netstikket kan ikke 'bare' skiftes, men du kan få en konverter fra
> US->DK for en 20'er hos div. lavpris elektronikforhandlere - Brinck i
> Kbh. eller LavprisElektronik i Århus, Århus Radiolager osv..

Sådan en har min kollega købt, men den sidder så løs at den må holdes
fast med tape. Ikke ligefrem en løsning værdig for at Apple produkt.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-06 16:54

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Det var en god ide. Jeg har vist et løst et liggende. (Man må jo støtte
> Mac-kollegerne

Sæ'fø'li'.

> Sådan en har min kollega købt, men den sidder så løs at den må holdes
> fast med tape. Ikke ligefrem en løsning værdig for at Apple produkt.

Hvis man tager en meget fin urmagerskruetrækker, kan man klemme fjedrene
nærmere ind mod selve hullets centrum. Det er fordi de stikkonvertere er
lavet til 2 forskellige typer, så man véd aldrig, om man får én, der er
stram eller løs. - Jeg havde selv en sådan fyr, den var også meget
løs, så jeg klemte bare fjedrene mod midten, så funkede det...

Fra : Sebastian

Dato : 08-03-06 11:34

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvor køber man billigst et dansk tastatur til en iBook 14"?
Jeg tror ikke at du slipper for mindre end listeprisen.
Du kan spørge din lokale Mac pusher eller the Apple Store
<http://www.apple.com/dk/support/diy/orderonline/>
Et eller andet sted på the Apple stores hjemmeside finder du også en
knap "ring mig op". De plejer at snakke engelsk - jeg bad en gang om at
få dansk betjening og fik en person i røret der snakkede vestnorsk

Hvis din din tastatur er i stykker (kaffe, sodavand eller andet)
kan du vaske det i rigeligt lunken vand, skyld med destilleret vand og
tørre det bagefter (2-3 døgn på en varm radiator).
Hvis din tastatur har de forkerte betegnelser, kan du købe eller selv
lave klistermærker eller gå i gang med et hårdt viskelader og en
permanent marker.

> Og hva' med
> et "løst" dk-stik til erstatning for us-stikket i iBookens tilhørende
> strømforsyning? Fås de i løssalg?
Du kan bruge en anden ledning, eller købe dig en defekt strømsforsyning.
prøv fx. eBay med søgeord som "defekt" "kaputt" "für Bastler" "failure"
"broken"
hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-03-06 16:33

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Jeg tror ikke at du slipper for mindre end listeprisen.
> Du kan spørge din lokale Mac pusher eller the Apple Store
> <http://www.apple.com/dk/support/diy/orderonline/>

Jeg har ledt på Applestore DK, men har ikke kunnet finde frem til løse
iBook tastaturer.

> Et eller andet sted på the Apple stores hjemmeside finder du også en
> knap "ring mig op". De plejer at snakke engelsk - jeg bad en gang om at
> få dansk betjening og fik en person i røret der snakkede vestnorsk

"Ja' vil jerne ha' et dansk tastatyyyyr tel en ibyyyk - tak."

> [...]
> Hvis din tastatur har de forkerte betegnelser, kan du købe eller selv
> lave klistermærker eller gå i gang med et hårdt viskelader og en

Min kollega har fået iBooken som afskedsgave da hun arbejdede hos Bodum
i USA. (Okay afskedsgave efter min mening.) Hun siger hun efterhånden
har lært det danske tastaturlayout, men dels kunne hun ikke finde @ (det
kunne jeg så vise hende), og dels så ville hendes børn gerne bruge den,
og det var jo nok lidt af en sej start hvis de skulle lærer det danske
tastaturlayout udenad. Derfor lovede jeg at undersøge om man kunne få et
dk-tastatur og hvor dyrt det ville blive.

> Du kan bruge en anden ledning, eller købe dig en defekt strømsforsyning.
> prøv fx. eBay med søgeord som "defekt" "kaputt" "für Bastler" "failure"
> "broken"

Tak for gode forslag.

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-03-06 11:11

> [...]

> tastaturlayout udenad. Derfor lovede jeg at undersøge om man kunne få et
> dk-tastatur og hvor dyrt det ville blive.

Kan man ikke bare bruge US-layout og så lære kombinationerne for æ, ø og
å? Så vidt jeg kan se er det kun æ, som ikke er intuitiv.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-03-06 12:11

> Kan man ikke bare bruge US-layout og så lære kombinationerne for æ, ø og
> å? Så vidt jeg kan se er det kun æ, som ikke er intuitiv.

Jo, det er også det kollegaen har gjort indtil videre.

Og så til et tillægsspørgsmål: Kan man bruge et tastatur fra en 12"
iBook på en 14" iBook?

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-06 17:39

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Og så til et tillægsspørgsmål: Kan man bruge et tastatur fra en 12"
> iBook på en 14" iBook?

Du kan i al fald ikke bruge en iBog G3 tstatur - de bruger nemlig ADB.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 09-03-06 22:24

> Du kan i al fald ikke bruge en iBog G3 tstatur - de bruger nemlig ADB.
Øh. ADB på en hvid ibog g3? Eller en dametaske? Jeg som troede at adb
var afgået ved døden på det tidspunkt.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-06 06:31

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Øh. ADB på en hvid ibog g3? Eller en dametaske? Jeg som troede at adb
> var afgået ved døden på det tidspunkt.

i dual USB iBog G3 (de hvide) bruges der ADB til tsturet, der er dog
ingen ekstern ADB port. Tjek selv Apples developer docs.

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-03-06 11:31

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Kan man ikke bare bruge US-layout og så lære kombinationerne for æ, ø og
> å? Så vidt jeg kan se er det kun æ, som ikke er intuitiv.

Det kan ændres. Jeg har i hvert fald byttet om på æ og ´, det giver
mere mening i mine fingre. Men ellers kan jeg godt se at ´ ligger
naturligt på e-tasten.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun