Grafikkort til ældre maskine
Fra : Jeppe Høiby

Dato : 08-03-06 17:36

Jeg er blevet bedt om at kigge på en maskine, som skal kunne køre det
nye Lord of the Rings Battle for Middle-Earth 2. Når selve spillet skal
starte op, så crasher det og ryger til Windows. Jeg har så fundet ud af,
at højst sandsynligt sker, fordi maskinen har et kort der ikke er
understøttet. Derfor er spørgsmålet nu om der kan findes et nyt
grafikkort, der kan klare ærterne.

Makinen er en "ShuttleX" købt for ca. 2½ år siden (mener i Zitech).

Maskinen har flg. specs:
Athlon XP 2500+ 1.83 GHz
512 MB RAM (448 MB)
GeForce4 MX (integreret på bundkortet)
Bag på maskinen står flg. nr.: N41022011GE3TH0

I Windows står der 448 MB RAM, men det er vel fordi grafikkortet nupper
de 64.

Jeg har haft låget pillet af og kan se der er mulighed for at sætte et
AGP-kort i maskinen. Jeg er dog usikker på om der er 1x, 2x eller 4x.

Der er ikke så meget fremtid i maskinen, så jeg tror ikke det kan betale
sig at smide ret mange penge efter den. Soørgsmålet er også, hvilke kort
der er små nok til fysisk at kunne sidde i maskinen.

Nogen der kan hjælpe mig?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Villy Jensen

Dato : 08-03-06 17:48

> Makinen er en "ShuttleX" købt for ca. 2½ år siden (mener i Zitech).
> Maskinen har flg. specs:
> Athlon XP 2500+ 1.83 GHz
Det må være en Barton; den skulle da gerne kunne leve en tid endnu !!

> 512 MB RAM (448 MB)
Er det 1 eller 2 RAM-blokke?
- jeg mener at nForce4-chipsættet(?) bliver lynhurtigt med 2 identiske
RAM-blokke

> GeForce4 MX (integreret på bundkortet)
Det er OK til at spille kabale med...

> Bag på maskinen står flg. nr.: N41022011GE3TH0
> I Windows står der 448 MB RAM, men det er vel fordi grafikkortet nupper de
> 64.
Korrekt...

> Jeg har haft låget pillet af og kan se der er mulighed for at sætte et
> AGP-kort i maskinen. Jeg er dog usikker på om der er 1x, 2x eller 4x.
Regn med at det er AGPx4 (AGPx2 er meget ældre)

Min anbefaling:
Jeg mener at du kan få god ydelse ud af systemet med et skærmkort:
Trin 1: AGPx8-kort: GF6600 til 800,- eller GF6600 til 1200,-
(Trin 2: til meget nye og krævende spil: 2 ens 512 MB RAM-blokke)

PS-obs: ALLERNYESTE spil kræver WINXP som operativsystem

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jeppe Høiby

> Det må være en Barton; den skulle da gerne kunne leve en tid endnu !!

Hmm, jeg synes nu den virker MEGET sløv - men jeg har selvfølgelig også
en X2 3800+ med 2GB RAM...

> Er det 1 eller 2 RAM-blokke?
> - jeg mener at nForce4-chipsættet(?) bliver lynhurtigt med 2 identiske
> RAM-blokke

Der sidder 2 stænger i maskinen. Jeg ved ikke hvilken type det er, og om
det kan betale sig at skifte dem til fx 2x512 MB?

> Min anbefaling:
> Jeg mener at du kan få god ydelse ud af systemet med et skærmkort:
> Trin 1: AGPx8-kort: GF6600 til 800,- eller GF6600 til 1200,-

Synes ellers du sagde at det AGP 4x?

Og GF6600 <-> GF6600? Måske mener du 6600 og 6800?

> (Trin 2: til meget nye og krævende spil: 2 ens 512 MB RAM-blokke)

Jeg skal lige finde ud af hvad det er for nogle der sidder i (PIN-type
og hastighed).

> PS-obs: ALLERNYESTE spil kræver WINXP som operativsystem

Der er installeret XP på maskinen.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Villy Jensen

Dato : 08-03-06 20:41

> Hmm, jeg synes nu den virker MEGET sløv - men jeg har selvfølgelig også en
> X2 3800+ med 2GB RAM...
Forvænt?

> Der sidder 2 stænger i maskinen. Jeg ved ikke hvilken type det er, og om
> det kan betale sig at skifte dem til fx 2x512 MB?
Nej, det synes jeg ikke, men check om de 2x256 kører 'dual mode' (vises ved
BOOT-skærmbillede)

> Synes ellers du sagde at det AGP 4x?
Ja, men du kan 'kun' købe AGPx8-kort i dag...

> Og GF6600 <-> GF6600? Måske mener du 6600 og 6800?
Nej, du har ret; det skulle have været GF6600GT til 1200,-

Du kan måske klare dig med billigere, men check for DX9c kompabilitet, hvis
du køber nyt!
Check via "ATI Graphics Solutions" og "NVIDIA Graphics Solutions" på:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/graphicscards-names.html

> Der er installeret XP på maskinen.
Fint nok!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jeppe Høiby

> Nej, det synes jeg ikke, men check om de 2x256 kører 'dual mode' (vises ved
> BOOT-skærmbillede)

OK, det må jeg undersøge.

> Ja, men du kan 'kun' købe AGPx8-kort i dag...

Ah okay, men kan det så køre på et 4x slot?

> Nej, du har ret; det skulle have været GF6600GT til 1200,-

OK

> [...]
> du køber nyt!
> Check via "ATI Graphics Solutions" og "NVIDIA Graphics Solutions" på:

Tak for tippet, det vil jeg gøre.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Villy Jensen

Dato : 09-03-06 15:47

> Ah okay, men kan det så køre på et 4x slot?
Ja, jeg ville ikke tøve med at montere AGPx8-kort i en 4x slot!

(Btw, Jeg har haft et AGPx8(ATI9550) i min Shuttle SN41G2, som er nogenlunde
samme generation.)

Det billigste af det billigste (=med den mindste grafikmotor) med AGP er nok
ATI9550 eller GeForceFX 5200.
(Ved køb af et nyt kort ville jeg dog anbefale DX9c kompabilitet.) Jeg ville
selv gå efter noget lidt kraftigere; det kan hardwaren sagtens udnytte.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jeppe Høiby

> Ja, jeg ville ikke tøve med at montere AGPx8-kort i en 4x slot!
>
> (Btw, Jeg har haft et AGPx8(ATI9550) i min Shuttle SN41G2, som er nogenlunde
> samme generation.)

Lyder betryggende

> Det billigste af det billigste (=med den mindste grafikmotor) med AGP er nok
> ATI9550 eller GeForceFX 5200.

OK, det må jeg hellere holde mig fra.

> (Ved køb af et nyt kort ville jeg dog anbefale DX9c kompabilitet.) Jeg ville
> selv gå efter noget lidt kraftigere; det kan hardwaren sagtens udnytte.

Jeg har kigget på disse kort:

Club 3D GeForce 6600GT
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115510>
Ca. 1.000 kr.

ASUS N6600GT/TD
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117741>
Ca. 1.000 kr.

Club 3D GeForce 6600
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=128574>
Ca. 800 kr.

Vil det være et fint valg? Mener de understøtter DX9?

Nu kommer jeg så pludselig til at tænke på om strømforsyningen i
maskinen overhovedet kan trække et nyt grafikkort? Skal jeg mon være
nervøs for det?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : claus b. p.

Dato : 10-03-06 14:03

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> wrote in message

> [...]
>
> Nu kommer jeg så pludselig til at tænke på om strømforsyningen i
> maskinen overhovedet kan trække et nyt grafikkort? Skal jeg mon være

Ja, måske ikke nervøs, men ihvertfald opmærksom. En kraftig GPU suger noget
effekt. Det er også godt, hvis der er god luftgennemstrømning i kabinettet,
til kølingen. Både manglende effekt og manglende køling kan give periodiske
nedbrud. Men du kan jo prøve det af, installer fx. fanspeed, så kan du følge
spændinger og temperaturer.

/Claus

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> nedbrud. Men du kan jo prøve det af, installer fx. fanspeed, så kan du følge

OK, det vil jeg gøre. Fandt i øvrigt ud af, at PSU'en er på 200W...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Villy Jensen

Dato : 10-03-06 17:55

> OK, det vil jeg gøre. Fandt i øvrigt ud af, at PSU'en er på 200W...

Arv, det er ik' så godt...:
200W-PSU'en er nok i underkanten til et stærkt skærmkort!!!
(Shuttle sætter i dag min. 250 W PSU i deres små kabinetter)

Meen.. et skærmkort med passiv køling skulle nok kunne trækkes!

Det bliver nok dyrt at skifte til 250 W, så du kommer nok alligevel til at
kikke på "ATI9550 eller GeForceFX 5200" niveau alligevel.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
>

> Det bliver nok dyrt at skifte til 250 W, så du kommer nok alligevel til at
> kikke på "ATI9550 eller GeForceFX 5200" niveau alligevel.

Det endte med et GF6600GT og det ser indtil videre ud til at fungere. Vi
må se om systemet står af, når der kommer vedvarende belastning på...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jeppe Høiby

> Det endte med et GF6600GT og det ser indtil videre ud til at fungere. Vi
> må se om systemet står af, når der kommer vedvarende belastning på...

....og det gjorde det så... Altså, stod af! Efter ca. 1½ times spil
crashede maskinen. Ved at pille låget af, kunne spillet dog fortsætte,
så noget tyder på der er et varmeproblem, og det ikke er PSU'en, der er
for lille.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-03-06 17:51

> [...]
> nye Lord of the Rings Battle for Middle-Earth 2.
> Makinen er en "ShuttleX" købt for ca. 2½ år siden (mener i Zitech).

Prøv at kigge efter et Radeon 9600/9800 Pro/XT. De burde fint kunne trække
spillet, og det er ikke specielt dyrt. Med standardkøleren på de fleste
fabrikater burde der heller ikke være problemer med pladsen i kabinettet.

> I Windows står der 448 MB RAM, men det er vel fordi grafikkortet
> nupper de 64.

Ja, dem får du tilbage når der kommer et ekstra grafikkort i.

> Jeg har haft låget pillet af og kan se der er mulighed for at sætte et
> AGP-kort i maskinen. Jeg er dog usikker på om der er 1x, 2x eller 4x.

Jeg er temmeligt sikker på at det er 4x. Man skal tilbage til
Thunderbird-dagene eller ældre for at finde AGP2x bundkort.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> spillet, og det er ikke specielt dyrt. Med standardkøleren på de fleste
> fabrikater burde der heller ikke være problemer med pladsen i kabinettet.

OK, det var det jeg var mest nervøs for.

> Jeg er temmeligt sikker på at det er 4x. Man skal tilbage til
> Thunderbird-dagene eller ældre for at finde AGP2x bundkort.

OK - jeg kunne naturligvis prøve at installere Everest eller hvad det nu
hedder, så jeg kan se præcis, hvad der sidder i maskinen.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : TopDuck

Dato : 08-03-06 19:43

Hej

Jeg har lige købt spillet og jeg sidder med en P4. 2,4 og 512 mb ram og med
radeon 9500 pro, dette kan køre spillet på lavt uden problemer i 1280x1024,
dog skal du ikke satse på at spille spillet i skirmish med X2* eller derover
sat, for så knækker maskinen sig når der kommer 100% units på.

Nb. Jeg har læst at Mx440 ikke supporteres af spillet, men alt det kan du
læse på EA.com hjemmeside.

Håber jeg har været til lidt hjælp.

Mvh.

topduck

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> dog skal du ikke satse på at spille spillet i skirmish med X2* eller derover
> sat, for så knækker maskinen sig når der kommer 100% units på.

Nu er dette kort ikke et 9500 Pro, men et 9550 SE:
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=89946>

Ved ikke om det er bedre eller dårligere end et 9500 Pro? Det ser i
hvert fald ud til at være lille nok til at kunne være der.

> Nb. Jeg har læst at Mx440 ikke supporteres af spillet, men alt det kan du
> læse på EA.com hjemmeside.

OK, det grafikkort der sidder i maskinen er i hvert fald ikke supported.

> Håber jeg har været til lidt hjælp.

Ja, tak for input

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : dk_sz

Dato : 09-03-06 21:46

> Nu er dette kort ikke et 9500 Pro, men et 9550 SE:
> <http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=89946>

Mener SE er low-end kort der er cappede på en HEL del måder...

mvh
Thomas

Fra : Jeppe Høiby

> Mener SE er low-end kort der er cappede på en HEL del måder...

OK, tak for info. Det må jeg hellere holde mig fra så...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>