Billetnet betingelser ulovlige?
Fra : bem

Dato : 04-03-06 11:36

Min kone har bestilt billetter til Skanderborgfestivalen. Under bestillingen
stødte hun på nedenstående betingelse, hvorefter hun betalte en merpris for
anbefalet forsendelse på 52 kr.
Jf. købelovens §74 er levering ikke sket før køber har billetten i hænde.
Omvendt kan denne bestemmelse godt fraviges. Men på forbrug.dk står der ikke
noget om, at andet kan aftales - tværtimod, se under "Fup":
http://www.forbrug.dk/markedsforing/kundeforhold/forsvinder/

Fra billetnet:
"Vi anbefaler at du får unummererede billetter tilsendt med anbefalet post.
Hvis du vælger at få tilsendt dine unummererede billetter som standard post
er det på dit eget ansvar. Billetterne kan ikke refunderes hvis de skulle
blive væk"

Hvad er rigtigt og forkert her?

/Bo

Fra : alexbo

Dato : 04-03-06 12:00

"bem" skrev

> [...]
> post. Hvis du vælger at få tilsendt dine unummererede billetter som
> standard post er det på dit eget ansvar. Billetterne kan ikke refunderes

Der har været en sådan sag for forbrugerklagenævnet, der vandt forbrugeren,
fordi der ikke var truffet aftale om ændring af risikoen.
Hvorvidt Billetnet`s anbefaling kan kaldes en aftale, må afhænge af om man
kan købe billetter uden overhovedet at læse denne, f.eks i forbindelse med
afkrydsning af forsendelsesmåde

"Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at det mellem parterne var aftalt, at
bureauet skulle tilsende billetterne til forbrugeren, samt at billetterne
var forsvundet i forbindelse hermed. Efter købelovens § 73 er levering ved
forsendelseskøbet først sket, når genstanden er kommet i købers besiddelse,
medmindre der mellem parterne er truffet aftale om, at køber skal bære
risikoen."

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-06 12:20

bem skrev:

> Omvendt kan denne bestemmelse godt fraviges. Men på forbrug.dk står der ikke
> noget om, at andet kan aftales - tværtimod

Og det er en fejl. Man kan godt aftale sig ud af § 73 som siger:

§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for
sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.

For i § 1 stk. 2 står der:

Stk. 2.   I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50,
   §§ 55-58, §§ 74 og 75, [...] dog ikke fraviges til skade
   for køberen.

men altså godt § 73.

> Fra billetnet:
> "Vi anbefaler at du får unummererede billetter tilsendt med anbefalet post.

Jeg vil ikke opfatte "Vi anbefaler" som en måde at lave en aftale
på, men jeg er ikke jurist, og det må komme an på en fortolkning.
Det må dog lægges firmaet til last at de skriver uklart - hvis de
altså forestiller sig at det skal være en aftale.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 04-03-06 12:56

> [...]
> Det må dog lægges firmaet til last at de skriver uklart - hvis de
> altså forestiller sig at det skal være en aftale.

'Vi anbefaler' er sikkert ikke nok. Men der står også 'Hvis du vælger at få
tilsendt dine unummererede billetter som standard post
er det på dit eget ansvar. Billetterne kan ikke refunderes hvis de skulle
blive væk'.
Det er nok til at etablere en aftale, hvis formuleringen indgår i
aftalegrundlaget (jvf. Alex' indlæg)

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-06 16:20

per christoffersen skrev:

> [...]
> blive væk'.
> Det er nok til at etablere en aftale, hvis formuleringen indgår i

Ja, jeg er enig i at den efterfølgende formulering er stærk nok,
men hvor står det henne? Hvis det ikke står sammen med et sæt
betingelser eller hvis det ligner en tilføjelse nedenunder, så er
det mere tvivlsomt.

Er det købers fejl hvis han springer resten over ved en sætning
der starter med "Vi anbefaler ..."?

--
Bertel

Fra : Winther

Dato : 04-03-06 16:35

> [...]
> det mere tvivlsomt.
>
> Er det købers fejl hvis han springer resten over ved en sætning

Efter køb får man tilsend en bekræftelse på købet, der er endda række og
pladsnumre, så det burde da egentlig være bevis nok, hvis billetterne bliver
væk. Pladserne skal jo være der.

Fra : bem

Dato : 04-03-06 16:42

Winther wrote:
> [...]
> og pladsnumre, så det burde da egentlig være bevis nok, hvis
> billetterne bliver væk. Pladserne skal jo være der.

De er til Skanderborg Festivalen

/Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-03-06 17:15

Winther formulated on lørdag :
> Efter køb får man tilsend en bekræftelse på købet, der er endda række og
> pladsnumre, så det burde da egentlig være bevis nok, hvis billetterne bliver
> væk. Pladserne skal jo være der.

Hvis den har række og plads nummer er det ikke en unummereret billet :)

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : alexbo

Dato : 04-03-06 17:08

"Winther" skrev

> Efter køb får man tilsend en bekræftelse på købet, der er endda række og
> pladsnumre, så det burde da egentlig være bevis nok, hvis billetterne
> bliver
> væk. Pladserne skal jo være der.

bem

Fra : per christoffersen

Dato : 04-03-06 18:18

> Er det købers fejl hvis han springer resten over ved en sætning
> der starter med "Vi anbefaler ..."?

Det er jo svært at sige
Det kommer an på den sammenhæng det optræder i.

Jeg har ikke lige lyst til at lave et prøvekøb på Billetnet for at se det
konkret.

/Per